Afgelopen zondag gebotteld na in totaal 5 weken gisten met een eind SG van 1,001
Het bier wat goed helder geworden en het rook lichtelijk naar witte wijn, dit als gevolg van de Hallertau Blanc die ik ook met koudhoppen heb gebruikt.
Ik brouw altijd zo'n 15 liter met 1 zakje gist en dat is volgens BrouwHulp ongeveer precies goed.
Na de laatste 3 brouwsels lager ik ongeveer 2 weken op slaapkamer temperatuur, dat is tussen de 16 en 19 graden.
De 1e keer dat ik dat deed kwam de hergisting op de fles zeer moeizaam op gang, het eindresultaat na 4-5 weken was een goed bier met een kleine schuimkraag.
Bij laatste 2 brouwsels heb ik ongeveer 1 gram S-33 gist toegevoegd bij het bottelen om te kijken wat er mee gebeurd.
Het resultaat was een prima bier met goede schuimkraag, die 1 gram S-33 zal wel iets smaak afgeven maar is te verwaarlozen heb ik het idee. (Het waren een tripel en ook een saison)
Deze keer heb ik ook weer S-33 gebruikt voor het hergisten en 6 gr/liter kristalsuiker.
Het bier werd hierdoor meteen weer troebel van maar 1 gram gist, maar dit zal weer wegtrekken is mijn ervaring.
Over 2 weken proeven, ben benieuwd