Bottelen simplificeren/sneller

Gestart door Noordzij_1, 03-01-2021 20:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beun

Succes!
Ik heb een rvs werkblad met spoelbak. als een rek op de washer heeft gestaan haal ik deze eraf en plaats een andere. Dan spoel ik ondertussen met d.m.v. een flessenspoelkraan het vorige rek. deze laat ik even uitlekken en zet ze dan in het druiprek onder de werktafel en dan vul ik hem weer met een nieuwe lading.
Gaat als een speer!
stefan

Robert1968

Elke gebruikte fles gaat bij mij op zijn kop de vaatwasser in tot die visueel schoon is. Daarna in een grote kartonnen doos die in de schuur staat.

Bij bottelen haal ik het benodigde aantal flessen uit de doos die ik "in porties" onderdompel in mijn gootsteen gevuld met een warme Oxipro-oplossing. Paar minuten contact, op zijn kop houden om de vloeistof uit de fles te laten lopen en bottelen maar.

Brouwerij KOR

Goede tips! Het valt me op dat veel van jullie oxi gebruiken als laatste desinfectie, is deze niet bedoeld om organisch vuil mee te reinigen? Deze laat ook een witte waas achter op de fles. Star San is volgens mij meer geschikt als laatste desinfectie stap.

Gr Ruud

Robert1968

Chemipro Oxi  of Puro Oxi is voor licht-vervuilde flessen en werkt met actieve zuurstof. Je hoeft de flessen niet na te spoelen (met water) alvorens bottelen.

Omdat ik de flessen onderdompel in de oplossing is ook de buitenkant nat, dit maak ik droog/schoon met een doekje, dan heb je ook geen last van een witte waas op de buitenkant van de fles.

Na 168 batches gebotteld bier nog geen problemen mee gehad. ;D

beun

Citaat van: Rootsman op 05-01-2021  22:46 uGoede tips! Het valt me op dat veel van jullie oxi gebruiken als laatste desinfectie, is deze niet bedoeld om organisch vuil mee te reinigen? Deze laat ook een witte waas achter op de fles. Star San is volgens mij meer geschikt als laatste desinfectie stap.

Gr Ruud

Ik was de flessen na twee of drie keer gebruikt te zijn grondiger door de flessen eerst met chemiprio wash en daarna chemipro san te spoelen.
De andere keren gebruik ik alleen chemipro san.
Gaat goed en scheelt toch weer een beetje werk.

Brouwerij KOR

Citaat van: beun op 06-01-2021  10:17 uIk was de flessen na twee of drie keer gebruikt te zijn grondiger door de flessen eerst met chemiprio wash en daarna chemipro san te spoelen.
De andere keren gebruik ik alleen chemipro san.
Gaat goed en scheelt toch weer een beetje werk.
Dat is ook waar oxi voor bedoeld is zoals ik begreep. Meer als reiniger van vervuiling.
Maakt verder niet uit, zal ook wel werken als desinfectie maar zou niet mijn voorkeur hebben.
 Dat terzijde want is beetje off topic.

Ikzelf vul trouwens af met Blichmann beergun, hiermee kun je de flessen ook voorspoelen met CO2. Zal ook eens kijken naar die washer!

beermenke

Alle flessen spoel ik na gebruik op het oog direct schoon.
Op een bepaalde dag gaat een grote partij in de oxi pro en op z'n kop in kratjes. Ik spoel wel na. Op de botteldag ontsmetten en bottelen maar. Ik spoel alles na met schoon water ofschoon t niet hoeft volgens fabrikant maar ik voel me er prettiger bij. Laat dit geen discussie punt zijn maar ieders eigen keuze.

D.R.K.

Citaat van: Noordzij_1 op 05-01-2021  20:11 uIk heb de fastwash 12 inmiddels maar aangeschaft met de combi rekken ;D
https://www.unibrew-nederland.nl/fastwasher-12-wassysteem.html
https://www.unibrew-nederland.nl/fastrack-12-combo.html

Volgens de omschrijving zit er geen rek bij het product (wat ik een beetje vreemd vind, en staat er wel 1 op het plaatje).
En bij de combodeal zitten er dan weer 2 in, maar op alle plaatjes staan er dan weer 3  :o ?
Ik denk dus dat ik er nu 2 krijg...

Komend weekend/begin volgende week ga ik zien of dit beter bevalt.

Ik heb ze net binnen gekregen, samen met de brewbucket. Heb toevallig vandaag al gebotteld en nog even op de oude manier qua reiniging.
Heb n.a.v. je post even alles uitgepakt. Maar het klopt, je hebt bij het wash deel alleen de pomp en het spuit deel, dus je moet er een rek bij hebben zoals in de combi te koop is.
Helaas bij mij de verkeerde geleverd, heb de 24 rekken gekregen :(

De HaAn

ik vind het bottelen een ontspannend werkje.
Mijn flessen spoel ik na gebruik zuiver met een blast gemonteerd op de warme kraan daarna flessen laten drogen en in een krat waar ik een geplastificeerd vel erop leg zodat er geen vuil in kan vallen.
Dag voor bottelen flessen spoelen met starsan op flessen boom.
Botteldag bottelslang en het bottelpijpje spoelen met starsan en laten uitlekken de flessen rechtop zetten en een schepje suiker erin.
Voor het bottelen heb ik een onderkant van een emmer op circa 8 cm afgesneden 3 gaten erin waar de flessen in passen.
Bottelpijpje aanzuigen en eerst de maatcylinder vullen voor de meting dan hang ik het vulpijpje in een flesje flesje vol dan in het volgende flesje.
door de onderkant van de emmer kunnen de flesjes niet omvallen en kan ik tijdend het vullen er een kroonkurk op doen.
en zo een keer of 75 en daarna alles even schoon maken en het karwei is geklaard   

Fen

Ik lees steeds over kratten afdekken met folie ed. dus mocht het iemand wat interesseren. 40x30 eurokrat deksels passen perfect op de standaard BNR bierkratten. Bijvoorbeeld deze gebruik ik voor mijn Hertog Jan kratten.

Noordzij_1

Hij werkt op zich prima en het scheelt echt veel werk en tijd.
Enige wat jammer is, is dat de beugelflesjes niet in het druiprek passen.
En als je ze dan toch op de spiesen zet, vallen ze scheef en lopen ze vol en raakt het water de bodem niet meer.
Maar daar verzin ik nog wel wat op.

EvdBroek

Citaat van: AndrĂ© de Laat op 04-01-2021  00:54 uToen ik nog bottelde spoelde ik mijn flessen na gebruik met water, op de kop de vaatwasser in. Daarna op de kop in het krat. Op de botteldag spoelen met StarSan, aan de flessenboom en afvullen.

Ik doe dit ook zo, scheelt in ieder geval wel wat werk.

Brouwerij KOR

Ik bottel met beugelflessen. Ik merk dat het metaal van de beugel Star San niet zo fijn vind, deze gaat snel roesten.

Hoe doen jullie dit? Halen jullie de beugels er altijd af? Ik dompel fles met beugel volledig onder in Star San voor bottelen op het moment.

Gr Ruud

beermenke

Of naspoelen of starsan met sproeier aanbrengen
Ik spoel alles na, hoeft niet maar ja je ziet de reactie

Dirtbag

Bottelen was ook niet mijn favoriete bezigheid, vandaar dat ik over ben op de fust.

In de tijd dat ik nog wel bottelde gebruikte ik ooit in eerste instantie ook Grolsch beugels, voor mij waren dat irritante rotdingen :) Dus ben ik snel overgestapt op BNR flessen. Voordeel is dat je een glazen deel hebt wat niet noemenswaardig verouderd in tegenstelling tot het rubber van de beugel dat kan verouderen.

Voor het schoonmaken gebruikte ik een een 30 liter speciekuip, er passen net geen 24 flesjes in, ze kunnen rechtop staan en volledig onder water en de kuip past nog net in de gootsteen voor het vullen onder de kraan.

Eerst vol met caustic, dan 15 minuten weken, labels vallen er dan meestal wel af. Er uit via kort onder de kraan naar het rechter deel van het aanrecht, en volgende krat in de caustic. Tussendoor deed ik dan wat anders zoals tv kijken of lezen.

Als ik de gewenste hoeveelheid had dan maakte ik de teil schoon en ging er oxi of later starsan in en gingen de flessen er nogmaals doorheen, ook weer iets van 15 minuten, wederom via de kraan om meteen de restjes reinigingsmiddel er af en uit te spoelen.

Bij het bottelen vulde ik 12 flesjes, daarna 12 keer de dop er op en dan via de kraan in een krat die op een mat stond. Ik heb ook wel eens het krat gevuld om vervolgens het krat met flesjes buiten af te spoelen.

Het was geen favoriet klusje en ik ben blij met mijn biertap en fusten :)

db

D.R.K.

Citaat van: Rootsman op 12-01-2021  08:29 uIk bottel met beugelflessen. Ik merk dat het metaal van de beugel Star San niet zo fijn vind, deze gaat snel roesten.

Hoe doen jullie dit? Halen jullie de beugels er altijd af? Ik dompel fles met beugel volledig onder in Star San voor bottelen op het moment.

Gr Ruud

Ik haal beugels er af en ze gaan wel in Star San, maar roesten doen ze niet. Over tijd zie je wel wat aanslag maar spoel ze ook altijd even na.
Op de botteldag gaan de beugels er weer op en het bier erin.

Jacques

Citaat van: Rootsman op 12-01-2021  08:29 uIk bottel met beugelflessen. Ik merk dat het metaal van de beugel Star San niet zo fijn vind, deze gaat snel roesten.

Als je de Star San na het bottelen naspoelt met water heb je hier geen last van.

Overigens zijn beugelflessen niet erg handig. De rubbers kunnen slijten en scheurtjes vertonen. Om de zoveel tijd dienen de rubbers vervangen worden.

Brouwerij KOR

Ik vind het afvullen met beugels eigenlijk juist wel erg praktisch tot nu toe.

Jacques

Citaat van: Rootsman op 13-01-2021  10:07 uIk vind het afvullen met beugels eigenlijk juist wel erg praktisch tot nu toe.

Wacht maar totdat je de rubbers moet vervangen...  >:D

beermenke

De rubbers gekocht in winkel voor brouwbenodigdheden zijn bij lange na niet de kwaliteit van de originele. De originele moet ik met tang er af halen. De nieuwe trek ik er zo met de hand op. Vervang ze na 4 a 5 x . Ik bottel in beugel alsook in kroonkurk. Het zijn de Christoffel beugels, nostalgie😀

hansHalberstadt

mbt TS:
je hebt het over simpel, maar je doelt ook op kostenbesparing? (ivm beugelflesjes geen doppen nodig)?
Verder doe ik het zelf denk ik ook heel simpel:
na gebruik de flesjes goed omspoelen en op zijn kop laten drogen.
Bij volgend gebruik hoef je dan alleen nog maar de hele krat in een plastic bak te zetten, stoomslang erin vana snelkookpan en alles op 95 graden laten komen als desinfectie stap. Daar hoef je zelf vrijwel geen handelingen voor te verrichten. Ik maak de kratjes alleen nog maar hooguit eens in de 5 keer bottelen schoon met loog om de oxalaat aanslag eruit te krijgen. (Visueel de hals van de flesjes bekijken en beoordelen of die stap nodig is)
   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 09-03-2022  09:58 umbt TS:
je hebt het over simpel, maar je doelt ook op kostenbesparing? (ivm beugelflesjes geen doppen nodig)?
Verder doe ik het zelf denk ik ook heel simpel:
na gebruik de flesjes goed omspoelen en op zijn kop laten drogen.
Bij volgend gebruik hoef je dan alleen nog maar de hele krat in een plastic bak te zetten, stoomslang erin vana snelkookpan en alles op 95 graden laten komen als desinfectie stap. Daar hoef je zelf vrijwel geen handelingen voor te verrichten. Ik maak de kratjes alleen nog maar hooguit eens in de 5 keer bottelen schoon met loog om de oxalaat aanslag eruit te krijgen. (Visueel de hals van de flesjes bekijken en beoordelen of die stap nodig is)
   

Met de oplopende energieprijzen is het minder aantrekkelijk hitte te gebruiken voor het desinfecteren...

Voor het verwijderen van biersteen hoor je zowel een alkalische als met een zuurreiniger te gebruiken.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-03-2022  15:58 uMet de oplopende energieprijzen is het minder aantrekkelijk hitte te gebruiken voor het desinfecteren...

De warmte die je gebruikt bij het stomen kun je 100% hergebruiken om je huis mee op te warmen. Of evt om daarna er de afwas mee te doen. (en als je het afwaswater dan helemaal af laat koelen komt ook dan nog eens alle warmte in je huis terecht).

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-03-2022  15:58 uVoor het verwijderen van biersteen hoor je zowel een alkalische als met een zuurreiniger te gebruiken.
Ik gebruik 3% natronloog net als de brouwerij. Mijn (jarenlange) ervaring is dat het voldoende werkt om alle witte aanslag in de flesjes weg te krijgen. extra zuur kopen is ook weer onnodig geld uitgeven als het niets toevoegt. 

jhazenberg

Hier doe ik de avond voor het bottelen de flesje in de vaatwasser > de volgende dag even in de emmer met starsan en dan op het uitdruip boom > dat werkt hier prima


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.