Lallemand Verdant IPA-heftige vergisting

Gestart door Arjen1969, 03-01-2021 15:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rfrins

Ik heb vrijdag ook gebrouwen met deze gist. 28 liter met een start SG van 1.060
Slechts een zakje korreligst gebruikt (wel een oud zakje gist meegekookt als voeding) en hij was al vrij snel actief op 19 graden in de klimaatkast.

Dit gaat een NEIPA worden en ik zal na de vergisting nog 150 gram drooghop toevoegen, daarna zal ik bottelen met extra tetrahop (ik heb de bitterhop volledig weggelaten).
Enige waar ik mij een beetje zorgen om maak is het toevoegen van de drooghop icm oxidatie.
Dit is voor mij de eerste keer drooghoppen.
Hebben jullie tips voor me wat wel en wat niet te doen.
Ik wilde het als volgt doen. 2 ontsmette hopsokken klaarmaken met extra gewicht erin.
Deksel snel open, hopsokken erin, eetlepel suiker erbij en snel weer dicht. Lijkt me ok toch?
Dan nog een vraag met overhevelen naar het bottelvat. Als ik dat doe, de hopsokken wel of niet uitknijpen voor de extra aroma's?

Don Leopold

Citaat van: Jacques op 29-01-2021  20:35 uWaarom zou je dat doen? Sommige brouwerijen voegen speciale gistpreparaten toe om een troebel bier te brouwen.

Filteren is een groot risico op oxidatie. Professionele brouwerijen gebruiken hiervoor speciale apparatuur.
Ik weet dat filteren een risico vormt op oxidatie, maar Arjen 1969 sprak over een behoorlijk gistachtig karakter na 2 weken op de fles en daar reageerde ik op.

Mijn opmerking is waarschijnlijk niet de oplossing, het was maar een idee.

LeonRodenburg

Citaat van: Don Leopold op 31-01-2021  13:47 uIk weet dat filteren een risico vormt op oxidatie, maar Arjen 1969 sprak over een behoorlijk gistachtig karakter na 2 weken op de fles en daar reageerde ik op.

Mijn opmerking is waarschijnlijk niet de oplossing, het was maar een idee.

Voor wat langere tijd koud wegzetten na de hergisting op fles is wellicht nog een idee. Uiteindelijk gaat het uitzakken maar dat kan nog wel wat weken duren. Het is sowieso niet de beste gistkeuze voor als je een reguliere (enigszins heldere) IPA wilt brouwen. Hij is vooral goed voor zeer troebele NEIPAs.

Hopfenfox

Vandaag een eerste flesje geprobeerd van de IPA die ik een week geleden had gebotteld. Geweldig fruitige smaken, troebel bier, top van geur. Die gist heeft goed werk geleverd. Is inderdaad per ongeluk meer een NEIPA geworden. Kleur lijkt al wat richting bruinig te gaan, niet het frisgele van een echte NEIPA. Maar goed, er zat nogal wat Cara in de stort omdat het een reguliere IPA moest worden. Ik ben er dik tevreden over, erg lekker bier geworden.

Don Leopold

Citaat van: Jacques op 25-01-2021  21:28 uEr zijn op dit forum ook berichten waarin melding is gemaakt van een gistdek dat op het bier lag. Dat duidt toch wel hoge flocculatie.
De troebelheid die deze gist geeft kan komen door het vrijkomen van bepaalde stoffen uit deze gist.
Vandaag na 1 week hoofdgist heb ik ook een gistdek van ongeveer 2-3 cm dik op het bier liggen, op de bodem ook deels gistkoek met daar bovenop een soort dikke drap van heel fijne giststof.
Het was moeilijk om met het overhevelen geen giststof mee te hevelen zelfs met het gebruik van een droesemkop.

Ik ben een double IPA aan het maken met deze gist, ben begonnen met een sg van 1075 en nu na een week zit hij op 1022.
Het viel me op dat het begin van de hoofdgisting als een speer ging en dat hij na 3 dagen langzaam verder tufte.

Nu ook koudhop erin gedaan en verwacht dat hij nog verder gaat zakken richting de 1015.

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen hun ervaring met deze gist hier willen delen.

rfrins

Ik heb vorige week vrijdag gebrouwen (NEIPA) met deze gist en herken alle verhalen!

Start SG: 1.060
En zat vandaag al op 1.011

3 dagen lang mega activiteit en daarna rustig 1 blup per 3 sec.

Ik heb vanmiddag de drooghop erbij gedaan en het viel me inderdaad op dat er een dik schuimdek op het bier zat, zeker 5-10 cm.

Daarnaast zweeft er nog veel gist door het bier.
Ik denk dat ik deze zeker kom te coldcrashen om alle prut te laten zakken.

rfrins

Gisteren een eerste flesje opengetrokken.
Heerlijk, al zeg ik het zelf. Een explosie aan smaken


Jacques

Citaat van: rfrins op 13-02-2021  15:27 uGisteren een eerste flesje opengetrokken.
Heerlijk, al zeg ik het zelf. Een explosie aan smaken



Ook ik ben tevreden over deze gist. Dit wordt een blijvertje...

Arjen1969



Inmiddels zit het bier 3 weken op fles en ik moet zeggen, smaakt fantastisch. Alles wat ik in een goede IPA hoop aan te treffen zit er in. Veel citrus, mooie bitterheid, geslaagd brouwsel (en dat vinden vrienden ook  :)). Wat blijft is de troebelheid, maar ik las hier bij anderen dat die hetzelfde hebben. Zal wellicht toch met deze gist te maken hebben. In elk geval de moeite waard om wat vaker mee te brouwen bij IPA/NEIPA  stijl bieren.

rfrins


rfrins

Citaat van: Arjen1969 op 14-02-2021  16:19 u

Inmiddels zit het bier 3 weken op fles en ik moet zeggen, smaakt fantastisch. Alles wat ik in een goede IPA hoop aan te treffen zit er in. Veel citrus, mooie bitterheid, geslaagd brouwsel (en dat vinden vrienden ook  :)). Wat blijft is de troebelheid, maar ik las hier bij anderen dat die hetzelfde hebben. Zal wellicht toch met deze gist te maken hebben. In elk geval de moeite waard om wat vaker mee te brouwen bij IPA/NEIPA  stijl bieren.
Wat is jou recept? Ben benieuwd naar de hoeveelheid hop.

Hoe bottel jij? Rechtstreeks van het gistvat? Of eerst naar een bottelemmer?

Ik bottel rechtstreeks vanuit het gistvat en proef grote verschillen in aroma per flesje.
Een flesje super aromatisch ander wat minder.

Arjen1969

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptIPA #2
KenmerkIPA
Brouwdatum30-12-2020
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters18
Gewenst begin SG1052 (5,6 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement60,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater27,2 liter
Maischdikte4,0 l/kg
Maischwater21,0 liter
Spoelwater7,0 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur26 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid57 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Ale, the swaen84,9 %4,500 kg7 EBC
Palemout (BM)3,8 %0,200 kg6 EBC
Cara-Amber5,7 %0,300 kg70 EBC
Tarwemout (BM)5,7 %0,300 kg5 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Liberty5,0 %20 gr5 minuten3 EBU
Cascade5,5 %20 gr5 minuten4 EBU
Liberty5,0 %20 gr10 minuten6 EBU
Cascade5,5 %20 gr10 minuten7 EBU
Cascade5,5 %10 gr15 minuten5 EBU
Liberty5,0 %10 gr15 minuten4 EBU
Pecko13,6 %15 gr60 minuten34 EBU
Pecko13,6 %25 grKoud hop0 EBU
Cascade5,5 %25 grKoud hop0 EBU
Liberty5,0 %25 grKoud hop0 EBU
Pecko13,6 %50 grKoud hop0 EBU

Opmerkingen1 x 4 dagen na hoofdgisting (25 gram Liberty, Pecko en Cascade)
1x 8 dagen na hoofdgisting (50 gram Pecko)

Gistvat terugkoelen 2 dagen voor einde gisting naar 6 graden (dag 13)

Totale gistingstijd 15 dagen

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortLallemand Verdant IPA
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
Opmerkingen-

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C75 minuten4,0 l/kg
278°C5 minuten4,0 l/kg

Opmerkingen-

Dit is het recept. Veel hop dus.

Ik bottel rechtstreeks vanuit het gistvat. Heb bij deze IPA wel een cold crash gedaan op 4-5 graden voor 2 dagen. Heb er nu 2 op en proef geen smaakverschil.

Jacques

Citaat van: rfrins op 14-02-2021  17:11 uIk bottel rechtstreeks vanuit het gistvat en proef grote verschillen in aroma per flesje.
Een flesje super aromatisch ander wat minder.

Ik neem aan dat de hoeveelheid gist in de flessen verschillend is. Te veel gist in de fles kan zorgen voor autolysesmaakjes waardoor de smaak van je bier minder fris is.

rfrins

Citaat van: Jacques op 14-02-2021  21:45 uIk neem aan dat de hoeveelheid gist in de flessen verschillend is. Te veel gist in de fles kan zorgen voor autolysesmaakjes waardoor de smaak van je bier minder fris is.
Dat zou kunnen Jacques, al heb ik wel een kleine coldcrash gedaan om alles goed te laten zakken.

Beveel jij aan om te bottelen uit een apart bottelvat?

Heeft langer warm wegzetten nog effect?

Jacques

Citaat van: rfrins op 14-02-2021  22:10 uDat zou kunnen Jacques, al heb ik wel een kleine coldcrash gedaan om alles goed te laten zakken.

Beveel jij aan om te bottelen uit een apart bottelvat?

Heeft langer warm wegzetten nog effect?

Hoewel ik uit mijn CCT rechtstreeks kan bottelen doe ik dat niet. Ik vind het makkelijk om het bier vanuit de CCT in een bottelemmer te laten stromen via een kraan halverwege de conus. De bottelsuiker zit al in de bottelemmer waardoor ik een goede vermenging krijgt. Ik hoef op die manier niet aan elk flesje afzonderlijk bottelsuiker te doen.

rfrins

Citaat van: Jacques op 14-02-2021  22:29 uHoewel ik uit mijn CCT rechtstreeks kan bottelen doe ik dat niet. Ik vind het makkelijk om het bier vanuit de CCT in een bottelemmer te laten stromen via een kraan halverwege de conus. De bottelsuiker zit al in de bottelemmer waardoor ik een goede vermenging krijgt. Ik hoef op die manier niet aan elk flesje afzonderlijk bottelsuiker te doen.

Ik denk dat ik dat inderdaad ook moet gaan proberen, zeker met bier dat zwaar gedryhopped is, dan kreeg je een betere vermenging van de aroma's lijkt me.

Al vind ik het wel moeilijk  om, zeker met dryhop, te weten hoeveel liter er nu precies je bottelvat ingaat.
Stel ik heb een batch van 28 liter. 1.5 liter gaat sowieso verloren met alle trub en gist op de bodem, maar ik heb er ook nog een grote hopsok inzitten. Ik weet niet hoevel liter dit in beslag neemt.
Eigenlijk weet ik pas de precies liters zodra alles in het bottelvat zit.
Hoe bepaal jij dat precies? Of is het een kwestie van ervaring opdoen?

Jacques

Citaat van: rfrins op 15-02-2021  08:54 uIk denk dat ik dat inderdaad ook moet gaan proberen, zeker met bier dat zwaar gedryhopped is, dan kreeg je een betere vermenging van de aroma's lijkt me.

Al vind ik het wel moeilijk  om, zeker met dryhop, te weten hoeveel liter er nu precies je bottelvat ingaat.
Stel ik heb een batch van 28 liter. 1.5 liter gaat sowieso verloren met alle trub en gist op de bodem, maar ik heb er ook nog een grote hopsok inzitten. Ik weet niet hoeveel liter dit in beslag neemt.
Eigenlijk weet ik pas de precies liters zodra alles in het bottelvat zit.
Hoe bepaal jij dat precies? Of is het een kwestie van ervaring opdoen?

De smaak van de koudhop zit in de gehele batch. Door diffusie worden aromastoffen verspreid.

Ik houd bij hoeveel liter in mijn CCT gaat met behulp van een weegschaal. De gist tap ik regelmatig af. Voor het overbrengen van de gist in mijn bottelemmer gebruik ik een kraan halverwege de conus. Als de stroom bier ophoudt dan zit er nog 1 liter bier/trub/koudhop in de CCT.

LeonRodenburg

Citaat van: Jacques op 15-02-2021  20:09 uIk houd bij hoeveel liter in mijn CCT gaat met behulp van een weegschaal. [...]

Je moet er maar op komen! Ik zat de hele tijd te klooien met streepjes aflezen aan de binnenkant na het vullen van de CCT, maar door het schuim was het lastig te zien. Voor het vullen van fusten heb ik zo'n pakketweegschaal, dus dat trucje ga ik ook maar eens proberen.

