Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kookdampen  (gelezen 7529 keer)

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Kookdampen
« Reactie #50 Gepost op: 01-01-2021 19:53 u »
Ik ben het eigenlijk wel een beetje eens met Andre... (voor deze keer)

Je vraagt om advies voor een probleem waarvan je niet zeker van weet of het bestaat en 2 dagen later kom je zelf met een oplossing waarvan je van overtuigd bent dat hij werkt voor iets waarvan je zeker weet dat het een groot probleem gaat worden....
Mijn vraag werd in het begin van deze discussie al beantwoord door Henkie door het delen van youtube video’s.
Aan de hand daarvan ben ik gaan onderzoeken.

Anyway ik hoef mezelf niet te verantwoorden.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 01-01-2021 19:54 u »
@Andre, je hoeft het ook niet te volgen. Had die reactie dan ook achterwege gelaten.

Sorry Ruud, foutje, Ik bedoelde dat ik het niet meer kan volgen.  :proost: :proost: :biersmile: :biersmile:

Offline Andert

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #52 Gepost op: 01-01-2021 19:55 u »
Oh, nu begrijp ik het! Bedankt voor de toelichting!

Enne, succes met je kookdampafvoer!

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
« Reactie #53 Gepost op: 01-01-2021 20:07 u »
Sorry Ruud, foutje, Ik bedoelde dat ik het niet meer kan volgen.  :proost: :proost: :biersmile: :biersmile:
Digitale miscommunicatie zit in een klein hoekje! Proost

Offline Andert

• Senior lid
« Reactie #54 Gepost op: 01-01-2021 20:56 u »
Ik heb zojuist het tweede filmpje (links zijn niet goed zichtbaar in Tapatalk, nogmaals excuses voor de verwarring) bekeken en obv het getoonde ben ik niet overtuigd.

Het komt over als een warrig verhaal met geschatte temperaturen, soms wel kook / soms niet en nog steeds veel zichtbare waterdamp.

Het eerste filmpje is een complete destillatie-opstelling zoals Andre hierboven al liet zie, dat is een gesloten/geseald systeem en werkt als een tierelier.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 01-01-2021 20:59 u »
Ik heb zojuist het tweede filmpje (links zijn niet goed zichtbaar in Tapatalk, nogmaals excuses voor de verwarring) bekeken en obv het getoonde ben ik niet overtuigd.

Het komt over als een warrig verhaal met geschatte temperaturen, soms wel kook / soms niet en nog steeds veel zichtbare waterdamp.

Het eerste filmpje is een complete destillatie-opstelling zoals Andre hierboven al liet zie, dat is een gesloten/geseald systeem en werkt als een tierelier.

Ruud onderhand een beetje kennende laat ie er geen gras over groeien. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Er zullen heus wel wat foto´s gaan volgen hoop ik toch  ;D :groots: :groots: :degroeten:

Offline Andert

• Senior lid
« Reactie #56 Gepost op: 01-01-2021 21:04 u »
Ruud onderhand een beetje kennende laat ie er geen gras over groeien. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Er zullen heus wel wat foto´s gaan volgen hoop ik toch  ;D :groots: :groots: :degroeten:
Ik hoop gewoon van een open dakraampje, scheelt een hoop gedoe

Offline SVB

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #57 Gepost op: 01-01-2021 21:08 u »
Destilleerkolom zei ik ook...

mar nu filmpje ook gekeken, dat heeft toch geen nut, of in elk geval: ik zou de moeite niet nemen voor die winst.

Maar goed, wie weet werkt het prima.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #58 Gepost op: 01-01-2021 21:39 u »
Ik kan me echt niet voorstellen hoe iemand dit op een zolder of schuin dak doet met 'allleen een raampje open'  Jacques vrouw moet een engeltje zijn.

Mijn vrouw is zeker een engel.   ;)

De nodige jaren geleden betrokken wij ons huidig huis. Een paar weken later brouwde ik voor de eerste keer in de keuken van het nieuwe huis. Het condenswater liep over de muren. Heel even werd mijn engel een duiveltje en moest ik beloven dat ik mijn volgende brouwsel op de zolder zou zijn. Bij het kopen van het huis had ik gezien dat ik daar kon brouwen. Er is daar warm en koud water, waterafvoer en elektriciteit (wasmachine-aansluiting). Anders dan in de keuken heb ik hier nooit vochtproblemen. De damp gaat netjes via het raam naar buiten.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 01-01-2021 22:08 u »
Van vrouwen heb ik geen last, hahahaaaaaaa. Ik brouw in de keuken of in de woonkamer. Met de balkondeur open en de afzuigkap op vol vermogen. Gaat prima. Eigenlijk nog nooit last gehad van vocht in huis. Wél van die heerlijke geur genoten.

Offline b1ackarmor

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #60 Gepost op: 02-01-2021 16:19 u »
Een groot voordeel van het spray condensatie systeem dat je na een uur een grote emmer aan heet water hebt om de afwas te doen.

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
« Reactie #61 Gepost op: 03-01-2021 13:57 u »
Heeft er iemand ook ervaring met een condensator via een spiraal? Ik zie op YouTube veel video’s van hobbybrouwers die met een nozzle water sprayen. Condensator die ik heb besteld is met een koude spiraal. Hoop op hetzelfde resultaat.

Offline SVB

• Senior lid
« Reactie #62 Gepost op: 03-01-2021 14:04 u »
Uhm... eerst heb je commentaar op Andert omdat hij een opmerking plaatst en nu doe je letterlijk wat er in zijn opmerking staat... had je niet beter eerst kunnen onderzoeken en daarna pas wat kunnen kopen? Die volgorde is wellicht logischer, heb je nu uiteraard niets aan, maar wie weet in de toekomst.

Ja ik weet het, mag ik niet zeggen... maar de logica ontgaat mij soms.

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
« Reactie #63 Gepost op: 03-01-2021 14:09 u »
Ik begrijp niet waarom iedereen zich zo druk maakt over mijn investeringen in mijn setup, wat ik wel of niet koop en hoe snel.
Het begint me te irriteren.

Offline SVB

• Senior lid
« Reactie #64 Gepost op: 03-01-2021 14:12 u »
Je hebt gelijk: het boeit me ook eigenlijk niet waar jij je geld aan uit geeft. Succes, je topics sla ik voortaan gewoon over!

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
« Reactie #65 Gepost op: 03-01-2021 14:16 u »
Je hebt gelijk, succes, je topics sla ik voortaan gewoon over!

(Stel je voor dat mensen je helpen, maar waarom dan eigenlijk wat vragen op een forum? Weinig nut dan. Maar zoals ik zei: succes verder, ik sla je topics gewoon over)
De hulp die we elkaar geven op het forum is juist erg waardevol. Juist daardoor heb ik investeringen gedaan in mijn setup waardoor ik nu zonder aanbranden kan brouwen. Inmiddels brouw ik met succes en zonder problemen dubbele batches van 40 liter.
Ook mede het meedenken van jou svb. Ik ben erg dankbaar voor de hulp, je moet me niet verkeerd begrijpen.

Uit meerdere hoeken word ik aangesproken op mijn investeringen, dat ik te snel ga, het irriteert me dat ik daarop wordt aangesproken.

Offline Andert

• Senior lid
« Reactie #66 Gepost op: 03-01-2021 14:17 u »
Heeft er iemand ook ervaring met een condensator via een spiraal? Ik zie op YouTube veel video’s van hobbybrouwers die met een nozzle water sprayen. Condensator die ik heb besteld is met een koude spiraal. Hoop op hetzelfde resultaat.

Het zou in principe net zo moeten werken als in het filmpje hierboven getoond. Zij koelen met een sproeinevel (denk ik) , jij gebruikt het oppervlak van de spiraal om te koelen. Ik vind methode met spiraalkoeler wat eleganter maar dat is zomaar mijn mening.

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
Kookdampen
« Reactie #67 Gepost op: 03-01-2021 14:20 u »
Het principe van afkoelen en daardoor een vacuüm creëren is inderdaad hetzelfde. Ik was benieuwd of meer mensen een dergelijke condensor gebruiken.

Ik zal de ervaring die ik ermee op zal doen met jullie delen :)

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #68 Gepost op: 03-01-2021 14:38 u »
Het principe van afkoelen en daardoor een vacuüm creëren is inderdaad hetzelfde. Ik was benieuwd of meer mensen een dergelijke condensator gebruiken.

Ik zal de ervaring die ik ermee op zal doen met jullie delen :)
In het filmpje ie je dat de onderdruk ontstaat omdat de deksel op de pan vastzuigt. Waarschijnlijk de combinatie van hoek waarmee de nevel naar beneden is gericht samen met de hevelwerking van de afvoer die daardoor deels vacuuum trekt. Bij mijn eigen nevelcondensor wordt de onderdruk geleverd door de afzuiger en is de flow van stoom omhoog en water naar beneden. Maar natuurlijke onderdruk is nog simpeler dus. Met de buiskoeler heb je geen nevel, maar wel onderdruk door de condensafvoer mits je de slang niet te dik maakt zodat er waterkolom met luchtbellen in de slang blijft.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 03-01-2021 14:40 u »
Het principe van afkoelen en daardoor een vacuüm creëren is inderdaad hetzelfde. Ik was benieuwd of meer mensen een dergelijke condensator gebruiken.

Verschil tussen condensator en condensor: https://nl.wikipedia.org/wiki/Condensator         https://nl.wikipedia.org/wiki/Condensor_(damp)

Hopbier

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
Kookdampen
« Reactie #70 Gepost op: 03-01-2021 14:40 u »
in het filmpje ie je dat de onderdruk ontstaat omdat de deksel op de pan vastzuigt. waarschijnlijk de combinatie van hoek waarmee de nevel naar beneden is gericht samen met de hevelwerking van de afvoer die daardoor deels vacuuum trekt. Bij mijn eigen nevelcondensor wordt de onderdruk geleverd door de afzuiger en is de flow van stoom omhoog en water naar beneden. Maar natuurlijke onderdruk is nog simpeler dus. Met de buiskoeler heb je geen nevel, maar wel onderdruk door de condensafvoer mits je de slang niet te dik maakt zodat er waterkolom met luchtbellen in de slang blijft.
Goede tip van die slang! Houd ik in gedachten :)

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
« Reactie #71 Gepost op: 03-01-2021 14:42 u »
Verschil tussen condensator en condensor: https://nl.wikipedia.org/wiki/Condensator         https://nl.wikipedia.org/wiki/Condensor_(damp)

Hopbier
Bedankt voor het verbeteren. Bedoel condensor inderdaad :)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 03-01-2021 14:43 u »
Bedankt voor het verbeteren. Bedoel condensor inderdaad :)

Fout wordt inderdaad vaak gemaakt.

Hopbier

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
« Reactie #73 Gepost op: 03-01-2021 14:44 u »
in het filmpje ie je dat de onderdruk ontstaat omdat de deksel op de pan vastzuigt. waarschijnlijk de combinatie van hoek waarmee de nevel naar beneden is gericht samen met de hevelwerking van de afvoer die daardoor deels vacuuum trekt. Bij mijn eigen nevelcondensor wordt de onderdruk geleverd door de afzuiger en is de flow van stoom omhoog en water naar beneden. Maar natuurlijke onderdruk is nog simpeler dus. Met de buiskoeler heb je geen nevel, maar wel onderdruk door de condensafvoer mits je de slang niet te dik maakt zodat er waterkolom met luchtbellen in de slang blijft.
Zou je ter inspiratie een foto kunnen delen van jouw nevelcondensor?

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #74 Gepost op: 03-01-2021 14:55 u »

Hopbier
Ja een condensator concentreert elektrische lading en een condensor condenseert stoom tot water. Maar begreep wat hij bedoelt.

Tags: