Lallemand Verdant IPA-heftige vergisting

Gestart door Arjen1969, 03-01-2021 15:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjen1969

Hallo,

Ik heb afgelopen woensdag een IPA gebrouwen, en was vandaag toe aan mijn eerste koudhopgift. Ik heb als gist voor de eerste keer de Lallemand Verdant IPA gebruikt omdat ik daar mooie dingen over had gelezen qua smaakontwikkeling voor IPA's. Toen ik mijn gistkast opende zag ik dat mijn hele waterslot vol zat met slurrie (gist/hophars). Het moet dus behoorlijk tekeer zijn gegaan tijdens de vergisting. Ik gebruik een Speidel vergistingsvat van 30 liter, mijn brouwsel was 20 liter. Normaal gesproken is mijn kopruimte van 10 liter ruim voldoende om dit te voorkomen, deze keer dus niet. Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen met de Lallemand Verdant?

Alvast bedankt.

Jacques

Op dit moment ben ik ook voor het eerst aan het vergisten met de Lallmand Verdant IPA.
Mijn CCT is wat royaler (46 liter) en is gevuld met 25 liter wort. Bij mij is alles keurig in de CCT gebleven.
Overigens ben ik de vergisting gestart op 18 ºC en deze is opgelopen tot 20 ºC waarna het bier via de koeling op deze temperatuur is gehouden. (Op dit moment werkt de verwarming om hem op 20 ºC te houden.)
De vergistingsgraad is volgens mijn BrewBrain Float op dit moment 83% en het waterslot werkt nog een beetje. Het gaat om een volmout bier met 16% The Swaen GoldSwaen Light, dat is een lichtgekleurde caramout. Deze gist gaat zo te merken ver door...

Jan de Graaff

Ik heb laatst ook voor het eerst met Verdant IPA vergist, maar ik heb niet deze ervaring gehad. Ik brouw ± 12,5 l en vergist in een Brewbucket 27 l. Ik zag na afloop wel op de binnenkant dat er behoorlijk wat krausen gevormd was, maar niet uitzonderlijk veel.
Ik heb de vergisting zelf z'n gang laten gaan voor wat temperatuur betreft; die is uiteindelijk opgelopen naar 24ºC. SVG is uiteindelijk 82,1% geworden.

Arjen1969

Dank voor de info Jacques en Jan. Mijn IPA is ook een volmout, met Ale van Swaen, Palemout, klein beetje Cara en tarwemout. Ik zit nu op een SVG van 75 %, dus als ik jullie ervaringen lees moet ik nog even geduld hebben. Het viel me overigens op dat de hoofdgisting erg rap ging (na 3 dagen van 1052 naar 1013 waar ik alweer 3 dagen redelijk stabiel op zit).

Ik ben een serie IPA's aan het brouwen met verschillende mouten, en wil de gist als constante houden, dus ik ga de gist van deze batch opnieuw inzetten voor de volgende 2 brouwsels. Eens kijken wat er bij de volgende gistingen gebeurt. Ik zat nu op een vergistingstemperatuur van 20.5 graden, misschien moet ik die bij de volgende brouwsels 2 graden lager zitten, wellicht zit daar de heftiger vergisting in.

Hopfenfox

Volgens Brewfather heeft deze gist een vergistingsgraad van 70%, zelf heeft Lallemand het over medium-high. Inmiddels geeft mijn iSpindel na 60 uur al 88% aan. Dat is geen medium meer en al helemaal geen 70%. Aanpassen in de software dus. Had een uur gemaischt op 65 graden, dan zijn blijkbaar eenvoudige suikers om doorheen te vreten, zelfs voor een medium-high gist :o

Inmiddels al 90%. Geen enkele gist die ik tot zoverre heb gebruikt gistte zo ver door, grappig dat net een als medium gekwalificeerde gist koploper wordt.

Verdoor IPA is een betere naam!

rfrins

Hoe zit het met de hoeveelheid toe te voegen gist? Is dit ook een gist die je kan underpitchen?

Stel ik heb 27 liter met een start sg van 1.060 zou ik dan aan 1 zakje met 11 g voldoende of toch beter 2 zakjes?

Pieter1954

Zo meteen krijgen alle leden van amateurbierbrouwvereniging 'T Wort Wat bij hun clubblad een gratis zakje Lallemand Verdant IPA.
Als ieder lid deze gist gaat gebruiken komen er ruim 300 gebruikerservaringen bij.

Citaat: Om de introductie van de nieuwe Verdant IPA gist van Lallemand te vieren heeft de hoofdbrouwer van Verdant brouwerij James Hefferon het recept van hun bier Even Sharks Need Water gedeeld.

Hopfenfox

Ik zit bijna aan de twee weken in het gistvat en de vergistingsgraad is liefst 91% geworden. Van 1060 in no-time naar 1006 en na koudhoppen trok ie door naar 1005. De geuren uit het vat zijn perfect, benieuwd naar wat de smaak gaat doen.

Over underpitchen durf ik niks te zeggen, ik heb een zakje in 10l wort gestrooid. Dat is overpitchen  ;D

Jacques

Citaat van: rfrins op 20-01-2021  11:17 uHoe zit het met de hoeveelheid toe te voegen gist? Is dit ook een gist die je kan underpitchen?

Stel ik heb 27 liter met een start sg van 1.060 zou ik dan aan 1 zakje met 11 g voldoende of toch beter 2 zakjes?

Ja dat kan. In ieder geval heb ik met 25 liter wort met een begin SG van 1062 recent gedaan. Dat leverde een vlotte vergisting op. Wel heb ik gistvoeding toegevoegd in de vorm van een oud zakje gist dat meegekookt heeft. Ook heb ik het wort laten kletteren.

LeonRodenburg

Ik heb met Verdant IPA ook flink wat krausen gehad, maar het is met 20L tot nu toe altijd in een 27L CCT blijven zitten gelukkig (net aan, deksel was ook vies aan de binnenkant). Vergisting op 19 graden.

Mijn SVG is tot nu toe elke keer rond de 80%, dus niet extreem hoog. Heb hem alleen gebruikt voor NEIPA's met veel tarwe- en havervlokken dus dat drukt misschien nog wat op de vergistingsgraad.

Hopfenfox

Krausen viel enorm mee. Ik heb 10 liter in een 12 liter emmer zonder deksel zitten (wel in een 30 liter emmer met deksel en slot mocht het overlopen) en het is netjes binnen de kleine emmer gebleven. Dat had ik niet verwacht. Inmiddels is de SVG naar 93% gegaan en is het SG 1004. Niet normaal meer, waar eindigt dit. Ik wilde gaan bottelen zaterdag. SG was na een week al een paar dagen stabiel 1007 maar na koudhoppen zijn er toch weer drie puntjes afgesnoept. Tenzij de iSpindel aan het muteren geslagen is, daar kom ik zaterdag dan wel achter.

LeonRodenburg

Citaat van: Hopfenfox op 21-01-2021  09:35 uKrausen viel enorm mee. Ik heb 10 liter in een 12 liter emmer zonder deksel zitten (wel in een 30 liter emmer met deksel en slot mocht het overlopen) en het is netjes binnen de kleine emmer gebleven. Dat had ik niet verwacht. Inmiddels is de SVG naar 93% gegaan en is het SG 1004. Niet normaal meer, waar eindigt dit. Ik wilde gaan bottelen zaterdag. SG was na een week al een paar dagen stabiel 1007 maar na koudhoppen zijn er toch weer drie puntjes afgesnoept. Tenzij de iSpindel aan het muteren geslagen is, daar kom ik zaterdag dan wel achter.

Ben benieuwd wat je gaat meten zaterdag! iSpindels zijn top om de curve te volgen maar voor de exacte waarden zijn het niet de meest betrouwbare apparaatjes. Ik neem de eindwaarde dan ook altijd met een korrel zout, het wijkt regelmatig naar boven of naar beneden af. Vast iets met temperatuur, vloeistofdynamica, gist onder de dop, koolzuurbelletjes en dat soort invloeden die de meting verstoren.

Hopfenfox

Citaat van: LeonRodenburg op 21-01-2021  19:30 uBen benieuwd wat je gaat meten zaterdag!

Zojuist gebotteld en dus ook gemeten. Waar de iSpindel 1004 aangaf, deed de hydrometer een nette 1007. Nog steeds niet gek. Wat me opviel was dat er nog heel veel gist bovenop dreef, het zakt niet echt uit. Het jongbier leek dan ook meer op een NEIPA, sinaasappelsap in de fles. Geuren conform de Taksi die mijn kinderen drinken, smaak al veelbelovend. Ekuanot en Mosaic met de Verdant IPA lijkt een mooi combi.

Tenslotte iets geks. Nadat ik de flessen had gevuld bleef een restje over. Dat heb ik in de hydrometer gegoten om de meting te verifiëren en die geeft 1020 aan. Dat kan natuurlijk nooit. Wellicht nog wat gisttrub er bij?

En ook opvallend: de hopzak met daarin ook 5 knikkers zinkt altijd naar beneden, in dit geval dreef ie bovenop het jongbier. Eerste keer dat ik dat zie. Soort opwaartse druk blijkbaar, kan iemand die verklaren? Vergisting heeft twee weken geduurd zoals meestal, en dit keer liet de iSpindel ook duidelijk zien dat het SG al 5 dagen hetzelfde was.

Eric v B

Citaat van: Hopfenfox op 22-01-2021  17:52 uTenslotte iets geks. Nadat ik de flessen had gevuld bleef een restje over. Dat heb ik in de hydrometer gegoten om de meting te verifiëren en die geeft 1020 aan. Dat kan natuurlijk nooit. Wellicht nog wat gisttrub er bij?



Bottelsuiker niet goed gemengd?

Hopfenfox

Citaat van: Eric v B op 22-01-2021  18:36 uBottelsuiker niet goed gemengd?

Interessante gedachte. Heb het als altijd gedaan. Als eerste laagje in het bottelvat zit gaat de suikeroplossing er bij en doordat de  hevelslang op de bodem ligt kolkt het lekker rond. Ik roer daarna niet meer. Zou dus toch wel kunnen.

Feit dat er nog aardig wat gist bovenop drijft is ook niet raar? Meestal zakken de gisten die ik gebruik flink naar beneden, ook als ik niet twee dagen koud heb gezet voor bottelen.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 22-01-2021  17:52 uTenslotte iets geks. Nadat ik de flessen had gevuld bleef een restje over. Dat heb ik in de hydrometer gegoten om de meting te verifiëren en die geeft 1020 aan. Dat kan natuurlijk nooit. Wellicht nog wat gisttrub er bij?

Als je je bottelsuiker toegevoegd hebt aan je bier is dat natuurlijk niet gek...


Citaat van: Hopfenfox op 22-01-2021  17:52 uTenslotte iets geks. Nadat ik de flessen had gevuld bleef een restje over. Dat heb ik in de hydrometer gegoten om de meting te verifiëren en die geeft 1020 aan. Dat kan natuurlijk nooit. Wellicht nog wat gisttrub er bij?

En ook opvallend: de hopzak met daarin ook 5 knikkers zinkt altijd naar beneden, in dit geval dreef ie bovenop het jongbier. Eerste keer dat ik dat zie. Soort opwaartse druk blijkbaar, kan iemand die verklaren? Vergisting heeft twee weken geduurd zoals meestal, en dit keer liet de iSpindel ook duidelijk zien dat het SG al 5 dagen hetzelfde was.

Niet elke gist zakt na de vergisting naar beneden. Sommige gisten vormen een waar netwerk van aan elkaar verbonden gistcellen. Koolzuurbelletjes blijven in dat netwerk verstrikt. Dit zorgt er voor dat de gist op het bier blijft liggen en ook dat het hopzakje niet gezonken is.

Hopfenfox

Shit, natuurlijk is dat inclusief bottelsuiker. Ik ben gerustgesteld en was een beetje dom!

En dat netwerk met luchtbellen klopt helemaal. Het zakje met hop leek wel bezeten en tot leven gekomen te zijn, daar zat een geheel eigen beweging in. Had het alleen niet verwacht omdat deze gist als medium tot hoog flocculatie had.

Maar uiteindelijk heb ik dus per ongeluk een NEIPA met te hoge bitterheid gebrouwen, of een troebele IPA, net wat je wil. En dat terwijl ik nog even bij de NEIPA vandaag wilde blijven vanwege alle oxidatie-ellende... Benieuwd wat deze gaat doen. Ziet er ontzettend smakelijk uit en ruikt en smaakt naar Taksi. Serendipiteit.

LeonRodenburg

Citaat van: Hopfenfox op 23-01-2021  07:52 uMaar uiteindelijk heb ik dus per ongeluk een NEIPA met te hoge bitterheid gebrouwen, of een troebele IPA, net wat je wil. En dat terwijl ik nog even bij de NEIPA vandaag wilde blijven vanwege alle oxidatie-ellende... Benieuwd wat deze gaat doen. Ziet er ontzettend smakelijk uit en ruikt en smaakt naar Taksi. Serendipiteit.

Het is maar net hoe je het verkoopt (aan jezelf of aan anderen)! Voor de NEIPA style guide staan er IBU's van 25-60 genoemd, dus als het je echt gaat om stijlvast brouwen, zit je daar misschien nog tussen. Of creëer gewoon een nieuwe hype  :brouwen:

De officieel vermelde flocculatie vind ik nog altijd twijfelachtig bij Verdant IPA, ik zou hem eerder op medium/laag zetten dan medium/hoog.

Hopfenfox

Exact, erg troebel bier maar dat past bij de stijl. Bij bottelen deksel op bottelvat gehouden en extra goed opgelet met lucht aanzuigen uit de hevel. Wellicht dat een paar flessen wel gelukt zijn. Hoe dan ook een leermoment. Wel benieuwd in hoeverre de fruitigheid nu uit de Ekuanot/Mosaic combo komt en in hoeverre van de gist.

Ik laat het je weten als ie over een weekje drinkbaar is. Staat nu bij de verwarming met een doek er over...

hans_nwk

Citaat van: Eric v B op 22-01-2021  18:36 uBottelsuiker niet goed gemengd?
Dat denk ik ook.

Citaat van: Jacques op 22-01-2021  21:54 uAls je je bottelsuiker toegevoegd hebt aan je bier is dat natuurlijk niet gek...
Als je bier van 1.007 naar 1.020 gaat door bottelsuiker gaat het wel knallen...

Wat door slecht gemengde suiker ook kan gebeuren: Een deel van de flessen zijn knallers en een deel helemaal plat.

Jacques

Citaat van: LeonRodenburg op 25-01-2021  13:19 uDe officieel vermelde flocculatie vind ik nog altijd twijfelachtig bij Verdant IPA, ik zou hem eerder op medium/laag zetten dan medium/hoog.

Er zijn op dit forum ook berichten waarin melding is gemaakt van een gistdek dat op het bier lag. Dat duidt toch wel hoge flocculatie.
De troebelheid die deze gist geeft kan komen door het vrijkomen van bepaalde stoffen uit deze gist.

Hopfenfox

Het was een soort sandwich. De helft was netjes bezonken tot een koek, bovenop lag een tweede koek. Oreo.

Arjen1969

Na mijn eerste post mbt de heftige vergisting heb ik inmiddels 2 weken geleden het bier gebotteld. Uiteindelijk bijna 85% SVG. Maar in de fles is de flocculatie van de gist minimaal. Inmiddels dus 2 weken na bottelen is de flesinhoud nog steeds behoorlijk troebel. Ik denk dat het een hazy IPA gaat worden, maar dat is ook mooi. Gisteren voor het eerst een flesje opengemaakt, hergisting op fles is prima op gang gekomen. Qua smaak, vooral behoorlijk citrusachtig, en dat is mooi want dat wilde ik ook. Ik weet alleen niet of ik deze gist nog vaker ga gebruiken, zal een beetje liggen aan het gegeven hoe lang het duurt totdat ik helder bier in mijn flessen heb, want ik proefde nog een behoorlijk gistachtig karakter na 2 weken (zal te maken hebben met de slechte/langzame bezinking).

Don Leopold

Ik heb 2 dagen geleden ook met deze gist gebrouwen en het waterslot staat vandaag als een malle te klapperen.

Om het troebele bier te voorkomen is het misschien een idee om het bier langer in het gistvat te laten zitten (bijvoorbeeld 2 weken)en voor het bottelen nog een keer te filteren.  :weetniet:

Jacques

Citaat van: Don Leopold op 29-01-2021  18:02 uOm het troebele bier te voorkomen is het misschien een idee om het bier langer in het gistvat te laten zitten (bijvoorbeeld 2 weken)en voor het bottelen nog een keer te filteren.  :weetniet:

Waarom zou je dat doen? Sommige brouwerijen voegen speciale gistpreparaten toe om een troebel bier te brouwen.

Filteren is een groot risico op oxidatie. Professionele brouwerijen gebruiken hiervoor speciale apparatuur.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.