Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Saison  (gelezen 2644 keer)

Offline Don Leopold

• t Wort Wat!
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Honkewaai Bier, Waaiend lekker bier
Saison
« Gepost op: 02-01-2021 14:36 u »
Hallo allemaal, ik brouw nog niet zo lang en ben voornamelijk zelf recepten in elkaar aan het zetten met behulp van dit forum.
Saison bier is wel n van mijn favoriete bierstijl en heb deze inmiddels al 3x gebrouwen.

Dit keer is het een saison met Belle Saison gist van Lallemand, dit wordt de 2e keer dat ik deze ga gebruiken.
De 1e keer gaf dit gist voor mij als beginner een prima resultaat op volgens mijn vrienden en familieleden.

Ik gebruik altijd korrelgist en de Mangrove Jack M29 en de Fermentis BE-134 heb ik ook al eens gebruikt.
Welke nu eigenlijk het beste gist is kan ik nu nog niet vertellen, het waren allemaal goede bieren geworden.
Het idee is nu om ongeveer hetzelfde recept te gaan gebruiken maar dan steeds een ander gist.

Hieronder een opzetje van mijn volgende saison bier die ik wil ga brouwen, ik ben benieuwd naar jullie commentaren.
De Hallertau Blanc hop heb ik nog niet eerder gebruikt, maar schijnt een prima hop te zijn voor een saison.
Van deze hop is nog niet zoveel over te vinden hier op het forum, alleen dat het een witte wijnachtige smaak heeft.
Kan iemand mij iets meer over deze hop vertellen?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptLekkere Klorus
Brouwdatum12-1-2021
BierstijlSterke Saison
Volume15,0 l
Begin SG1,070 SG
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)36 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngredint
15,00 lWater uit Noordwijk
10,27 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l57 mg/l74 mg/l53 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingredinten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,91 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC72,3 %
1,00 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC18,5 %
0,50 kgSpeltvlokkenSupermarkt3 EBC9,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust54,0 C1 min.20 min.2,8 l/kg
Beta-amylase65,0 C5 min.30 min.2,8 l/kg
Alfa-amylase72,0 C5 min.30 min.2,8 l/kg
Uitmaischen78,0 C5 min.5 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
19,0 gHallertau Perlebellen5,9%75 min.17,3 IBU
42,0 gWillamettebellen3,0%15 min.9,2 IBU
13,0 gHallertau Blancbellen9,5%15 min.9,1 IBU

Overige ingredinten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
100,00 grijsthulzenandersmaischen
10,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,00 gLallemand Belle Saisonbovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting21,0 C
Max. temp. hoofdvergisting23,0 C
Eind temp. hoofdvergisting21,0 C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting20,0 C
Temp. lagering18,0 C

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BenvdVeen

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Saison
« Reactie #1 Gepost op: 02-01-2021 15:05 u »
Saison is mijn favoriete bierstijl, ik heb zelf ook nog niet een voorkeur voor de genoemde gisten. Elk levert volgens mij een lekkere Saison op.
Ik denk dat dit op zich een prima Saison oplevert, alleen snap ik de toevoeging van Iers Mos niet. Zowel de haver- als de speltvlokken zorgen voor een "troebel" biertje. Beetje alsof je klaringsmiddel toevoegt aan een Witbier of n Weizen.
De Hallertau Blanc, geen ervaring mee als hop. Heb zelf op het moment een Bire de Mars in t gistvat met Nelson Sauvin.

Liquida non fragent jejuneum

Offline Sjaak_Deventer

• De Roode Toren
  • Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 02-01-2021 15:42 u »
Saison is heerlijk! Maar als je  een korrelgist gaat gebruiken zou ik die van Mangrove Jack gebruiken. De Belle Saison is niet mijn favoriet.

Om een saison mooi droog te krijgen zou ik je maischschema aanpassen. 45-60 min op 63 C en dan uitmaischen. Dan krijg je wat minder onvergistbare suikers en ook een droge saison.

Qua hop zou ik de Willamette eruit halen en volledig de H. blanc aanhouden. Past daar goed bij :)

Offline Don Leopold

• t Wort Wat!
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 03-01-2021 11:44 u »
Ik denk dat dit op zich een prima Saison oplevert, alleen snap ik de toevoeging van Iers Mos niet. Zowel de haver- als de speltvlokken zorgen voor een "troebel" biertje. Beetje alsof je klaringsmiddel toevoegt aan een Witbier of n Weizen.

Ik heb niet de indruk dat een saison een troebel moet zijn, als ik de beschrijving in de BKG biertypen gids bekijk staat er: helder, tweeschijn toegestaan.
Sinds de laatste 3 bieren die ik heb gebrouwen gebruik ik Iers mos en dat beviel goed, daarom staat het er eigenlijk ook in.

Offline Don Leopold

• t Wort Wat!
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 03-01-2021 12:02 u »
Saison is heerlijk! Maar als je  een korrelgist gaat gebruiken zou ik die van Mangrove Jack gebruiken. De Belle Saison is niet mijn favoriet.
De M29 van Mangrove Jack ga ik zeker nog een keer gebruiken  :)

Om een saison mooi droog te krijgen zou ik je maischschema aanpassen. 45-60 min op 63 C en dan uitmaischen. Dan krijg je wat minder onvergistbare suikers en ook een droge saison.
Betekent dit dat hij dan verder doorgist met jouw voorgestelde maischschema?

Qua hop zou ik de Willamette eruit halen en volledig de H. blanc aanhouden. Past daar goed bij :)
Kun je toelichten waarom de Willamette eruit moet?
Ik heb hem erin gezet omdat ik hem in mijn laatste saison erin had en dat beviel mij qua hopsmaak erg goed.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 03-01-2021 22:23 u »
Ik heb niet de indruk dat een saison een troebel moet zijn, als ik de beschrijving in de BKG biertypen gids bekijk staat er: helder, tweeschijn toegestaan.

Klopt helemaal. Een saison is vaal licht troebel omdat saisongisten echte stofgisten zijn en slecht uitvlokken. Na een tijd zakt de gist uit en is het bier helder (dat is overigens bij de meeste bieren het geval, ook bij witbieren).

Offline Thomas97

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 03-01-2021 23:50 u »
Wat is de reden van het toevoegen van zo'n groot aandeel haver?
Dit gaat niet helpen met een helderder bier. Je gaat hierdoor waarschijnlijk wel een iets voller/viscozer bier krijgen.

Offline BenvdVeen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 04-01-2021 10:34 u »
Dit gaat niet helpen met een helderder bier. Je gaat hierdoor waarschijnlijk wel een iets voller/viscozer bier krijgen.
Dit bedoelde ik met toevoegen haver, haver zorgt voor een troebele Saison. Daarom lijkt het toevoegen Iers Mos mij vreemd.

Offline Don Leopold

• t Wort Wat!
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 04-01-2021 12:15 u »
In het topic van de Adrie Otten over de saison cheval https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33937.0.html legt hij uit dat hij haver toevoegd voor een zachter mondgevoel omdat een saison anders zo kurkdroog is.
Dit heb ik in mijn eerste saison ook gedaan, rond de 10%, en dat beviel mij wel.

In mijn vorige saison had ik bij wijze van proef 1,5 kg havervlokken in de stort gedaan, zo'n 26%, om te kijken wat dat doet met de smaak.
Resultaat ; een saison met een romige smaak maar bijna geen droge afdronk.
Hier had ik ook voor het eerst Iers mos gebruikt en het bier was vrij helder geworden, voor mij als beginnende brouwer vond ik dat een prima resultaat.  :)

Nu probeer ik er tussenin te gaan zitten met 1 kg havervlokken en een halve kilo speltvlokken als vervanging, vooral om te kijken wat het oplevert in het eindresultaat.

Offline Don Leopold

• t Wort Wat!
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 04-01-2021 12:19 u »
Dit bedoelde ik met toevoegen haver, haver zorgt voor een troebele Saison. Daarom lijkt het toevoegen Iers Mos mij vreemd.

Je voegt toch juist Iers mos toe om helderder bier te krijgen? Of heeft Iers mos nog nadelen zoals smaakafwijking?

Offline Thomas97

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 04-01-2021 14:29 u »
In het topic van de Adrie Otten over de saison cheval https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33937.0.html legt hij uit dat hij haver toevoegt voor een zachter mondgevoel omdat een saison anders zo kurkdroog is.
Dit heb ik in mijn eerste saison ook gedaan, rond de 10%, en dat beviel mij wel.

In mijn vorige saison had ik bij wijze van proef 1,5 kg havervlokken in de stort gedaan, zo'n 26%, om te kijken wat dat doet met de smaak.
Resultaat ; een saison met een romige smaak maar bijna geen droge afdronk.
Hier had ik ook voor het eerst Iers mos gebruikt en het bier was vrij helder geworden, voor mij als beginnende brouwer vond ik dat een prima resultaat.  :)

Nu probeer ik er tussenin te gaan zitten met 1 kg havervlokken en een halve kilo speltvlokken als vervanging, vooral om te kijken wat het oplevert in het eindresultaat.

Duidelijke uitleg! De vraag kwamen vooral vanwege het tegengestelde effect van Iers mos (klaring) en haver (troebeling). Die 10% haver is inderdaad meer in de richting van wat ik zou verwachten, maar het is op deze manier wel interessant om te zien hoe vol/droog het bier wordt. Ik ben benieuwd naar je resultaat :)

Offline BenvdVeen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 05-01-2021 17:28 u »
Je voegt toch juist Iers mos toe om helderder bier te krijgen? Of heeft Iers mos nog nadelen zoals smaakafwijking?
Voor zover ik weet heeft het geen invloed op de smaak.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 05-01-2021 21:51 u »
Voor zover ik weet heeft het geen invloed op de smaak.

Een aantal jaren geleden was er een partij Ier mos in de handel die zorgde voor een heel vervelende jodiumsmaak. Gelukkig was dat tijdelijk.

Verder heb ik heel lang geleden data-analyses gedaan aan de hand van gegevens van bieren die ingezonden waren bij het ONK. Bieren waar Iers mos aan toegevoegd was scoorde wat beter dan bieren waarbij dit middel niet gebruikt was. Mogelijk komt dit door de betere helderheid van de bieren met Iers mos, maar ik sluit ook niet uit dat het komt doordat Iers mos een beetje zout is (zeezout).

Offline BenvdVeen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 05-01-2021 23:11 u »
Een aantal jaren geleden was er een partij Ier mos in de handel die zorgde voor een heel vervelende jodiumsmaak. Gelukkig was dat tijdelijk.

Verder heb ik heel lang geleden data-analyses gedaan aan de hand van gegevens van bieren die ingezonden waren bij het ONK. Bieren waar Iers mos aan toegevoegd was scoorde wat beter dan bieren waarbij dit middel niet gebruikt was. Mogelijk komt dit door de betere helderheid van de bieren met Iers mos, maar ik sluit ook niet uit dat het komt doordat Iers mos een beetje zout is (zeezout).
Jacques, bedankt voor het delen van je kennis. Weer heel wat opgestoken.

Offline Don Leopold

• t Wort Wat!
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 23-01-2021 15:23 u »
Vorige week heb ik onderstaande recept gebrouwen en heb 2 veranderingen aangebracht.
Ik heb het maischschema aangepast op aanraden van Sjaak_Deventer, 45 minuten op 65C en dan 10 minuten op 72C om hem wat droger te laten worden.

Verder heb ik de hop tijdens het koken hetzelfde gelaten en ben gaan koudhoppen, ik heb 30 g Hallertau Blanc na de hoofdgist toegevoegd.
Dit is de tweede keer dat ik aan het koudhoppen ben geslagen, de eerste keer was met Simcoe in een IPA.

Ben dus heel benieuwd hoe de Halertau Blanc uiteindelijk gaat smaken.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk022
Naam receptLekkere Klorus 2
Brouwdatum08-01-2021
BierstijlSterke Saison
Volume16,5
Begin SG1,068 SG
Eind SG1,008 SG
Schijnbare vergistingsgraad88,2%
Alcoholgehalte7,8 vol.%
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)30 IBU
Brouwzaalrendement71,8 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngredint
15,00 lWater uit Noordwijk
7,96 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l57 mg/l74 mg/l53 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingredinten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,91 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC72,3 %
1,00 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC18,5 %
0,50 kgSpeltvlokkenSupermarkt3 EBC9,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 C1 min.20 min.2,8 l/kg
Beta-amylase65,0 C5 min.45 min.2,8 l/kg
Alfa-amylase72,0 C5 min.10 min.2,8 l/kg
Uitmaischen78,0 C5 min.5 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gHallertau Perlebellen5,9%75 min.17,1 IBU
43,0 gWillamettebellen3,0%15 min.8,9 IBU
14,0 gHallertau Blancbellen9,5%15 min.9,1 IBU
30,0 gHallertau Blancbellen9,5%koudhop0,0 IBU

Overige ingredinten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
100,00 grijsthulzenandersmaischen
10,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,00 gLallemandBelle Saisonbovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 C
Max. temp. hoofdvergisting22,0 C
Eind temp. hoofdvergisting21,0 C
Eind SG hoofdvergisting1,012 SG
Schijnbare vergistingsgraad85,0%
Temp. nagisting20,0 C
Temp. lagering18,0 C

Offline jazon1963

• Vol lid
  • Hydrateren kun je leren..!!
« Reactie #15 Gepost op: 27-01-2021 06:49 u »
Ok ben benieuwd hoe hij je gaat bevallen... Succes.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #16 Gepost op: 27-01-2021 08:30 u »
.

Ben dus heel benieuwd hoe de Halertau Blanc uiteindelijk smaken

Hier een mooi plaatje en tekst over de Hallertau blanc:

https://www.hopsteiner.com/variety-data-sheets/Hallertau-Blanc/

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 27-01-2021 09:24 u »
Vorige week heb ik onderstaande recept gebrouwen en heb 2 veranderingen aangebracht.
Ik heb het maischschema aangepast op aanraden van Sjaak_Deventer, 45 minuten op 65C en dan 10 minuten op 72C om hem wat droger te laten worden.

Ik zou de 72 & 78 graden stap eruit halen en spoelen bij 65 graden de volgende keer. Dan heb je weinig onvergistbare suikers die, die opgeknipt worden naar vergistbare suikers door enzymen, de gist alsnog langzaam gaat omzetten, met als gevolg een lange vergisting in het gistvat en teveel koolzuur in je flesje. Je rendement zal dan wel een paar punten lager zijn.

Hallertauer Blanc gaat in mijn volgende Imperial Saison. Ook erg benieuwd naar.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 27-01-2021 21:07 u »
Ik zou de 72 & 78 graden stap eruit halen en spoelen bij 65 graden de volgende keer. Dan heb je weinig onvergistbare suikers die, die opgeknipt worden naar vergistbare suikers door enzymen, de gist alsnog langzaam gaat omzetten, met als gevolg een lange vergisting in het gistvat en teveel koolzuur in je flesje. Je rendement zal dan wel een paar punten lager zijn.

Sorry maar deze opmerking snap ik niet goed.

Door te maischen bij 65 C krijg je ook onvergistbare suikers. Het is zelfs zo dat door naast bij 65 C ook te maischen bij 72 C je minder onvergistbare suikers krijgt. Dit komt doordat het enzym alfa-amylase op willekeurige plekken glucoseverbindingen kan doorbreken. Grote zetmeelketens en suikers die na de de 65 C nog aanwezig zijn worden hierdoor verkleind. Omdat dit op willekeurige plekken gebeurt worden naast kleinere onvergistbare suikers ook vergistbare suikers gevormd.
Het is een hardnekkig misverstand dat je maischt bij 72 C om meer onvergistbare suikers te krijgen. Zeker als je een langere tijd tussen de 70 en 72 C maischt na een maischstap bij 65 C, bijvoorbeeld 30 tot 40 minuten, krijg je meer vergistbare suikers.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #19 Gepost op: 27-01-2021 21:21 u »
Het is een hardnekkig misverstand dat je maischt bij 72 C om meer onvergistbare suikers te krijgen. Zeker als je een langere tijd tussen de 70 en 72 C maischt na een maischstap bij 65 C, bijvoorbeeld 30 tot 40 minuten, krijg je meer vergistbare suikers.
Ik maisch mijn saison op 45 C in, vervolgens laat ik bij de Hopfengott 30 brouw maischketel met 1200 W de temperatuur oplopen naar 66 C.
Die temperatuur van 66 C hou ik 60 minuten aan.
Daarna laat ik met 1200 W de temperatuur oplopen naar 72 C, na 10 minuten doe ik de kraan open en laat die wort in de Water/glhwein koker 25L https://www.vidaxl.nl/e/8718475845515/water-gluhwein-koker-25l lopen.
Daarna ga ik spoelen met water van 85 C uit de Lidl inmaakautomaat.
Geen moeilijke dingen zoals met die gammelen, de brouw maischautomaat regelt de temperatuur wel.
Natuurlijk vergisten met  CROSSMYLOOF Lille saison https://www.crossmyloofbrew.co.uk/online-store/CML-Brew-Original-Yeast-p93773089

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #20 Gepost op: 28-01-2021 11:22 u »
Natuurlijk vergisten met  CROSSMYLOOF Lille saison https://www.crossmyloofbrew.co.uk/online-store/CML-Brew-Original-Yeast-p93773089
Maar goed dat je eerder 20 zakjes gekocht hebt, want ze hebben die Lille Saison niet meer. Tenminste, nu niet in ieder geval.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #21 Gepost op: 28-01-2021 11:29 u »
Jawel hoor: https://www.crossmyloofbrew.co.uk/online-store/CML-Brew-Original-Yeast-p93773089

Links staat ie niet bij de plaatjes maar in het dropdown kun je hem wel kiezen. Fijn dat ze ook weer buiten UK zijn gaan verzenden, dat lag even op zijn gat.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #22 Gepost op: 28-01-2021 11:45 u »

Hallertauer Blanc gaat in mijn volgende Imperial Saison. Ook erg benieuwd naar.
Hieronder wel een leuk plaatje over de verschillende temperaturen en werkzaamheden enzymen.

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #23 Gepost op: 28-01-2021 12:24 u »
Hieronder wel een leuk plaatje over de verschillende temperaturen en werkzaamheden enzymen.

Ja die ken ik. Ik stel dat er minder onvergistbare suikers in het wort komen bij 65 graden, wat dit plaatje ook bevestigd. Mijn praktijkervaring bevestigd het tevens ook.

Offline Don Leopold

• t Wort Wat!
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 28-01-2021 12:31 u »
Sorry maar deze opmerking snap ik niet goed.

Door te maischen bij 65 C krijg je ook onvergistbare suikers. Het is zelfs zo dat door naast bij 65 C ook te maischen bij 72 C je minder onvergistbare suikers krijgt. Dit komt doordat het enzym alfa-amylase op willekeurige plekken glucoseverbindingen kan doorbreken. Grote zetmeelketens en suikers die na de de 65 C nog aanwezig zijn worden hierdoor verkleind. Omdat dit op willekeurige plekken gebeurt worden naast kleinere onvergistbare suikers ook vergistbare suikers gevormd.
Bedankt voor je uitleg Jacques, de opmerking van "biking rebel" had ik al eerder gelezen maar nog geen tijd gehad om zelf te reageren.

Tags: