Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brew magic systeem  (gelezen 19491 keer)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Brew magic systeem
« Gepost op: 25-04-2006 14:31 u »
Heeft iemand wel eens gekeken naar de Brew-Magic systemen?

Ze zijn prijzig, van $3400 tot een dikke 5000 dollar maar ze zien er wel schitterend uit! Moet je ook eens kijken naar de "owner chat" onderaan, daar staan wel wat leuke foto's bij.

Toch was mijn brouwerij, zelfgebouwde WURMS en betegeld keuken gedeelte inclusief 2e hands gaskachel en 2e hands geiser "slechts" 2500 euro. Duur bier brouw ik overigens.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Brew magic systeem
« Reactie #1 Gepost op: 25-04-2006 15:26 u »
Vet cool systeem. Er is een Belg die zo'n ding heeft. Is die niet al eens hier geweest?

Ik zie alleen nergens het volume van die ketels vermeld staan, en de owner chat is niet echt een chat tussen owners. Meer een etalage. Wel boeiend.

Offline frankbaeyens

• Vol lid
  • Cerveza, de kracht van het graan!
« Reactie #2 Gepost op: 25-04-2006 16:31 u »
Deze Belg heeft alvast zo'n ding, nu zo'n 10 maand in gebruik en er - na zo'n 500 liter tot op heden - behoorlijk tevreden mee! Wie er meer wil over weten, er bestaat wel degelijk een forum van (meestal erg tevreden) gebruikers, te weten op http://groups.yahoo.com/group/sabcobrewmagic/

:degroeten:
Frank

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 25-04-2006 16:35 u »
Ha! Ik dacht wel dat jij het was!

Hoeveel brouw je nu per keer Frank?

Offline frankbaeyens

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 25-04-2006 16:59 u »
De ketels hebben een inhoud van 15.5 US gallon = 58.67 liter.
Ik brouw meestal 50 liter (gekoelde wort); maar omdat je dan al snel 60+ liter wort moet koken, kook ik dan zo'n 40-45 liter in de kookketel van de Brewmagic, en de rest in een afzonderlijke ketel tot er voldoende plaats is om alles veilig en zonder gevaar voor overschuimen in de Brewmagic ketel verder te koken!
Frank

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 25-04-2006 17:00 u »
Ik vergeet te vragen welk type je hebt en hoeveel je hebt moeten neerleggen voor de verscheping.

Offline frankbaeyens

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 25-04-2006 17:15 u »
de "Showcase Edition". Wat ik precies betaald heb voor verscheping, expeditiebedrijf, douane-kosten,  BTW, transport-over-de-weg...dat zoek ik vanavond voor je op, maar het was toch ongeveer de helft van de vertrekprijs, geloof ik...

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #7 Gepost op: 25-04-2006 19:29 u »
Dit temp controle systeem lijkt op het principe van mijn Herms,ik dacht dat ik wat nieuws had uitgevonden maar dat bestond dus al zo ongeveer. Handig, ook de Mash heeft een brander maar voor de spoel ketel een beetje overdreven, heb ik denk ik wat simpelers op gevonden.

It has an onboard pump, electronic heat exchanger, digital thermal controller, and a thermocouple probe for your mash kettle. Imagine this...

Set the controller for your desired mash temperature, turn the pump on to bring wort thru the Magic Box. The controller will adjust the wort temperature perfectly and return the wort to your kettle in a gentle whirlpool.

Offline Harold

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #8 Gepost op: 25-04-2006 21:33 u »
Mooie installatie Frank. Ruilen met de mijne.....

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 25-04-2006 22:14 u »
Frank, lachen, jij hebt die installatie. En zonder Iers mors brouw je er prachtige bieren mee. Zou je niet wat foto's kunnen plaatsen?

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #10 Gepost op: 26-04-2006 11:04 u »
@Frank,

Kan jij beschrijven of een foto misschien wat er allemaal in die zwarte kast zit? Ik ben erg nieuwsgierig en ik denk dat ook veel andere Herms gebruikers daar misschien hun voordeel mee kunnen doen.

Gr. Hans

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 26-04-2006 12:52 u »

Citaat
Frank, lachen, jij hebt die installatie.

Inderdaad, lachen dat ik die 5 rooien tenminste nog in mijn zak heb zitten.
Tering wat een geld.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 26-04-2006 13:00 u »
de "Showcase Edition". Wat ik precies betaald heb voor verscheping, expeditiebedrijf, douane-kosten,  BTW, transport-over-de-weg...dat zoek ik vanavond voor je op, maar het was toch ongeveer de helft van de vertrekprijs, geloof ik...

Dat is wel effe schrikken! Voor 5000 pietermannen ga ik toch ook liever zelf aan de knutsel.

Offline frankbaeyens

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 27-04-2006 00:37 u »
Lagos, voor alle duidelijkheid, dit is een RIMS, geen HERMS! Maw, het wort wordt over een elektrisch verwarmingselement gepompt dat in een metalen bus vervat zit, en gaat niet doorheen een warmwaterbad.  :lessmile: Werkt overigens prima, zonder de minste oververhittingseffecten of 'aanbranden' van het wort! In de "black box" zitten dus in essentie: een instelbare digitale controle-eenheid die temperatuurgegevens ontvangt van een sonde in de wortstroom, een elektrisch verwarmingselement in een metalen bus waar het wort doorheen wordt gepompt en indien nodig wordt verwarmd, en de circulatiepomp natuurlijk.
Mo, natuurlijk wil ik wat foto's plaatsen - bij de eerstvolgende brouwsessie neem ik alvast mijn digitale camera mee naar mijn brouwerij (lees: garage)  ;D
Hoppie en Edgar, tja, natuurlijk veel geld, maar een motorfiets of een chique eetplaats kosten natuurlijk meer, en die heb ik niet, kwestie van keuzes  ::)
En ruilen met jouw installatie Harold, daar moet ik eerst nog een nachtje over slapen  >:D
frank

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #14 Gepost op: 27-04-2006 11:36 u »
Wij brouwen hier ook met een RIMS-systeem. Hier is wel sprake van zelfbouw en de kookketel omvat 100 liter. Het verwarmen door het wort over een verwarmingselement te pompen werkt mijns inziens ook prima, maar ooit had ik wel de fout gemaakt om de kraan vlak na dit element te ver dicht te draaien waardoor het in de buis aanwezige wort wel deels verbrandde, met een niet zo fijne nageur in het uiteindelijke bier. Maar goed, van zulke fouten leer je wel... Ik denk dat ons element 2 kW is, maar het kan ook meer zijn, en het lukt ons aardig om de temperatuur stabiel te houden en relatief snel te laten stijgen. Het element wordt aangestuurd door een solid-state relais en je kunt aan een LED-je zien wanneer er verwarmd wordt en wanneer niet, en die knippert elke seconde: soms lang aan en kort uit (opwarmen), soms kort aan en lang uit (temperatuur gelijk houden). Werkt dat bij jou ook zo, Frank?

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #15 Gepost op: 27-04-2006 15:57 u »
Frank,

Sorry voor de velen vragen maar is de temperatuur controller geheel automatische in te stellen of moet je elke stap handmatig opnieuw instellen? Verder zou ik heel graag een foto zien van verdeelvork ofwel de terugstroom van het wort in de maischketel hoe gaat dat, men spreekt op de site over "whirlpool fashion"

Ik ben benieuwd, vast bedankt voor een antwoord.

Gr. Hans

Offline frankbaeyens

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 27-04-2006 23:12 u »
Eduard,

Met 'aanbranden' heb ik nooit problemen - wanneer ik het element verwijder om het te reinigen heeft er zich hoogstens een grijs kleverig laagje gevormd, dat er met een doekje/sponsje zo af te wrijven valt. In de handleiding/op het Yahoo forum wordt wel gezegd dat wanneer er lucht terecht komt in het circuit, er wel kans bestaat op 'aanbranden', maar dat is me dus nog nooit voorgevallen.

Ik geloof dat het een verwarmingselement van 2.5 kW is - de volgende keer dat ik het verwijder zal ik het nog eens controleren. Wel één bemerkingen: voor het bereiken van een volgende rusttemperatuur, gebruik ik een combinatie van elektrische opwarming én kleine vlam onder de maischketel (dat is ook de te volgen werkwijze volgens de handleiding); op deze wijze zorg ik meestal voor een stijging van de temperatuur van ongeveer 0.75°C à 1° C per minuut. Om de rusttemperatuur te handhaven gebruik ik enkel het elektrische element.

Wat betreft de indicatoren: ééntje licht op wanneer de temperatuur boven de ingestelde waarde zit, een ander wanneer de temperatuur binnen de juiste marges zit, een derde wanneer de temperatuur te laag zit, en een vierde geeft aan dat er effectief wordt bijgewarmd. Ik kan de digitale thermometer overigens kalibreren, zodat hij exact dezelfe waarde weergeeft als de analoge therometer die ook meet daar waar de sonde voor de digitale therometer in de wortstroom zit.

Hans,

Neen, ik kan niet het hele maischschema ineens instellen: bij iedere nieuwe stap moet ik manueel de nieuwe gewenste temperatuur instellen.

En tenslotte: die "whirlpool fashion" is misschien wat misleidend (en anderzijds ook weer niet). Ik verklaar me nader. Boven het graanbed wordt een 3-4 cm wort aangehouden. Aan het uitstroom-buisje bovenaan de wortketel wordt een stukje soepele slang bevestigd, en dit wordt bovenop het graanbed gelegd (onder de oppervlakte van de 3-4 cm wort), cirkelvormig tegen de randen van de ketel aan. Op die manier gaat het wort boven het graanbed inderdaad zachtjes ronddraaien, 'in een whirlpool fashion', maar er wordt dus niet "verneveld" of "gesproeid" of zo. Op de Yahoo users site is daar al uitvoerig over geschreven: sommige gebruikers hebben inderdaad een soort draaiende "sproei-installatie" gemaakt. Maar de ontwerpers van de Brewmagic beweren dat zij jaren aan deze installatie hebben gesleuteld, en dat hun eenvoudig "slangetje" met het "whirlpool effect" de meest homogene verdeling van de temperatuur in het hele graanbed verzekert. Er wordt geclaimd dat er bij metingen op 4-5 plaatsen in het graanbed géén verschillen groter dan 1° C zouden bestaan, indien de "flow" op de correcte manier wordt gerealiseerd.

:proost2:

Frank

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #17 Gepost op: 28-04-2006 01:52 u »
Boven het graanbed wordt een 3-4 cm wort aangehouden. Aan het uitstroom-buisje bovenaan de wortketel wordt een stukje soepele slang bevestigd, en dit wordt bovenop het graanbed gelegd (onder de oppervlakte van de 3-4 cm wort), cirkelvormig tegen de randen van de ketel aan. Op die manier gaat het wort boven het graanbed inderdaad zachtjes ronddraaien, 'in een whirlpool fashion

Frank heel erg bedankt, en als het je uitkomt, zou ik en waarschijnlijk meer leden dit graag op een foto zien, "a picture say more than thousand words"

Proost,  Hans

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #18 Gepost op: 01-06-2006 19:44 u »
@Frank en andere bezitters van dit "whirlpool" systeem

Lijkt dit een beetje op wat er in de Brew magic maischketel wordt gebruikt?

Op de foto lijkt het overigens door de spiegeling of er twee instroom buizen zijn maar het is er in werkelijkheid maar een (niet te geloven het lijkt wel een spiegel die ketel van mij  :) )

Gr. Hans

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 01-06-2006 21:00 u »
Dit lijkt mij een prima systeem om oxidatie van het wort te voorkomen.

Wat ik niet zo goed snap waarom je een whirlpool-effect zou willen nastreven als het wort toch door een filterplaat gefilterd wordt. Door het whirlpool-effect krijg je in het midden meer materiaal dat afzet dan aan de kanten. Ik kan het mis hebben maar ik vermoed dat dit tot gevolg heeft dat het filteren minder effectief verloopt.

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #20 Gepost op: 01-06-2006 21:34 u »
Door gebruik te makend van dit whirlpool effect schijnt het dat de temperatuur in de gehele maischketel meer constant is, ik heb het siliconen slangetje dus links omgelegd omdat op deze kant van onze wereldbol een afvoer al een linksdraaiende kolk heeft, alle beetjes helpen.  :)

Gr. Hans

Offline David

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwen doe ik met broeders!
    • De 4 broeders
« Reactie #21 Gepost op: 01-06-2006 21:46 u »
En over siliconenen gesproken; waar heb je die sappige avatar opgesnord ? (Excuus mochten het je vriendinnen c.q. dochters zijn  >:D)

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #22 Gepost op: 01-06-2006 21:53 u »
Hoeveel biertjes heb jij al op?

Het zijn geloof ik zijn vriendin en zijn schoonzus.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #23 Gepost op: 01-06-2006 21:54 u »
omdat op deze kant van onze wereldbol een afvoer al een linksdraaiende kolk heeft, alle beetjes helpen.  :)

Mag ik even een mythje busten? Dit verschijnsel heet het Corioliseffect wat dus niet van toepassing is op wastafelschaal. Dat het water in Australie de andere kant op draait is dus flauwe***

Johannes

Offline frankbaeyens

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 01-06-2006 23:00 u »
Ik heb een paar fotootjes van mijn laatste brouwsessie - maar hoe post ik die hier/elders?
Heb ook enkele korte filmpjes waarop het (erg minimale) "whirlpool-effect" te zien is, maar die zijn allicht te groot om ergens te posten (ongeveer 6 Mb)

frank