Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welk soort plastic?  (gelezen 1211 keer)

Offline Fossé

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Welk soort plastic?
« Gepost op: 02-01-2021 19:28 u »
Ik heb bij geoshop.lt extra doppen besteld voor mijn ispindel. In de dop kan ik niet vinden wat voor soort plastic het is, maar ik had verwacht dat het HDPE was. Nu heb ik een 'brandproef' gedaan en het lijkt geen HDPE te zijn. De vlam is geel met een groene rand. Weet iemand wat voor soort plastic dit is en of ik de dop veilig kan gebruiken?

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Andert

• Senior lid
  • Land: 00
Re: Welk soort plastic?
« Reactie #1 Gepost op: 02-01-2021 19:55 u »
Meestal staat er een getal in een driehoekje op het plastic. Even op Wikipedia zoeken welk getal wat  betekend.

Zo'n "brandproef" zegt echt helemaal niks. Wellicht alleen iets over additieven en kleurstoffen of pigmenten en dan nog weet je niet wat wat is.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 02-01-2021 20:17 u »
Nu heb ik een 'brandproef' gedaan en het lijkt geen HDPE te zijn.

Hoe weet je dat? 

Offline Fossé

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 02-01-2021 20:32 u »
Hoe weet je dat?
Omdat de vlam dan geen groene gloed hoort te krijgen.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #4 Gepost op: 02-01-2021 21:08 u »
In de beschrijving staat vrij duidelijk dat het doppen voor PET flessen zijn; die zijn vaak van Polypropyleen (PP).

Het 'FTF' in de naam staat voor 'First To Find' – een begrip uit de Geo-caching wereld waar deze pet-containers vaak gebruikt worden. Voor de 'FTF' zit er een extra kunstofring aan de dop, die los getrokken wordt als de dop voor de eerste keer losgedraaid wordt. Je hebt dan de verzekering dat jij de eerst bent die de cache vind; de FTF.

Waarom zou het eigenlijk interessant zijn om te weten of het HDPE is of niet?

en of ik de dop veilig kan gebruiken?
Ja, lijkt mij wel. Dit is een standaard container voor iSpindels, dus wij zijn niet de eersten die dit gebruiken...
En PET en PP zijn beiden voedselveilig.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn MacBook Pro (15-inch, 2019), 2,3 GHz 8-Core Intel Core i9 met 16 GB 2400 MHz DDR4 en een Intel UHD Graphics 630 1536 MB met de Chrome Webbrowser (Version 87.0.4280.88 (Official Build) (x86_64))

Offline Fossé

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 02-01-2021 21:17 u »
In de beschrijving staat vrij duidelijk dat het doppen voor PET flessen zijn; die zijn vaak van Polypropyleen (PP).

Het 'FTF' in de naam staat voor 'First To Find' – een begrip uit de Geo-caching wereld waar deze pet-containers vaak gebruikt worden. Voor de 'FTF' zit er een extra kunstofring aan de dop, die los getrokken wordt als de dop voor de eerste keer losgedraaid wordt. Je hebt dan de verzekering dat jij de eerst bent die de cache vind; de FTF.

Waarom zou het eigenlijk interessant zijn om te weten of het HDPE is of niet?
Oke, dan is het misschien PP. Ik wil het graag weten omdat HDPE veilig is in gebruik. Andere plastics als PVC bijvoorbeeld niet. Het dopje blijft wel drijven, dus het heeft een lagere dichtheid dan water.

Offline Andert

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 02-01-2021 21:25 u »
Zonder goede analyse-apparaatuur kun je niet zomaar zien met welk soort plastic je te maken hebt. Iemand die anders beweert of je een "brandtest" aanraadt is ofwel mega-onkundig of een leugenaar.

Waarschijnlijk is het PP omdat de meeste doppen van PP worden gemaakt.

Ik zou de gok nemen, veel plastics zijn voedselveilig, zeker bij lage temperaturen. Daarbij zijn het contactoppervlak en de contacttijd minimaal.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 02-01-2021 21:29 u »
Oke, dan is het misschien PP. Ik wil het graag weten omdat HDPE veilig is in gebruik. Andere plastics als PVC bijvoorbeeld niet. Het dopje blijft wel drijven, dus het heeft een lagere dichtheid dan water.
Als je je om de dop zorgen om maakt dan zou ik het zelf eerder zoeken in de PET container; PET is in principe slechter voor je dan HDPE of PP.

De doppen zijn sowieso niet van PVC, want in PVC zitten weekmakers om het materiaal buigzaam te maken. Dat is een eigenschap die niet je wilt voor een dop; die moet rigide zijn en afsluiten...

Offline Andert

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 02-01-2021 21:36 u »
Als je je om de dop zorgen om maakt dan zou ik het zelf eerder zoeken in de PET container; PET is in principe slechter voor je dan HDPE of PP.

De doppen zijn sowieso niet van PVC, want in PVC zitten weekmakers om het materiaal buigzaam te maken. Dat is een eigenschap die niet je wilt voor een dop; die moet rigide zijn en afsluiten...
PET is even voedselveilig als PP en HDPE, het wordt in de basis gemaakt uit veilige grondstoffen.

Het gaat bij plastics en voedselveiligheid vaak om de additieven die worden toegevoegd aan het plastic om bepaalde eigenschappen te verkrijgen (kleur, flexibiliteit, geleidbaarheid etc.). Als consument heb je hier geen zicht op en is het het beste om alleen plastics voor voedselcontact te gebruiken waarop het voedselveiligsymbool staat.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 02-01-2021 22:17 u »
PET is even voedselveilig als PP en HDPE, het wordt in de basis gemaakt uit veilige grondstoffen.
Klopt, maar van de drie is het wel de minste. Wat ik wilde zeggen is dat als je je al ergens druk om zou willen maken, je dan geen zorgen om de dop moet maken maar om de PET-container.
Ik maak mij om geen van beiden zorgen.

Offline Andert

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 02-01-2021 22:26 u »
Klopt, maar van de drie is het wel de minste. Wat ik wilde zeggen is dat als je je al ergens druk om zou willen maken, je dan geen zorgen om de dop moet maken maar om de PET-container.
Ik maak mij om geen van beiden zorgen.
Ik zou me ook nergens zorgen om maken. Wellicht over de bestrijdingsmiddelen in mout, maar niet over een stuk, hoogstwaarschijnlijk voedselveilig, plastic.

Tags: