Hobbybrouwen > Tips

Voorzichtig met platenkoelers!

<< < (9/12) > >>

Don Leopold:
Ik gebruik ook een platenkoeler naar grote tevredenheid.
In combinatie met mijn zelfgemaakte hevelfilter koel ik 15 liter wort binnen 10 minuten naar 25°C, gewoon met zwaartekracht.

Schoonmaken doe ik met chemiepro oxi, oplossen in een laag water in de wasbak of emmer en dan onderdompelen en een tijdje laten staan.  Daarna uitspoelen met water.

orangeloo:
Ik zit al een uur te zoeken hoe je loog gebruikt. Wat weet ik al:
* oppassen het is niet geheel ongevaarlijk.
* oplossen 3%
* gebruiken op 80 ºC
* naspoelen met water.

Wat wil ik weten:
* Wat kan er niet tegen loog?
* kan ik een (Solar) pompje gebruiken?
* hoe warm moet het "spoel" water zijn
* hoelang rond pompen?

Jacques:

--- Citaat van: Oscar op 31-12-2020  00:27 u ---Met een platenkoeler per bier eenheid binnen 1 seconde van 95 - 20... Hoe snel wil je het hebben?  :weetniet:.. En schoonmaken gaat net zo snel... :brouwen: :biersmile:...

Wat is in vredesnaam jullie discussie punt?  :weetniet: :weetniet:  :-\
Wat snappen jullie dan niet?   :weetniet:

--- Einde van citaat ---

Waarom wil je niet snappen dat een dompelkoeler veel handiger is in het gebruik?

Wanneer je een dompelkoeler 5 minuten voor het einde van het koken in de kookketel wordt hij 100% gedesinfecteerd.
Het koelen van het totale brouwsel gaat niet veel langzamer dan met een platenkoeler.
Het reinigen is super simpel. Even afborstelen en ophangen om te drogen. Bij het volgende brouwsel hoef je verder niets te doen dan in de ketel zetten. Het gemak dient de mens.

Overigens wordt in heel wat wetenschappelijke publicaties over de vorming van DMS geschreven dat het belangrijk is snel te koelen tot 80 ºC. Zelf heb ik geen last van DMS gehad, maar voorkomen is beter dan genezen. Mijn opmerking heeft dan ook niets te maken met mijn installatie maar is gebaseerd op bestudering van de brouwwetenschap. Ook als je intensief kookt is het belangrijk snel te koelen naar een temperatuur onder de 80 ºC.

Zie bijvoorbeeld http://www.milkthefunk.com/wiki/Dimethyl_Sulfide
"The primary source for DMS in beer (as well as cooked vegetables) is caused by the decomposition of SMM into DMS. This decomposition is caused by heat above ~80°C."

Lees het hele artikel eens om meer inzicht te krijgen in de vorming van DMS...  ^-^

Nogmaals ik heb heel veel jaren een platenkoeler gebruikt. Dat werkt prima en ik heb er geen infecties door gekregen. Maar een dompelkoeler is net even wat handiger in het gebruik. Als je zorgt voor circulatie van het wort gaat het koelen bijna net zo snel als bij een platenkoeler.

Als je tevreden bent over je platenkoeler moet je die blijven gebruiken. Aan beginnende brouwers geef ik het advies een rvs dompelkoeler te gebruiken.

William:

--- Citaat van: Oscar op 31-12-2020  00:27 u ---Met een platenkoeler per bier eenheid binnen 1 seconde van 95 - 20... Hoe snel wil je het hebben?  :weetniet:.. En schoonmaken gaat net zo snel... :brouwen: :biersmile:...

Wat is in vredesnaam jullie discussie punt?  :weetniet: :weetniet:  :-\
Wat snappen jullie dan niet?   :weetniet:

--- Einde van citaat ---

Platenkoelers zijn efficient in koelen vanwege het grote interne oppervlak en de stroming in het platenpakket. In het grote oppervlak en de knikken/bochten zit ook het gevaar voor fouling (aanslag) en dus bacteriegroei.

Schoonmaken is een discipline op zich en vergt ook discipline. Ik heb die discipline niet en ben daarom overgestapt op een dompelkoeler.

Voor grote schaal is dat natuurlijk geen optie. De brouwerijen met een mindere discipline hebben in het beste geval een nestgeur die stabiel is en in het slechte geval dalende kwaliteit van het bier. ;)

Oscar: maak jij jouw koeler wel eens open en doe je een check op ongewenste microbiologie?

trebvuister:
Het valt mij op, als relatief nieuw lid, dat simpele vragen of tips als snel tot “geloofdiscussie” leiden. Bij welke genootschap hoor je? De platenspelers of de spiraalkoelers of nog vreemder de buitenkoelers

Laten we 2021 goed beginnen en aardig zijn voor elkaar

PS
Ik ben een spiraalkoeler  :)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie