Hoe gebruik ik loog

Gestart door orangeloo, 02-01-2021 21:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

André de Laat

Er is hier 1 afwezige: Oscar

Andert

Citaat van: Orangeloo op 02-01-2021  23:56 uBeetje jammer dit. Wie opent nou dit topic?
En dat is nou net de reden waarom er steeds meer mensen afhaken op dit forum.
Gun dit forum aub de status die het heeft. Dit is geen Facebook.

En NEE ik ga niet reageren op een eventueel antwoord van wie dan ook.

Zo moeilijk kan het toch niet zijn om ON topic te blijven. Daar hebben we allemaal wat aan.  :brouwen:

ps. Er zijn al mensen die mij een persoonlijk bericht sturen met een gedegen antwoord.
Waarschijnlijk om de discussies te vermijden. DIT KAN TOCH NIET DE BEDOELING ZIJN.
De mensen die jou persoonlijk een bericht sturen zouden dat toch gewoon hier moeten posten, daar is een forum toch voor? Discussie en delen van informatie en een forum behoort vooral een bron van informatie te zijn, ookal moet je soms wat door de brij ploegen om het nuttige eruit te halen.

Nu krijg ik het idee dat ik informatie of een deel van de discussie misloop.

orangeloo

En ja hoor daar gaan we weer. OFF TOPIC..
Geef niks hoor. Maak dit forum maar (verder) naar de Kl*ten.
Ik haak af,  want ik weiger hier aan mee te werken

Andert

Tja, zo werkt een forum nou eenmaal. Je kunt helaas niet iedereen naar je hand zetten.

Maar, kop op! Tussen het kleine beetje vervuiling staan (bijna) alle antwoorden op je vragen!

Oscar

Citaat van: Orangeloo op 02-01-2021  21:03 uWat wil ik weten:
* Wat kan er niet tegen loog?
* kan ik een (Solar) pompje gebruiken?
* hoe warm moet het "spoel" water zijn
* hoelang rond pompen?

* Organisch vuil
* Ja
* Kan gewoon koud
* 10-20 minuten uitgaande van 2% loog bij 80°C  :brouwen:


André de Laat

Citaat van: Orangeloo op 02-01-2021  23:56 uBeetje jammer dit. Wie opent nou dit topic?
En dat is nou net de reden waarom er steeds meer mensen afhaken op dit forum.
Gun dit forum aub de status die het heeft. Dit is geen Facebook.

En NEE ik ga niet reageren op een eventueel antwoord van wie dan ook.

Zo moeilijk kan het toch niet zijn om ON topic te blijven. Daar hebben we allemaal wat aan.  :brouwen:

ps. Er zijn al mensen die mij een persoonlijk bericht sturen met een gedegen antwoord.
Waarschijnlijk om de discussies te vermijden. DIT KAN TOCH NIET DE BEDOELING ZIJN.

NIKS OFF VTOPIC!!! Dat vind JIJ. Ik verwacht gewoon een EERLIJK  antwoord van Oscar. Onomwonden!!!!


André de Laat

Dankjewel Oscar. Duidelijk zat.

orangeloo

Citaat van: Oscar op 03-01-2021  00:13 u* Organisch Vuil
* Ja
* Kan gewoon koud
* 10-20 minuiten uitgaande van 2% loog bij 80°C  :brouwen:
:groots:

En welke materialen kunnen niet tegen loog? En dan bedoel ik koper, rvs, kunststof.....

André de Laat

Citaat van: Orangeloo op 03-01-2021  00:18 u:groots:

En welke materialen kunnen niet tegen loog? En dan bedoel ik koper, rvs, kunststof.....

Alles kan ertegen.

Andert

Citaat van: Orangeloo op 03-01-2021  00:18 u:groots:

En welke materialen kunnen niet tegen loog? En dan bedoel ik koper, rvs, kunststof.....
Aluminium niet , zoals ik hierboven ook al noemde.

 RVS, koper, HDPE, PP, PET kunnen allemaal tegen  3% natronloog.

Herman

Citaat van: André de Laat op 03-01-2021  00:19 uAlles kan ertegen.
Kom op André, geen meningen als feiten a.u.b. Jouw antwoord zet mensen op het verkeerde been. Koper oxideert bij gebruik van loog. Zuur is in geval van koper een betere keuze.

Jacques

Citaat van: Oscar op 02-01-2021  22:56 uDat valt best wel mee... NaOH lost organisch materiaal op... Voor gebruik een 2% oplossing van 80°C... Naspoelen met water en desinfecteren met Zuur. Loog +zuur wordt water in de juiste verhouding ( OH + H+ --> H2O)  je moet in niet in je ogen krijgen.... Maar op je huid kan het niet direct zoveel kwaad (wel ff afspoelen).. Ik zit in mijn brouwerij regelmatig met loog op mijn handen... ga je niet dood aan... ;) :brouwen:

Moet je geen kleine wondjes aan je handen hebben. Want dan weet je meteen waarom dit spul ook bijtende soda wordt genoemd.

Maar dat ik vind dat loog niet thuis hoort in een hobbybrouwerij is genoegzaam bekend. Er zijn genoeg middelen die een stuk veiliger zijn in gebruik en die geen bijtende eigenschappen hebben. En ja, geen enkel reinigingsmiddel is zonder gevaar. Maar dat weet Orangeloo ook.

Citaat van: Orangeloo op 03-01-2021  00:18 uEn welke materialen kunnen niet tegen loog? En dan bedoel ik koper, rvs, kunststof.....

RVS en kunststof kunnen tegen loog. Koper niet, dat lost op.

Oscar

Citaat van: Jacques op 03-01-2021  00:30 uMaar dat ik vind dat loog niet thuis hoort in een hobbybrouwerij is genoegzaam bekend.

Staat onder de noemer van "gootsteenreiniger" in menig keukenkastje... :-\ ;) ;D

Andert

Citaat van: Jacques op 03-01-2021  00:30 uMoet je geen kleine wondjes aan je handen hebben. Want dan weet je meteen waarom dit spul ook bijtende soda wordt genoemd.

Maar dat ik vind dat loog niet thuis hoort in een hobbybrouwerij is genoegzaam bekend. Er zijn genoeg middelen die een stuk veiliger zijn in gebruik en die geen bijtende eigenschappen hebben. En ja, geen enkel reinigingsmiddel is zonder gevaar. Maar dat weet Orangeloo ook.

RVS en kunststof kunnen tegen loog. Koper niet, dat lost op.
Loog lost koper helemaal niet op, het passiveert slechts.

Daarom kun je een platenkoeler prima spoelen met loog om het organisch vuil te verwijderen.

Andert

Citaat van: Herman op 03-01-2021  00:30 uKom op André, geen meningen als feiten a.u.b. Jouw antwoord zet mensen op het verkeerde been. Koper oxideert bij gebruik van loog. Zuur is in geval van koper een betere keuze.
Koper kan prima ontdaan worden van organisch vuil doormiddel van loog. Het oplossen van koper door natronloog is echt een grote fabel die op dit forum heerst!

lier

En voor de mensen die op zoek zijn naar een wondermiddel,

Het is altijd verstandig om loog en zuur met elkaar af te wisselen als schoonmaak middel wil je zeker weten dat er geen besmettingen plaatsvinden in je systeem

Heyudude

Wat een verhandelingen weer over wie er "loog" en wie niet "loog".  De contrasten zijn duidelijk, de stellingen zijn ingenomen....

Jeroen76

Lijkt me handig dat je dergelijke vragen niet meer stelt op een forum als je maar één reactie wilt ontvangen. Sorry maar daar is een forum voor hoor. Je reactie vind ik dan ook best wel triest, zeker dat geschreeuw met hoofdletters. Roepen dat je niet meer reageert en dan meteen wel weer reageren op de eerste reactie die is gekomen.

Neem dan de moeite om op Google even je antwoord te zoeken daar zul je het gewoon kunnen vinden en krijg je geen commentaar. Je topictitel vraagt overigens ook om een discussie. ;)

Ik reageer en blijf reageren als ik lees dat je moet op letten met je ogen maar je gerust je hand in de oplossing kunt steken...

Maar goed je punt is gemaakt dus snel maar een slotje er op voor er nog meer reacties komen... :(

Gr. Jeroen

Herman

Citaat van: Andert op 03-01-2021  00:38 uKoper kan prima ontdaan worden van organisch vuil doormiddel van loog. Het oplossen van koper door natronloog is echt een grote fabel die op dit forum heerst!
Dat gepassiveerde zwarte laagje is nu net wat ik niet in mijn bier wil hebben :)

Andert

Citaat van: Herman op 03-01-2021  11:31 uDat gepassiveerde zwarte laagje is nu net wat ik niet in mijn bier wil hebben :)
Dat spoel je er dan weer af met een zure naspoeling. En ja, in theorie los je dan inderdaad heel, heel, heel langzaam je koper op...

Herman

Klopt, dat heb ik eerder ook al aangegeven :)

Andert

Citaat van: Herman op 03-01-2021  11:42 uKlopt, dat heb ik eerder ook al aangegeven :)
Dan zijn we het eens.

biking rebel

Citaat van: Jeroen76 op 03-01-2021  10:46 uLijkt me handig dat je dergelijke vragen niet meer stelt op een forum als je maar één reactie wilt ontvangen. Sorry maar daar is een forum voor hoor.
Ik snap de TS wel. I.p.v. vragen te gaan beantwoorden die gesteld worden, worden vragen beantwoord die helemaal niet gesteld worden. Hierdoor verandert het onderwerp. Hoe moeilijk is het om bij het beantwoorden van de gestelde vragen te blijven? Als je andere vragen hebt, open je een nieuw topic. En van dit soort gevallen staat het forum vol, ook als je er specifiek bijzet dat je bijvoorbeeld geen ander advies wilt, regent het reacties met ongevraagd advies.

Andert

Citaat van: biking rebel op 03-01-2021  11:49 uIk snap de TS wel. I.p.v. vragen te gaan beantwoorden die gesteld worden, worden vragen beantwoord die helemaal niet gesteld worden. Hierdoor veranderd het onderwerp. Hoe moeilijk is het om bij het beantwoorden van de gestelde vragen te blijven? Als je andere vragen hebt, open je een nieuw topic. En van dit soort gevallen staat het forum vol, ook als je er specifiek bijzet dat je bijvoorbeeld geen ander advies wilt, regent het reacties met ongevraagd advies.
Ik denk dat je je moet realiseren dat een topic altijd een soort van algemeen leesvoer is/wordt en dat veel mensen vinden dat zo'n topic dan wel compleet moet zijn voor toekomstige lezers die het via een search vinden.

Het proberen te sturen van een topic is op dit forum denk ik helemaal niet te doen, het werkt voor sommige mensen als een rode lap op een stier en vervolgens zijn er dan weer anderen die zich niet kunnen inhouden, mijzelf incluis. [emoji6]

Loat goan!

orangeloo

Citaat van: Jeroen76 op 03-01-2021  10:46 uJe reactie vind ik dan ook best wel triest, zeker dat geschreeuw met hoofdletters. Roepen dat je niet meer reageert en dan meteen wel weer reageren op de eerste reactie die is gekomen.

En daar is de bekende druppel.
Jeroen bedankt en proficiat jij heb gewonnen. Grote vent.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.