Hoe gebruik ik loog

Gestart door orangeloo, 02-01-2021 21:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen76

Dankjewel die steek ik dan toch nog mooi even in mijn zak zo op de zondagmiddag.

Respect dat je het zo sportief oppikt.

Gr. Jeroen

biking rebel

Citaat van: Andert op 03-01-2021  11:59 uIk denk dat je je moet realiseren dat een topic altijd een soort van algemeen leesvoer is/wordt en dat veel mensen vinden dat zo'n topic dan wel compleet moet zijn voor toekomstige lezers die het via een search vinden.

Het proberen te sturen van een topic is op dit forum denk ik helemaal niet te doen, het werkt voor sommige mensen als een rode lap op een stier en vervolgens zijn er dan weer anderen die zich niet kunnen inhouden, mijzelf incluis. [emoji6]

Loat goan!

Nou ik moet helemaal niks, plus dat het een slap excuus is om off topic te reageren. Het is echt heel simpel, als je in het eggie een vraag stelt aan een bekende is het behoorlijk irritant als er allerlei zaken worden genoemd waar helemaal niet om gevraagd is. Als je het antwoord op de vraag niet weet: zeg niks. Weet je het wel, dan kun je de vraagsteller helpen.

Andert



Citaat van: biking rebel op 03-01-2021  17:15 uNou ik moet helemaal niks, plus dat het een slap excuus is om off topic te reageren. Het is echt heel simpel, als je in het eggie een vraag stelt aan een bekende is het behoorlijk irritant als er allerlei zaken worden genoemd waar helemaal niet op gevraagd is. Als je het antwoord op de vraag niet weet: zeg niks. Weet je het wel, dan kun je de vraagsteller helpen.

Tja, in het eggie is het ook knap irritant als iemand je advies komt vragen maar zijn eigen oordeel over hoe dat advies eruit moet zien al klaar heeft.

En hoe je het ook wendt of keert, op een forum vraag je nu eenmaal aan een heleboel mensen tegelijkertijd. De kans op "ongevraagd advies" wordt dan opeens een stuk groter.

Het is allemaal niet leuk maar zo gaan dingen nu eenmaal.

Pendelaar

Het is hier net de echte wereld. Mensen vallen over elkaar heen zonder dat ze elkaar kennen. Als redelijke nieuwkomer heb ik dit topic met aandacht gevolgd.
Als nieuwkomer dacht ik: ik ga meelezen zodat ik een en ander leer over het gebruik van loog.
Er is een simpele vraag dus er komt een simpel/doelgericht antwoord.
Helaas. Het gaat alle kanten op.
Op een gegeven moment lijkt het wel de bekende apenrots, ik heb gelijk of ik wil in ieder geval mijn gelijk halen.
Wellicht een discussie waar je als topicstarter niet op zit te wachten. Je wilt immers een antwoord op je vraag.
Maar....
Als je alleen het antwoord wil horen dat je in feite wil horen dan zit je m.i. in een forum op de verkeerde plaats.
Met zoveel personen op een forum heb je daar geen tot weinig invloed op.
Raadzaam is dan om dan te destilleren. Lees wat je nodig hebt en laat de rest voor wat het is.
Ga ik loog gebruiken?
Mijn destillaat: neen, teveel risico's. Ik blijf wel bij de bekende merken.

Pendelaar

ExPeteriment

Citaat van: Pendelaar op 03-01-2021  19:54 uHet is hier net de echte wereld. Mensen vallen over elkaar heen zonder dat ze elkaar kennen. Als redelijke nieuwkomer heb ik dit topic met aandacht gevolgd.
Als nieuwkomer dacht ik: ik ga meelezen zodat ik een en ander leer over het gebruik van loog.
Er is een simpele vraag dus er komt een simpel/doelgericht antwoord.
Helaas. Het gaat alle kanten op.
Op een gegeven moment lijkt het wel de bekende apenrots, ik heb gelijk of ik wil in ieder geval mijn gelijk halen.
Wellicht een discussie waar je als topicstarter niet op zit te wachten. Je wilt immers een antwoord op je vraag.
Maar....
Als je alleen het antwoord wil horen dat je in feite wil horen dan zit je m.i. in een forum op de verkeerde plaats.
Met zoveel personen op een forum heb je daar geen tot weinig invloed op.
Raadzaam is dan om dan te destilleren. Lees wat je nodig hebt en laat de rest voor wat het is.
Ga ik loog gebruiken?
Mijn destillaat: neen, teveel risico's. Ik blijf wel bij de bekende merken.

Pendelaar
Klopt, je moet er flink voor destilleren, maar dan vind je de antwoorden.

Jeroen76

Ik denk dat het slim is als degene die nu nog steeds verbolgen zijn over het verloop van de discussie eens een klein stukje terug moeten gaan lezen vanaf het begin van dit topic.

Ik zie een vraag, helder gesteld en ook wat wel en niet duidelijk is. Een prachtige wijze om een vraag te stellen als je het mij vraagt.

Hierna komen de reacties en die lijken mij keurig overeen komen met de vraag die is gesteld, kortom antwoorden op je vraag. Hierna wijkt er af en toe iets af maar niets om je zo druk over te maken. Dat er leden zijn die waarschuwen vind ik zeer belangrijk ondanks of de topicstarter dit nou wel of niet prettig vindt. Het forum is er voor iedereen, beginner, gevorderde en gasten die hier via bijvoorbeeld Google terecht komen. Beetje raar als hier staat dat het veilig is terwijl er aan loog gewoon gevaren kleven bij onjuist gebruik.

Topicstarter geeft zelf ook aan dat hij een topic wil maken waar uitgelegd hoe veilig om te gaan met loog, dan gebeurt dat en dan is het niet de bedoeling...

Laten we gewoon dit topic maar snel vergeten want helaas werkt een forum toch echt anders dan zo.

Gr. Jeroen

Andert

Citaat van: Jeroen76 op 03-01-2021  20:19 uIk denk dat het slim is als degene die nu nog steeds verbolgen zijn over het verloop van de discussie eens een klein stukje terug moeten gaan lezen vanaf het begin van dit topic.

Ik zie een vraag, helder gesteld en ook wat wel en niet duidelijk is. Een prachtige wijze om een vraag te stellen als je het mij vraagt.

Hierna komen de reacties en die lijken mij keurig overeen komen met de vraag die is gesteld, kortom antwoorden op je vraag. Hierna wijkt er af en toe iets af maar niets om je zo druk over te maken. Dat er leden zijn die waarschuwen vind ik zeer belangrijk ondanks of de topicstarter dit nou wel of niet prettig vindt. Het forum is er voor iedereen, beginner, gevorderde en gasten die hier via bijvoorbeeld Google terecht komen. Beetje raar als hier staat dat het veilig is terwijl er aan loog gewoon gevaren kleven bij onjuist gebruik.

Topicstarter geeft zelf ook aan dat hij een topic wil maken waar uitgelegd hoe veilig om te gaan met loog, dan gebeurt dat en dan is het niet de bedoeling...

Laten we gewoon dit topic maar snel vergeten want helaas werkt een forum toch echt anders dan zo.

Gr. Jeroen
Helemaal mee eens, het vloog slechts een klein beetje uit de bocht maar het werd naar mijn idee erger toen de TS nog wat olie op het vuur gooide.

Daarna ging het helemaal off topic en wat mij betreft niet onnodig off topic, er zijn off topic ook nuttige dingen gezegd. Elke reactie kan rekenen op een tegenreactie en op  een forum raak je nou eenmaal nooit uitgereageerd, zie de topics van tig jaar geleden waar plotseling weer op gereageerd wordt.

Ach laten we er een einde aan breien, tis mooi geweest, hopelijk heeft iedereen hier weer iets van geleerd.

El Pastor Belga (MaJa)


Jan de Graaff

Heren (en dames),

We moeten ook weer niet overdrijven, hoor.
Ons 'Forum' heeft alles van wat het Forum Romanum ook had; niks menselijks is het vreemd.
We hebben het hier slechts alleen over vredelievende onderwerpen zoals bierbrouwen, maar daarbinnen zijn er wel wat twistpunten, dat klopt – alleen steken we elkaar geen mes in de rug (ook figuurlijk niet!!).

Als je hier de vraag zou posten of de paus katholiek is krijg je ongetwijfeld nog een ellenlange en verhitte discussie die met de grootst mogelijke moeite misschien on-topic zou blijven..

Ik geloof werkelijk niet dat iemand in dit draadje iemand anders wilde beledigen, kleineren, wegzetten, bespotten, marginaliseren, bagatelliseren, vernederen, pijnigen, pesten, afzeiken of anderszins tekort doen. Laten we dat dan ook niet achter elkaar proberen te zoeken. Als we gewoon accepteren dat we allemaal anders zijn en allemaal anders denken – ieder met haar/zijn eigen beste bedoelingen – dan komen we er wel; wereldvrede... Maar, laten we als eerste stap 'Forum-vrede' proberen te bereiken; dat is al heel wat. Goed voornemen voor 2021 (als je nog wat zocht).

Jacques

Citaat van: Andert op 03-01-2021  00:38 uKoper kan prima ontdaan worden van organisch vuil door middel van loog. Het oplossen van koper door natronloog is echt een grote fabel die op dit forum heerst!

Dat organisch vuil oplost in loog is juist. Maar zodra dat gebeurd is wordt het koper aangepast.
Ik heb jaren lang een platenkoeler gehad. Die heb ik een paar gereinigd met een loogoplossing. Elke keer zag ik een blauwe verkleuring van het loog. Die blauwe kleur wordt veroorzaakt door opgelost koper. Koperzouten zijn namelijk blauw. Daarna ben ik gestopt met het gebruik van loog. Ook omdat het zo oppassen is met dit middel.

Citaat van: Andert op 03-01-2021  11:41 uDat spoel je er dan weer af met een zure naspoeling. En ja, in theorie los je dan inderdaad heel, heel, heel langzaam je koper op...
Daar zijn we het dus over eens...  ;D

Jacques

Citaat van: Oscar op 03-01-2021  00:34 uStaat onder de noemer van "gootsteenreiniger" in menig keukenkastje... :-\ ;) ;D

Maar er is geen enkele huisvrouw die er aan denkt om met loog de keukenkastjes af te doen...  >:D

Andert

Citaat van: Jacques op 03-01-2021  22:00 uDat organisch vuil oplost in loog is juist. Maar zodra dat gebeurd is wordt het koper aangepast.
Ik heb jaren lang een platenkoeler gehad. Die heb ik een paar gereinigd met een loogoplossing. Elke keer zag ik een blauwe verkleuring van het loog. Die blauwe kleur wordt veroorzaakt door opgelost koper. Koperzouten zijn namelijk blauw. Daarna ben ik gestopt met het gebruik van loog. Ook omdat het zo oppassen is met dit middel.
Dat valt echt reuze mee als je de juiste lage concentraties gebruikt.

Af en toe schoonmaken met loog of chemipro caustic (wat mij betreft om het even) is geen probleem als je met zuur naspoelt.

Maar als je er geen vuil doorheen pompt zouden zulke heftige schoonmaakmiddelen niet nodig hoeven zijn.

Biertje1985

Citaat van: André de Laat op 03-01-2021  00:19 uAlles kan ertegen.

Ik weet uit eigen ervaring dat PET, ofwel een fermentasaurus niet tegen een loog oplossing 10 g Chemipro Caustic per 10 l (van 45c) kan, deze zal naar verloop van tijd uitharden en gaan scheuren aan de onderkant.
Ik heb een nieuwe gekocht en gebruik daar geen loog meer in, nu ongeveer even lang in gebruik en geen problemen met het verharden van de kunststof, mijn vermoeden acht ik als bevestigd.

Overigens bevalt Enzybrew, die helaas vrij duur is in vergelijking erg goed.


Andert

PET is inderdaad het meest ongunstig.

Als je kort spoelt met lauwe natronloog zou het nog steeds geen probleem moeten zijn. maar ik denk dat de meeste mensen het na jouw waarschuwing het niet (meer) zullen gebruiken op PET.

Ik zou zelf overigens alleen natronloog gebruiken als het om zeer hardnekkig vuil gaat, bijvoorbeeld aanbranden. Ik zou dus zeker niet aanraden om je gistingsvat hier standaard mee te reinigen, dat lijkt me met een kanon op een mug schieten.

Normaal gezien lukt het altijd om de boel schoon te krijgen met Oxi of Enzybrew.

Polleke

Citaat van: Andert op 03-01-2021  00:21 uRVS, koper, HDPE, PP, PET kunnen allemaal tegen  3% natronloog.
Citaat van: Andert op 06-01-2021  09:49 uPET is inderdaad het meest ongunstig.

Als je kort spoelt met lauwe natronloog zou het nog steeds geen probleem moeten zijn. maar ik denk dat de meeste mensen het na jouw waarschuwing het niet (meer) zullen gebruiken op PET.
Jij kunt jezelf wel snel tegenspreken  :proost:

Andert

Citaat van: Polleke op 07-01-2021  19:54 uJij kunt jezelf wel snel tegenspreken  :proost:
Nuanceren

Oscar

Loog in een thuisbrouwsituatie is vrijwel onnodige... Ik heb het thuis voor mijn brouwinstallatie nog nooit gebruikt (oke een enkele keer voor mijn koeler)... :brouwen:

Adbrouwt

De meeste stoffen kunnen wel tegen loog of NaOH. Voorheen haalde ik dit bij het kruitvat (gootsteenontstopper) 100% NaOH. Sinds de komst van de GHB producerenden jongens is het nog te koop bij GAMMA. In combinatie met warmte werkt loog erg goed. Let op het kan dan wel spatten dus altijd een bril op en handschoenen aan.

Volgens wikipedia:
De stof is ook corrosief voor bepaalde onedele metalen, zoals aluminium en zink. Het kan ook schade toebrengen aan glas.
Uit mijn loboratorium ervaring weet ik dat je moet opletten met glas. Dat gaat dof en wazig worden. Maar door jou pompje hoef je niet doorheen te kijken en er zal weinig glas aanwezig zijn. Of heeft jou installatie een kijkglas?

Laatst nog eens loog gebruikt voor mijn weckketel en deze heb ik een halfuur laten staan. Dus mijn idee is wel dat je het een 15 minuten moet rondpompen. De twee tot drie procent van Oscar klinkt niet verkeerd. Zelf let ik niet op de concentratie maar gooi de korrels bij warm water (luiheid denk ik).

Orangeloo ook wel TS in deze, hopelijk heb je hier iets aan.  :degroeten:

BrewBird


Rinus

Dat het glas aan kan tasten wist ik niet, heb het ook nog niet ervaren, ik maak regelmatig mijn Erlenmeyers er mee schoon, nog geen aanslag gezien.
Verder maak ik er af en toe bierglazen mee schoon (als ontvetter) zo is de gootsteen ook meteen weer schoon.
Ook aan mijn glazen zie ik geen afwijkingen, maar wellicht is dat pas alleen als je het erg vaak gebruikt.

Jan de Graaff

Citaat van: BrewBird op 08-01-2021  18:27 uIs bij het kruidvat nog steeds te koop hoor.
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-korrelontstopper/p/5168374
Ik lees alleen in de reviews dat die korrels je hele douche kapot kunnen maken.. (wel sneu)


Oscar

Citaat van: JanDeGraaff op 08-01-2021  20:59 uIk lees alleen in de reviews dat die korrels je hele douche kapot kunnen maken.. (wel sneu)

 ;D  Oorspronkelijk gepost op kruidvast.be... dat wordt er nog even bijverteld... :nut: ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.