Hallo allemaal, ik brouw nog niet zo lang en ben voornamelijk zelf recepten in elkaar aan het zetten met behulp van dit forum.
Saison bier is wel één van mijn favoriete bierstijl en heb deze inmiddels al 3x gebrouwen.
Dit keer is het een saison met Belle Saison gist van Lallemand, dit wordt de 2e keer dat ik deze ga gebruiken.
De 1e keer gaf dit gist voor mij als beginner een prima resultaat op volgens mijn vrienden en familieleden.
Ik gebruik altijd korrelgist en de Mangrove Jack M29 en de Fermentis BE-134 heb ik ook al eens gebruikt.
Welke nu eigenlijk het beste gist is kan ik nu nog niet vertellen, het waren allemaal goede bieren geworden.
Het idee is nu om ongeveer hetzelfde recept te gaan gebruiken maar dan steeds een ander gist.
Hieronder een opzetje van mijn volgende saison bier die ik wil ga brouwen, ik ben benieuwd naar jullie commentaren.
De Hallertau Blanc hop heb ik nog niet eerder gebruikt, maar schijnt een prima hop te zijn voor een saison.
Van deze hop is nog niet zoveel over te vinden hier op het forum, alleen dat het een witte wijnachtige smaak heeft.
Kan iemand mij iets meer over deze hop vertellen?
BrouwHulp Recept uitdraaiBasisOmschrijving | Waarde | Kenmerk | |
Naam recept | Lekkere Klorus |
Brouwdatum | 12-1-2021 |
Bierstijl | Sterke Saison |
Volume | 15,0 l |
Begin SG | 1,070 SG |
Berekende kleur (Morey) | 15 EBC |
Berekende bitterheid (Tinseth) | 36 IBU |
Brouwzaalrendement | 70,0 % |
Kooktijd | 90 min. |
Water en brouwzoutenHoeveelheid | Ingrediënt | 15,00 l | Water uit Noordwijk |
10,27 l | Spoelwater |
Waterprofiel behandeld waterCa | Mg | Na | HCO3 | Cl | SO4 | 43 mg/l | 8 mg/l | 57 mg/l | 74 mg/l | 53 mg/l | 48 mg/l |
Vergistbare ingrediëntenHoeveelheid | Naam | Mouterij | Kleur | % | 3,91 kg | Swaen Ale | De Swaen | 7 EBC | 72,3 % |
1,00 kg | Havervlokken | Supermarkt | 2 EBC | 18,5 % |
0,50 kg | Speltvlokken | Supermarkt | 3 EBC | 9,2 % |
MaischschemaOmschrijving | Temperatuur | Stap tijd | Rust tijd | Beslagdikte | Eiwitrust | 54,0 °C | 1 min. | 20 min. | 2,8 l/kg |
Beta-amylase | 65,0 °C | 5 min. | 30 min. | 2,8 l/kg |
Alfa-amylase | 72,0 °C | 5 min. | 30 min. | 2,8 l/kg |
Uitmaischen | 78,0 °C | 5 min. | 5 min. | 2,8 l/kg |
HopHoeveelheid | Naam | Type | % alfazuur | Kooktijd/toevoeging | IBU | 19,0 g | Hallertau Perle | bellen | 5,9% | 75 min. | 17,3 IBU |
42,0 g | Willamette | bellen | 3,0% | 15 min. | 9,2 IBU |
13,0 g | Hallertau Blanc | bellen | 9,5% | 15 min. | 9,1 IBU |
Overige ingrediëntenHoeveelheid | Naam | Type | Gebruik | 100,00 g | rijsthulzen | anders | maischen |
10,00 g | Iers mos | klaringsmiddel | koken |
GistHoeveelheid | Naam | Type | 11,00 g | Lallemand Belle Saison | bovengist |
VergistingKenmerk | Waarde | Starttemp. vergisting | 21,0 °C |
Max. temp. hoofdvergisting | 23,0 °C |
Eind temp. hoofdvergisting | 21,0 °C |
Eind SG hoofdvergisting | 1,000 SG |
Schijnbare vergistingsgraad | 100,0% |
Temp. nagisting | 20,0 °C |
Temp. lagering | 18,0 °C |