Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kookdampen  (gelezen 7005 keer)

Offline Rootsman

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Kookdampen
« Reactie #100 Gepost op: 03-04-2021 23:01 u »
Ziet er mooi uit! En dat rubber voor die deksel zou je daar niet een dunne siliconen slang voor kunnen gebruiken?
Goed idee, ga ik proberen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #101 Gepost op: 04-04-2021 10:25 u »
Mooie opstelling, ziet er echt goed uit! Veel plezier!

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #102 Gepost op: 04-04-2021 14:13 u »
Ziet er mooi uit! En dat rubber voor die deksel zou je daar niet een dunne siliconen slang voor kunnen gebruiken?

Tip van de dag! Werkt perfect, deksel sluit stevig af nu :)

Offline HJvK[nl]

• Junior lid
  • **
« Reactie #103 Gepost op: 05-04-2021 10:05 u »
Heel interessant, dus met een dergelijke oplossing geen last van DMS en dampen meer? En hoe zit dat met eventuele geuren? Afgezien van het feit dat ik niet goed kan luchten in mijn brouwhok krijg ik daar ook regelmatig klachten over. Ik ben benieuwd, laat het even weten.

Zit het je erg in de weg tijdens koken (met roeren e.d.?)

Tevens, als je af en toe een destilaat kan doen is dat interessant.

Heeft iemand/heb jij een idee of zoiets op een 30L brewmonk te knutselen is?

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #104 Gepost op: 05-04-2021 10:21 u »
Heel interessant, dus met een dergelijke oplossing geen last van DMS en dampen meer? En hoe zit dat met eventuele geuren? Afgezien van het feit dat ik niet goed kan luchten in mijn brouwhok krijg ik daar ook regelmatig klachten over. Ik ben benieuwd, laat het even weten.

Zit het je erg in de weg tijdens koken (met roeren e.d.?)

Tevens, als je af en toe een destilaat kan doen is dat interessant.

Heeft iemand/heb jij een idee of zoiets op een 30L brewmonk te knutselen is?
Goedemorgen,
Ik heb er gisteren voor het eerst mee gebrouwen, het werkt erg goed. Alle stoom condenseert zeker nadat ik mijn pan met siliconen slang beter af had gesloten.

Ik had wel beetje last van overkoken waardoor er wat wort door de condensator kwam. Moet nog even testen wat de juiste instelling is van mijn elektrische spiraal om overkoken te voorkomen.

Het is wel een onhandig geheel, aangezien het ook erg heet wordt. Wanneer je de deksel eraf wil halen inclusief alle slangen die eraan zitten. Hier wil ik nog een rekje voor maken die ik naast de pan kan zetten. Ik heb namelijk aardig wat gevloekt gisteren
Denk dat de condensator beter op ketel zelf kan in plaats van in de deksel. Wellicht dat ik in mijn ketel nog een doorvoer maak.

Gr Ruud

Offline Jaap-io

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #105 Gepost op: 05-04-2021 10:36 u »
Hierbij de opzet die ik recent gemaakt heb in mijn garage. (Geïnspireerd door de afzuiging van "Eric v B")
Afgelopen weekend voor het eerst getest; werkt perfect voor mijn situatie.

Ik maak gebruik van de standaard ontluchting van de garage waarop ik een buisventilator heb aangesloten.
Buisventilator kan 80 graden hebben en doet 360 m3/h. (Merk/type: Ruck ETALINE M)

Ik heb op het t-stuk nog een pijp van 15 cm richting de ketel toegevoegd met een schuine kant. (Deze komt net niet boven de ketel te hangen)

En ook belangrijk; mijn kinderen vinden nu het huis ook niet meer stinken naar "natte crackers"  :D

Offline HJvK[nl]

• Junior lid
  • **
« Reactie #106 Gepost op: 05-04-2021 11:20 u »
Klinkt goed Ruud, en de geur is die ook verdwenen/verminderd?

In de ketel zelf aanbrengen lijkt mij inderdaad met roeren en toevoegingen tijdens de kook handiger. Ik ben benieuwd. Maar het komt wel weer een cm of 5-8 lager dus heb je nog eerder last van overkook?

Persoonlijk met mijn setup weet ik het nog niet, er zit namelijk een gat in het deksel van de brewmonk; dus daar zou ik een dicht alternatief voor moeten vinden en de weldless  triclamp zou niet te ver de ketel in moeten steken ivm de graanmand die in dit all in one systeem gebruikt wordt. Hoever steekt dit bij jou naar binnen?

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #107 Gepost op: 05-04-2021 11:26 u »
Leuk hoekje zo daar op zolder! :proost:
Met de opvang het gedestileerde water, weet je nu precies wat je laat verdampen uit je wort.
Ik betwijfel of het echt gedestilleerd water is. Ja, het is gedestilleerd maar er zit toch nog meer in dan alleen water moleculen. Als ik het water aftap dat onder in het T-stuk van mijn afzuiging is verzameld, dan heeft het water een (lekkere) geur. Wat het is weet ik niet.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #108 Gepost op: 05-04-2021 13:28 u »
Ik gebruikte ook altijd zo'n condensor met 3 nevelsproeiers. maar sinds ik een betere ventilator heb (van oude Miele droger) gebruik ik alleen nog een rechtstreekse afzuigbuis op de ketel. voordeel daarvan is dat je ook dan wat onderdruk krijgt en geen kookdampen meer ruikt, maar een nog groter voordeel is dat er wat koude lucht via de deksel naar binnen stroomt en evt schuim wat er overheen wil koken gelijk neerslaat, dus je heb geen last meer van overkoken. (meestal aan het begin van het koken een probleem) door de grote '' bypass ratio'' lucht en stoom krijg ik ook geen condens in het afvoerkanaal.

Tags: