Maischrendement Brewfather

Gestart door Brouwerij KOR, 27-12-2020 10:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij KOR

Beste brouwers,

Ik ben een tevreden Brewfather gebruiker, heb Inmiddels 10 brouwsels gebrouwen met deze software.
Aangezien mijn setup veranderd is wil ik vandaag eens met extra aandacht kijken maar mijn maischrendement.
Sinds ik met de rimsmethode brouw valt mijn SG hoger uit dan berekend.

Ik ga vandaag onderstaande receptuur brouwen met een suikertoevoeging. Vanwege de suikertoevoeging weet ik niet zo goed hoe ik mijn rendement kan uitrekenen. Kan iemand me hierbij helpen? Ik meet Brix ipv Plato.

Is het aan te raden mijn Brix meting na koken uit te voeren en daarna pas suiker toevoegen?

Alvast bedankt.

Groet Ruud





hansHalberstadt

Citaat van: Rootsman op 27-12-2020  10:25 uBeste brouwers,

Ik ben een tevreden Brewfather gebruiker, heb Inmiddels 10 brouwsels gebrouwen met deze software.
Aangezien mijn setup veranderd is wil ik vandaag eens met extra aandacht kijken maar mijn maischrendement.
Sinds ik met de rimsmethode brouw valt mijn SG hoger uit dan berekend.

Ik ga vandaag onderstaande receptuur brouwen met een suikertoevoeging. Vanwege de suikertoevoeging weet ik niet zo goed hoe ik mijn rendement kan uitrekenen. Kan iemand me hierbij helpen? Ik meet Brix ipv Plato.

Is het aan te raden mijn Brix meting na koken uit te voeren en daarna pas suiker toevoegen?

Je bedoelt waarschijnlijk je maisch- en spoelrendement. (wat in de kookketel zit dus) Maischrendement kun je ook berekenen. Dat is de omzetting in het beslag, dus voordat je gaat filteren.

Om de toegevoegde suiker mee te kunnen nemen moet je software daar geschikt voor zijn. Maar het is snel uit te rekenen: voor elke 10 g suiker wat je toevoegt per liter wort stijgt het SG met 3.87 SG punten en neemt je volume toe met 6.25 ml. Dus omgekeerd kun je simpel terugrekenen naar de situatie voor toevoegen suiker door je volume te verminderen met de toegevoegde suiker en dan het SG te verminderen zoals hierboven aangegeven.
Zie bijgaande sheet. groen = invulvelden rood = berekende waarden

Brouwerij KOR

Handig die berekening! Bedankt.
Ik kan de volgende aanpassingen doen in Brewfather:

''Efficiency
Brewhouse Efficiency: The overall efficiency of you system - includes all losses to the fermenter. Important factor in calculating you Original Gravity. If you don't know you system, a good number to start with might be 65-75%. And you can dial in your excact efficiency after a couple of brews.

Mash Efficiency: The efficiency of your mash procedure, up to pre-boil, including sparging. Important factor in calculating your Pre-Boil Gravity.
If you enable "calculate mash efficiency" by enabling the Calc mash efficiency checkbox, the mash efficiency will be back-calculated from the brewhouse efficiency based on the equipment profile numbers. If disabled, the brewhouse efficiency will be calculated based on the mash efficiency (recommended).''

Het gaat mij niet zozeer om volume verliezen in slangen en dergelijke maar ik wil met brewfather het liefst zo dicht als mogelijk uitkomen op berekende sg na koken. Dit kan ik zoals ik begrijp instellen aan de hand van mijn maischrendement. Is dit hetzelfde als brouwzaalrendement? Welke formule gebruiken jullie hiervoor?

Jan de Graaff


Oscar

Je maischrendement moet altijd vrijwel 100% zijn... anders moet je wat aan de proces doen! Je spoelrendement (feitelijk brouwzaalrendement) ligt meestal tussen de 75% - 85 %   :brouwen:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 27-12-2020  18:44 uJe maischrendement moet altijd vrijwel 100% zijn... anders moet je wat aan de proces doen! Je spoelrendement (feitelijk brouwzaalrendement) ligt meestal tussen de 75% - 85 %   :brouwen:
Ik weet niet wat jij onder maischrendement verstaat, maar bij mij is dat het gewicht van de suiker in het beslag/gewicht van de mout. Dat ligt ergens op 80% max en ca 75 voor amateurbrouwers. Het spoelrendement is welk deel van de suiker je uit het beslag spoelt. Meestal ligt dat rond de 90-95% en iets lager voor een brouwautomaat. Het product van die 2 is dan het brouwzaalrendement.   

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 27-12-2020  19:17 uIk weet niet wat jij onder maischrendement verstaat,

Je maischrendement is het aantal suikers dat wordt gemaakt (omgezet) tijdens het maischen (dus de brix die je meet) t.o.v. wat er in theorie (berekend) mogelijk is... Dat mag of moet gewoon 100% zijn (of iets meer als het %FG in de praktijk hoger is dan de producent van de mout opgeeft)   :brouwen:

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 27-12-2020  19:17 uIk weet niet wat jij onder maischrendement verstaat, maar bij mij is dat het gewicht van de suiker in het beslag/gewicht van de mout.

Dat is inderdaad de oude benadering..... ;) :brouwen:  maar dan is je Brouwzaalrendement ook niet hoger dan ± 67%   :)

En waarom oude benadering?  In een ver verleden werd/of konden er bepaalde analyses niet gedaan worden op de mout... of die werden aan de brouwer niet prijs gegeven en/of we konden er niet mee rekenen dus werdt er gerekend t.o.v het mout gewicht. Tegenwoordig weten we meer over de mouten waar we mee brouwen en kunnen we ook meer berekenen. Dus kun je rekenen tov wat theoretisch mogelijk is en dus zijn rendementen tot boven de 90% wel degelijk mogelijk. :brouwen:  en is voor de maischen eigenlijk een rendement van 100% wenselijk... :)

Brouwerij KOR

Laten we even uitgaan van maischrendement van Brewfather wat nu op 71,8 % staat ingesteld.

hansHalberstadt

Citaat van: Rootsman op 27-12-2020  23:09 uLaten we even uitgaan van maischrendement van Brewfather wat nu op 71,8 % staat ingesteld.
als ik in mijn eigen software invul dat 80% van de mout omgezet wordt in suiker en 71.8% daarvan in de kookketel komt dan kom ik inderdaad op SG = 1058 voor 47 liter zoals het eerste bericht aangeeft. Dus die 71% is dan inderdaad het maisch en spoelrendement tov het maximaal haalbare (80%) in Brewfather

hansHalberstadt

en daar kun je ook nog kijken wat het effect is van extra suiker. bv onderstaand met 1 kg suiker dan zit je bij een volume van 47 liter op SG = 1066 als je hetzelfde maischrendement van Brewfather op 71,8 laat staan.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.