Grainfather G70 tips

Gestart door keescornelisse, 27-12-2020 17:11 u

Vorige topic - Volgende topic

keescornelisse

We hebben een nieuwe ketel aangeschaft om wat groter te kunnen brouwen. Een Grainfather G70 is de opvolger geworden van een Easybrew ketel. De laatste dag van het jaar zal onze eerste brouwsessie (herhaling recept tripel die goed in de smaak viel) worden met de nieuwe ketel. Zijn er ervaringsdeskundigen met goede tips voor het gebruik van deze ketel?

Herman

Geen ervaringsdeskundige, wel met het kleinere broertje. Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen, dus houd ons op de hoogte.

Dit linkje heb je vast al wel gezien: https://grainfather.com/g70-fact-sheet

keescornelisse

Hoi Herman,

Die heb ik inderdaad al gezien. Ik heb ook wat filmpjes bekeken van onze Amerikaanse brouwbroeders. Je zou zeggen dat het verschil in grote niet echt moet uitmaken, maar we gaan het meemaken. Ik zal mijn ervaringen hier delen!

keescornelisse

Zoals beloofd een update met het brouwen met de G70. Gisteren hebben we een brouwdag gehad. De G70 deed het naar behoren. Het duurt vrij lang voordat hij de doel temperatuur bereikt, maar is daarna wel keurig in het onderhouden van die temperatuur. We hadden direct de maximum waardes qua mout nodig omdat we een tripel gebrouwen hebben. We hadden gerekend op 2 kg suiker extra, maar onverwacht hadden we toch een stuk hoger rendement dan we tot nu toe uit de Easybrew haalden. Ik heb het nog niet nagerekend, maar ik schat zo'n 80% in. We hebben ong. 60 liter in de gistcontainer gekregen. De app werkt goed, alleen de meldingen komen ong. een minuut later dan de ketel zelf aangeeft. Nu is het signaal van de ketel duidelijk genoeg, maar als je er niet bij bent, dan kan het dus vervelend worden. Het filter voor de mout werkt oke, maar bij de maximum waardes heeft hij wel moeite om het in de moutpijp te houden. Advies van ons is dus een kilo minder te nemen qua mout. 

Rinus

Citaat van: keescornelisse op 01-01-2021  17:37 uZoals beloofd een update met het brouwen met de G70. Gisteren hebben we een brouwdag gehad. De G70 deed het naar behoren. Het duurt vrij lang voordat hij de doel temperatuur bereikt, maar is daarna wel keurig in het onderhouden van die temperatuur. We hadden direct de maximum waardes qua mout nodig omdat we een tripel gebrouwen hebben. We hadden gerekend op 2 kg suiker extra, maar onverwacht hadden we toch een stuk hoger rendement dan we tot nu toe uit de Easybrew haalden. Ik heb het nog niet nagerekend, maar ik schat zo'n 80% in. We hebben ong. 60 liter in de gistcontainer gekregen. De app werkt goed, alleen de meldingen komen ong. een minuut later dan de ketel zelf aangeeft. Nu is het signaal van de ketel duidelijk genoeg, maar als je er niet bij bent, dan kan het dus vervelend worden. Het filter voor de mout werkt oke, maar bij de maximum waardes heeft hij wel moeite om het in de moutpijp te houden. Advies van ons is dus een kilo minder te nemen qua mout.
Hoe zijn de ervaringen nu bijna een jaar verder? Zijn de problemen door Grainfather opgelost?
En hoe bevalt de moutpijp met de perforatie aan de zijkant?
Is de tegenstroomkoeler goed schoon te maken? (ivm infecties)

Rinus

Maar weinig of geen G70 ervaringsdeskundigen op het forum kennelijk.
Jammer, maar G40 lijkt er natuurlijk veel op, binnenkort komt mijn nieuwe ketel binnen.
Ik ben erg benieuwd en hoop nog veel plezier ervan te hebben, het is wel weer een flinke stap....
Dit wordt mijn 3e ketel, na de Easybrew 30 en de Brewmonk 50 is het nu tijd voor de Grainfather G70.

Jacques

#grainfather_brouwketel_G70
Zie hier voor uitleg over het gebruik van hashtags op dit forum.

Spyro

Citaat van: Jacques op 04-04-2022  22:38 u#grainfather_brouwketel_G70
Zie hier voor uitleg over het gebruik van hashtags op dit forum.

Ondertussen weten we wel wat die "#" wil zeggen zekers...? Niet ieder bericht hoeft voor mij met deze "#" als "tag" te beginnen, een hobbybrouwer is geen droopy hoor me dunkt....  ::)

Jacques

Citaat van: Spyro op 05-04-2022  04:04 uOndertussen weten we wel wat die "#" wil zeggen zekers...? Niet ieder bericht hoeft voor mij met deze "#" als "tag" te beginnen, een hobbybrouwer is geen droopy hoor me dunkt....  ::)
Het is jammer dat de hashtag mod het niet mogelijk maakt om hashtags te plaatsen in bestaande berichten waarna het bericht in het overzicht terecht komt. Dat gebeurt alleen bij nieuwe berichten. Vandaar de verwijzing naar het topic waarin dit uitgelegd wordt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.