Hoe gebruik ik loog

Gestart door orangeloo, 02-01-2021 21:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Ik zit al een uur te zoeken hoe je loog gebruikt. Wat weet ik al:
* oppassen het is niet geheel ongevaarlijk.
* oplossen 3%
* gebruiken op 80 ºC
* naspoelen met water.

Wat wil ik weten:
* Wat kan er niet tegen loog?
* kan ik een (Solar) pompje gebruiken?
* hoe warm moet het "spoel" water zijn
* hoelang rond pompen?

André de Laat

Citaat van: Orangeloo op 02-01-2021  21:03 uIk zit al een uur te zoeken hoe je loog gebruikt. Wat weet ik al:
* oppassen het is niet geheel ongevaarlijk.
* oplossen 3%
* gebruiken op 80 ºC
* naspoelen met water.

Wat wil ik weten:
* Wat kan er niet tegen loog?
* kan ik een (Solar) pompje gebruiken?
* hoe warm moet het "spoel" water zijn
* hoelang rond pompen?

Ik neem aan dat je natriumhydroxide bedoelt? 1 % volstaat al. Is gevaarlijk spul, maar doeltreffend. Ik gebruik het bij een watertemperatuur van 50 graden (lauw, ik meet niet...) Met name Jacques vind het spul niet geëigend voor de hobby. Kan ik inkomen. Het ís en blijft gevaarlijk spul. Mijn ervaring is (ik gebruik het ook beroepsmatig) dat wanneer je de juiste beschermingsmiddelen gebruikt en je gezond verstand gebruikt, er niet veel fout kan gaan. Ik maak er letterlijk en figuurlijk álles mee schoon. (brouwspullen hè!!!  :nut: :nut: )

En inderdaad heel goed spoelen!!!!

chthon

Ik dacht dat een van de belangrijkste aanwijzingen was dat het best warm wordt opgelost. Maar het blijft zijn werking behouden wanneer het afkoelt. Het veiligste is eigenlijk handschoenen en veiligheidsbril gebruiken.

Ik week een keer op een jaar kleine plastic dingetjes en slangen in een oplossing van 1%.

Herman

Ik gebruik het zelf niet, al heb ik het wel eens gebruikt. Koper niet reinigen met natronloog, daar is zuur beter op zijn plaats. Oppassen dus met bijv. een platenkoeler.

Rinus

Ik gebruik het altijd voor het
- Schoonmaken van de brouwketel (~60 graden)
- Gist resten oplossen in de carboy (~20 C)
- Schoonmaken GF conical, SS brewtech  (~60 C)
- Lege flessen reinigen (~40 C)
enz..

De temperaturen zijn om praktische redenen (gebruik heet kraan water) bij het spoelen van flessen koelt dat behoorlijk af, van daar ongeveer 40C. In de Carboy laat ik het dagen staan, altijd perfect schoon!

Na gebruik van het Natronloog spoel ik altijd schoon met water en daarna met schoonmaak azijn.
Azijn neutraliseert de Natrium hydroxide.

Maar inderdaad het is gevaarlijk spul, weet waar je aan begint en wat je doet.

Dit is zoals ik het doe, bevalt mij al een lange tijd goed.

André de Laat

Ik koop het in een emmer van 7,5 kilo: https://www.werkenmetmerken.nl/nl/natrium_hydroxide_caustic_soda_ontstopper/p/10434

Nogmaals heren/dames brouwers: wees voorzichtig. Het is gevaarlijk spul!!

@Jacques: ik begrijp je angst...

Jeroen76

Na loog neutraliseren met een zuur. Loog laat een glibberige laag achter, deze verdwijnt na het naspoelen met zuur. Ik heb citroenzuurkorrels gebruikt omdat ik deze nog een kilo had staan.

Maar al lang dit gevaarlijke goedje niet meer gebruikt, pas op wat je doet en denk a.u.b. ook aan het milieu, het is echt troep!

Gr. Jeroen


Andert



Citaat van: Jeroen76 op 02-01-2021  22:50 uNa loog neutraliseren met een zuur. Loog laat een glibberige laag achter, deze verdwijnt na het naspoelen met zuur. Ik heb citroenzuurkorrels gebruikt omdat ik deze nog een kilo had staan.

Maar al lang dit gevaarlijke goedje niet meer gebruikt, pas op wat je doet en denk a.u.b. ook aan het milieu, het is echt troep!

Gr. Jeroen

Natronloog is absoluut niet slecht voor het milieu! Het is biologische afbreekbaar en kan zo het riool in gespoeld worden, net als de citroenzuur die je noemt.

Oscar

Citaat van: Jeroen76 op 02-01-2021  22:50 upas op wat je doet en denk a.u.b. ook aan het milieu, het is echt troep!

Dat valt best wel mee... NaOH lost organisch materiaal op... Voor gebruik een 2% oplossing van 80°C... Naspoelen met water en desinfecteren met Zuur. Loog +zuur wordt water in de juiste verhouding ( OH + H+ --> H2O)  je moet in niet in je ogen krijgen.... Maar op je huid kan het niet direct zoveel kwaad (wel ff afspoelen).. Ik zit in mijn brouwerij regelmatig met loog op mijn handen... ga je niet dood aan... ;) :brouwen:


André de Laat

Citaat van: Jeroen76 op 02-01-2021  22:50 uNa loog neutraliseren met een zuur. Loog laat een glibberige laag achter, deze verdwijnt na het naspoelen met zuur. Ik heb citroenzuurkorrels gebruikt omdat ik deze nog een kilo had staan.