De hoeveelheid kilo's nog wel even delen door het SG denk ik?

Jacques

Citaat van: LeonRodenburg op 19-02-2021  10:55 uDe hoeveelheid kilo's nog wel even delen door het SG denk ik?

Als je precies wilt zijn is dat inderdaad nodig. Bij zware bieren kan het voor flinke afwijkingen zorgen. Als je bier brouwt met een begin SG van 1050 of lager is de afwijking vrij klein.

Johan_vL

Citaat van: Jacques op 03-01-2021  23:03 uHet gaat om een volmout bier met 16% The Swaen GoldSwaen Light, dat is een lichtgekleurde caramout. Deze gist gaat zo te merken ver door...

@Jacques: 16% The Swaen GoldSwaen Light, dat is een lichtgekleurde caramout.

Waarom 16% van deze caramout? Hij is wat donkerder dan carahell of carapils als ik me niet vergis en meer dan 10% zou ik niet zo snel doen. Kun je uitleggen wat je hiermee wilde bereiken en of dat is gelukt?

Groet, Johan


Jacques

Citaat van: Johan_vL op 03-03-2021  18:13 u@Jacques: 16% The Swaen GoldSwaen Light, dat is een lichtgekleurde caramout.

Waarom 16% van deze caramout? Hij is wat donkerder dan carahell of carapils als ik me niet vergis en meer dan 10% zou ik niet zo snel doen. Kun je uitleggen wat je hiermee wilde bereiken en of dat is gelukt?

Groet, Johan

Ik heb dat gedaan om meer body in het bier te krijgen. En ook voor een betere schuimhoudbaarheid.
Doordat de Lallemand Verdant ver uitgist pakt 16% The Swaen GoldSwaen Light goed uit bij dit recept.
Volgens The Swaen zou je zelfs tot 50% ervan kunnen gebruiken, maar zelf leg ik de grens bij zo'n 20% in een licht gekleurd bier. Voor speciaties zie
https://theswaen.com/wp-content/uploads/2015/09/TheSwaen_GOLDSWAEN_LIGHT_specs_2016-1.pdf en

Het is een heerlijk bier geworden. Degenen die het gedronken hebben zijn er heel enthousiast over. Dit recept ga ik vaker brouwen om mijn vrouw een plezier te doen. Zij houdt van hoppige bieren met een wat zachte smaak.


Bvk1983

Wat zijn de ervaringen met de tijd die deze gist nodig heeft om volledig uit te vergisten? Zondag gebrouwen, vanaf maandag beginnende activiteit en vanaf gisteren hevige vergisting. Net even een sample genomen en zit nu op 1.025 ongeveer, waarbij start SG 1.062 was. Ik heb hem nu op 20 graden staan.

Hopfenfox

Bij mij was ie na 72 uur zo goed als klaar. Ging nog 1 a 2 SG puntjes af tijdens het koudhoppen.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 10-03-2021  13:51 uWat zijn de ervaringen met de tijd die deze gist nodig heeft om volledig uit te vergisten? Zondag gebrouwen, vanaf maandag beginnende activiteit en vanaf gisteren hevige vergisting. Net even een sample genomen en zit nu op 1.025 ongeveer, waarbij start SG 1.062 was. Ik heb hem nu op 20 graden staan.

Bij is na de hoofdgisting het SG tijdens de nagisting niet veel gedaald. 14 dagen na het einde van de hoofdgisting heb ik het bier gebotteld. De voornaamste reden wat ik daar mee gewacht heb is dat ik koudhop heb toegevoegd. Omdat ik het SG niet zag dalen heb ik het bier gebotteld.

Arjen1969

Citaat van: Bvk1983 op 10-03-2021  13:51 uWat zijn de ervaringen met de tijd die deze gist nodig heeft om volledig uit te vergisten? Zondag gebrouwen, vanaf maandag beginnende activiteit en vanaf gisteren hevige vergisting. Net even een sample genomen en zit nu op 1.025 ongeveer, waarbij start SG 1.062 was. Ik heb hem nu op 20 graden staan.

Bij mij ook vergelijkbaar als anderen hier. Na 3 dagen hoofdvergisting klaar (1054--> 1012). Daarna koudhop, klaar voor bottelen na 14 dagen, Eind sg 1008.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.