Frydenlund Fatøl "kloon"

Gestart door MaartenM, 26-12-2020 13:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MaartenM

Hallo allemaal,

Deze vakantie wil ik een "kloon" van het noorse Frydenlund Fatøl brouwen, wat geldt als Vienna type lager. Ik kwam op een Noors brouwforum al een opzet tegen (https://forum.norbrygg.no/threads/frydenlund-fatol.42521/) maar daar staan geen maischschema ed. Ook ga ik andere gist en hop gebruiken (het hoeft geen precieze kloon te zijn). Het maischschema heb ik van https://byo.com/article/vienna-lager-tips-from-the-pros/

Graag hoor ik jullie gedachten:


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptFrydenlund kloon
Kenmerk
Brouwdatum26/12/2020
BiertypeVienna (A)
Aantal liters25
Gewenst begin SG1049 (5.1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater35.7 liter
Maischdikte3.3 l/kg
Maischwater18.5 liter
Spoelwater17.2 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur36 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid24 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout (WM)27.1 %1.500 kg4 EBC
Viennamout (BM)54.1 %3.000 kg9 EBC
Munchener light (CM)18.0 %1.000 kg15 EBC
Carafa Type 30.8 %0.042 kg1400 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Alta (UA)11.0 %15 gr60 minuten18 EBU
Marynka8.8 %15 gr10 minuten5 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortMangrove Jack's M84 Bohemian Lager
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C40 minuten3.3 l/kg
278°C5 minuten3.3 l/kg


MaartenM

Iemand gedachten over het maischschema en kooktijd? Is dat voldoende?

oneman

Ik zie niks raars. Misschien dat je maischtijd iets langer wordt om een positieve jodiumtest te bereiken, maar dat wijst zichzelf...

MaartenM

Ik heb nog nooit een jodiumtest gedaan :D houd altijd gewoon de tijd aan!

oneman

Citaat van: MaartenM op 28-12-2020  15:09 uIk heb nog nooit een jodiumtest gedaan :D houd altijd gewoon de tijd aan!
Ik doe dat nog wel, resultaat van ervaringen met slechte mouten in de jaren negentig... Nu ben ik eraan gewend. Het helpt wel, soms moet er nog 5 a 10 minuten bij om echt alles om te zetten. Waarbij het echt onmisbaar is, is bij grote hoeveelheden ongemout (witbier bijvoorbeeld), daar is in mijn ervaring gewoon een vaste maischtijd aanhouden niet afdoende. De benodigde tijd fluctueert in mijn ervaring nogal.

Anderen zie ik trouwens brix metingen doen tijdens het maischen... Dat kan ook.

MaartenM

Ik brouw sinds ongeveer 2002 en ben denk ik altijd lui geweest ;D opbrengst/efficientie is meestal goed genoeg. Dit is echter een vrij korte maisch vandaar mijn vraag :)

oneman

Citaat van: MaartenM op 28-12-2020  19:50 uDit is echter een vrij korte maisch vandaar mijn vraag :)
In dat geval zou ik een maisch van gewoon 60 minuten aanhouden. Ik ben ook vrij lui en die tijd is meestal afdoende. Maar misschien heeft iemand daar een meer diepgravender mening over.  :)

MaartenM

Heb net antwoord gekregen van de Noorse brouwer; die deed ook 60 min en op 66 en 90 min kook... Neem de maischtijd en -temp denk ik over, kooktijd houd ik op 60. Weet niet goed waarom ik 90 min zou doen, of moet ik bang zijn voor DMS?

oneman

Citaat van: MaartenM op 28-12-2020  23:08 uWeet niet goed waarom ik 90 min zou doen, of moet ik bang zijn voor DMS?
Mmh, ik doe altijd 60 en heb geen vies bier... geen gekookte groente smaak en geur. Maar ook daarvoor geldt, ik ben te lui om langer te koken.  :D

MaartenM

Ik eigenlijk ook LOL, maar bij ondergister schijn je er last mee te kunnen krijgen. Hou gewoon inderdaad 60 min aan

oneman

Succes met brouwen en post je resultaat, ik ben benieuwd!  :biersmile:

MaartenM

Dank je, ga ik doen. Op het Noorse linkje staat in de een na onderste post al een foto van het eindresultaat ;)

MaartenM

Vandaag een succesvolle brouwdag behalve dat ik na ontsmetten van de CCT de kraan open had laten staan en sus vanuit de Grainfather via CCT mijn bier op de grond aan het pompen was... Uiteindelijk 23,5 L bier met begin SG van 1047 (hydrometer)/1049 (iSpindel) in het vat bij 13 graden.

MaartenM

De vergisting loopt soepel en is al verder dan verwacht:



Vandaag dode gist afgetapt en nu? Temperatuur omhoog? Naar graad of 15 en dan 1 of 2 weekjes laten staan?!

Jacques

Citaat van: MaartenM op 03-01-2021  12:37 uVandaag dode gist afgetapt en nu? Temperatuur omhoog? Naar graad of 15 en dan 1 of 2 weekjes laten staan?!

Goed plan. Je kunt de temperatuur verder verhogen. Het uitgisten gaat dan sneller. Ook kun je dan iets eerder bottelen.

MaartenM

Dank je voor de reactie Jacques, tot welke temperatuur zou jij gaan? En is er na deze bijna volledige vergisting geen kans op bijsmaakjes bij verdere verhoging van de temperatuur? En hoe lang laat je hem nog staan? Tot paar dagen constant SG of toch 2 weken?

Jacques

Citaat van: MaartenM op 04-01-2021  10:41 uDank je voor de reactie Jacques, tot welke temperatuur zou jij gaan? En is er na deze bijna volledige vergisting geen kans op bijsmaakjes bij verdere verhoging van de temperatuur? En hoe lang laat je hem nog staan? Tot paar dagen constant SG of toch 2 weken?

Ik zou tot 17 ºC gaan, het bier een week laten staan en dan bottelen (dat laatste op voorwaarde dat het SG niet meetbaar gedaald is).

MaartenM

Dank je voor je aanvulling Jacques. Na 18 jaren brouwen eindelijk de temperatuur kunnen sturen geeft hele nieuwe vragen!

MaartenM

vandaag gebotteld met 4,75 g/L suiker en een eind SG van 1.016 volgens de ispindel en 1.015 volgens de hydrometer

Sigurd

Mijn neef drinkt de Frydenlund Fatøl graag op vakantie in Noorwegen. Hij is zelf op zoek gegaan naar en recept en kwam dit topic tegen. Daar bleef het natuurlijk niet bij, want daarna vroeg hij of ik me eraan wilde wagen om het bier na te brouwen. Om veel gejammer te voorkomen heb ik maar ja gezegd.  ;)
Ik heb dit topic en het Noorse topic doorgenomen. MaartenM adviseert in ieder geval een andere gist dan de M84 te kiezen.

Een echte kloon hoeft het niet te worden, maar lekker bier natuurlijk wel. Zowel MaartenM als de thuisbrouwers in Noorwegen zijn niet echt in de buurt gekomen van het origineel. Dit is denk ik maar goed ook, want ik krijg het idee dat mijn neef's standaard na een aantal weken wandelen flink naar beneden gaat daar in Noorwegen.  ;)  :D

Ik wil op de brouwdag twee verschillende recepten achter elkaar gaan brouwen. Beide recepten leiden in theorie tot hetzelfde alcoholpercentage en balans (hoop ik).

Klone A: Dit recept heeft iets meer Vienna in de stort dan het recept van MaartenM. De gist is de Diamond van Lallemand. Omdat deze gist best ver doorgaat maisch ik op 67°C. Het grootste deel van de Hop is 'first wort' voor een rondere bitterheid.

Klone B: Dit recept is een combinatie van Vienna en Pale Ale mout. De gist is de WLP838. De hop is gelijk aan Klone A.





Klone A.1.jpeg

Frydenlund Fatøl Klone A
International Pale Lager
4.9% / 11.7 °P
Recept door
Sigurd

Volmout

Grainfather G40
70.4% efficiëntie
Batchvolume: 22 L
Kooktijd: 60 min

Maischwater: 19 L
Spoelwater: 13.37 L
Totaal water: 32.37 L
Kookvolume: 28.5 L
SG voor koken: 1.041

Kenmerken
Begin SG: 1.047
Eind SG: 1.010
IBU (Tinseth): 23
BU/GU: 0.49
Kleur: 11.2 EBC

Maischen
Temperatuur — 67 °C — 60 min
Mash Out — 75 °C — 10 min

Mouten (4.84 kg)
3.15 kg (65.1%) — The Swaen Swaen Vienna — Graan — 10 EBC
970 g (20%) — Weyermann Extra Pale Premium Pilsner — Graan — 3 EBC
480 g (9.9%) — The Swaen Swaen Munich Light — Graan — 13 EBC
240 g (5%) — Weyermann Carapils/Carafoam — Graan — 3.9 EBC

Hop (46 g)
36 g (18 IBU) — Tettnang (Tettnang Tettnager) 4.2% — First wort
10 g (5 IBU) — Tettnang (Tettnang Tettnager) 4.2% — Koken — 60 min

Diversen
0.1 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Maischen
0.2 g — Epsom Salt (MgSO4) — Maischen
0.3 g — Gypsum (CaSO4) — Maischen
1.2 ml — Phosphoric Acid 75% — Maischen
0.28 ml — Phosphoric Acid 75% — Spoelen

Gist
2 pakje — Lallemand (LalBrew) Diamond Lager 80%

Vergisten
Hoofdvergisting — 12 °C — 5 dagen
Navergisting — 18 °C (3 dagen verloop) — 7 dagen
Coldcrash — 3 °C (2 dagen verloop) — 4 dagen

Carbonisatie: 2.4 CO2-vol

Waterprofiel
Ca2+ 4 | Mg2+ 1 | Na+ 8 | Cl- 5 | SO42- 9 | HCO3- 16




Klone B.jpeg

Frydenlund Fatøl Klone B
International Pale Lager
4.9% / 11.9 °P
Recept door
Sigurd

Volmout

Grainfather G40
70.4% efficiëntie
Batchvolume: 22 L
Kooktijd: 60 min

Maischwater: 19.25 L
Spoelwater: 13.2 L
Totaal water: 32.45 L
Kookvolume: 28.5 L
SG voor koken: 1.042

Kenmerken
Begin SG: 1.048
Eind SG: 1.011
IBU (Tinseth): 23
BU/GU: 0.48
Kleur: 11.4 EBC

Maischen
Temperatuur — 65 °C — 60 min
Mash Out — 75 °C — 10 min

Mouten (4.94 kg)
2.72 kg (55.1%) — The Swaen Swaen Vienna — Graan — 10 EBC
1.97 kg (39.9%) — The Swaen Swaen Ale — Graan — 7.1 EBC
250 g (5.1%) — Weyermann Carapils/Carafoam — Graan — 3.9 EBC

Hop (57 g)
37 g (19 IBU) — Tettnang (Tettnang Tettnager) 4.2% — First wort
20 g (4 IBU) — Tettnang (Tettnang Tettnager) 4.2% — Koken — 15 min

Diversen
0.1 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Maischen
0.2 g — Epsom Salt (MgSO4) — Maischen
0.3 g — Gypsum (CaSO4) — Maischen
3.7 ml — Phosphoric Acid 75% — Maischen
0.27 ml — Phosphoric Acid 75% — Spoelen

Gist
2 pakje — White Labs WLP838 Southern German Lager 76%

Vergisten
Hoofdvergisting — 11 °C — 5 dagen
Navergisting — 18 °C (3 dagen verloop) — 7 dagen
Coldcrash — 3 °C (2 dagen verloop) — 4 dagen

Carbonisatie: 2.4 CO2-vol

Waterprofiel
Ca2+ 4 | Mg2+ 1 | Na+ 8 | Cl- 5 | SO42- 9 | HCO3- 16

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.