Maar al lang dit gevaarlijke goedje niet meer gebruikt, pas op wat je doet en denk a.u.b. ook aan het milieu, het is echt troep!

Gr. Jeroen
Waarop baseer je dat? En ja, het is gevaarlijk spul (geen troep). Ik werk in een recycling bedrijf. In sommige processen wordt natriumhydroxide ingezet. Met de huidige ISO-normen lijkt me het (niet verantwoord) gebruik uitgesloten.

André de Laat

Citaat van: Oscar op 02-01-2021  22:56 uDat valt best wel mee... NaOH lost organisch materiaal op... Voor gebruik een 2% oplossing van 80°C... Naspoelen met water en desinfecteren met Zuur. Loog +zuur wordt water in de juiste verhouding ( OH + H+ --> H2O)  je moet in niet in je ogen krijgen.... Maar op je huid kan het niet direct zoveel kwaad (wel ff afspoelen).. Ik zit in mijn brouwerij regelmatig met loog op mijn handen... ga je niet dood aan... ;) :brouwen:

Dankjewel Oscar!

Andert

Citaat van: Oscar op 02-01-2021  22:56 uDat valt best wel mee... NaOH lost organisch materiaal op... Voor gebruik een 2% oplossing van 80°C... Naspoelen met water en desinfecteren met Zuur. Loog +zuur wordt water in de juiste verhouding ( OH + H+ --> H2O)  je moet in niet in je ogen krijgen.... Maar op je huid kan het niet direct zoveel kwaad (wel ff afspoelen).. Ik zit in mijn brouwerij regelmatig met loog op mijn handen... ga je niet dood aan... ;) :brouwen:
Eens. Het is meer de angst die mensen ervoor hebben dan dat het schade doet. 1-2% oplossing is inderdaad schadelijk voor je ogen en niet voor je huid. Eigenlijk net als alle andere schoonmaakmiddelen die op dit forum behandeld worden.

André de Laat

Citaat van: Oscar op 02-01-2021  22:56 uDat valt best wel mee... NaOH lost organisch materiaal op... Voor gebruik een 2% oplossing van 80°C... Naspoelen met water en desinfecteren met Zuur. Loog +zuur wordt water in de juiste verhouding ( OH + H+ --> H2O)  je moet in niet in je ogen krijgen.... Maar op je huid kan het niet direct zoveel kwaad (wel ff afspoelen).. Ik zit in mijn brouwerij regelmatig met loog op mijn handen... ga je niet dood aan... ;) :brouwen:

Wat ik mij nou afvraag... Durf je nou ronduit te zeggen dat het beter is dan al die andere middeltjes?

Jeroen76

Citaat van: André de Laat op 02-01-2021  22:58 uWaarop baseer je dat? En ja, het is gevaarlijk spul (geen troep). Ik werk in een recycling bedrijf. In sommige processen wordt Natriumhydroxide ingezet. Met de huidigee ISO-normen lijkt me het (niet verantwoord) gebruik uitgesloten.
Ach je leest af en toe wat als je het spul koopt...

https://www.braumarkt.com/making-dairy/making-cheese/cleaning-and-additives/natriumhydroxide-bijtende-soda-1-kg?gclid=Cj0KCQiA0MD_BRCTARIsADXoopblTd5BMz4nAWqI1ZzgUPuB-1NGdudMsoSjF3U5YdgYJu1vFb3y-a4aArw_EALw_wcB

Valt mij op dat als het over dit middel gaat het al snel als veilig wordt bestempeld terwijl er echt wel flink wat mis kan gaan. Ik raad bijvoorbeeld een mondkapje aan als je de korrels uit de pot haalt/strooit. De bril en handschoenen zijn echt geen overbodige luxe.

En ja als je het voorzichtig gebruikt zal het prima spul zijn maar dat zeggen ze ook met vuurwerk en daar gebeuren soms ook echt wel wat vervelende dingen bij mensen die alle voorzorgsmaatregelen toch in acht hebben genomen.

Maar snap jullie opmerkingen wel want heb het zelf ook wel gebruikt en zal niet zeggen dat ik het nooit meer zal gebruiken, want het werkt wel en is niet zo duur als de andere middelen  ;)

Gr. Jeroen


Andert

Citaat van: André de Laat op 02-01-2021  23:02 uWat ik mij nou afvraag... Durf je nou ronduit te zeggen dat het beter is dan al die andere middeltjes?
Durf jij nou ronduit te zeggen dat je hiermee sommige mensen weer op hun stokpaardje probeert te krijgen? [emoji6]

André de Laat

Citaat van: Andert op 02-01-2021  23:10 uDurf jij nou ronduit te zeggen dat je hiermee sommige mensen weer op hun stokpaardje probeert te krijgen? [emoji6]

Nou nee hoor Andert. Ik probeer alleen mensen te behoeden van veel té dure producten om hun brouwspullen schoon te krijgen dan nodig is. De hobby is al duur genoeg. Wat jij gebruikt is mijns inziens niet van belang. Ik deel enkel miijn ervaring. Blijkbaar wordt die door Oscar gedeeld...

Andert

Citaat van: André de Laat op 02-01-2021  23:19 uNou nee hoor Andert. Ik probeer alleen mensen te behoeden van veel té dure producten om hun brouwspullen schoon te krijgen dan nodig is. De hobby is al duur genoeg. Wat jij gebruikt is mijns inziens niet van belang. Ik deel enkel miijn ervaring. Blijkbaar wordt die door Oscar gedeeld...
Te duur houden we niet van, we blijven wel echte Nederlanders!

(die van Belgische bieren houden...)

Oscar

Citaat van: André de Laat op 02-01-2021  23:02 uWat ik mij nou afvraag... Durf je nou ronduit te zeggen dat het beter is dan al die andere middeltjes?

Andre.. in mijn brouwerij gebruik ik loog (33% verdunt tot ± 2%) en perazijnzuur (verdund tot ± 0,5%) voor sterke reiniging voeg ik soms nog wat peroxide toe aan mijn loog.. That's it... Daarmee krijg je alles gedaan voor wat betreft reiniging en desinfectie... Alles daarbuiten is compleet overbodig!  :brouwen: :biersmile:

André de Laat

Dus? En wees eerlijk alsjeblief? Objectief?


orangeloo

Beste mensen....
Graag reageren op de vragen in de eerste post.
Dus NIET een discussie beginnen over hoe Gevaarlijk het allemaal is. Deze staat al veelvuldig op dit forum.
Dank daarvoor.

Ik probeer hier een topic te realiseren hoe het WEL veilig gebruikt kan worden.
Als je bijvoorbeeld 1 keer per jaar je platenkoeler een keer echt goed wil reinigen.
( en ga nu niet hier discuseren over het reinigen van een platenkoeler aub)

André de Laat

Citaat van: Orangeloo op 02-01-2021  23:40 uBeste mensen....
Graag reageren op de vragen in de eerste post.
Dus NIET een discussie beginnen over hoe Gevaarlijk het allemaal is. Deze staat al veelvuldig op dit forum.
Dank daarvoor.

Ik probeer hier een topic te realiseren hoe het WEL veilig gebruikt kan worden.
Als je bijvoorbeeld 1 keer per jaar je platenkoeler een keer echt goed wil reinigen.
( en ga nu niet hier discuseren over het reinigen van een platenkoeler aub)

Ik ben meer geïnteresseerd in het antwoord van Oscar

Leon058

Ik gebruik NaOH in professionele sfeer in een concentratie van 1% op 85 graden, 30 minuten. Het is dan uiterst effectief en lost organisch vuil op als geen ander. Zuurreinigen doe ik met 0,5% salpeterzuur bij 60 graden, zo'n 20 minuten. Bij lagere temperaturen werkt het ook wel maar het duurt langer. Voor wat betreft spoelen, dat mag met koud water, ik test met een pH strip of meter of alle loog weg is. 

Ik gebruik het voor de hobby eigenlijk geen NaOH of sterk zuur, zie er de noodzaak niet van in. Voor extreem vervuilde zaken wel eens gebruikt (vieze flessen) maar door betere gewoonten heb ik niets meer dat zó vuil is.

Ik zie het eigenlijk meer als een industrieël middel. Denk a.u.b. goed om de veiligheid en draag je beschermingsmiddelen, het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Wil je het gebruiken met een pomp of zo, test dan eerst met water of er niets lekt. En je hoeft ook geen kokend hete temperaturen aan te houden lijkt me.

Andert



Citaat van: Orangeloo op 02-01-2021  23:40 uBeste mensen....
Graag reageren op de vragen in de eerste post.
Dus NIET een discussie beginnen over hoe Gevaarlijk het allemaal is. Deze staat al veelvuldig op dit forum.
Dank daarvoor.

Ik probeer hier een topic te realiseren hoe het WEL veilig gebruikt kan worden.
Als je bijvoorbeeld 1 keer per jaar je platenkoeler een keer echt goed wil reinigen.
( en ga nu niet hier discuseren over het reinigen van een platenkoeler aub)

Volgens mij realiseren we samen een topic...

Om terug te komen op je vragen:

Aluminium kan niet tegen loog, koper en rvs wel en de meeste plastics ook. Rondpompen kan dus, ook met een kunststof pompje.

Duur = totdat je apparatuur schoon is.

Spoelen, totdat het voldoende verdund / geneutraliseerd is.

Temperaturen zijn hierboven al genoemd.

De zoekfunctie had je de meeste antwoorden trouwens ook opgeleverd.

André de Laat

Citaat van: Leon058 op 02-01-2021  23:48 uIk gebruik NaOH in professionele sfeer in een concentratie van 1% op 85 graden, 30 minuten. Het is dan uiterst effectief en lost organisch vuil op als geen ander. Zuurreinigen doe ik met 0,5% salpeterzuur bij 60 graden, zo'n 20 minuten. Bij lagere temperaturen werkt het ook wel maar het duurt langer.

Ik gebruik het voor de hobby eigenlijk geen NaOH of sterk zuur, zie er de noodzaak niet van in. Voor extreem vervuilde zaken wel eens gebruikt (vieze flessen) maar door betere gewoonten heb ik niets meer dat zó vuil is.

Ik zie het eigenlijk meer als een industrieël middel. Denk a.u.b. goed om de veiligheid en draag je beschermingsmiddelen, het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Wil je het gebruiken met een pomp of zo, test dan eerst met water of er niets lekt. En
je hoeft ook geen kokend hete temperaturen aan te houden lijkt me.
Helemaal mee eens!

orangeloo

Citaat van: André de Laat op 02-01-2021  23:45 uIk ben meer geïnteresseerd in het antwoord van Oscar
Beetje jammer dit. Wie opent nou dit topic?
En dat is nou net de reden waarom er steeds meer mensen afhaken op dit forum.
Gun dit forum aub de status die het heeft. Dit is geen Facebook.

En NEE ik ga niet reageren op een eventueel antwoord van wie dan ook.

Zo moeilijk kan het toch niet zijn om ON topic te blijven. Daar hebben we allemaal wat aan.  :brouwen:

ps. Er zijn al mensen die mij een persoonlijk bericht sturen met een gedegen antwoord.
Waarschijnlijk om de discussies te vermijden. DIT KAN TOCH NIET DE BEDOELING ZIJN.

André de Laat

Er is hier 1 afwezige: Oscar

Andert

Citaat van: Orangeloo op 02-01-2021  23:56 uBeetje jammer dit. Wie opent nou dit topic?
En dat is nou net de reden waarom er steeds meer mensen afhaken op dit forum.
Gun dit forum aub de status die het heeft. Dit is geen Facebook.

En NEE ik ga niet reageren op een eventueel antwoord van wie dan ook.

Zo moeilijk kan het toch niet zijn om ON topic te blijven. Daar hebben we allemaal wat aan.  :brouwen:

ps. Er zijn al mensen die mij een persoonlijk bericht sturen met een gedegen antwoord.
Waarschijnlijk om de discussies te vermijden. DIT KAN TOCH NIET DE BEDOELING ZIJN.
De mensen die jou persoonlijk een bericht sturen zouden dat toch gewoon hier moeten posten, daar is een forum toch voor? Discussie en delen van informatie en een forum behoort vooral een bron van informatie te zijn, ookal moet je soms wat door de brij ploegen om het nuttige eruit te halen.

Nu krijg ik het idee dat ik informatie of een deel van de discussie misloop.

orangeloo

En ja hoor daar gaan we weer. OFF TOPIC..
Geef niks hoor. Maak dit forum maar (verder) naar de Kl*ten.
Ik haak af,  want ik weiger hier aan mee te werken

Andert

Tja, zo werkt een forum nou eenmaal. Je kunt helaas niet iedereen naar je hand zetten.

Maar, kop op! Tussen het kleine beetje vervuiling staan (bijna) alle antwoorden op je vragen!

Oscar

Citaat van: Orangeloo op 02-01-2021  21:03 uWat wil ik weten:
* Wat kan er niet tegen loog?
* kan ik een (Solar) pompje gebruiken?
* hoe warm moet het "spoel" water zijn
* hoelang rond pompen?

* Organisch vuil
* Ja
* Kan gewoon koud
* 10-20 minuten uitgaande van 2% loog bij 80°C  :brouwen:


André de Laat

Citaat van: Orangeloo op 02-01-2021  23:56 uBeetje jammer dit. Wie opent nou dit topic?
En dat is nou net de reden waarom er steeds meer mensen afhaken op dit forum.
Gun dit forum aub de status die het heeft. Dit is geen Facebook.

En NEE ik ga niet reageren op een eventueel antwoord van wie dan ook.

Zo moeilijk kan het toch niet zijn om ON topic te blijven. Daar hebben we allemaal wat aan.  :brouwen:

ps. Er zijn al mensen die mij een persoonlijk bericht sturen met een gedegen antwoord.
Waarschijnlijk om de discussies te vermijden. DIT KAN TOCH NIET DE BEDOELING ZIJN.

NIKS OFF VTOPIC!!! Dat vind JIJ. Ik verwacht gewoon een EERLIJK  antwoord van Oscar. Onomwonden!!!!


André de Laat

Dankjewel Oscar. Duidelijk zat.

orangeloo

Citaat van: Oscar op 03-01-2021  00:13 u* Organisch Vuil
* Ja
* Kan gewoon koud
* 10-20 minuiten uitgaande van 2% loog bij 80°C  :brouwen:
:groots:

En welke materialen kunnen niet tegen loog? En dan bedoel ik koper, rvs, kunststof.....

André de Laat

Citaat van: Orangeloo op 03-01-2021  00:18 u:groots:

En welke materialen kunnen niet tegen loog? En dan bedoel ik koper, rvs, kunststof.....

Alles kan ertegen.

Andert

Citaat van: Orangeloo op 03-01-2021  00:18 u:groots:

En welke materialen kunnen niet tegen loog? En dan bedoel ik koper, rvs, kunststof.....
Aluminium niet , zoals ik hierboven ook al noemde.

 RVS, koper, HDPE, PP, PET kunnen allemaal tegen  3% natronloog.

Herman

Citaat van: André de Laat op 03-01-2021  00:19 uAlles kan ertegen.
Kom op André, geen meningen als feiten a.u.b. Jouw antwoord zet mensen op het verkeerde been. Koper oxideert bij gebruik van loog. Zuur is in geval van koper een betere keuze.

Jacques

Citaat van: Oscar op 02-01-2021  22:56 uDat valt best wel mee... NaOH lost organisch materiaal op... Voor gebruik een 2% oplossing van 80°C... Naspoelen met water en desinfecteren met Zuur. Loog +zuur wordt water in de juiste verhouding ( OH + H+ --> H2O)  je moet in niet in je ogen krijgen.... Maar op je huid kan het niet direct zoveel kwaad (wel ff afspoelen).. Ik zit in mijn brouwerij regelmatig met loog op mijn handen... ga je niet dood aan... ;) :brouwen:

Moet je geen kleine wondjes aan je handen hebben. Want dan weet je meteen waarom dit spul ook bijtende soda wordt genoemd.

Maar dat ik vind dat loog niet thuis hoort in een hobbybrouwerij is genoegzaam bekend. Er zijn genoeg middelen die een stuk veiliger zijn in gebruik en die geen bijtende eigenschappen hebben. En ja, geen enkel reinigingsmiddel is zonder gevaar. Maar dat weet Orangeloo ook.

Citaat van: Orangeloo op 03-01-2021  00:18 uEn welke materialen kunnen niet tegen loog? En dan bedoel ik koper, rvs, kunststof.....

RVS en kunststof kunnen tegen loog. Koper niet, dat lost op.

Oscar

Citaat van: Jacques op 03-01-2021  00:30 uMaar dat ik vind dat loog niet thuis hoort in een hobbybrouwerij is genoegzaam bekend.

Staat onder de noemer van "gootsteenreiniger" in menig keukenkastje... :-\ ;) ;D

Andert

Citaat van: Jacques op 03-01-2021  00:30 uMoet je geen kleine wondjes aan je handen hebben. Want dan weet je meteen waarom dit spul ook bijtende soda wordt genoemd.

Maar dat ik vind dat loog niet thuis hoort in een hobbybrouwerij is genoegzaam bekend. Er zijn genoeg middelen die een stuk veiliger zijn in gebruik en die geen bijtende eigenschappen hebben. En ja, geen enkel reinigingsmiddel is zonder gevaar. Maar dat weet Orangeloo ook.

RVS en kunststof kunnen tegen loog. Koper niet, dat lost op.
Loog lost koper helemaal niet op, het passiveert slechts.

Daarom kun je een platenkoeler prima spoelen met loog om het organisch vuil te verwijderen.

Andert

Citaat van: Herman op 03-01-2021  00:30 uKom op André, geen meningen als feiten a.u.b. Jouw antwoord zet mensen op het verkeerde been. Koper oxideert bij gebruik van loog. Zuur is in geval van koper een betere keuze.
Koper kan prima ontdaan worden van organisch vuil doormiddel van loog. Het oplossen van koper door natronloog is echt een grote fabel die op dit forum heerst!

lier

En voor de mensen die op zoek zijn naar een wondermiddel,

Het is altijd verstandig om loog en zuur met elkaar af te wisselen als schoonmaak middel wil je zeker weten dat er geen besmettingen plaatsvinden in je systeem

Heyudude

Wat een verhandelingen weer over wie er "loog" en wie niet "loog".  De contrasten zijn duidelijk, de stellingen zijn ingenomen....

Jeroen76

Lijkt me handig dat je dergelijke vragen niet meer stelt op een forum als je maar één reactie wilt ontvangen. Sorry maar daar is een forum voor hoor. Je reactie vind ik dan ook best wel triest, zeker dat geschreeuw met hoofdletters. Roepen dat je niet meer reageert en dan meteen wel weer reageren op de eerste reactie die is gekomen.

Neem dan de moeite om op Google even je antwoord te zoeken daar zul je het gewoon kunnen vinden en krijg je geen commentaar. Je topictitel vraagt overigens ook om een discussie. ;)

Ik reageer en blijf reageren als ik lees dat je moet op letten met je ogen maar je gerust je hand in de oplossing kunt steken...

Maar goed je punt is gemaakt dus snel maar een slotje er op voor er nog meer reacties komen... :(

Gr. Jeroen

Herman

Citaat van: Andert op 03-01-2021  00:38 uKoper kan prima ontdaan worden van organisch vuil doormiddel van loog. Het oplossen van koper door natronloog is echt een grote fabel die op dit forum heerst!
Dat gepassiveerde zwarte laagje is nu net wat ik niet in mijn bier wil hebben :)

Andert

Citaat van: Herman op 03-01-2021  11:31 uDat gepassiveerde zwarte laagje is nu net wat ik niet in mijn bier wil hebben :)
Dat spoel je er dan weer af met een zure naspoeling. En ja, in theorie los je dan inderdaad heel, heel, heel langzaam je koper op...

Herman

Klopt, dat heb ik eerder ook al aangegeven :)

Andert

Citaat van: Herman op 03-01-2021  11:42 uKlopt, dat heb ik eerder ook al aangegeven :)
Dan zijn we het eens.

biking rebel

Citaat van: Jeroen76 op 03-01-2021  10:46 uLijkt me handig dat je dergelijke vragen niet meer stelt op een forum als je maar één reactie wilt ontvangen. Sorry maar daar is een forum voor hoor.
Ik snap de TS wel. I.p.v. vragen te gaan beantwoorden die gesteld worden, worden vragen beantwoord die helemaal niet gesteld worden. Hierdoor verandert het onderwerp. Hoe moeilijk is het om bij het beantwoorden van de gestelde vragen te blijven? Als je andere vragen hebt, open je een nieuw topic. En van dit soort gevallen staat het forum vol, ook als je er specifiek bijzet dat je bijvoorbeeld geen ander advies wilt, regent het reacties met ongevraagd advies.

Andert

Citaat van: biking rebel op 03-01-2021  11:49 uIk snap de TS wel. I.p.v. vragen te gaan beantwoorden die gesteld worden, worden vragen beantwoord die helemaal niet gesteld worden. Hierdoor veranderd het onderwerp. Hoe moeilijk is het om bij het beantwoorden van de gestelde vragen te blijven? Als je andere vragen hebt, open je een nieuw topic. En van dit soort gevallen staat het forum vol, ook als je er specifiek bijzet dat je bijvoorbeeld geen ander advies wilt, regent het reacties met ongevraagd advies.
Ik denk dat je je moet realiseren dat een topic altijd een soort van algemeen leesvoer is/wordt en dat veel mensen vinden dat zo'n topic dan wel compleet moet zijn voor toekomstige lezers die het via een search vinden.

Het proberen te sturen van een topic is op dit forum denk ik helemaal niet te doen, het werkt voor sommige mensen als een rode lap op een stier en vervolgens zijn er dan weer anderen die zich niet kunnen inhouden, mijzelf incluis. [emoji6]

Loat goan!

orangeloo

Citaat van: Jeroen76 op 03-01-2021  10:46 uJe reactie vind ik dan ook best wel triest, zeker dat geschreeuw met hoofdletters. Roepen dat je niet meer reageert en dan meteen wel weer reageren op de eerste reactie die is gekomen.

En daar is de bekende druppel.
Jeroen bedankt en proficiat jij heb gewonnen. Grote vent.

Jeroen76

Dankjewel die steek ik dan toch nog mooi even in mijn zak zo op de zondagmiddag.

Respect dat je het zo sportief oppikt.

Gr. Jeroen

biking rebel

Citaat van: Andert op 03-01-2021  11:59 uIk denk dat je je moet realiseren dat een topic altijd een soort van algemeen leesvoer is/wordt en dat veel mensen vinden dat zo'n topic dan wel compleet moet zijn voor toekomstige lezers die het via een search vinden.

Het proberen te sturen van een topic is op dit forum denk ik helemaal niet te doen, het werkt voor sommige mensen als een rode lap op een stier en vervolgens zijn er dan weer anderen die zich niet kunnen inhouden, mijzelf incluis. [emoji6]

Loat goan!

Nou ik moet helemaal niks, plus dat het een slap excuus is om off topic te reageren. Het is echt heel simpel, als je in het eggie een vraag stelt aan een bekende is het behoorlijk irritant als er allerlei zaken worden genoemd waar helemaal niet om gevraagd is. Als je het antwoord op de vraag niet weet: zeg niks. Weet je het wel, dan kun je de vraagsteller helpen.

Andert



Citaat van: biking rebel op 03-01-2021  17:15 uNou ik moet helemaal niks, plus dat het een slap excuus is om off topic te reageren. Het is echt heel simpel, als je in het eggie een vraag stelt aan een bekende is het behoorlijk irritant als er allerlei zaken worden genoemd waar helemaal niet op gevraagd is. Als je het antwoord op de vraag niet weet: zeg niks. Weet je het wel, dan kun je de vraagsteller helpen.

Tja, in het eggie is het ook knap irritant als iemand je advies komt vragen maar zijn eigen oordeel over hoe dat advies eruit moet zien al klaar heeft.

En hoe je het ook wendt of keert, op een forum vraag je nu eenmaal aan een heleboel mensen tegelijkertijd. De kans op "ongevraagd advies" wordt dan opeens een stuk groter.

Het is allemaal niet leuk maar zo gaan dingen nu eenmaal.

Pendelaar

Het is hier net de echte wereld. Mensen vallen over elkaar heen zonder dat ze elkaar kennen. Als redelijke nieuwkomer heb ik dit topic met aandacht gevolgd.
Als nieuwkomer dacht ik: ik ga meelezen zodat ik een en ander leer over het gebruik van loog.
Er is een simpele vraag dus er komt een simpel/doelgericht antwoord.
Helaas. Het gaat alle kanten op.
Op een gegeven moment lijkt het wel de bekende apenrots, ik heb gelijk of ik wil in ieder geval mijn gelijk halen.
Wellicht een discussie waar je als topicstarter niet op zit te wachten. Je wilt immers een antwoord op je vraag.
Maar....
Als je alleen het antwoord wil horen dat je in feite wil horen dan zit je m.i. in een forum op de verkeerde plaats.
Met zoveel personen op een forum heb je daar geen tot weinig invloed op.
Raadzaam is dan om dan te destilleren. Lees wat je nodig hebt en laat de rest voor wat het is.
Ga ik loog gebruiken?
Mijn destillaat: neen, teveel risico's. Ik blijf wel bij de bekende merken.

Pendelaar

ExPeteriment

Citaat van: Pendelaar op 03-01-2021  19:54 uHet is hier net de echte wereld. Mensen vallen over elkaar heen zonder dat ze elkaar kennen. Als redelijke nieuwkomer heb ik dit topic met aandacht gevolgd.
Als nieuwkomer dacht ik: ik ga meelezen zodat ik een en ander leer over het gebruik van loog.
Er is een simpele vraag dus er komt een simpel/doelgericht antwoord.
Helaas. Het gaat alle kanten op.
Op een gegeven moment lijkt het wel de bekende apenrots, ik heb gelijk of ik wil in ieder geval mijn gelijk halen.
Wellicht een discussie waar je als topicstarter niet op zit te wachten. Je wilt immers een antwoord op je vraag.
Maar....
Als je alleen het antwoord wil horen dat je in feite wil horen dan zit je m.i. in een forum op de verkeerde plaats.
Met zoveel personen op een forum heb je daar geen tot weinig invloed op.
Raadzaam is dan om dan te destilleren. Lees wat je nodig hebt en laat de rest voor wat het is.
Ga ik loog gebruiken?
Mijn destillaat: neen, teveel risico's. Ik blijf wel bij de bekende merken.

Pendelaar
Klopt, je moet er flink voor destilleren, maar dan vind je de antwoorden.

Jeroen76

Ik denk dat het slim is als degene die nu nog steeds verbolgen zijn over het verloop van de discussie eens een klein stukje terug moeten gaan lezen vanaf het begin van dit topic.

Ik zie een vraag, helder gesteld en ook wat wel en niet duidelijk is. Een prachtige wijze om een vraag te stellen als je het mij vraagt.

Hierna komen de reacties en die lijken mij keurig overeen komen met de vraag die is gesteld, kortom antwoorden op je vraag. Hierna wijkt er af en toe iets af maar niets om je zo druk over te maken. Dat er leden zijn die waarschuwen vind ik zeer belangrijk ondanks of de topicstarter dit nou wel of niet prettig vindt. Het forum is er voor iedereen, beginner, gevorderde en gasten die hier via bijvoorbeeld Google terecht komen. Beetje raar als hier staat dat het veilig is terwijl er aan loog gewoon gevaren kleven bij onjuist gebruik.

Topicstarter geeft zelf ook aan dat hij een topic wil maken waar uitgelegd hoe veilig om te gaan met loog, dan gebeurt dat en dan is het niet de bedoeling...

Laten we gewoon dit topic maar snel vergeten want helaas werkt een forum toch echt anders dan zo.

Gr. Jeroen

Andert

Citaat van: Jeroen76 op 03-01-2021  20:19 uIk denk dat het slim is als degene die nu nog steeds verbolgen zijn over het verloop van de discussie eens een klein stukje terug moeten gaan lezen vanaf het begin van dit topic.

Ik zie een vraag, helder gesteld en ook wat wel en niet duidelijk is. Een prachtige wijze om een vraag te stellen als je het mij vraagt.

Hierna komen de reacties en die lijken mij keurig overeen komen met de vraag die is gesteld, kortom antwoorden op je vraag. Hierna wijkt er af en toe iets af maar niets om je zo druk over te maken. Dat er leden zijn die waarschuwen vind ik zeer belangrijk ondanks of de topicstarter dit nou wel of niet prettig vindt. Het forum is er voor iedereen, beginner, gevorderde en gasten die hier via bijvoorbeeld Google terecht komen. Beetje raar als hier staat dat het veilig is terwijl er aan loog gewoon gevaren kleven bij onjuist gebruik.

Topicstarter geeft zelf ook aan dat hij een topic wil maken waar uitgelegd hoe veilig om te gaan met loog, dan gebeurt dat en dan is het niet de bedoeling...

Laten we gewoon dit topic maar snel vergeten want helaas werkt een forum toch echt anders dan zo.

Gr. Jeroen
Helemaal mee eens, het vloog slechts een klein beetje uit de bocht maar het werd naar mijn idee erger toen de TS nog wat olie op het vuur gooide.

Daarna ging het helemaal off topic en wat mij betreft niet onnodig off topic, er zijn off topic ook nuttige dingen gezegd. Elke reactie kan rekenen op een tegenreactie en op  een forum raak je nou eenmaal nooit uitgereageerd, zie de topics van tig jaar geleden waar plotseling weer op gereageerd wordt.

Ach laten we er een einde aan breien, tis mooi geweest, hopelijk heeft iedereen hier weer iets van geleerd.

El Pastor Belga (MaJa)


Jan de Graaff

Heren (en dames),

We moeten ook weer niet overdrijven, hoor.
Ons 'Forum' heeft alles van wat het Forum Romanum ook had; niks menselijks is het vreemd.
We hebben het hier slechts alleen over vredelievende onderwerpen zoals bierbrouwen, maar daarbinnen zijn er wel wat twistpunten, dat klopt – alleen steken we elkaar geen mes in de rug (ook figuurlijk niet!!).

Als je hier de vraag zou posten of de paus katholiek is krijg je ongetwijfeld nog een ellenlange en verhitte discussie die met de grootst mogelijke moeite misschien on-topic zou blijven..

Ik geloof werkelijk niet dat iemand in dit draadje iemand anders wilde beledigen, kleineren, wegzetten, bespotten, marginaliseren, bagatelliseren, vernederen, pijnigen, pesten, afzeiken of anderszins tekort doen. Laten we dat dan ook niet achter elkaar proberen te zoeken. Als we gewoon accepteren dat we allemaal anders zijn en allemaal anders denken – ieder met haar/zijn eigen beste bedoelingen – dan komen we er wel; wereldvrede... Maar, laten we als eerste stap 'Forum-vrede' proberen te bereiken; dat is al heel wat. Goed voornemen voor 2021 (als je nog wat zocht).

Jacques

Citaat van: Andert op 03-01-2021  00:38 uKoper kan prima ontdaan worden van organisch vuil door middel van loog. Het oplossen van koper door natronloog is echt een grote fabel die op dit forum heerst!

Dat organisch vuil oplost in loog is juist. Maar zodra dat gebeurd is wordt het koper aangepast.
Ik heb jaren lang een platenkoeler gehad. Die heb ik een paar gereinigd met een loogoplossing. Elke keer zag ik een blauwe verkleuring van het loog. Die blauwe kleur wordt veroorzaakt door opgelost koper. Koperzouten zijn namelijk blauw. Daarna ben ik gestopt met het gebruik van loog. Ook omdat het zo oppassen is met dit middel.

Citaat van: Andert op 03-01-2021  11:41 uDat spoel je er dan weer af met een zure naspoeling. En ja, in theorie los je dan inderdaad heel, heel, heel langzaam je koper op...
Daar zijn we het dus over eens...  ;D

Jacques

Citaat van: Oscar op 03-01-2021  00:34 uStaat onder de noemer van "gootsteenreiniger" in menig keukenkastje... :-\ ;) ;D

Maar er is geen enkele huisvrouw die er aan denkt om met loog de keukenkastjes af te doen...  >:D

Andert

Citaat van: Jacques op 03-01-2021  22:00 uDat organisch vuil oplost in loog is juist. Maar zodra dat gebeurd is wordt het koper aangepast.
Ik heb jaren lang een platenkoeler gehad. Die heb ik een paar gereinigd met een loogoplossing. Elke keer zag ik een blauwe verkleuring van het loog. Die blauwe kleur wordt veroorzaakt door opgelost koper. Koperzouten zijn namelijk blauw. Daarna ben ik gestopt met het gebruik van loog. Ook omdat het zo oppassen is met dit middel.
Dat valt echt reuze mee als je de juiste lage concentraties gebruikt.

Af en toe schoonmaken met loog of chemipro caustic (wat mij betreft om het even) is geen probleem als je met zuur naspoelt.

Maar als je er geen vuil doorheen pompt zouden zulke heftige schoonmaakmiddelen niet nodig hoeven zijn.

Biertje1985

Citaat van: André de Laat op 03-01-2021  00:19 uAlles kan ertegen.

Ik weet uit eigen ervaring dat PET, ofwel een fermentasaurus niet tegen een loog oplossing 10 g Chemipro Caustic per 10 l (van 45c) kan, deze zal naar verloop van tijd uitharden en gaan scheuren aan de onderkant.
Ik heb een nieuwe gekocht en gebruik daar geen loog meer in, nu ongeveer even lang in gebruik en geen problemen met het verharden van de kunststof, mijn vermoeden acht ik als bevestigd.

Overigens bevalt Enzybrew, die helaas vrij duur is in vergelijking erg goed.


Andert

PET is inderdaad het meest ongunstig.

Als je kort spoelt met lauwe natronloog zou het nog steeds geen probleem moeten zijn. maar ik denk dat de meeste mensen het na jouw waarschuwing het niet (meer) zullen gebruiken op PET.

Ik zou zelf overigens alleen natronloog gebruiken als het om zeer hardnekkig vuil gaat, bijvoorbeeld aanbranden. Ik zou dus zeker niet aanraden om je gistingsvat hier standaard mee te reinigen, dat lijkt me met een kanon op een mug schieten.

Normaal gezien lukt het altijd om de boel schoon te krijgen met Oxi of Enzybrew.

Polleke

Citaat van: Andert op 03-01-2021  00:21 uRVS, koper, HDPE, PP, PET kunnen allemaal tegen  3% natronloog.
Citaat van: Andert op 06-01-2021  09:49 uPET is inderdaad het meest ongunstig.

Als je kort spoelt met lauwe natronloog zou het nog steeds geen probleem moeten zijn. maar ik denk dat de meeste mensen het na jouw waarschuwing het niet (meer) zullen gebruiken op PET.
Jij kunt jezelf wel snel tegenspreken  :proost:

Andert

Citaat van: Polleke op 07-01-2021  19:54 uJij kunt jezelf wel snel tegenspreken  :proost:
Nuanceren

Oscar

Loog in een thuisbrouwsituatie is vrijwel onnodige... Ik heb het thuis voor mijn brouwinstallatie nog nooit gebruikt (oke een enkele keer voor mijn koeler)... :brouwen:

Adbrouwt

De meeste stoffen kunnen wel tegen loog of NaOH. Voorheen haalde ik dit bij het kruitvat (gootsteenontstopper) 100% NaOH. Sinds de komst van de GHB producerenden jongens is het nog te koop bij GAMMA. In combinatie met warmte werkt loog erg goed. Let op het kan dan wel spatten dus altijd een bril op en handschoenen aan.

Volgens wikipedia:
De stof is ook corrosief voor bepaalde onedele metalen, zoals aluminium en zink. Het kan ook schade toebrengen aan glas.
Uit mijn loboratorium ervaring weet ik dat je moet opletten met glas. Dat gaat dof en wazig worden. Maar door jou pompje hoef je niet doorheen te kijken en er zal weinig glas aanwezig zijn. Of heeft jou installatie een kijkglas?

Laatst nog eens loog gebruikt voor mijn weckketel en deze heb ik een halfuur laten staan. Dus mijn idee is wel dat je het een 15 minuten moet rondpompen. De twee tot drie procent van Oscar klinkt niet verkeerd. Zelf let ik niet op de concentratie maar gooi de korrels bij warm water (luiheid denk ik).

Orangeloo ook wel TS in deze, hopelijk heb je hier iets aan.  :degroeten:

BrewBird


Rinus

Dat het glas aan kan tasten wist ik niet, heb het ook nog niet ervaren, ik maak regelmatig mijn Erlenmeyers er mee schoon, nog geen aanslag gezien.
Verder maak ik er af en toe bierglazen mee schoon (als ontvetter) zo is de gootsteen ook meteen weer schoon.
Ook aan mijn glazen zie ik geen afwijkingen, maar wellicht is dat pas alleen als je het erg vaak gebruikt.

Jan de Graaff

Citaat van: BrewBird op 08-01-2021  18:27 uIs bij het kruidvat nog steeds te koop hoor.
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-korrelontstopper/p/5168374
Ik lees alleen in de reviews dat die korrels je hele douche kapot kunnen maken.. (wel sneu)


Oscar

Citaat van: JanDeGraaff op 08-01-2021  20:59 uIk lees alleen in de reviews dat die korrels je hele douche kapot kunnen maken.. (wel sneu)

 ;D  Oorspronkelijk gepost op kruidvast.be... dat wordt er nog even bijverteld... :nut: ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.