Hobbybrouwen > Tips

Voorzichtig met platenkoelers!

<< < (3/12) > >>

hansHalberstadt:
Ik gebruik al heel lang een platenkoeler en ben zeer tevreden. Maar er zijn wel een aantal voorwaarden:
1) Af en toe een keer reinigen met loog om de bruine aanslag eruit te krijgen.
2) Voor gebruik een keer goed doorspoelen en daarna steriel maken met stoom of door de kokende wort 5 minuutjes erdoor rond te pompen.
3) Een filter tussen kookketel en koeler
4) tijdens het koelen af en toe keren om lucht uit koeler te verwijderen
5) na gebruik goed doorspoelen zodat er geen suikerresten achter blijven, daarna zo goed mogelijk water eruit.

beermenke:
Om het te kunnen beoordelen zou je alles geprobeerd moeten hebben om te beoordelen wat het beste voor je werkt. Dat heb ik gedaan en bij mij staat de dompel koeler met stip bovenaan.
Lekker gemakkelijk. Geen besmettingsrisico, gemakkelijk schoon te maken, koelt gauw onder de 80.
Daarna laat ik bezinken alvorens naar gistvat te hevelen.

Oscar:

--- Citaat van: Biertester op 30-12-2020  16:30 u ---Dus zeg ik "Voorzichtig met platenkoelers!"  Ik hoef ze niet meer.

--- Einde van citaat ---

Dit is natuurlijk een NON-reactie..want platenkoelers worden in elke prof brouwerij gebruikt... en dat vuil wat je ziet, is dat de bier kant of de waterkant?  :weetniet:  En lijdt dat tot een infectie... :weetniet:..

Dus eerst ff bedenken wat je ziet en wat de gevolgen zijn... ;D ;)

JanDeGraaff:

--- Citaat van: Oscar op 30-12-2020  19:32 u ---Dit is natuurlijk een NON-reactie..
--- Einde van citaat ---
Ahhh, vandaar dus dat het voornamelijk de broeders in de abdijen zijn/waren die bier brouw(d)en...

Oscar:

--- Citaat van: JanDeGraaff op 30-12-2020  19:49 u ---Ahhh, vandaar dus dat het voornamelijk de broeders in de abdijen zijn/waren die bier brouw(d)en...

--- Einde van citaat ---

Nee..die hele platenkoelers aversie van hobbybrouwers is complete onzin..ik gebruik al meer dan 10 jaar (homebrew) een platen koeler.... Het is het beste en snelste koelmiddel voor je wort... Ik raad het iedereen aan... dat gehannes met dompelkoelers is simpelweg niet meer dan deze tijd....en ouderwets gepruts.. ;) ;D...  ga voor goed bier..snel koelen (15 min voor 25 liter homebrew van 95C --> 20C ) ... :brouwen:

Die angst voor dit soort koelers zit tussen de oren van beginners, die die alles willen kunnen zien... :nut: :weetniet:

Maar een ieder moet doet wat hij wil... :brouwen:  Ik kan slechts tips en advies geven  :brouwen: ^-^

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie