Bottelen was ook niet mijn favoriete bezigheid, vandaar dat ik over ben op de fust.
In de tijd dat ik nog wel bottelde gebruikte ik ooit in eerste instantie ook Grolsch beugels, voor mij waren dat irritante rotdingen

Dus ben ik snel overgestapt op BNR flessen. Voordeel is dat je een glazen deel hebt wat niet noemenswaardig verouderd in tegenstelling tot het rubber van de beugel dat kan verouderen.
Voor het schoonmaken gebruikte ik een
een 30 liter speciekuip, er passen net geen 24 flesjes in, ze kunnen rechtop staan en volledig onder water en de kuip past nog net in de gootsteen voor het vullen onder de kraan.
Eerst vol met caustic, dan 15 minuten weken, labels vallen er dan meestal wel af. Er uit via kort onder de kraan naar het rechter deel van het aanrecht, en volgende krat in de caustic. Tussendoor deed ik dan wat anders zoals tv kijken of lezen.
Als ik de gewenste hoeveelheid had dan maakte ik de teil schoon en ging er oxi of later starsan in en gingen de flessen er nogmaals doorheen, ook weer iets van 15 minuten, wederom via de kraan om meteen de restjes reinigingsmiddel er af en uit te spoelen.
Bij het bottelen vulde ik 12 flesjes, daarna 12 keer de dop er op en dan via de kraan in een krat die op een mat stond. Ik heb ook wel eens het krat gevuld om vervolgens het krat met flesjes buiten af te spoelen.
Het was geen favoriet klusje en ik ben blij met mijn biertap en fusten

db