Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Papier voor etiketten  (gelezen 1202 keer)

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Land: nl
  • Good beer makes its own friends!
    • Brouwerij d'n Aalscholver
Papier voor etiketten
« Gepost op: 23-12-2020 11:34 u »
Dag allemaal,

Na eerst grondig te hebben gezocht in de reeds bestaande topics over etiketten helaas geen antwoord kunnen vinden.

Inmiddels zijn we ook wel wat verder en heb ik enkel nog een vraag over het papier waarop ik het beste mijn etiketten kan afdrukken. Ik print nu op iets dikker (90 grams) laserprintpapier. Print is prima. Geplakt met een Prittstift

Echter nu blijkt, en dat zie ik ook bij andere brouwers en zelf sommige commerciŽle bieren, dat het etiket gaat bobbelen als het nat wordt, bijvoorbeeld in de koelkast. Geen gezicht en jammer voor al het werk. Als ik het papier vergelijk met het etiket van bijvoorbeeld Brouwerij  het IJ, Engelbertus, Hoop of gebrouwen door vrouwen en natuurlijk alle andere grote brouwerijen. Duidelijk is dat het papier of de afwerking duidelijk anders is dan het papier wat ik/wij gebruiken.

Is er iemand (een insider?) die mij kan vertellen welk papier dit is en of dit papier ook in A4 formaat te verkrijgen is en zo ja waar?

Gr. Jeroen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Papier voor etiketten
« Reactie #1 Gepost op: 23-12-2020 11:53 u »
Ik weet niet of de volgende oplossing voor jou voldoende is, maar ik spoot haarlak over het gelijmde en gedroogde etiket.

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #2 Gepost op: 23-12-2020 11:56 u »
Hoi,
Het opbollen e.d. kan je voorkomen.
Net als behang en alle andere papiersoorten zet papier uit als het vochtig/nat is.
Daarom is het slim om je etiketten op de flesjes te plakken met een waterhoudende lijm, denk hierbij aan behanglijm of ook melk.
Daar smeer je de etiketten mee in en laat ze eventjes liggen om uit te zetten.
Vervolgens op de flesje bevestigen en klaar is Kees (in jouw geval Jeroen).
Succes en groet,
broeder Willem

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #3 Gepost op: 23-12-2020 12:21 u »
Nat sterk vast papier krult/bobbelt normaal gesproken niet. Kan ook zijn dat het printen voor het krullen zorgt; vaak wordt het papier verwarmd daarbij.

Fijne plak: Glutofix

Offline Jeroen76

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 23-12-2020 12:23 u »
Alle lijmen (zo ook melk) geprobeerd en ook de haarlak. Mijn vraag richt zich echter op het papiersoort met alle lijmen en zeker de melk bobbelt het papier en dat met name iets wat ik wil voorkomen . Als het droog is is het probleem wel weg maar als het weer nat wordt in bijvoorbeeld een koelkast bobbelt het weer net zo vrolijk op.

Vandaar dat ik het bobbelen dan ook neerleg bij het gebruik van het verkeerde soort papier en niet bij de lijm.

Gr. Jeroen

Offline Jeroen76

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 23-12-2020 12:24 u »
Nat sterk vast papier krult/bobbelt normaal gesproken niet. Kan ook zijn dat het printen voor het krullen zorgt; vaak wordt het papier verwarmd daarbij.

Fijne plak: Glutofix
Het lijkt er op dat het papier wat wij gebruiken te veel vocht opneemt en dat van de etiketten die ik hierboven opnoem vele malen minder.

Gr. Jeroen

Online Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 23-12-2020 18:24 u »
.. heb ik enkel nog een vraag over het papier waarop ik het beste mijn etiketten kan afdrukken. Ik print nu op iets dikker (90 grams) laserprintpapier. Print is prima. Geplakt met een Prittstift
Echter nu blijkt, en dat zie ik ook bij andere brouwers en zelf sommige commerciŽle bieren, dat het etiket gaat bobbelen als het nat wordt, bijvoorbeeld in de koelkast. Geen gezicht en jammer voor al het werk.
Het is maar wat je doel is, en hoeveel tijd je er in wil stoppen.
Wat mij betreft moet het etiket watervast zijn. Moet temperatuurschommelingen, koelkast, vriezer etc overleven. Dus blijven plakken en leesbaar blijven.
- Brainfarth in 2018 bracht me hier: https://www.123inkt.nl/123inkt-fotopapier-sticker-glossy-A4-wit-10-stickers-i43136-t166083.html . Watervast, maar alleen A4.
Gebruik ze nu 3 jaar met plezier.  Even in lauw sop en de etiketten komen los, maar nog leesbaar.
Knippen en plakken vereist, maar is ook een beetje hobby. Net als gist/starters maken..
Groet, Snelbier

Tags: