Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kookdampen  (gelezen 7377 keer)

Offline André de Laat

• Super lid
  • Land: nl
Re: Kookdampen
« Reactie #25 Gepost op: 01-01-2021 11:19 u »
Geen idee of dit wat is... Had zo´n ding vroeger op een wasdroger. Maar net zoals Jacques zet ik de balkondeur open als ik aan het brouwen ben. Ik brouw óf in de keuken, óf in de woonkamer. Meer keus heb ik niet.

https://www.bol.com/nl/p/condens-stoom-opvangbak/9200000078960603/

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Pendelaar

• Junior lid
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 01-01-2021 11:37 u »
In mijn schuur heb ik een afzuigleiding met een buisventilatorgemaakt.

De pan staat onder het T-stuk wat de damp afzuigt. Gecondenseerd vocht loopt in het onderste deel van het T-stuk met afschroefbare kap. Tot nu toe is dat voldoende voor een hele brouw maar ik zou daar eventueel een afloopkraantje in kunnen maken zodat ik ook tijdens het brouwen water af kan laten lopen.

Wat is er mis met een dergelijke installatie. Als het werkt, met een dakdoorvoer door het dak en klaar.

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #27 Gepost op: 01-01-2021 11:41 u »

Ik heb deze besteld op ali express.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 01-01-2021 11:43 u »
Ik heb deze besteld op ali express.

Mooi, en dan? Hoe ga je die op je ketel plaatsen?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #29 Gepost op: 01-01-2021 12:02 u »
Zelf heb ik heel lang een nevelcondensor gebruikt. Dat zijn 3 sproeiers in een buis waar van beneden naar boven de kookdamp inkomt en van boven een kleine ventilator om wat onderdruk te maken. De stoom condenseert door de sproeiers en wordt samen met het koelwater afgevoerd.
Tegenwoordig gebruik ik een afzuiger uit een oude Miele droogtrommel met PVC afvoer 110 mm.   

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #30 Gepost op: 01-01-2021 12:04 u »
Mooi, en dan? Hoe ga je die op je ketel plaatsen?

Ik laat een Triclamp doorvoer maken waar deze op past

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #31 Gepost op: 01-01-2021 13:20 u »
Zelf heb ik heel lang een nevelcondensor gebruikt. Dat zijn 3 sproeiers in een buis waar van beneden naar boven de kookdamp inkomt en van boven een kleine ventilator om wat onderdruk te maken. De stoom condenseert door de sproeiers en wordt samen met het koelwater afgevoerd.
Tegenwoordig gebruik ik een afzuiger uit een oude Miele droogtrommel met PVC afvoer 110mm.   
Werkte dat goed? Waarom de overstap?

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 01-01-2021 13:25 u »
Ik laat een Triclamp doorvoer maken waar deze op past

Waar ga je die plaatsen dan?

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #33 Gepost op: 01-01-2021 15:33 u »
Waar ga je die plaatsen dan?

Op deze manier leek me het best, deksel zou ook kunnen maar dat lijkt me wat onhandig.

Offline SVB

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #34 Gepost op: 01-01-2021 15:41 u »
Wat is dan het principe? Neem aan dat dat een koelspiraal is waar water doorheen moet? Moet je dan een uurtje kraan aan hebben staan of snap ik het niet?

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #35 Gepost op: 01-01-2021 15:44 u »
Wat is dan het principe? Neem aan dat dat een koelspiraal is waar water doorheen moet? Moet je dan een uurtje kraan aan hebben staan of snap ik het niet?
Ja maar je zou ook een gesloten systeem kunnen maken met een pomp. Doordat stoom condenseert ontstaat een vacuum waardoor stoom uit de ketel onttrokken wordt. 

“How a Steam Condenser Works:

Steam condensers operate by using cold tap-water to condense the steam from your boil kettle back into water and into a bucket or suitable drain.  On the inside of the chamber there’s a misting nozzle that blends the cold tap water with the steam causing the steam from the kettle to immediately cool and condense back into water droplets within the chamber.  The condensed water simply drains out of the bottom through a waste hose.  The real magic behind this concept is that steam converted to water decreases in volume by approx 1,700 times.  This rapid decrease in volume creates a low pressure area in the steam condenser chamber that effectively causes a small vacuum in the boil kettle pulling more steam into the unit.”

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 01-01-2021 16:32 u »
Koelwater-spiraal koelt dampen <100'C zodat deze condenseren. 1 kuub damp wordt 1 litertje condens, gaat naar afvoer (onder) in plaats van de hele ruimte te bevochtigen.
Koelwater heeft eigen afvoer (bij spiraal) óf gaat met condensaat mee (bij sproeisystemen).
In alle gevallen kost het koelwater.. Milieu-onvriendelijk, maar als buiten brouwen geen optie is moet je soms wat..
De elektriciteit voor 'simpele' afzuigkap of buis-ventilator komt ook niet van aardbei-plantjes  >:D
=========
Mijn keuze zou zijn: buiten brouwen. Geen probleem met dampen of geurtjes. Maar:  Onder afdakje, graag droogblijven. Met voldoende stopcontacten voor alles. En water-aansluiting en afvoer om tijdens brouw alles te cleanen. Etc..
Helaas brouw ik in mijn inpandige garage (luxe-probleem) waar het water van plafond zeikt tijdens koken, ondanks douche-ventilatortje in de garage-deur.
Ik kan me echt niet voorstellen hoe iemand dit op een zolder of schuin dak doet met 'allleen een raampje open'  Jaques vrouw moet een engeltje zijn.
Brouw veilig, en vooral lekker.  Het leven is tekort om slecht bier te drinken, en dat mag van mij best meer koelwater dan hop kosten.
Gelukkig 2021 van Snelbier

Offline SVB

• Senior lid
« Reactie #37 Gepost op: 01-01-2021 16:43 u »
Ja het basis principe snap ik... maar een uur een kraan aanzetten om geen waterdamp te hebben, ik sla even over, denk ik.

Nee, alleen een raam open is bij mij ook geen doen. Twee deuren en een fan en dan nog is het eigenlijk niet voldoende. (Een andere oplossing is dus wel ‘nodig’ en buiten koken heb ik niet veel zin in, wil ook bier maken als het regent zeg maar)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #38 Gepost op: 01-01-2021 17:00 u »
Werkte dat goed? Waarom de overstap?
Werkt prima. Het ding zit nog steeds geinstalleerd dus kan het zo gebruiken. Een tijdje geleden echter een andere afzuigventilator opgehangen toen onze oude droogtrommel eruit ging en ik die ventilator kon hergebruiken. die heeft een hele grote capaciteit en kan makkelijk alle stoom afzuigen zonder condensatie in het afvoerkanaal. Scheelt weer wat waterverbruik.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 01-01-2021 17:19 u »
Werkt prima. Het ding zit nog steeds geinstalleerd dus kan het zo gebruiken. Een tijdje geleden echter een andere afzuigventilator opgehangen toen onze oude droogtrommel eruit ging en ik die ventilator kon hergebruiken. Die heeft een hele grote capaciteit en kan makkelijk alle stoom afzuigen zonder condensatie in het afvoerkanaal. scheelt weer wat waterverbruik.
Enig idee wat het verschil is aan energie+water-kosten?  Niet als kritiek of zo, maar gewoon 'om te weten'..
Wat mij betreft geldt 'gemak dient de mens'.. MET milieu in het achterhoofd, maar alles heeft zijn grenzen. Ik ga géén € 15,- uitgeven om 10ct milieu te 'besparen'..
Groene groet van Snelbier

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #40 Gepost op: 01-01-2021 17:51 u »
Enig idee wat het verschil is aan energie+water-kosten?  Niet als kritiek of zo, maar gewoon 'om te weten'..
Wat mij betreft geldt 'gemak dient de mens'.. MET milieu in het achterhoofd, maar alles heeft zijn grenzen. Ik ga géén €15,- uitgeven om 10ct milieu te 'besparen'..
Groene groet van Snelbier
De verdampingswarmte van water naar stoom of omgekeerd is 2260 kJ/kg. Dus met bv 3000 Watt kookvermogen praat je dan over iets van 5 liter koelwater water per uur om de stoom naar water van 100 graden te laten condenseren. En dan nog iets verder afkoelen, dus zeg ca 10 liter per uur.     

Offline SVB

• Senior lid
« Reactie #41 Gepost op: 01-01-2021 18:02 u »
Dat is de theorie ja, maar gok dat de praktijk is dat er gewoon een kraan zal worden aangezet... en dat doet wel meer dan 10 liter/uur.

Jij had een nevelsysteem, dat zal vast minder verbruiken dan wat Rootsman voorstelt als oplossing.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 01-01-2021 18:12 u »
Op deze manier leek me het best, deksel zou ook kunnen maar dat lijkt me wat onhandig.

Ik zou er eerst eens heel goed over nadenken voordat ik gaten in mijn ketel liet maken zonder te weten of het überhaupt gaat werken. Je brouwt nog paar pas. Je springt van de hak op de tak... Ik ga dit niet meer volgen.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 01-01-2021 18:55 u »
De verdampingswarmte van water naar stoom of omgekeerd is 2260 kJ/kg. Dus met bv 3000 Watt kookvermogen praat je dan over iets van 5 liter koelwater water per uur om de stoom naar water van 100 graden te laten condenseren. En dan nog iets verder afkoelen, dus zeg ca 10 liter per uur.   
5 L/u minimaal, 10 L 'optimaal'.. Stelpost 100 L/u voor dummys als ik.. Kost 30 cent (Euro-cent) in Nederland.. Water lijkt hier te goedkoop om zelfs maar aan milieu te denken..  :denken:
In mijn geval (30 brouwsels/jaar) zou een condensor me € 14,- per jaar aan koelwater kosten. Als ik daarmee de garage drooghoud én de TL-balken werkend..  Ga ik ervoor..
Gebruisgemak vs milieu, vs totale kosten, etc..  Voor alles is een grens, vooral qua kosten, of we dat leuk vinden of niet.

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #44 Gepost op: 01-01-2021 19:06 u »
Door met deksel te koken hoef je ook minder energie in het verwarmen te stoppen voor een mooie rollende kook.
Je kunt met 10 liter water rondpompen als je er een gesloten systeem van maakt. Stoom zal toch condenseren ook als het water opwarmt.

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #45 Gepost op: 01-01-2021 19:13 u »
Voor iedereen is het een andere afweging in hoeverre vocht een probleem is. Ik brouw nu in een verwarmde garage waar de dubbele deur open kan, geen last van vocht.

In mijn nieuwbouwwoning zonder gas is de zolder de enige ruimte waar ik kan brouwen. Deze is ook nog eens ultra geïsoleerd. Daar wil je geen vocht... ik investeer met veel plezier in een condensator. Kost me inclusief doorvoer 150 euro. Ik heb op youtube al veel filmpjes gezien die me er van hebben overtuigd dat het goed werkt.

Offline Snelbier

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 01-01-2021 19:14 u »
Door met deksel te koken hoef je ook minder energie in het verwarmen te stoppen voor een mooie rollende kook.
Je kunt met 10 liter water rondpompen als je er een gesloten systeem van maakt. Stoom zal toch condenseren ook als het water opwarmt.
Terechte opmerkingen, maar de extra apparatuur-kosten zal je niet snel terugverdienen als hobbybrouwer.
Gebruiksgemak (minder condens op de brouwplek) gaat dan zwaarder wegen dan 'milieu' (denk ik).

Toevoeging: In je volgende opmerking zeg je het zelfde als ik bedoel..

Offline Rootsman

• Senior lid
« Reactie #47 Gepost op: 01-01-2021 19:19 u »
Het ging in mijn geval niet om het milieu maar om een droge zolder inderdaad. Maar wilde het besparen van energie even aanhalen vanwege de discussie die ontstond over milieu.

Ik vind het overigens ook niet erg om geld te investeren in een hobby. Ik vind 150 euro wel meevallen voor een droge zolder :)

@Andre, je hoeft het ook niet te volgen. Had die reactie dan ook achterwege gelaten.

Offline Andert

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #48 Gepost op: 01-01-2021 19:26 u »
Houdt ook in gedachten dat temperatuur een grote rol speelt bij het afvoeren van waterdamp. Luchttemperatuur heeft grote invloed op de relatieve luchtvochtigheid en oppervlakte temperaturen (van bijvoorbeeld een plafond) hebben grote invloed op het al dan niet condenseren van waterdamp.

Een koude schuur of garage kan dan heel anders zijn dan een warme zolder...

Nogmaals: kijk eerst eens of je wel een probleem hebt.

Offline Andert

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #49 Gepost op: 01-01-2021 19:39 u »
Het ging in mijn geval niet om het milieu maar om een droge zolder inderdaad. Maar wilde het besparen van energie even aanhalen vanwege de discussie die ontstond over milieu.

Ik vind het overigens ook niet erg om geld te investeren in een hobby. Ik vind 150 euro wel meevallen voor een droge zolder :)

@Andre, je hoeft het ook niet te volgen. Had die reactie dan ook achterwege gelaten.
Ik ben het eigenlijk wel een beetje eens met Andre... (voor deze keer)

Je vraagt om advies voor een probleem waarvan je niet zeker van weet of het bestaat en 2 dagen later kom je zelf met een oplossing waarvan je van overtuigd bent dat hij werkt voor iets waarvan je zeker weet dat het een groot probleem gaat worden....

Tags: