Bière de Garde (Kerel-ish)

Gestart door Takkie83, 29-12-2020 21:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Takkie83

Nog niet eerder had ik een Bière de Garde geproefd, tot ik er eentje in mijn schoen kreeg met sinterklaas. Het biertje heet "Kerel" en pretendeert allesbehalve een standaard biertje te zijn. Wat vooral opviel was het hoge koolzuurgehalte (bijna vergelijkbaar met Spa rood), de zoete indruk en toch de droge finish. Alledrie de kenmerken schijnen typerend te zijn voor een bière de garde en gecharmeerd door de stijl ben ik aan het inlezen en puzzelen geslagen. Mijn doel is een licht amberkleurig biertje, droog maar met wat esters, kruidig en een sinaasappel fruitje. Zo te lezen past de Kveik gist goed bij deze stijl gezien zijn relatief hoge vergistingsgraad, hoge flocculatie en farmhouse ale karakter. Benieuwd wat jullie ervan vinden  :biersmile:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptLillers
Brouwdatum17-01-2021
BierstijlBières de Garde ambrée
Volume10,0
Begin SG1,062 SG
Eind SG1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad83,9%
Alcoholgehalte6,8 vol.%
Berekende kleur (Morey)17 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)24 IBU
Brouwzaalrendement73,4 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
12,00 lWater uit Katwijk
1,10 mlFosforzuur
5,08 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l57 mg/l171 mg/l53 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,00 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC70,2 %
0,50 kgMünchenermoutDingemans15 EBC17,5 %
0,15 kgCaramunich IWeyermann90 EBC5,3 %
0,20 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC7,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eenstaps64,0 °C1 min.90 min.4,5 l/kg
Uitmaisch78,0 °C15 min.5 min.4,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
7,0 gMandarina Bavariapellets8,1%90 min.15,0 IBU
10,0 gSaazbellen2,5%20 min.3,4 IBU
10,0 gMandarina Bavariapellets8,1%7 min.5,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gLalbrew Vossbovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting22,5 °C
Max. temp. hoofdvergisting35,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting35,0 °C
Temp. nagisting40,0 °C
Temp. lagering19,0 °C


Takkie83

Vandaag gebrouwen. Vergisting is gestart bij 22,5 graad en mijn warmteplaat is druk bezig om de boel op 35 graden te krijgen. Waterslot is al lekker actief een paar uur na het enten van de Kveik Voss. Eerste keer dat ik deze gist gebruik en erg benieuwd naar het resultaat  :)

PaultjePils

Volgens mij moet je recept wel een mooie biere de garde geven. Niet heel veel ervaring met Voss, ben erg benieuwd hoe het uitvalt. Laat het vooral even weten als je hebt geproefd!

Laatst heb ik ook een poging gedaan naar een biere de garde. De recepten lijken wel aardig op elkaar al ging ik voor een wat donkere versie:

IBU : 23 (Tinseth)
Color : 32 EBC
Pre-Boil Gravity : 1.052 / 12.9 °P
Original Gravity : 1.061 / 15 °P
Final Gravity : 1.010 / 2.6 °P
Boil Time : 60 min

Brewhouse Efficiency: 72%
Mash Efficiency: 78.1%
Fermentables (5.19 kg)
2.702 kg - Swaen Ale 7.1 EBC (52.1%)
1.28 kg - Swaen Vienna 10 EBC (24.7%)
450 g - GoldSwaen Munich Light 95 EBC (8.7%)
328 g - BlackSwaen Biscuit 81 EBC (6.3%)
220 g - Sugar, Table (Sucrose) 2 EBC (4.2%)
164 g - Swaen Melany 70 EBC (3.2%)
41 g - BlackSwaen Black 1125 EBC (0.8%)

Hops (63.3 g)
70 min - 11.75 g - Lunga - 8.4% (12 IBU)
5 min - 26.4 g - Saaz - 3.9% (8 IBU)
Flame out - 26.4 g - Saaz - 3.9% (2 IBU)
Yeast
2.1 pkg - Fermentis SafAle German Ale K-97

Ik vond dat dit redelijk dichtbij kwam bij de omschrijving. Denk wel dat ik volgende keer iets meer suiker ga gebruiken. Het mag inderdaad lekker droog zijn. Ook ben ik niet echt fan van biscuitmout dus die gaat eruit.


Takkie83

Dank voor het delen van je recept Paul! Bij welke omschrijving kwam je bier redelijk dichtbij?

Swaen Melany klinkt interessant, ken ik niet. Wat heeft die voor smaakprofiel? En waarom heb je voor K-97 gekozen?

Kveik Voss schijnt sinaasappelaroma's te geven en die wil ik. Daarnaast heb ik hem gekozen omdat ik een hoge flocculatie wil. Van Mandarina Bavaria hoop ik ook een sinaasappelsmaakje te krijgen. Bevindingen met foto's volgen  :biersmile:

PaultjePils

Volgens de biere de garde beschrijvingen:

Geur: Prominente moutige zoetheid, vaak met een complex, licht karamelachtig karakter. Weinig tot matige
hoeveelheid esters.

Smaak: De basissmaak is zoetig, bitterig en zwak moutig. Gemiddelde tot hoge moutsmaak vaak met een licht geroosterde, toffee-achtige of karamelachtige zoetheid. Moutsmaken en complexiteit zijn prominenter als bier kleur donkerder is. Lage tot matige hoeveelheid esters en alcoholsmaken. Medium lage hopbitterheid. De balans is altijd in de richting van de mout.

Body is medium Het mondgevoel is iets droog tot licht plakkerig. Zacht soepele smaak en goed doordrinkbaar. De finish is medium-droog en geroosterd-moutig. Alcohol kan wat extra droogheid geven in de afdronk. Wat fruitig, karamelachtig, bitterig.

Ik heb voor k-97 gekozen (17 graden vergist) omdat ik daarmee goed op de moutigheid kon focussen (weinig esters) en een aardig svg kon behalen. Zowel laag restsuikers als hoog carbonisatie maken het erg doordrinkbaar. De zoetheid komt dan van de cara mouten. Melany is het melanoidin mout van De Swaen. Het is een erg aromatische mout die (zo schijnt het) de moutigheid versterkt, mooie rode kleur geeft en een shortcut is op de decoctiemethode. Ik wou de moutigheid ermee vergroten en daarnaast vind ik de beloofde rode gloed ook wel wat waard.

Als ik de beschrijvingen zo lees had ik wellicht iets minder aroma hop kunnen toevoegen. Meer suiker is wellicht ook niet nodig aangezien de body nog medium zou moeten zijn. Ik denk dat je met sinaasappel mogelijk iets buiten de biere de garde stijl gaat maar dat zal het absoluut geen minder lekker bier maken!  :proost:



Takkie83

Dank voor je toelichting Paul! Ik houd jullie op de hoogte  :)

Net toen ik wakker werd toch maar even naar mijn gistkast gesprint met een schietgebedje dat niet mijn laminaat onder het bier zou liggen, maar gelukkig gaat alles voorspoedig. Heb een kopruimte van 3 liter in mijn bucket van 13 liter. Blijf het spannend vinden, zeker met zo'n turbogist als deze.

Takkie83

Zojuist gebotteld na twee weken gisten. Na twee dagen zag ik al geen activiteit meer in het waterslot en wilde toen de temperatuur verhogen van 35 naar 40 graden, echter mijn warmteplaatje kreeg 'm niet verder dan 36,5. Daar toen op uit laten gisten en ik had enige twijfels of hij wel ver genoeg had uitgegist, maar hij heeft zijn huiswerk keurig gedaan met een eind SG van 1,009 waar 1,010 voorspeld was, uitgaande van het gemiddelde SG van de opgegeven range van de fabrikant. Met bottelsuiker (8,5 g/liter) gaat 'ie op 7,3% uitkomen.

Jongbier smaakt droog, maar niet té droog, moutig, sinaasappelig (gelukt!  :D) en een beetje naar witte wijn (acetaldehyde?). Denk (hoop) dat dat laatste wel wegtrekt. Zou zomaar eens een mooi biertje kunnen worden. Ik had met die enorme flocculatiebelofte alleen wel een helderder bier verwacht, want hij is nog een beetje troebel. Al zie ik dat ook wel goed komen op de fles.

