Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Voss Kveik Vienna  (gelezen 1848 keer)

Online oneman

• Vol lid
  • Land: nl
  • if bottle.empty(): new(Bottle) else bottle.drink()
Voss Kveik Vienna
« Gepost op: 20-12-2020 22:15 u »
Hi allemaal,

Ik wil een Vienna (-achtig) bier brouwen met gebruik van Voss Kveik gist i.p.v. lager gist (Ik probeer nu zoveel mogelijk met Kveik te brouwen, voornamelijk omdat ik dat praktisch vind.) Dat doe ik met het onderstaande eenvoudige recept. (Ik wit het ook eenvoudig houden om deze voor mij nieuwe mouten goed te leren kennen)

Het punt is echter dat Brewfather een zeer hoge final gravity uitrekent o.b.v. de Lallemand Voss Kveik. Dat leidt tot een hoge benodigde begin SG. Echter, als ik een voor mijn gevoel wat realistischer eind SG neem, dan zou het te zwaar gaan uitvallen. Wat denken jullie, gaat de Voss Kveik inderdaad een eind SG van 1.029 opleveren of meer iets tussen 1010 en 1020? Mijn gevoel zegt dat ik de moutstort iets moet verlagen om te voorkomen straks met een biertje van tegen de 7% te eindigen.

Opmerkingen over het recept zijn welkom. Ik hoop een moutig biertje te krijgen met duidelijke Vienna toets, versterkt door de karamel en koekjes van de Cara Red.

Dagelijks brood (Kveik Vienna)

(Brewfather export)

4,9%

All Grain

Klarstein Fllhorn 10l.
70% efficiency
Batch Volume: 11.5 L (Kettle)
Fermenter Volume: 11.04 L
Boil Time: 60 min

Mash Water: 17.24 L
HLT water: 3 L
Total Water: 20.24 L
Boil Volume: 14 L
Pre-Boil Gravity: 1.054

Vitals
Original Gravity: 1.066
Final Gravity: 1.029 <-- dit vertrouw ik dus niet
IBU (Tinseth): 22
Color: 27 EBC

Mash
Strike Temp 74.1 C
Temperature 70 C 30 min
Mash out 78 C 10 min

Malts (3.5 kg)
2.75 kg (78.6%) The Swaen GreenSwaen Vienna Grain 10 EBC
750 g (21.4%) The Swaen GreenSwaen Gold Red Grain 50 EBC

Hops (38 g)
8 g (18 IBU) Pilgrim 11% Boil 60 min
30 g (2 IBU) Styrian Goldings (Whole) 3.4% Aroma 20 min hopstand

Hopstand at 77 C

Yeast
1 pkg Lallemand (LalBrew) Voss Kveik 77%

Fermentation
Primary 35 C 2 days
Secondary 20 C 3 days

Carbonation: 3 CO2-vol

oneman

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline wernerthefox

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Voss Kveik Vienna
« Reactie #1 Gepost op: 20-12-2020 23:07 u »
Mijn inschatting is dat de vergistingsgraad van Voss vergelijkbaar is met MJ M42 / Nottingham. Hoog maar zo'n 5 punten minder dan diastaticus (M31 en M29) voor een tripel. Ik denk ook iets lager dan MJ M44 (West Coast). Maar goede omzetting, paar puntjes maakt mij niet zoveel uit omdat ik vaak zware bieren brouw. Dus wat gebeurt er als je MJM42 of Nottingham invult?

PS werk met refractometer dus kan je geen absolute waardes geven.
PPS denk ook dat je de moutstort iets moet verlagen als je recept is gebaseerd op een lager stam, een goede (niet-diastaticus) bovengister gaat iets verder door.
PPPS ik twijfel of Voss geschikt is voor een faux-lager met moutige toets. Hij geeft fruitigheid, en een zuurtje. Wat als je een 'steam lager' maakt? In dit topic wordt Lutra Kveik aangeraden, maar kom daar maar eens aan. https://www.reddit.com/r/Homebrewing/comments/i92grx/cleanest_and_most_neutral_kveik_yeast/

Online oneman

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 21-12-2020 11:01 u »
[...] wat gebeurt er als je MJ M42 of Nottingham invult?
Het zit hem in de vergistingsgraad. Als ik MJ M42 invul, veranderd er niks. Ook bij Nottingham van Lallemand. Deze hebben allemaal ongeveer de zelfde opgegeven vergistingsgraad als de Lallemand Voss Kveik (althans in Brewfather) van 75%. Er gebeurt pas iets als ik WLP039 Nothingham toevoeg. Die heeft een vergistingsgraad van 82%. Dan gaat het geschatte alcoholpercentage omhoog van 4,9 naar 5,3 en de eind SG van 1.029 naar 1.026.

In de documentatie van Lallemand staat voor Voss Kveik 'medium to high attentuation'... dat zegt niet veel, maar 77% die Brewfather hanteert is dan wel wat aan de lage kant. Eigenlijk kan ik terugkijkend mijn eigen vraag beantwoorden. De vorige brouw met deze gist eindigde op 1.010 en een eerdere met WL518 Kveik op 1.008. Daar echter gebruikte ik mouten die een opbrengst boven de 80% hebben. De Swaen Vienna en Red echter zitten net iets boven de 75%. Ik kan de berekening van Brewfather niet helemaal volgen, maar ik ga mijn moutstort toch maar iets reduceren en kijken waar ik uitkom.

Citaat
PPPS ik twijfel of Voss geschikt is voor een faux-lager met moutige toets. Hij geeft fruitigheid, en een zuurtje. Wat als je een 'steam lager' maakt? In dit topic wordt Lutra Kveik aangeraden, maar kom daar maar eens aan. https://www.reddit.com/r/Homebrewing/comments/i92grx/cleanest_and_most_neutral_kveik_yeast/

Ik denk dat het wel meevalt. Het is geen zeer uitgesproken gist. De traditionele Norwegian Farmhouse Ale is ook een moutige stijl, (maar wel veel zwaarder). Ik denk er nog even over na of ik het erop waag of toch gewoon een lager gist gebruik.

Offline hans100w

• Senior lid
  • BrouwTV
    • BrouwTV
« Reactie #3 Gepost op: 21-12-2020 12:00 u »
Zoek in de bibliotheek van Brewfather naar de Vienna lager van David Heath. Die lijkt er wel op en die heb ik ook gebrouwen met Voss kveik. Wel Europese mout gebruikt en iets andere hop variant, maar het resultaat was verbijsterend: Na enkele weken lagering een zeer clean bier niet van een lager te onderscheiden. Ik heb 3 theelepeltjes kveik slurry van de vorige brouw gebruikt op 20 liter wort en laten vergisten op 19 graden celcius. begin SG 1053, eind SG 1013. Enstaps maisch 66 graden 80 min. De slurry had 5 maand in de koelkast gestaan  8)

Online JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #4 Gepost op: 21-12-2020 14:31 u »
D kveik voor een lager zou, naar verluidt, de Ubbe (WHC)/Oslo (Bootleg Biology) zijn. "Lager at body temperature". Die zou heel clean vergisten op 37C.

Ik heb zelf een Oslo Kveik geprobeerd die ik via Internet gekocht had, maar daar zat een zuurtje in. Waarschijnlijk omdat die Oslo bij Ek & Tid vandaan kwam en die hebben voornamelijk zure biertjes.

Als je toch op 20C zou gaan vergisten met Voss, kun je ook nog Fermentis W34/70 overwegen. We zijn erachter gekomen dat die zonder enig probleem of invloed op de smaak prima op 20C gebruikt kan worden. Dan is ie ook in een dag of 5 klaar.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #5 Gepost op: 21-12-2020 14:53 u »
Ik heb een (special) IPA gebrouwen met de Lallemand Voss Kveik en mijn vergistingsgraad was 77,5%, van 1060 naar 1013.
Maischschema 60 minuten op 67C en 10 minuten op 78.
(60% pale, 20% haver, 10% tarwe en 10% havetrlokken)

Dus die 75 van Brewfather lijkt toch wel te kloppen? Ik zou je maischtemperatuur wat verlagen, dan komt je eind SG beter uit.

Online JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 21-12-2020 16:03 u »
Ik heb een (special) IPA gebrouwen met de Lallemand Voss Kveik en mijn vergistingsgraad was 77,5%, van 1060 naar 1013.
[...]
Dus die 75 van Brewfather lijkt toch wel te kloppen?
Ik heb een Porter vergist met Lallemand Voss Kveik en die ging van 1,056 naar 1,014. SVG is dan 75%, dus dat lijkt inderdaad precies te kloppen in Brewfather.

Alleen maar 30 minuten maischen op 70C vind ik vrij kort en geeft, zoals Edwin al zegt, in verhouding veel meer onvergistbare suikers. Of heb je in de copy/paste de 30 minuten op 65 C stap gewist?

