Eigen-Weizen #1

Gestart door Rowanyt1309, 25-12-2020 09:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rowanyt1309

Goedemorgen brouwers.  :proost2:

Ik ben van plan om samen met mijn schoonvader een Weizen te brouwen. Wij hebben van de week een recept samen gesteld. Nu vraag ik mij af of jullie nog tips hebben wat betreft de ingrediënten en het maischschema, want het is namelijk ons 2e brouwsel. Ons begin SG is 1.052 en ons eind SG is 1.009. De kleur is 13 EBC en de IBU is 29. Het alcoholpercentage is 5.6%. Het is een brouwsel van 25 liter.

Moutsoorten
Tarwemout licht (4 EBC)  - 3.00 kg
Vienna mout (7 EBC) - 2.80 kg
Cara-hell (25 EBC) - 0.50 kg

Hopsoorten
Amarillo - 27.2 g

Gist
WB-06

Nu heb ik nog een paar vragen. 1) Hoe denken jullie over koriander in een Weizen? 2) Hoeveel koriander zouden jullie hier aan toevoegen? 3) Wat zijn jullie meningen over dit recept?

Alvast bedankt voor jullie reacties.  :groots:

Juindorper

Voor een witbier ben je aardig op weg.

Eem Duitse weizen bestaat voor minimaal 50-60% uit tarwemout waar je in dit recept niet aan komt.
Ik weet niet op welk moment je de hop wilt toevoegen maar met deze hoeveelheid Amarillo wordt je bier ongetwijfeld bitterder dan voor een Weizen gebruikelijk is. Wat de gist betreft zou ik de Lallemand Munich Classic aan bevelen.

En koriander of andere toevoegingen zijn voor Duitse bieren natuurlijk helemaal uit den boze.
Succes :brouwen:

Pieter1954

Beginnen met een ferulazuur rust op 42oC. Heel belangrijk voor het kruidnagelsmaakje/reukje.

Vergisten bij 17oC. Daarna de gebruikelijke 63oC , 72oC en 78oC.
Absoluut geen koriander in een Weissbier, wel in witbier.

De herkomst van WB-06 is Weihenstephan, dus een goede keuze.

Drents Hopbier

Citaat van: Pieter1954 op 25-12-2020  13:43 uVergisten bij 17oC. Daarna de gebruikelijke 63oC , 72oC en 78oC.

Rare volgorde.

Hopbier

Pieter1954

Sorry.
Uiteraard maischen 42o, 63o, 72o, 78o en koken en koelen.
Daarna vergisten bij 17o.

Takkie83

Zoals hierboven al gezegd; Duitsers gebruiken geen kruiden. De kruidigheid in een weizen komt uit de gist en je ferulazuurrust (42 graden).

WB-06 vind ik niet aan te bevelen. Het is een gist die ver doorgist en laat een vrij droog en wat zurig geheel achter. Daarbij moet je lang wachten voor je kunt bottelen, omdat 'ie anders op de fles rustig verder gaat. Onnodig. Munich classic van Lalbrew/Lallemand is inderdaad een beter idee.

Wat betreft je moutstort zou ik de cara eruit halen en het simpel houden. 50/50 tarwe/pils is prima, Vienna geeft hem nog meer body als je die gebruikt i.p.v. pilsmout, leuk idee!

Amarillo zou ik niet gebruiken als bitterhop en lekker bewaren voor een pale ale. Heb je geen Duitse hop liggen? Iets uit de Hallertau familie?

Vergisten op 17 graden als je daar de mogelijkheden voor hebt, anders gewoon lekker op kamertemperatuur. Succes!  :brouwen:

MO

Koriander kan heel lekker zijn in een weizen. Niet te veel, 10 misschien 15 g op je brouwsel. IBU terugschroeven naar 10-12 en brouwen maar!

koffie

Citaat van: Pieter1954 op 25-12-2020  15:09 uSorry.
Uiteraard maischen 42o, 63o, 72o, 78o en koken en koelen.
Daarna vergisten bij 17o.
Een weizen vergisten op 17 graden? Die wil je toch echt wel hoger vergisten al geeft de WB-06 niet extreem veel banaan volgens mij.
Ik zou eerder richting de 23 graden voor een weizen.

Je kan ook eens kijken naar de Mangrove Jack's M20 Bavarian Wheat

Juindorper

Citaat van: koffie op 27-12-2020  10:26 uEen weizen vergisten op 17 graden? Die wil je toch echt wel hoger vergisten al geeft de WB-06 niet extreem veel banaan volgens mij.
Ik zou eerder richting de 23 graden voor een weizen.

Je kan ook eens kijken naar de Mangrove Jack's M20 Bavarian Wheat
Jazeker. Beginnen op 17 ºC en vervolgens langzaam op laten lopen naar 21.
Als je warm begint overheerst de banaansmaak en proef je niks terug van de kruidnagel.

Rowanyt1309

Beste brouwers,

Na aanleiding van jullie op of aanmerkingen en dat wij zelf nog wat aan het stoeien geweest met ons recept, zijn wij tot dit recept gekomen. Graag jullie op of aanmerkingen hier over. Wij lezen bij verschillende Weizen recepten dat er een hopgift vanaf het begin kook toegevoegd word, maar bij sommigen ook nog in de laatste 10/15 minuten nog een hopgift doen. Graag ook hier een mening of uitleg over.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptWeizen #1
Brouwdatum
BierstijlWeizen
Volume25.0 l
Begin SG1.052 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Rager)13 IBU
Brouwzaalrendement70.0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
30.00 lWater uit Water
-47.66 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3.70 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC58.7 %
2.60 kgVienna moutWeyermann7 EBC41.3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Stap 1.43.0 °C1 min.10 min.4.8 l/kg
Stap 2.50.0 °C1 min.25 min.5.5 l/kg
Stap 3.64.0 °C1 min.25 min.7.9 l/kg
Stap 4.72.0 °C1 min.20 min.10.3 l/kg
Spoelen.78.0 °C1 min.5 min.13.4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
12.0 gAmarillobellen8.9%60 min.12.8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
12.00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11.5 gSafbrew Wheat (WB-06)bovengist


Takkie83

Een late hopgift zorgt voor meer aroma en smaak van die hop. Vroege hopgiften geven vooral bitterheid ten koste van de smaak en geur van de hop, vandaar dat ik het zonde vind om daar Amarillo voor te gebruiken aangezien dat een fijne hop is voor late hopgiften in Amerikaanse bieren.

Weizens staan niet bekend om hun hoparoma, maar je brouwt natuurlijk waar je zelf zin in hebt.

oneman

Ik zou de koriander weglaten, hoort niet in Weizen en de Amarillo vervangen door Saaz, Perle of Hallertau. Verder helemaal goed en de Vienna vind ik een leuke variant. Ben benieuwd naar je eindresultaat.

Jacques

Citaat van: Juindorper op 27-12-2020  14:22 uJazeker. Beginnen op 17 ºC en vervolgens langzaam op laten lopen naar 21.
Als je warm begint overheerst de banaansmaak en proef je niks terug van de kruidnagel.

Klopt. Voor mij was dit ook verrassend. Banaan in een weizen hoort erbij maar het mag niet alles overheersend worden en de kruidnagel overvleugelen.

Biertje1985

De munich classic laat zich goed sturen met temperatuur, je moet het weten en gevoel met de gist krijgen echter kan je de banaan en kruidnagelbalans redelijk voorspellen. Bij een hoog begin SG is de banaan vrij dominant aanwezig. Zal wel door de giststress komen.

Andre van Dissel

Ok... ook maar even een reactie. Ik brouw 4 maal per jaar Weizen met de Markus Hermann methode voor maximaal Weizen effect (kruidnagel/banaan).
De WB-06 gaat het echt niet goed doen (is een diastaticus) en vergist veel te ver door. Weihen Stephan (Wyeast 3068, White labs 300 en 380) doen het goed. De 3068 levert veel banaan (echt laag in tem vergisten) anders krijg je een bananen sap. De 380 is wat meer in balans (meer kruidnagel effect). Met de lallemand heb ik geen ervaring.
En inderdaad Duitse hopjes. Perle , Hersbrucker ..
Koriander is voor witbier en verboden in Weizen :police:
Trouwens , als je dat wel doet dan zou ik  de hoeveelheid strak omlaag brengen anders zit je met een nogal moutig witbier met koriander smaak.

Tapperij de Keizer

Hé Rowan,
Hoe staat het ervoor?
Al gebrouwen of wanneer gaat ie gebrouwen worden?
Leuke naam ook eigen-weizen ( lezen al eigenwijzen of op eigen wijze 😉)
Blijf jij of ben jij gebleven bij jou recept.
Koriander lijkt mij wel een leuke toepassing. Niet Duits maar dan maar Dutch 👌🏻

Biertje1985

Citaat van: Andre van Dissel op 29-12-2020  21:39 uOk... ook maar even een reactie. Ik brouw 4 maal per jaar Weizen met de Markus Hermann methode voor maximaal Weizen effect (kruidnagel/banaan).
De WB-06 gaat het echt niet goed doen (is een diastaticus) en vergist veel te ver door. Weihen Stephan (Wyeast 3068, White labs 300 en 380) doen het goed. De 3068 levert veel banaan (echt laag in tem vergisten) anders krijg je een bananen sap. De 380 is wat meer in balans (meer kruidnagel effect). Met de lallemand heb ik geen ervaring.
En inderdaad Duitse hopjes. Perle , Hersbrucker      ..
Koriander is voor witbier en verboden in Weizen :police:
Trouwens , als je dat wel doet dan zou ik  de hoeveelheid strak omlaag brengen anders zit je met een nogal moutig witbier met koriander smaak.
De Munich Classic is gelijk aan de Wyeast 3068, echter in praktijk vind ik de 3068 toch meer banaanbom. Maar zou dezelfde strain moeten zijn volgens diverse bronnen.
20 a 21 graden is banaansap, 19 graden is wat mij betreft de sweetspot. Wat denk jij André?

WB-06 vind ik een prima gist maar ik snap inderdaad de connectie met weizen niet helemaal, is de gist ooit besmet geraakt met Diastaticus? Veel te droog.

Rowanyt1309

Citaat van: Tapperij de Keizer op 06-01-2021  22:28 uHé Rowan,
Hoe staat het ervoor?
Al gebrouwen of wanneer gaat ie gebrouwen worden?
Leuke naam ook eigen-weizen ( lezen al eigenwijzen of op eigen wijze 😉)
Blijf jij of ben jij gebleven bij jou recept.
Koriander lijkt mij wel een leuke toepassing. Niet Duits maar dan maar Dutch 👌🏻

Hoi Tapperij de Keizer,

Het staat er goed voor. Wij hebben vandaag het merendeel gereed gemaakt voor het brouwen, maar morgen is de grote dag. Wij zijn gebleven bij ons recept, dus wij zijn ontzettend benieuwd wat er uit gaat komen. Leuk, he? Eigenwijzen. Vooral omdat wij de koriander er toch aan toe gaan voegen. Lekker eigenwijs. Wij denken dat als wij er koriander aan toe voegen, wij er meer een citrus smaak aan toe kunnen voegen. Wij hebben gekozen voor de Amarillo hop, omdat wij dat nog open hebben liggen en het gaan gebruiken als bitterhop en niet als aromahop. Weet jij wat het eigenlijk is?  Als wij het niet proberen, weten wij ook niet wat het uiteindelijk wordt.

Groeten,
Rowan.

trebvuister

Citaat van: Rowanyt1309 op 07-01-2021  16:56 u...Weet jij wat het eigenlijk is?  Als wij het niet proberen, weten wij ook niet wat het uiteindelijk wordt.

Precies, gewoon proberen en vooral hier laten weten hoe het geworden is
Ben benieuwd

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.