Bevindingen volgen!  :proost:

PaultjePils

Hoge flocculatie betekent niet dat het snel uitzakt volgens mij. Meer dat het goed vlokken vormt en daarom goed blijft liggen  nadat het uitgezakt is. Zo flocculeert S-05 slecht maar krijg ik er snel helder bier mee grappig genoeg.  Zodra het bier fotogeniek geworden is ben ik wel benieuwd hoe de kleur is uitgevallen. Ik ben geen expert van witte wijnsmaken helaas maar ik denk dat het straks helemaal goed komt.  :proost:

Jacques

Citaat van: PaultjePils op 12-02-2021  20:51 uHoge flocculatie betekent niet dat het snel uitzakt volgens mij. Meer dat het goed vlokken vormt en daarom goed blijft liggen  nadat het uitgezakt is. Zo flocculeert S-05 slecht maar krijg ik er snel helder bier mee grappig genoeg.  Zodra het bier fotogeniek geworden is ben ik wel benieuwd hoe de kleur is uitgevallen. Ik ben geen expert van witte wijnsmaken helaas maar ik denk dat het straks helemaal goed komt.  :proost:

Een gist die goed flocculeert zakt sneller uit en geeft zo een helder bier...

Zie ook
https://www.whitelabs.com/beer/flocculation-basics
https://wyeastlab.com/clarificationflocculation


Overigens flocculeert US-05 niet echt slecht. Het is een gist dat in de middelmoot zit qua flocculatie.

Takkie83

Wat toevallig dat jullie nu op dit topic reageren. Heb net een eerste testflesje koud gezet voor morgen na bijna twee weken hergisten. Zal mijn bevindingen posten  :)

PaultjePils

Citaat van: Jacques op 12-02-2021  23:06 uEen gist die goed flocculeert zakt sneller uit en geeft zo een helder bier...

Zie ook
https://www.whitelabs.com/beer/flocculation-basics
https://wyeastlab.com/clarificationflocculation


Overigens flocculeert US-05 niet echt slecht. Het is een gist dat in de middelmoot zit qua flocculatie.

Fijn om weer opnieuw te lezen dat flocculatie ook de snelheid van uitzakken inhoud. Soms maak ik door praktijk mijn eigen theorieën aan. Die heb ik gebaseerd op K-97 en US-05. K-97 zou een betere flocculatie moeten hebben dan US-05. Toch duurt het langer voordat het helder wordt dan US-05 (bij mij). Als K-97 helder begint te worden zakt het gist als een baksteen uit. Zo lees ik ook dat US-05 een sedimentation van medium heeft en K-97 een sedimentation van slow. Daarmee dacht ik dus dat sedimentatie de snelheid van uitzakken was en flocculatie de vloksterkte/ compactheid gistkoek aanduidt. Hoe interpreteer jij het verschil tussen sedimentatie en flocculatie Jacques?

William

Flocculatie of aggregatie is het samenklonteren van deeltjes, bijvoorbeeld gistcellen. Hierdoor ontstaan er grotere deeltjes. Grotere deeltjes sedimenteren sneller, ongeveer kwadratisch met de grootte. Een aggregaat dat bv 5 maal in grootte is gegroeid zakt 25 maal sneller uit

Takkie83

Volgens mij worden de termen flocculatie en sedimentatie door elkaar gebruikt en wordt er hetzelfde mee bedoeld, maar misschien kan Jacques daar opheldering over geven.

Zit net aan m'n eerste testflesje Bière de Garde. Hij zit nu precies twee weken op fles en ruikt naar.. niks. Is ook nog behoorlijk troebel en dat was niet de afspraak Lallemand! Goeie schuimkraag en lekker wat koolzuur, dat zit goed. Smaak; nog teveel diacetyl en restsuikers en die overheersen de moutigheid, klein sinaasappeltje en nog een klein zuurtje dat zomaar acetaldehyde kan zijn. Heeft nog even nodig deze. Maar ik heb ook gelezen dat Kveik het niet leuk vindt om na zijn tropische vergistingstemperatuur weer in de kou (lees: kamertemperatuur) gezet te worden om daar te hergisten. Ik kijk het nog even aan  :)

Jacques

Citaat van: PaultjePils op 13-02-2021  09:30 uFijn om weer opnieuw te lezen dat flocculatie ook de snelheid van uitzakken inhoud. Soms maak ik door praktijk mijn eigen theorieën aan. Die heb ik gebaseerd op K-97 en US-05. K-97 zou een betere flocculatie moeten hebben dan US-05. Toch duurt het langer voordat het helder wordt dan US-05 (bij mij). Als K-97 helder begint te worden zakt het gist als een baksteen uit. Zo lees ik ook dat US-05 een sedimentation van medium heeft en K-97 een sedimentation van slow. Daarmee dacht ik dus dat sedimentatie de snelheid van uitzakken was en flocculatie de vloksterkte/ compactheid gistkoek aanduidt. Hoe interpreteer jij het verschil tussen sedimentatie en flocculatie Jacques?

Een gist die sterk flocculeert heeft meestal een snelle sedimentatie. Toch is het niet helemaal hetzelfde. Gistcellen die aan elkaar zitten door flocculatie kunnen een netwerk vormen waarin koolzuurgas gevangen kan zitten. Als dat gebeurt ontstaat er een heus gistdek dat op je bier drijft. Je gist sedimenteert dan niet snel...

Een link naar een lastig te lezen artikel over flocculattie
https://sfamjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2672.2010.04897.x

Dit Youtube legt de lastige materie wat eenvoudiger uit.


wernerthefox

Interessant filmpje. Weet je toevallig wat voor bieren worden gebrouwen met Hansula anomalus? Is dit gist commercieel verkrijgbaar?
Werner

Jacques

Citaat van: wernerthefox op 16-02-2021  00:18 uInteressant filmpje. Weet je toevallig wat voor bieren worden gebrouwen met Hansula anomalus? Is dit gist commercieel verkrijgbaar?
Werner

Volgens mij is dat een gist die voor wijn wordt gebruikt.
https://www.mdpi.com/2311-5637/4/3/68

Takkie83

Tijd voor een update. Bier zit nu zes weken op fles en klopt de eiwitten stevig op bij uitschenken (zie foto). Is ook nog steeds troebel, wat ik toch vreemd blijf vinden bij een sterk flocculerende gist. Bier ging ook vrij helder de fles in.

De smaak valt vooralsnog ook tegen, is niet zo droog als ik had gewild en licht zurig. Wel volle licht caramelige body. Ze zeggen dat bière de garde een bewaarbier is dat pas na een jaar op z'n best is, maar ik vrees dat ik er dan een bloemenvaas bij mag pakken.

Ben er nog niet over uit wat ik van de Kveik gist moet vinden. Misschien toch niet de juiste gist voor deze stijl, maar ik kijk het nog even aan


Heuvinger brouwerij

Citaat van: Takkie83 op 14-03-2021  18:06 uDe smaak valt vooralsnog ook tegen, is niet zo droog als ik had gewild en licht zurig. Wel volle licht caramelige body. Ze zeggen dat bière de garde een bewaarbier is dat pas na een jaar op z'n best is, maar ik vrees dat ik er dan een bloemenvaas bij mag pakken.
Ow, je noemt de smaken op die ik zo lekker vind.
Over het schuimprobleem, in Duitsland hebben ze van die Münchener festbier glazen van 1 L!

Takkie83

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 14-03-2021  18:34 uOw, je noemt de smaken op die ik zo lekker vind.
Over het schuimprobleem, in Duitsland hebben ze van die Münchener festbier glazen van 1 L!

Haha ja dat is natuurlijk ook een oplossing  ;D Of misschien toch een eiwitrust. Dit bier hoort veel koolzuur te hebben dus dan maar zorgen voor minder op te kloppen materiaal..

Wat betreft de smaak is die natuurlijk persoonlijk. Een vriend van me vindt hem fantastisch. Over een tijdje maar eens naast de Kerel proeven en verschillen analyseren. Ik had toch meer op een sterke saison achtige gehoopt, maar misschien is mijn beeld van deze stijl niet goed  :denken:

Takkie83

Vandaag m'n bière de garde naast die van Kerel geproefd en wat me de vorige keer ook al opviel toen ik die laatste opentrok, is dat ik hem eigenlijk helemaal niet zo bijzonder lekker vind  :stom: In mijn herinnering smaakte de eerste bière de garde die ik van Kerel dronk veel schoner, droger en fruitiger dan de versies die ik erna gedronken heb. Misschien heeft het eerste biertje meer tijd gehad om te rijpen  :weetniet:

Het goede nieuws is echter dat ik mijn eigen bier lekkerder vind  :D

Het Kerel biertje smaakt in mijn beleving zurig, droog, moutig en karamellig. Het bier is ook donkerder van kleur dan mijn bier. Mijn bier heeft ook een klein zuurtje, maar is minder prominent aanwezig. Verder is mijn bier romiger, iets zoeter en proef je meer van de hop. Al met al ben ik dus best tevreden.

En nu lekker een jaartje laten rijpen  :proost:

Phoef

Mooi zo de updates en het process te lezen!
Ziet er vanaf de foto voor mij gewoon heel lekker uit :)

Takkie83

Citaat van: Phoef op 07-04-2021  10:58 uMooi zo de updates en het process te lezen!
Ziet er vanaf de foto voor mij gewoon heel lekker uit :)

Dank! Iets teveel schuim wel  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.