Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 100% moutextract APA  (gelezen 845 keer)

Offline Takkie83

• Super lid
  • Land: nl
  • Ik hou van blond
100% moutextract APA
« Gepost op: 27-12-2020 18:14 u »
Uit pure nieuwsgierigheid waarom onze westerburen aan de andere kant van de oceaan niet begrijpen waarom wij moeilijk lopen te doen met schroten, maischen en filteren heb ik besloten eens een 100% moutextract biertje te brouwen. Daarbij wilde ik Centennial eens wat beter leren kennen, dus het is een APA-ish biertje geworden. Hij zit al in het vat dus opbouwende kritiek is welkom maar zal pas bij een volgend brouwsel in overweging worden genomen  ;D

Ohja en ik heb Brewferms topgist nog niet eerder geprobeerd, dus bij deze. Omdat ik niet teveel esters wil staat 'ie nu op 19 graden  :brouwen:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptPowder to the people
Brouwdatum27-12-2020
BierstijlPale Ale (American)
Volume10,0
Begin SG1,052 SG
Eind SG1,011 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,8%
Alcoholgehalte5,3 vol.%
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)27 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l57 mg/l174 mg/l53 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,00 kgMoutextract lichtBrewferm8 EBC66,7 %
0,50 kgMoutextract amberBrewferm18 EBC33,3 %

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gCentennialbellen9,0%20 min.18,8 IBU
10,0 gCentennialbellen9,0%7 min.8,3 IBU
10,0 gCentennialbellen9,0%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
6,0 gBrewferm Top bovengist

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: 100% moutextract APA
« Reactie #1 Gepost op: 27-12-2020 21:51 u »
Het grootste deel van je brouwzaalrendement komt van je maischproces. Dus die 75% zou ik zeker opschroeven naar 100%.
Hierdoor zal het alcoholpercentage ook een stuk hoger liggen.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #2 Gepost op: 27-12-2020 22:26 u »
Scherp! En gek inderdaad dat BrouwHulp dat zo weergeeft, want ik moest ook een maischschema invullen terwijl ik had aangegeven dat het een extractbrouwsel is. Misschien nog eens goed uitpluizen.

Begin SG was wel keurig 1,052 dus komt goed met die alcohol  :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 28-12-2020 16:31 u »
Uit pure nieuwsgierigheid waarom onze westerburen aan de andere kant van de oceaan niet begrijpen waarom wij moeilijk lopen te doen met schroten, maischen en filteren heb ik besloten eens een 100% moutextract biertje te brouwen.

Met moutextract kun je prima bieren brouwen. Zelf heb ik goede ervaringen met de folieverpakkingen van Mangrove Jack's.

Het nadeel van moutextract is dat het een halfproduct is. Een groot gedeelte van het proces is door een ander uitgevoerd. Dit wil echter niet zeggen dat je niet een eigen draai aan je bier kunt geven als je werkt met moutextract. Wel ben je stuk duurder uit...

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #4 Gepost op: 28-12-2020 17:20 u »
Met moutextract kun je prima bieren brouwen. Zelf heb ik goede ervaringen met de folieverpakkingen van Mangrove Jack's.

Het nadeel van moutextract is dat het een halfproduct is. Een groot gedeelte van het proces is door een ander uitgevoerd. Dit wil echter niet zeggen dat je niet een eigen draai aan je bier kunt geven als je werkt met moutextract. Wel ben je stuk duurder uit...

Dat laatste is zeker een nadeel. En als je het mij vraagt mis je een leuk deel van het brouwproces, nog even los van de invloed op die processen die ontbreekt. Wel ben je een stuk sneller klaar en dat kwam gisteren goed van pas  :)

Hele andere geur trouwens tijdens het koken. Ben erg benieuwd hoe die wordt!

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #5 Gepost op: 28-12-2020 21:45 u »
Update: 24 uur na brouwen blubt het waterslot met een rustige 2 blubjes per seconde. Bij het openen van de gistkast geen banaantjes of ander fruitig estergeweld, dus dit gaat de goede kant op  :)

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #6 Gepost op: 09-01-2021 23:57 u »
Vandaag twee weken na brouwen gebotteld met een toch wel verrassend hoog eind SG: 1,018 i.p.v. de voorspelde 1,011. Smaak was goed. Proefde alleen niet veel van de Centennial.

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 10-01-2021 08:24 u »
Vandaag twee weken na brouwen gebotteld met een toch wel verrassend hoog eind SG: 1,018 i.p.v. de voorspelde 1,011. Smaak was goed. Proefde alleen niet veel van de Centennial.
SVG van Top-gist staat in je recept op 78% ? Ik houd het op 72%, klopt meestal.  Zie daar een deel van je verschil.
Ander probleem is dat je de vergistbaarheid van de extracten niet kent, kan weer enkele punten schelen tov prognose.
Ben benieuwd hoe de smaak is na een paar weken, ook ten opzichte van je verwachtingen vergeleken met volmout.
Proost,  Snelbier

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #8 Gepost op: 10-01-2021 16:55 u »
Hele andere geur trouwens tijdens het koken. Ben erg benieuwd hoe die wordt!

Uit nieuwsgierigheid: Heb je de aangelengde wort-extract net als bij een volmout een uur gekookt met hop toevoegingen?

Ik dacht altijd dat je het extract gewoon moet oplossen en ondertussen kook je 60 minuten (of hoe lang nodig) hopthee met, pak hem beet, 2 liter water met hop addities als gewoonlijk. Die hopthee gaat dan bij je opgeloste wort-extract en klaar. Gist erop en wegzetten. Maar misschien heb ik er een te gemakkelijk beeld bij?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 10-01-2021 20:31 u »
SVG van Top gist staat in je recept op 78% ? Ik houd het op 72%, klopt meestal.  Zie daar een deel van je verschil.
Ander probleem is dat je de vergistbaarheid van de extracten niet kent, kan weer enkele punten schelen tov prognose.

Voor mijn tests gebruik ik vaak moutextract oplossingen. Mijn ervaring is dat moutextract een vrij lage vergistingsgraad geeft.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 10-01-2021 20:33 u »
Ik dacht altijd dat je het extract gewoon moet oplossen en ondertussen kook je 60 minuten (of hoe lang nodig) hopthee met, pak hem beet, 2 liter water met hop addities als gewoonlijk. Die hopthee gaat dan bij je opgeloste wort-extract en klaar. Gist erop en wegzetten. Maar misschien heb ik er een te gemakkelijk beeld bij?

Het beter om de hop te koken met moutextract. Er is dan interactie tussen de eiwitten uit het moutextract met de hoppolyfenolen. Hierdoor krijg je meer trubvorming en is je uiteindelijke bier helderder. Daarnaast is de pH van je beslag lager dan dat van leidingwater. Hierdoor krijg je een verfijndere bitterheid.

Bij brouwen is geheel vaak meer dan de som van de delen...

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #11 Gepost op: 10-01-2021 21:11 u »
SVG van Top-gist staat in je recept op 78% ? Ik houd het op 72%, klopt meestal.  Zie daar een deel van je verschil.

Dat is inderdaad een verschil! Deze waarde werd voorgekauwd door BrouwHulp.

Citaat

Goed punt!

Citaat
Ben benieuwd hoe de smaak is na een paar weken, ook ten opzichte van je verwachtingen vergeleken met volmout.
Proost,  Snelbier

Bevindingen volgen  :biersmile:

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #12 Gepost op: 10-01-2021 21:13 u »
Uit nieuwsgierigheid: Heb je de aangelengde wort-extract net als bij een volmout een uur gekookt met hop toevoegingen?

Interessante aanpak! Maar om de redenen die Jacques noemt heb ik het wort een uur gekookt. De eerste hopgift na 40 minuten volgens recept.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #13 Gepost op: 10-01-2021 22:37 u »
Het beter om de hop te koken met moutextract.
Had ik er dus inderdaad een te gemakkelijk beeld bij, bij extract brouwen. Ik heb nooit zelf gedaan, maar nu zie ik er (nog) minder voordeel bij. Het scheelt hooguit een uurtje, misschien anderhalf. Maar ook niet als je een 'partial mash' erbij moet doen.
Daarnaast heb dat uurtje van de maisch hard nodig om in alle rust de voorbereidingen voor de kook te doen.

Brouwen moet op z'n minst wel een béétje ontspannen, anders wordt het werken en geen hobby meer  :brouwen:

Tags: