Waar brouwen?

Gestart door Emmaneul, 26-04-2006 16:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Emmaneul

Hoi Stijn, ik ben ook nieuw maar ik vind het niet nodig om een topic daarvoor te beginnen.* Wel heb ik een vraagje over bierbrouwen.

Wat is de beste plek om bier te brouwen? Ik woon in een flat, ik heb niet veel ruimte maar ik wil het wellicht een keer proberen.




*Maar voor je vraag is wel een nieuw onderwerp nodig. :)

Oscar

Citaat van: Emmaneul op 26-04-2006  16:58 uHoi Stijn, ik ben ook nieuw maar ik vind het niet nodig om een topic daarvoor te beginnen.

You just Did..... ;D :D

Citaat van: Emmaneul op 26-04-2006  16:58 uWat is de beste plek om bier te brouwen? Ik woon in een flat, ik heb niet veel ruimte maar ik wil het wellicht een keer proberen.

Probeer je keuken eens !! dat werk prima...Gas en water aanwezig !! Nu alleen nog een pan, hop, mout en gist....en BROUWEN MAAR !!!!

Groeten en gezondheid
Oscar


Hopmans

Ik sluit me helemaal aan bij Oscar.
Het beste is een open keuken.
Pannetje op het gas en ondertussen een gele rakker nuttigen op de bank. Yehaa!  :proost:

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 26-04-2006  19:13 uPannetje op het gas en ondertussen een gele rakker nuttigen op de bank. Yehaa!  :proost:

ja , en dan kook je pannetje over of brand je mout aan....keuken smerig...brouwsel naar de knoppen....Wel blijven opletten dus !!!  ;D  ;D

Groeten en gezondheid
Oscar

Rudie

Hoi Emanuel, ik woon ook in een flat (appartement als je het ding koopt) en ik brouw lekker buiten op het balkon. Gaat prima, heb je ook geen last van al dat vocht dat vrijkomt bij het maischen en koken  :). Gewoon proberen en zien waar het schip c.q. bierschuit strandt.

Oscar

Citaat van: Rudie op 26-04-2006  20:59 uGewoon proberen en zien waar het schip c.q. bierschuit strandt.

Zolang dat maar niet op het balkon van je onderburen is..... :D  :D

Groeten en gezondheid
Oscar

Rudie

Die wonen op de begane grond, groeit 't gras leuk alle kanten op.  >:D  >:D

Emmaneul

ha, ok, een nieuw topic, dat is prima! Ik moet even wennen aan de forumcultuur hier, die is overal anders.

Ok, op het balkon is een idee, kijken of mijn vriendin dat ook vind :)

Eduard

Als je kleinschalig brouwt met bijvoorbeeld een weckketel tot de 30 liter, dan zou ik de keuken aanraden. Wél graag met een goede afzuigkap anders kun je achteraf het water van het plafond en de muren vegen. Als je niet goed kunt ventileren of als de brouwsels aanmerkelijk groter worden dan is een andere ruimte, of zelfs buiten, een beter idee. Ik heb al mijn < 30 liter brouwsels in appartementen/flats gebrouwen zonder problemen.

Overigens, bij de afzuigkap (niet een circulerende met actieve koolstof maar één die op de schoorsteen is aangesloten) heb ik de gewoonte om er met touwtjes een vaatdoek onder te spannen, welke dan door de zuigkracht aan de afzuigkap wordt gezogen. Op die manier verzamelt de kookdamp zich op de vaatdoek en wordt erin gezogen. Voordat ik deze methode gebruikte verzamelde de damp zich op het rooster (dat anders dus door de vaatdoek wordt bedekt). Die verzamelde, gecondenseerde damp vormde gelige want vettige druppels die aan het rooster hingen en te pas en te onpas terugvielen in de kookketel en da's niet zo lekker aangezien dat rooster al het één en ander verzameld had aan vettige etensdampen. Maar goed, da's zomaar een tipje...

Emmaneul

Ik heb me even ingelezen en ik zit te denken zo'n starterspakket te kopen, die zijn redelijk goedkoop en nemen niet veel ruimte in. Ik heb gegrepen dat je het brouwsel de eerste keer op 25°C moet gisten en dan nog een keer op 10°C in de fles moet gisten.

De eerste keer kan ik denk ik wel de keuken gebruiken, de 2e keer de schuur. Voor beide keren geldt echter dat de temperatuur niet precies goed en zeker niet constant is.

Met het warme weer dat er aan zit te komen is het in de schuur een stuk meer 10°C denk ik.

Waar doen jullie het gisten?

Adrie

Dat hangt een beetje van het biertype af dat ik wil brouwen. Voor tripels en dergelijke vergist ik gewoon in de woonkamer. Voor de lagering zoek ik een plek in huis waar de temperatuur niet hoger is dan 20 graden. Dan is de lagering meestal binnen een week of anderhalf voorbij en kan ik gaan bottelen.

Bieren die lagere temperaturen behoeven brouw ik alleen in de winter. Er is altijd wel ergens een plek in huis waar de temperatuur rond de 15 graden of soms nog lager is. Zoek in ieder geval een plek uit waar de temperatuurfluctuaties tussen dag en nacht zo klein mogelijk zijn. Gist houdt niet van sterke temperatuurschommelingen.

Oscar

Ik heb mijn gistflessen, na de hoofdvergisting altijd en een waterbad met aquariumpomp en aquarium thermostaat staan, op deze manier kun je themperatuur goed controleren, mits de vergistings temperatuur hoger is dan de omgevings temperatuur...het koelen van het jonge bier is nog een andere uitdaging.

Groeten en gezondheid
Oscar

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.