Online oneman

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 21-12-2020 18:59 u »
Ik heb een Porter vergist met Lallemand Voss Kveik en die ging van 1,056 naar 1,014. SVG is dan 75%, dus dat lijkt inderdaad precies te kloppen in Brewfather.

Alleen maar 30 minuten maischen op 70C vind ik vrij kort en geeft, zoals Edwin al zegt, in verhouding veel meer onvergistbare suikers. Of heb je in de copy/paste de 30 minuten op 65C stap gewist?

Had ik over het hoofd gezien. Even aangepast naar 60 min op 70C, maar dan geeft Brewfather nog steeds een estimated FG van 1.029... schiet mij maar lek.  :-\

Ik denk dat ik de eind SG maar handmatig zet op 1,015 op basis van jullie en mijn eerdere ervaringen. Dan neem ik hem nog vrij conservatief lijkt me. Vervolgens pas ik de moutstort aan om op het doel ABV te komen van 5%.

Online JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 21-12-2020 20:27 u »
Gek, ik heb jouw recept ingevoerd voor mijn ketel (alles x 1,3) en ik kom ook op een eind SG van 1,029 (begin SG 1,077 dus wel 12 punten hoger dan jij). Dat zou een SVG van bijna 61% geven volgens Brewfather, terwijl de SVG van Voss op 77% staat.

Kenmerken
Begin SG: 1.077
Eind SG (Geav): 1.029
IBU (Tinseth): 27
Kleur: 29.5 EBC

Maischen
Temp. inmaischen 74.7 C
Temperatuur 67 C 60 min

Mouten (4.6 kg)
3.6 kg (78.3%) The Swaen GreenSwaen Vienna Graan 10 EBC
1 kg (21.7%) The Swaen GreenSwaen Gold Red Graan 50 EBC

Hop (57 g)
12 g (25 IBU) Pilgrim 11.5% Koken 60 min
45 g (3 IBU) Styrian Goldings (Bloemen) 3.4% Aroma 20 min hopstand @ 77 C
Hopstand op 77 C

Gist

Geschat Eind SG: 1,029
Schijnbare vergistingsgraad: 60,8%
Alcohol per Volume: 6,8%

Online oneman

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 21-12-2020 20:45 u »
Zoek in de bibliotheek van Brewfather naar de Vienna lager van David Heath. Die lijkt er wel op en die heb ik ook gebrouwen met Voss kveik. Wel Europese mout gebruikt en iets andere hop variant, maar het resultaat was verbijsterend: Na enkele weken lagering een zeer clean bier niet van een lager te onderscheiden. Ik heb 3 theelepeltjes kveik slurry van de vorige brouw gebruikt op 20 liter wort en laten vergisten op 19 graden celcius. begin SG 1053, eind SG 1013. Enstaps maisch 66 graden 80 min. De slurry had 5 maand in de koelkast gestaan  8)
Dat klinkt bemoedigend. Ik probeer het ook maar eens.

Online oneman

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 21-12-2020 20:47 u »
Als je toch op 20C zou gaan vergisten met Voss, kun je ook nog Fermentis W34/70 overwegen. We zijn erachter gekomen dat die zonder enig probleem of invloed op de smaak prima op 20C gebruikt kan worden. Dan is ie ook in een dag of 5 klaar.
Dat is zeker een optie. Die houd ik achter de hand, mocht de Kveik geen bevredigend resultaat bieden. Er is immers altijd een volgende ronde met een aangepast recept.

Online oneman

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 21-12-2020 20:51 u »
Gek, ik heb jouw recept ingevoerd voor mijn ketel (alles x 1,3) en ik kom ook op een eind SG van 1,029 (begin SG 1,077 dus wel 12 punten hoger dan jij). Dat zou een SVG van bijna 61% geven volgens Brewfather, terwijl de SVG van Voss op 77% staat.
[...]

Goed dat je dat even heb uitgeprobeerd!  :groots: Dan ben ik dus niet gek!  :nut:

Ik houd het maar op een anomalie van Brewfather en ga het met een fixed FG van 1.015 en een aangepaste moutstort proberen. Dan brouwen een eens zien wie er gelijk heeft Brewfather of wij!  >:D

Online oneman

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 21-12-2020 21:11 u »
Nieuwe versie van het recept, met fixed geschat eind SG van 1.015 en aangepaste moutstort voor een doel ABV van 5%

Dagelijks brood (Kveik Vienna)
Vienna Lager
5.0%

All Grain

Klarstein Fllhorn 10l.
70% efficiency
Batch Volume: 11.5 L (Kettle)
Fermenter Volume: 11.04 L
Boil Time: 60 min

Mash Water: 15.5 L
Sparge Water: 1.18 L / 3 L HLT water
Total Water: 18.5 L
Boil Volume: 14 L
Pre-Boil Gravity: 1.043

Vitals
Original Gravity: 1.053
Final Gravity (Fixed): 1.015
IBU (Tinseth): 24
Color: 23 EBC

Mash
Strike Temp 73.6 C
Temperature 70 C 60 min
Mash out 78 C 10 min

Malts (2.8 kg)
2.2 kg (78.6%) The Swaen GreenSwaen Vienna Grain 10 EBC
600 g (21.4%) The Swaen GreenSwaen Gold Red Grain 50 EBC

Hops (38 g)
8 g (22 IBU) Pilgrim 11% Boil 60 min
30 g (3 IBU) Styrian Goldings (Whole) 3.4% Aroma 20 min hopstand

Hopstand at 77 C

Yeast

Fermentation
Primary 35 C 2 days
Secondary 20 C 3 days

Carbonation: 3 CO2-vol

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
« Reactie #13 Gepost op: 21-12-2020 22:04 u »
Ik denk dat er wat mis is met de berekening van de opbrengst van de mouten. Ik heb zitten spelen in Brewfather  maar dat gaat als kanten op...

Gebruik je de beta versie van Brewfather?

Online oneman

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 21-12-2020 22:52 u »
Ik denk dat er wat mis is met de berekening van de opbrengst van de mouten. Ik heb zitten spelen in Brewfather  maar dat gaat als kanten op...

Gebruik je de beta versie van Brewfather?

Ik gebruik geen beta versie. Ik vermoed ook dat het aan de berekening ligt ja. Het lijkt erop dat de maximale opbrengst van de mout niet helemaal goed gaat. Alsof er een veel te groot deel onvergistbare suikers wordt berekend.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • FRED Brewery
« Reactie #15 Gepost op: 22-12-2020 20:21 u »
Ik gebruik geen beta versie. Ik vermoed ook dat het aan de berekening ligt ja. Het lijkt erop dat de maximale opbrengst van de mout niet helemaal goed gaat. Alsof er een veel te groot deel onvergistbare suikers wordt berekend.

Ik heb even contact gezocht met de maker. Hij zei dat je misschien de methode van berekenen van de vergisting op "advanced" had staan, dat was bij mij in ieder geval zo. Die moet op"normaal" staan.
(Bij advanced neemt ie de kleur van de mout mee, maar dat gaat dus niet goed).

Onder instellingen dus:

Online JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 22-12-2020 20:33 u »
Ahhh, kijk. Nou komt ie bij mij niet op 1.029 maar op 1.018 en een SVG van 75,4%.
Maar, waarom staat Brewfather dan standaard op 'Geavanceerd'? Ik heb niks omgezet. Dus als de SG berekening beter 'normaal' kan zijn, dan zou de ontwikkelaar hem daar beter standaard op zetten..

Online oneman

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 22-12-2020 22:06 u »

Ik heb even contact gezocht met de maker. Hij zei dat je misschien de methode van berekenen van de vergisting op "advanced" had staan, dat was bij mij in ieder geval zo. Die moet op"normaal" staan.
(Bij advanced neemt ie de kleur van de mout mee, maar dat gaat dus niet goed).

Top! Dat was 'm....  :groots:

Overigens was mijn schatting van 1.015 dus niet zo gek; nu komt Brewfather daar precies op uit met z'n schatting!  :D

Offline hans100w

• Senior lid
  • BrouwTV
    • BrouwTV
« Reactie #18 Gepost op: 22-12-2020 23:49 u »

Maar, waarom staat Brewfather dan standaard op 'Geavanceerd'?

Hmm, bij mij stond ie standaard al op normaal, ik heb dat nooit veranderd. Vreemd.

Online oneman

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 03-01-2021 18:46 u »
Afgelopen maandag, de 28e gebrouwen. De vergisting verliep zoals te verwachten van kveik: binnen 24 uur op 30C was de activiteit in het waterslot weg. Daarna het vat nog een aantal dagen laten staan en toen... bleek de eind SG 1.029! Het vat stond die dagen na de hoofdgisting wel vrij koud, ik vermoed 18 19C. Gisteren daarom het vat even gezwenkt en provisorisch verwarmd tot 30C. Nu, 24 uur later is er geen waterslot activiteit en de SG is onveranderd.  :(

Ik weet even niet wat te doen. Het lijkt mij niet erg waarschijnlijk dat mijn 70C maisch zoveel onvergistbare suikers heeft opgeleverd? Nog langer wachten of e.e.a. weer opstart?  :weetniet:

Offline GvB84

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 03-01-2021 19:17 u »
Het lijkt er op dat de Voss Kveik stilvalt bij afkoeling.
Ik heb deze gist nu 2x gebruikt. Ik vergist op 35 C. Ik kom wel veel lager uit. Ca. 1012 bij start SG 1076. Ik krijg de hergisting op fles niet meer op gang. Dat is op kamertemperatuur. Ook met wat slurrie in het bottelvat krijg ik maar heel langzaam koolzuur op de flessen. Tot nu toe niet erg tevreden over de gist.

Temperatuur niet laten zakken voordat je om en nabij je eind SG zit en bottelgist gebruiken is mijn advies.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 04-01-2021 21:31 u »
Afgelopen maandag, de 28e gebrouwen. De vergisting verliep zoals te verwachten van kveik: binnen 24 uur op 30C was de activiteit in het waterslot weg. Daarna het vat nog een aantal dagen laten staan en toen... bleek de eind SG 1.029! Het vat stond die dagen na de hoofdgisting wel vrij koud, ik vermoed 18 19C. Gisteren daarom het vat even gezwenkt en provisorisch verwarmd tot 30C. Nu, 24 uur later is er geen waterslot activiteit en de SG is onveranderd.  :(

Ik weet even niet wat te doen. Het lijkt mij niet erg waarschijnlijk dat mijn 70C maisch zoveel onvergistbare suikers heeft opgeleverd? Nog langer wachten of e.e.a. weer opstart?  :weetniet:

Toch denk ik dat wel waarschijnlijk is dat je geen vergistbare suikers meer hebt...

Wat was je begin SG en hoe zag de moutstort uit? Suiker, donkere mouten, caramouten?

Online oneman

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 04-01-2021 23:35 u »
Citaat
Wat was je begin SG en hoe zag de moutstort uit? Suiker, donkere mouten, caramouten?
Begin SG was 1.053, SG is nu 1.028, maar zou 1.015 moeten worden volgens Brewfather. De stort was 3.6 kg (78.3%) The Swaen GreenSwaen Vienna en 1 kg (21.7%) The Swaen GreenSwaen Gold Red. Ik heb gemaischt op 70C en vergist op 30C.

Nu, na toevoegen van wat extra gist en op 30C geen activiteit. Ik begin te vermoeden dat mijn maisch inderdaad zeer veel onvergistbare suikers heeft opgeleverd. Dat wordt een zoet biertje.

Ik denk dat ik maar ga bottelen, als de boel dan goed op druk komt weet ik waar het aan lag. Weggooien kan altijd nog.  :-\

Offline wernerthefox

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #23 Gepost op: 05-01-2021 07:45 u »
Nu, na toevoegen van wat extra gist en op 30C geen activiteit. Ik begin te vermoeden dat mijn maisch inderdaad zeer veel onvergistbare suikers heeft opgeleverd. Dat wordt een zoet biertje.
Hoe zoet het wordt ligt ook aan de chemische identiteit van de rest suikers. Als alle sucrose, glucose en vooral fructose is vergist kan het nog meevallen met de zoetheid. Ben benieuwd!

Online oneman

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 07-01-2021 14:22 u »
Gisteren gebotteld. Geur is zeer aangenaam moutig, koekjes, zoetig bij kamertemperatuur, na koeling in koelkast (da's dan wel 3C, dus erg koud) wat vlakker. Zal blijken hoe dat uitvalt in het uiteindelijke glas. De smaak is moutig en vol, maar dat was te verwachten. Het wordt verwacht ik best lekker, alleen wat laag in alcohol (3,5% i.p.v. 5,3%) maar daar kan ik mee leven. Kleur is mooi, was al redelijk helder.

Ik heb al weer nieuwe mout besteld voor een volgende ronde waarbij ik op een lagere temperatuur ga maischen. Heb ook meteen Fermentis SafLager W-34/70 besteld, zodat ik ook een versie met lager gist kan proberen. Al doende leert men.

Nu een paar dagen geduld en dan proeven.  :biersmile:

Tags: