Eenstapsmaisch op 69 graden

Gestart door Sjoerd, 26-12-2020 13:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Vraagje,

Heb onlangs weer met de M29 gebrouwen. Is mijn favoriete gist. Om het bier minder droog te krijgen maisch ik 20 minuten op 63 en 40 min op 72 graden. Echter de laatste keer duwde hij hem gewoon weer door van 1072 naar 1003. Nu wil ik komende week eens een eenstaps van 75 min op 69 graden proberen. Kan iemand zijn/haar ervaring daarmee met me delen. Dank!

beermenke

Gewoon proberen, anders n gedeelte apart houden en dit een uur laten staan op 70+ . Uitproberen is gewoon leuk.
Succes

Takkie83

Bij zo'n diastaticus zou je zeggen dat maischtemperaturen niet zoveel uitmaken omdat die gist toch alles opeet, maar wie weet.

69 graden kun je rustig proberen lijkt me. Misschien kun je hem zelfs 100% op alfa-amylase gooien @ 72 graden. Ben benieuwd naar je resultaat!

En anders gewoon een andere gist overwegen?  :biersmile:

MO

Zal niet veel uitmaken, vergeet het maar. Ik wilde onze IPA wat zoeter hebben en maischte op 71 graden. Die US05 trok zich nergens wat van aan en vergistte gewoon door tot 1006. Dus: zoeter bier? Andere gist!

orangeloo

Ik maisch geregeld op 69 ºC. Maar ik denk ook niet dat dat je eind SG om hoog haalt.
Als je dezelfde gist wil gebruiken zou ik er eerder aan denken om de gist het moeilijker te maken.
Dus minder gist enten, geen kristalsuiker, en mosschein iets met temperatuur... maar dat weet ik niet zeker.  :biersmile:

Takkie83

Misschien als je boven de alcoholtolerantie van de gist gaat zitten. Moet je wel een sterke saison willen brouwen  ;D

Maar een zoete saison is weer geen saison..

Vienna of Munich proberen voor meer body? Carapils? Vlokken?

beun

Ook als een bier heel laag in SG eindigt kan het alsnog genoeg body hebben door de hop, koolzuur en alcohol. ook zijn er altijd nog steeds onvergistbare restsuikers, ongeacht het maischschema
als het bier te droog eindigt zou ik een andere gist nemen.

chthon

De hoofdvraag voor mij is: wat is droog? Ik heb al veel saisons met de M29 gebrouwen. Wanneer ik die vergelijk met Seefbier(1), dan zijn de mijne niet echt droog (en bij mij gaan ze meestal zelfs tot een SG van 1.000). Ik gebruik altijd wel relatief veel hop, in de mate van een begin bitterheid van 30 IBU (60 minuten), en daarnaast veel smaakhop (hoeveelheid, niet varieteit) op minder dan 15 minuten einde kook.

(1) Seefbier is echt het droogste bier dat ik ooit heb gedronken, droger dan Deus en Malheur Brut.

Sjoerd

Vandaag gebrouwen, zoals gezegd, 75 min op 69 graden. begin SG van 1072, volmout. 2 zakjes 10 g M29 op ruim 25 liter. Ben benieuwd wat hij gaat doen, ik laat het weten!

Oscar

Citaat van: MO op 26-12-2020  17:09 uDie US-05 trok zich nergens wat van aan en vergistte gewoon door tot 1006.

 :o :o :nut: :nut: Dat krijg ik nog niet voor elkaar... Ben al blij met 1010 met deze gist... :brouwen:

Takkie83

Citaat van: Oscar op 28-12-2020  21:08 u:o :o :nut: :nut: Dat krijg ik nog niet voor elkaar... Ben al blij met 1010 met deze gist... :brouwen:

Misschien kunnen jullie ruilen van gist  :idea:

Sjoerd

Citaat van: Sjoerd op 26-12-2020  13:36 uVraagje,

Heb onlangs weer met de M29 gebrouwen. Is mijn favoriete gist. Om het bier minder droog te krijgen maisch ik 20 minuten op 63 en 40 min op 72 graden. Echter de laatste keer duwde hij hem gewoon weer door van 1072 naar 1003. Nu wil ik komende week eens een eenstaps van 75 min op 69 graden proberen. Kan iemand zijn/haar ervaring daarmee met me delen. Dank!
Missie lijkt geslaagd. 75 min tussen de 69 en 70 gemaischt, nu na bijna 2 weken en nauwelijks nog bubbels staat ie op 1010, begin SG 1072. Laat hem de komende week nog 2 punten pakken, maar meer zal het niet zijn. Dus mooi! 👍

beun

Ben je niet bang dat nu het wort iets minder goed vergistbaar was nu de M29 nog heel lang heel langzaam doorgaat?

Ik vind mijn saison met deze gist geëindigd op 1000 ook iets te droog. De esters geven nog wel enige compensatie maar had wel een iets hoger eind sg mogen hebben.
Ben benieuwd of dit werkt.

groet stefan

Jan de Graaff

Wat ook kan helpen is het waterprofiel aanpassen.
Meer Cl dan SO4 geeft een minder droge smaakervaring. Meer SO4 meer bitter. Het zal niet het verschil maken, maar kan wel helpen. Het is één van de vele radertjes in het hele process en eentje die je kunt beïnvloeden.

seed7

Niet van dat zielige. Als je met een niet diastaticus iets wilt, meteen op 72(+) inmaischen.

Bij een diastaticus is het zinloos. Ziet er qua getalletjes na 3-4 weken wel leuk uit maar na 6-9 weken ziet het plafond er ineens heel anders uit. Diastaticus altijd maischen op maximale fermenteerbaarheid.

Ingo

Sjoerd

Citaat van: seed7 op 08-01-2021  23:49 uNiet van dat zielige. Als je met een niet diastaticus iets wilt, meteen op 72(+) inmaischen.

Bij een diastaticus is het zinloos. Ziet er qua getalletjes na 3-4 weken wel leuk uit maar na 6-9 weken ziet het plafond er ineens heel anders uit. Diastaticus altijd maischen op maximale fermenteerbaarheid.

Ingo
Bij de M29 ben ik daar toch niet zeker van. Batch een keer gespitst met de Belle Saison. Die duwde hem inderdaad door naar 1001 met een maischschema van 20 min 63 en 40 min 72. Maar de M29 bleef op 1008, ook na langere tijd. Maar goed, we gaan het zien. Ik zal het hier terugkoppelen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.