Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Delta X gist opnieuw tot leven gebracht  (gelezen 4101 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Delta X gist opnieuw tot leven gebracht
« Reactie #25 Gepost op: 26-11-2020 17:10 u »
Helaas, helemaal dood. Geen reactie meer.
Goeie vriezer in ieder geval. Ik stuur je wel een nieuw buisje.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #26 Gepost op: 28-11-2020 14:13 u »
Vandaag een tripel gebotteld met deltaX en ook zelfde wort vergist met Kveik op 35 graden.
1800 g mout en 150 g suikr per 7 liter wort begin Brix 18.2 (1073) eind Brix deltaX=8,4 Brix (1009) =>SVG=88% Kveik=10 brix (1019) SVG=72%.
Dus Delta x heeft behoorlijk hoge vergistingsgraad. (SVG 85% als ik de extra suiker niet meetel.)

Offline Simonsj

• Vol lid
  • Fanatieke prutser
« Reactie #27 Gepost op: 28-11-2020 18:34 u »
Ben benieuwd hoe die bij mij uitgist en hoe de tripel wordt / is. Wel een gist die wat kopruimte nodig heeft. Begonnen op 1049.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 28-11-2020 18:53 u »
Citaat
Begonnen op 1049.

Dat wordt een Enkel, geen Tripel ;D

Offline Simonsj

• Vol lid
  • Fanatieke prutser
« Reactie #29 Gepost op: 28-11-2020 19:19 u »
Misschien wat verwarrend. Ik heb een Kölsch gebrouwen. De tripel waar ik naar refereer is die van de post erboven.  :proost:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #30 Gepost op: 02-01-2021 00:10 u »
Ben benieuwd hoe die bij mij uitgist en hoe de tripel wordt / is. Wel een gist die wat kopruimte nodig heeft. Begonnen op 1049.
Inmiddels mijn Tripel van 15 November gebotteld (split up batch met delta X, Verboden vrucht, Rochefort, Kveik en wyyeast 1007) en blijf steeds proeven zodat ik kan zien hoe elke variant zich ontwikkelt. De Delta X en WY 1007 zitten nu een paar weken op flesjes. In het begin smaakte de WY1007 beter, maar na wat rijping komt het specifieke DeltaX  smaakprofiel naar boven. Hoewel niet echt een tripel smaak is de smaak wel uniek en voor mij erg goed. De verboden vrucht smaakt echt als Tripel, maar is op dit moment nog erg jong en de Rochefort moet ik nog proeven.

Hoewel ik van alle gisten ongeveer evenveel cellen per ml had genomen kun je aan de gistingscurves zien dat de kleinere hoeveelheden een stuk langzamer gisten, behalve de Kveik want die ging in 2 dagen naar het eind SG en dat bij 20 graden (verboden vrucht en Rochefort waren in 10l mandflessen vergist en Delta X en WY1007 in 19 liter fusten en Kveik in een 1/5 liter petfles) alles bij 20 graden

Tags: