Volgens de biere de garde beschrijvingen:
Geur: Prominente moutige zoetheid, vaak met een complex, licht karamelachtig karakter. Weinig tot matige
hoeveelheid esters.
Smaak: De basissmaak is zoetig, bitterig en zwak moutig. Gemiddelde tot hoge moutsmaak vaak met een licht geroosterde, toffee-achtige of karamelachtige zoetheid. Moutsmaken en complexiteit zijn prominenter als bier kleur donkerder is. Lage tot matige hoeveelheid esters en alcoholsmaken. Medium lage hopbitterheid. De balans is altijd in de richting van de mout.
Body is medium Het mondgevoel is iets droog tot licht plakkerig. Zacht soepele smaak en goed doordrinkbaar. De finish is medium-droog en geroosterd-moutig. Alcohol kan wat extra droogheid geven in de afdronk. Wat fruitig, karamelachtig, bitterig.
Ik heb voor k-97 gekozen (17 graden vergist) omdat ik daarmee goed op de moutigheid kon focussen (weinig esters) en een aardig svg kon behalen. Zowel laag restsuikers als hoog carbonisatie maken het erg doordrinkbaar. De zoetheid komt dan van de cara mouten. Melany is het melanoidin mout van De Swaen. Het is een erg aromatische mout die (zo schijnt het) de moutigheid versterkt, mooie rode kleur geeft en een shortcut is op de decoctiemethode. Ik wou de moutigheid ermee vergroten en daarnaast vind ik de beloofde rode gloed ook wel wat waard.
Als ik de beschrijvingen zo lees had ik wellicht iets minder aroma hop kunnen toevoegen. Meer suiker is wellicht ook niet nodig aangezien de body nog medium zou moeten zijn. Ik denk dat je met sinaasappel mogelijk iets buiten de biere de garde stijl gaat maar dat zal het absoluut geen minder lekker bier maken!