Heren/dames,
Zoals wellicht wel meer mensen op dit forum heb ik meer plezier in het brouwproces dan in het bottelproces.
En dan met name het schoonmaken van de flesjes.
Met 25 L batches (niet eens heel erg groot) ben ik nu al een paar uur per keer zoet aan die flesjes 1 voor 1 schoonmaken en spoelen.
Om de dopjes te elimineren ben ik al grotendeels naar Grolsch beugelflessen gestapt; slechts 12 euro pintjes met gouden/zilveren dop en 25 mm onder de rand, om weg te geven of mocht het ONK-waardig blijken.
Nu had ik het volgende in gedachte;
3 waterdichte stevige plastic dozen waar een bierkratje precies in past, maar wel flink hoger (waterverplaatsing leeg krat).
1 gevuld met warm water en schoonmaakmiddel (reinigen)
1 gevuld met koud water (spoelen)
1 leeg om uit te druppen
En dan een -2- RVS plaatje op mijn werk branden, die zorgt dat de flesjes niet gaan drijven, maar netjes vollopen met schoonmaak of spoelwater (Tekenaar/constructeur en ik beheer o.a. de plasma+autogeensnijtafel

).
Van die RVS tuinhekschuifjes zodat die plaat ook niet omhoog komt (schuift dan weer onder het krat zelf, of ik frees zelf een sleufje thuis)
Dan kan ik het hele krat tegelijk onderdompelen, alle flesjes wijzen mooi omhoog zo kun je snel met de rager van flesje naar flesje.
Daarna til je gewoon het hele krat eruit en laat je hem weer in de bak leeglopen.
Door naar de volgende bak; spoelen daarna uitdruppen.
Spoelwater zal ik waarschijnlijk wel per krat moeten vervangen.
Ziet iemand hier nog hindernissen/hygiëne problemen, of is er misschien een veel simpelere oplossing die ik over het hoofd zie (op een bottelstraat van een kwart miljoen na dan...)?
Wat betreft bottelen heb ik al eens gedacht om er bijvoorbeeld 4 tegelijk te doen met een verdeelpijpje en 4 bottelpijpjes, iemand hier ervaring mee?