100% moutextract APA

Gestart door Takkie83, 27-12-2020 18:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Takkie83

Uit pure nieuwsgierigheid waarom onze westerburen aan de andere kant van de oceaan niet begrijpen waarom wij moeilijk lopen te doen met schroten, maischen en filteren heb ik besloten eens een 100% moutextract biertje te brouwen. Daarbij wilde ik Centennial eens wat beter leren kennen, dus het is een APA-ish biertje geworden. Hij zit al in het vat dus opbouwende kritiek is welkom maar zal pas bij een volgend brouwsel in overweging worden genomen  ;D

Ohja en ik heb Brewferms topgist nog niet eerder geprobeerd, dus bij deze. Omdat ik niet teveel esters wil staat 'ie nu op 19 graden  :brouwen:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptPowder to the people
Brouwdatum27-12-2020
BierstijlPale Ale (American)
Volume10,0
Begin SG1,052 SG
Eind SG1,011 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,8%
Alcoholgehalte5,3 vol.%
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)27 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l57 mg/l174 mg/l53 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,00 kgMoutextract lichtBrewferm8 EBC66,7 %
0,50 kgMoutextract amberBrewferm18 EBC33,3 %

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gCentennialbellen9,0%20 min.18,8 IBU
10,0 gCentennialbellen9,0%7 min.8,3 IBU
10,0 gCentennialbellen9,0%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
6,0 gBrewferm Top bovengist


CeesM

Het grootste deel van je brouwzaalrendement komt van je maischproces. Dus die 75% zou ik zeker opschroeven naar 100%.
Hierdoor zal het alcoholpercentage ook een stuk hoger liggen.

Takkie83

Scherp! En gek inderdaad dat BrouwHulp dat zo weergeeft, want ik moest ook een maischschema invullen terwijl ik had aangegeven dat het een extractbrouwsel is. Misschien nog eens goed uitpluizen.

Begin SG was wel keurig 1,052 dus komt goed met die alcohol  :)

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 27-12-2020  18:14 uUit pure nieuwsgierigheid waarom onze westerburen aan de andere kant van de oceaan niet begrijpen waarom wij moeilijk lopen te doen met schroten, maischen en filteren heb ik besloten eens een 100% moutextract biertje te brouwen.

Met moutextract kun je prima bieren brouwen. Zelf heb ik goede ervaringen met de folieverpakkingen van Mangrove Jack's.

Het nadeel van moutextract is dat het een halfproduct is. Een groot gedeelte van het proces is door een ander uitgevoerd. Dit wil echter niet zeggen dat je niet een eigen draai aan je bier kunt geven als je werkt met moutextract. Wel ben je stuk duurder uit...

Takkie83

Citaat van: Jacques op 28-12-2020  16:31 uMet moutextract kun je prima bieren brouwen. Zelf heb ik goede ervaringen met de folieverpakkingen van Mangrove Jack's.

Het nadeel van moutextract is dat het een halfproduct is. Een groot gedeelte van het proces is door een ander uitgevoerd. Dit wil echter niet zeggen dat je niet een eigen draai aan je bier kunt geven als je werkt met moutextract. Wel ben je stuk duurder uit...

Dat laatste is zeker een nadeel. En als je het mij vraagt mis je een leuk deel van het brouwproces, nog even los van de invloed op die processen die ontbreekt. Wel ben je een stuk sneller klaar en dat kwam gisteren goed van pas  :)

Hele andere geur trouwens tijdens het koken. Ben erg benieuwd hoe die wordt!

Takkie83

Update: 24 uur na brouwen blubt het waterslot met een rustige 2 blubjes per seconde. Bij het openen van de gistkast geen banaantjes of ander fruitig estergeweld, dus dit gaat de goede kant op  :)

Takkie83

Vandaag twee weken na brouwen gebotteld met een toch wel verrassend hoog eind SG: 1,018 i.p.v. de voorspelde 1,011. Smaak was goed. Proefde alleen niet veel van de Centennial.

Snelbier

Citaat van: Takkie83 op 09-01-2021  23:57 uVandaag twee weken na brouwen gebotteld met een toch wel verrassend hoog eind SG: 1,018 i.p.v. de voorspelde 1,011. Smaak was goed. Proefde alleen niet veel van de Centennial.
SVG van Top-gist staat in je recept op 78% ? Ik houd het op 72%, klopt meestal.  Zie daar een deel van je verschil.
Ander probleem is dat je de vergistbaarheid van de extracten niet kent, kan weer enkele punten schelen tov prognose.
Ben benieuwd hoe de smaak is na een paar weken, ook ten opzichte van je verwachtingen vergeleken met volmout.
Proost,  Snelbier

Jan de Graaff

Citaat van: Takkie83 op 28-12-2020  17:20 uHele andere geur trouwens tijdens het koken. Ben erg benieuwd hoe die wordt!

Uit nieuwsgierigheid: Heb je de aangelengde wort-extract net als bij een volmout een uur gekookt met hop toevoegingen?

Ik dacht altijd dat je het extract gewoon moet oplossen en ondertussen kook je 60 minuten (of hoe lang nodig) hopthee met, pak hem beet, 2 liter water met hop addities als gewoonlijk. Die hopthee gaat dan bij je opgeloste wort-extract en klaar. Gist erop en wegzetten. Maar misschien heb ik er een te gemakkelijk beeld bij?

Jacques

Citaat van: Snelbier op 10-01-2021  08:24 uSVG van Top gist staat in je recept op 78% ? Ik houd het op 72%, klopt meestal.  Zie daar een deel van je verschil.
Ander probleem is dat je de vergistbaarheid van de extracten niet kent, kan weer enkele punten schelen tov prognose.

Voor mijn tests gebruik ik vaak moutextract oplossingen. Mijn ervaring is dat moutextract een vrij lage vergistingsgraad geeft.

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 10-01-2021  16:55 uIk dacht altijd dat je het extract gewoon moet oplossen en ondertussen kook je 60 minuten (of hoe lang nodig) hopthee met, pak hem beet, 2 liter water met hop addities als gewoonlijk. Die hopthee gaat dan bij je opgeloste wort-extract en klaar. Gist erop en wegzetten. Maar misschien heb ik er een te gemakkelijk beeld bij?

Het beter om de hop te koken met moutextract. Er is dan interactie tussen de eiwitten uit het moutextract met de hoppolyfenolen. Hierdoor krijg je meer trubvorming en is je uiteindelijke bier helderder. Daarnaast is de pH van je beslag lager dan dat van leidingwater. Hierdoor krijg je een verfijndere bitterheid.

Bij brouwen is geheel vaak meer dan de som van de delen...

Takkie83

Citaat van: Snelbier op 10-01-2021  08:24 uSVG van Top-gist staat in je recept op 78% ? Ik houd het op 72%, klopt meestal.  Zie daar een deel van je verschil.

Dat is inderdaad een verschil! Deze waarde werd voorgekauwd door BrouwHulp.

CiteerAnder probleem is dat je de vergistbaarheid van de extracten niet kent, kan weer enkele punten schelen tov prognose.

Goed punt!

CiteerBen benieuwd hoe de smaak is na een paar weken, ook ten opzichte van je verwachtingen vergeleken met volmout.
Proost,  Snelbier

Bevindingen volgen  :biersmile:

Takkie83

Citaat van: JanDeGraaff op 10-01-2021  16:55 uUit nieuwsgierigheid: Heb je de aangelengde wort-extract net als bij een volmout een uur gekookt met hop toevoegingen?

Ik dacht altijd dat je het extract gewoon moet oplossen en ondertussen kook je 60 minuten (of hoe lang nodig) hopthee met, pak hem beet, 2 liter water met hop addities als gewoonlijk. Die hopthee gaat dan bij je opgeloste wort-extract en klaar. Gist erop en wegzetten. Maar misschien heb ik er een te gemakkelijk beeld bij?

Interessante aanpak! Maar om de redenen die Jacques noemt heb ik het wort een uur gekookt. De eerste hopgift na 40 minuten volgens recept.

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 10-01-2021  20:33 uHet beter om de hop te koken met moutextract.
Had ik er dus inderdaad een te gemakkelijk beeld bij, bij extractbrouwen. Ik heb nooit zelf gedaan, maar nu zie ik er (nog) minder voordeel bij. Het scheelt hooguit een uurtje, misschien anderhalf. Maar ook niet als je een 'partial mash' erbij moet doen.
Daarnaast heb dat uurtje van de maisch hard nodig om in alle rust de voorbereidingen voor de kook te doen.

Brouwen moet op z'n minst wel een béétje ontspannen, anders wordt het werken en geen hobby meer  :brouwen:

Takkie83

Vandaag twee weken na bottelen ziet hij er zo uit. Ik vind hem nu al erg lekker! De subtiele zoete carameltonen en hopbitterheid zijn mooi met elkaar in balans en het bier is goed doordrinkbaar! Jammer dat moutextract zo duur is


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.