Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Saison  (gelezen 1995 keer)

Offline Don Leopold

• t Wort Wat!
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Honkewaai Bier, Waaiend lekker bier
Re: Saison
« Reactie #25 Gepost op: 28-01-2021 12:34 u »
Ik zou de 72 & 78 graden stap eruit halen en spoelen bij 65 graden de volgende keer. Dan heb je weinig onvergistbare suikers die, die opgeknipt worden naar vergistbare suikers door enzymen, de gist alsnog langzaam gaat omzetten, met als gevolg een lange vergisting in het gistvat en teveel koolzuur in je flesje. Je rendement zal dan wel een paar punten lager zijn.

Hallertauer Blanc gaat in mijn volgende Imperial Saison. Ook erg benieuwd naar.
Jouw opmerking is hier boven al besproken, maar begrijp ik het nu goed dat je dan ook met 65C water gaat spoelen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Don Leopold

• t Wort Wat!
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 28-01-2021 12:38 u »

Hier een mooi plaatje en tekst over de Hallertau blanc:

https://www.hopsteiner.com/variety-data-sheets/Hallertau-Blanc/
Bedankt voor het delen van de link, mooie side met veel informatie over hop   :)

Offline Don Leopold

• t Wort Wat!
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 28-01-2021 12:58 u »
Eergisteren na 5 dagen het koudhop eruit gehaald en het bier gefilterd en in een ander vat gedaan.
SG is gedaald naar 1004, ik laat het bier nog staan omdat hij nog steeds om de 5 minuten ongeveer nog een bubbel geeft.

Ik vermoed dat hij rond de 1000 uit gaat komen, dit gist (lallemand belle saison) heb ik eerder gebruikt met een ander maischschema en die kwam op 1002 uit.
Dat maischschema was 30 minuten op 63C en 30 minuten op 72C en daarna uitmaischen op 78C.

Offline biking rebel

• Vol lid
« Reactie #28 Gepost op: 28-01-2021 13:51 u »
Jouw opmerking is hier boven al besproken, maar begrijp ik het nu goed dat je dan ook met 65C water gaat spoelen?

Nou ik spoel meestal niet aangezien ik de meeste keren brouw met een brouwzak en een enkele keer met een hevelfilter (dan spoel ik wel). Maar inderdaad ik zou dan spoelen met 65 graden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 28-01-2021 21:52 u »
Ja die ken ik. Ik stel dat er minder onvergistbare suikers in het wort komen bij 65 graden, wat dit plaatje ook bevestigd. Mijn praktijkervaring bevestigd het tevens ook.

Dat plaatje gaat alleen op wanneer je een eenstapsmaisch uitvoert...

Door een tweede stap uit te voeren bij 72 C neemt zowel het rendement als de vergistingsgraad toe.

Offline Don Leopold

• t Wort Wat!
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 18-02-2021 12:33 u »
Afgelopen zondag gebotteld na in totaal 5 weken gisten met een eind SG van 1,001
Het bier wat goed helder geworden en het rook lichtelijk naar witte wijn, dit als gevolg van de Hallertau Blanc die ik ook met koudhoppen heb gebruikt.

Ik brouw altijd zo'n 15 liter met 1 zakje gist en dat is volgens BrouwHulp ongeveer precies goed.
Na de laatste 3 brouwsels lager ik ongeveer 2 weken op slaapkamer temperatuur, dat is tussen de 16 en 19 graden.
De 1e keer dat ik dat deed kwam de hergisting op de fles zeer moeizaam op gang, het eindresultaat na 4-5 weken was een goed bier met een kleine schuimkraag.

Bij laatste 2 brouwsels heb ik ongeveer 1 gram S-33 gist toegevoegd bij het bottelen om te kijken wat er mee gebeurd.
Het resultaat was een prima bier met goede schuimkraag, die 1 gram S-33 zal wel iets smaak afgeven maar is te verwaarlozen heb ik het idee. (Het waren een tripel en ook een saison)

Deze keer heb ik ook weer S-33 gebruikt voor het hergisten en 6 gr/liter kristalsuiker.
Het bier werd hierdoor meteen weer troebel van maar 1 gram gist, maar dit zal weer wegtrekken is mijn ervaring.

Over 2 weken proeven, ben benieuwd  :proost:

Tags: