Kookdampen

Gestart door Brouwerij KOR, 30-12-2020 17:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwerij KOR

Beste brouwers, binnenkort zal ik gaan verhuizen naar een nieuwbouwwoning zonder gas. Op dit moment brouw ik in een garage die ik in mijn volgende woning helaas niet heb.
Wel heb ik een grote zolder waar ik een gedeelte in wil gaan richten om te kunnen brouwen.

Ik wil vanwege zonnepanelen en veiligheid overstappen op elektrisch verhitten middels een Rimsbuis met controller in plaats van op gas.

Ik ben aan het nadenken over een oplossing voor de dampen die vrijkomen tijdens koken. Heeft iemand tips? Ik heb een dakraam op zolder waar ik wellicht een soort afzuig systeem kan maken maar ik zit meer in de richting te denken van een deksel die damp terugkoelt en opvangt, bestaat zoiets?

Gr Ruud

bierfan

Geen tip wat dit betreft, maar ik zou als ik jou was lekker buiten brouwen. In de tuin, of desnoods op een balkon.

Veel makkelijker dan op zolder.

André de Laat

Jazeker bestaat dat!!!

SVB

Bovenkant van een stookketel en inplaats van alcohol te laten condenseren gewoon je waterdamp laten condenseren?

Persoonlijk zou ik ook geen 50 liter bier gaan koken op mijn zolder, maar ieder zijn ding... volgens mij is het vragen om problemen met vocht.

Brouwerij KOR

Citaat van: André de Laat op 30-12-2020  18:19 uJazeker bestaat dat!!!

Dat zier er mooi uit! Jouw installatie?

Brouwerij KOR

Citaat van: SVB op 30-12-2020  18:38 uBovenkant van een stookketel en inplaats van alcohol te laten condenseren gewoon je waterdamp laten condenseren?

Persoonlijk zou ik ook geen 50 liter bier gaan koken op mijn zolder, maar ieder zijn ding... volgens mij is het vragen om problemen met vocht.
Ideaal is het niet inderdaad maar door er van tevoren goed over na te denken hoe ik het in ga richten moet dit lukken. Ik ga de ruimte betegelen, maak een grote wasbak om ketel en vergistingsvat te wassen. En wil dus ook wat maken voor de waterdamp.

Zou dit wat zijn:

https://www.brauhardware.de/de/B68.html

Eric v B

In mijn schuur heb ik een afzuigleiding met een buisventilatorgemaakt.

De pan staat onder het T-stuk wat de damp afzuigt. Gecondenseerd vocht loopt in het onderste deel van het T-stuk met afschroefbare kap. Tot nu toe is dat voldoende voor een hele brouw maar ik zou daar eventueel een afloopkraantje in kunnen maken zodat ik ook tijdens het brouwen water af kan laten lopen.

Brouwerij KOR

Citaat van: Eric v B op 30-12-2020  19:05 uIn mijn schuur heb ik een afzuigleiding met een buisventilatorgemaakt.

De pan staat onder het T-stuk wat de damp afzuigt. Gecondenseerd vocht loopt in het onderste deel van het T-stuk met afschroefbare kap. Tot nu toe is dat voldoende voor een hele brouw maar ik zou daar eventueel een afloopkraantje in kunnen maken zodat ik ook tijdens het brouwen water af kan laten lopen.

Dat ziet er goed uit! Dat is ook een goed idee

henkie

Jacques

Citaat van: Rootsman op 30-12-2020  17:57 uBeste brouwers, binnenkort zal ik gaan verhuizen naar een nieuwbouwwoning zonder gas. Op dit moment brouw ik in een garage die ik in mijn volgende woning helaas niet heb.
Wel heb ik een grote zolder waar ik een gedeelte in wil gaan richten om te kunnen brouwen.

Ik wil vanwege zonnepanelen en veiligheid overstappen op elektrisch verhitten middels een Rimsbuis met controller in plaats van op gas.

Ik ben aan het nadenken over een oplossing voor de dampen die vrijkomen tijdens koken. Heeft iemand tips? Ik heb een dakraam op zolder waar ik wellicht een soort afzuig systeem kan maken maar ik zit meer in de richting te denken van een deksel die damp terugkoelt en opvangt, bestaat zoiets?

Gr Ruud

Al vele jaren brouw ik op zolder zonder afzuiging. Ik zet het zolderraam open tijdens het koken. Een paar uur na het brouwen ruik je nog wat maar dat vinden mijn vrouw en ik geen probleem.

henkie

Citaat van: Jacques op 30-12-2020  23:00 uAl vele jaren brouw ik op zolder zonder afzuiging. Ik zet het zolderraam open tijdens het koken. Een paar uur na het brouwen ruik je nog wat maar dat vinden mijn vrouw en ik geen probleem.

Dus?

Jacques

Citaat van: henkie op 30-12-2020  23:25 uDus?

Een open raam volstaat... Soms worden er oplossingen bedacht voor een probleem dat geen probleem is.

Andert

Citaat van: Jacques op 31-12-2020  00:03 uEen open raam volstaat... Soms worden er oplossingen bedacht voor een probleem dat geen probleem is.
Zo doe ik het ook.

De pan niet te dicht bij het schuine dak anders krijgt je daar condensvorming. Dakraam goed open en eventuele een verdieping lager nog een raam open om wat trek te genereren.

Ik heb nog nooit de behoefte gehad aan mechanische afzuiging. Ik kook zo'n 30 liter. Ik kan me voorstellen dat als je 100 liter gaat koken de behoefte aan afzuiging groter wordt maar zelfs dan...

Ik zou het eerst lekker zonder afzuiging proberen.

Eric v B

Citaat van: Jacques op 31-12-2020  00:03 uEen open raam volstaat... Soms worden er oplossingen bedacht voor een probleem dat geen probleem is.

Dat vind ik dan weer kort door de bocht. Ik brouw in een schuurtje. Ik heb geprobeerd met de deur en raam open te brouwen maar er bleef toch te veel damp hangen. Vandaar dat ik deze ventilator heb aangeschaft. Een eerdere badkamer ventilator in de nok van de schuur was ook niet voldoende. Maw wat voor de een geen probleem is kan voor de ander wel een probleem zijn omdat situaties niet overal 1 op 1 gelijk zijn.

Andert

Citaat van: Eric v B op 31-12-2020  12:10 uDat vind ik dan weer kort door de bocht. Ik brouw in een schuurtje. Ik heb geprobeerd met de deur en raam open te brouwen maar er bleef toch te veel damp hangen. Vandaar dat ik deze ventilator heb aangeschaft. Een eerdere badkamer ventilator in de nok van de schuur was ook niet voldoende. Maw wat voor de een geen probleem is kan voor de ander wel een probleem zijn omdat situaties niet overal 1 op 1 gelijk zijn.
Dat zeg ik. Eerst lekker proberen.

Brouwerij KOR

Citaat van: Jacques op 30-12-2020  23:00 uAl vele jaren brouw ik op zolder zonder afzuiging. Ik zet het zolderraam open tijdens het koken. Een paar uur na het brouwen ruik je nog wat maar dat vinden mijn vrouw en ik geen probleem.
Dat is heel goed om te horen Jacques! Ben ik toch niet de enige die zo gek is om zijn zolder om te bouwen tot brouwerij [emoji12]

Brouwerij KOR

Citaat van: henkie op 30-12-2020  22:06 u

Ook leuk.
Dit zijn precies het soort oplossingen die ik bedoelde! Bedankt.
Ik zal het eerst maar eens proberen zonder.

SVB

Ik brouw in een schuur (vloeroppervlakte 25 m2) met twee deuren open en een fan naar buiten aan... de muren en plafondplaten zijn echt vochtig daarna, beter nog: de waterdamp zie je gewoon drijven in de lucht. Ikzelf zou dus niet op mijn zolder brouwen ivm vochtproblemen, alleen een raam open... ja, het zal vast voldoende kunnen zijn, maar niet mijn ervaring en zomaar zeggen dat dat afdoende is, is wel kort door de bocht.

Brouwerij KOR

Citaat van: SVB op 31-12-2020  12:41 uIk brouw in een schuur (vloeroppervlakte 25 m2) met twee deuren open en een fan naar buiten aan... de muren en plafondplaten zijn echt vochtig daarna, beter nog: de waterdamp zie je gewoon drijven in de lucht. Ikzelf zou dus niet op mijn zolder brouwen ivm vochtproblemen, alleen een raam open... ja, het zal vast voldoende kunnen zijn, maar niet mijn ervaring en zomaar zeggen dat dat afdoende is, is wel kort door de bocht.
Ik ben ook zeker van mening dat vocht voorkomen moet worden! Ga dan ook zeker kijken naar een deksel met condensator. Even kijken welke zou passen op mijn Blichmann kookketel.

SVB

Ik ga ook opzoek naar een andere oplossing, die van mij zal meer in lijn liggen met die van Eric v B, meer flexibiliteit en ik heb dus al een (inefficiënte) afvoer naar buiten.

Jacques

Citaat van: Eric v B op 31-12-2020  12:10 uDat vind ik dan weer kort door de bocht. Ik brouw in een schuurtje. Ik heb geprobeerd met de deur en raam open te brouwen maar er bleef toch te veel damp hangen. Vandaar dat ik deze ventilator heb aangeschaft. Een eerdere badkamer ventilator in de nok van de schuur was ook niet voldoende. Maw wat voor de een geen probleem is kan voor de ander wel een probleem zijn omdat situaties niet overal 1 op 1 gelijk zijn.

Klopt natuurlijk. Maar het is niet altijd op voorhand nodig om allerlei voorzieningen te treffen. Als de waterdamp geen overlast geeft als je raam openzet ben je snel klaar.

Overigens is er altijd wel wat kookdamp, maar als deze snel verdwenen is dan is het geen probleem.

Brouwerij KOR

Vandaag contact gehad met beerspike (US) en brauhardware. Beide condensator deksels gaan niet lukken. Beerspike verzend niet, en de Duitse deksel past niet op mijn ketel.

Iemand nog andere adressen voor een dergelijk systeem?

De HaAn

Grainfather heeft een dome daarmee kun je destilleren en ja ook waterdamp omzetten in water.
Is wel prijzig
Mogelijkheid is misschien ook een platte deksel maken met een uitloop naar een platenkoeler.
Of een kap (aluminium plaat met een aluminium dakdoorvoer ) op de pan met flexibele aluminium buis en met een buisventilator de damp door het dakraam naar buiten blazen.

Fen

Ik ga in het nieuwe jaar een condenskap maken en hang er een buisventilator aan en een slang voor afvoer van het gecondenseerde water. Een beetje dit idee.

André de Laat

Citaat van: Rootsman op 30-12-2020  18:40 uDat zier er mooi uit! Jouw installatie?

Nee. Wil ik ook niet. Ik hou niet van automaten. Gewoon als voorbeeld gepost. Schijnt wél goed te werken. Weet je zeker dat Blichmann zoiets niet heeft?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.