Discussie over gebruik tetrahop

Gestart door Oscar, 16-12-2020 00:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Dit is een afgesplitst topic.

Citaat van: LAM op 16-12-2020  00:53 uHet stond in een recept dat ik wil brouwen. Ik houd me hier liever aan voordat ik begin te prutsen

De receptmaker was al aan het prutsen... en nu jij dus ook... :nut: :'( :'( :'(

LAM

Citaat van: Oscar op 16-12-2020  00:55 uDe Recept maker was al aan het prutsen....en nu jij dus ook.... :nut: :'( :'( :'(
Deze thread gaat over het aankopen van tetrahop als groep. Als u bepaalde meningen heeft over of men dit wel of niet moet gebruiken kunt u daar eventueel een eigen thread over openen. Hier proberen we namelijk het overzicht te bewaren wie een plezier gedaan kan worden met zo'n flesje.

Emile

Citaat van: LAM op 16-12-2020  16:18 uDeze thread gaat over het aankopen van tetrahop als groep. Als u bepaalde meningen heeft over of men dit wel of niet moet gebruiken kunt u daar eventueel een eigen thread over openen. Hier proberen we namelijk het overzicht te bewaren wie een plezier gedaan kan worden met zo'n flesje.
Helemaal mee eens. Ik wil juist eens experimenteren met die tetrahop bij enkele bieren die, ondanks alle maatregelen die ik neem, een minder goede schuimkraag opleveren. Bij mij zijn dat bijvoorbeeld een Kölsch en een Weizen. Andere bieren leveren wel een prima schuimkraag op. Ik vermoed dat het toch de gebruikte gist is, dus ga ik graag met die tetrahop aan de slag bij deze bieren.

Ik ben in ieder geval erg blij met de actie van Enos en hoop dat er nog meer brouwers mee willen doen.

André de Laat

Citaat van: LAM op 16-12-2020  16:18 uDeze thread gaat over het aankopen van tetrahop als groep. Als u bepaalde meningen heeft over of men dit wel of niet moet gebruiken kunt u daar eventueel een eigen thread over openen. Hier proberen we namelijk het overzicht te bewaren wie een plezier gedaan kan worden met zo'n flesje.

En tóch heeft Oscar gelijk. Je verdoezelt zo je brouwfouten. Ik brouw nu een jaar of zes. Nooit last gehad van geen of slechte schuimkraag.
Er hoeft ook geen aparte thread over te worden geopend. Zoek eens in de tags naar schuimhoudbaarheid. Je zult zien dat je ook een goede schuimhoudbaarheid kunt krijgen zonder één of andere toevoeging.

André.

rfrins

Snappen we André, persoonlijk vind ik het grappig het te proberen en het verschil te zien en eventueel te proeven. Ik zie het als experiment.

LAM

Citaat van: rfrins op 20-12-2020  10:13 uSnappen we André, persoonlijk vind ik het grappig het te proberen en het verschil te zien en eventueel te proeven. Ik zie het als experiment
Daar kan ik me volledig bij aansluiten. Ik vind het wel eens het proberen waard. Hobbybrouwen is overigens de vorm van brouwen waarbij je volledig zelf de regie hebt. Hier kun je dus zo veel op experimenteren als je maar wil. Het is natuurlijk jouw eigen hobby :)

Pim

Citaat van: André de Laat op 20-12-2020  08:31 uEn tóch heeft Oscar gelijk. Je verdoezelt zo je brouwfouten. Ik brouw nu een jaar of zes. Nooit last gehad van geen of slechte schuimkraag.
Er hoeft ook geen aparte thread over te worden geopend. Zoek eens in de tags naar schuimhoudbaarheid. Je zult zien dat je ook een goede schuimhoudbaarheid kunt krijgen zonder één of andere toevoeging.

André.
Je zou gelijk hebben wanneer je altijd maar Tetrahop zou gebruiken om een mooi en stabiel schuim te krijgen. Maar je gaat daarmee voorbij aan het feit dat er ook bieren zijn die op zichzelf nagenoeg geen schuim zullen hebben door hun samenstelling. Denk hierbij bv aan zware RIS-sen (12% plus). Op zich zou je dat kunnen accepteren als "het hoort bij die bierstijl" maar met behulp van een beetje Tetrahop kan je daar dan ook een mooie schuimkraag op krijgen, als je dat wil natuurlijk.

bierfan

Tetrahop is niet zaligmakend hoor. Ik heb nu een blond bier op de tap, vergist met mj m47. Schuimhoudbaarheid is niet best, ondanks het gebruik van tetrahop.

Ik geloof ook niet dat je met tetrahop brouwfouten kunt verdoezelen.

Jacques

Citaat van: bierfan op 20-12-2020  12:42 uTetrahop is niet zaligmakend hoor. Ik heb nu een blond bier op de tap, vergist met mj m47. Schuimhoudbaarheid is niet best, ondanks het gebruik van tetrahop.

Ik geloof ook niet dat je met tetrahop brouwfouten kunt verdoezelen.

Je hebt stoffen die sterk schuimnegatief zijn zoals hogere alcoholen.
Tetrahop is sterk schuimpositief maar als je veel hogere alcoholen hebt is daar weinig kruid tegen gewassen.

De oplossing is de hoeveelheid hogere alcoholen te beperken door te vergisten bij een lagere temperatuur of een ander gistskeuze te maken.

Het een en ander neemt niet weg dat tetrahop een positieve bijdrage levert aan de schuimhoudbaarheid. Veel commerciële brouwerijen hebben het ontdekt en gebruiken het.

bierfan

Ja klopt, ik begrijp daarom ook niet waarom dit brouwsel qua schuim zo "mislukt" is...

2 weken terug heb ik een brouwsel wat ook vergist is met m47 op de fust gezet.
Enige verschil met het andere brouwsel is dat er bij dit brouwsel geen carapils en havervlokken zitten. En wat meer ibu.

Vergistingstemperatuur is hetzelfde (20 graden).

Dit bier heeft dus wel een goede schuim. Smaakt ook beter trouwens.

Gelukkig maar, ik was al bang dat het aan de gist zou liggen. Voorlopig verdenk ik de havervlokken icm de gist ervan...

Jacques

Citaat van: bierfan op 20-12-2020  21:38 u...
Gelukkig maar, ik was al bang dat het aan de gist zou liggen. Voorlopig verdenk ik de havervlokken icm de gist ervan...

Haver heeft een hoog vetgehalte en zorgt inderdaad voor een verminderde schuimhoudbaarheid.

Dirtbag

Over functioneel gebruik in de hobbybrouw. In mij geval specifiek voor fusten.

Er wordt gesproken over 1 ml per 20 liter bier
In het document van Jacques is er sprake van 6 ml op 30 liter = 4  ml per 20 liter.

Echter niet mee koken, maar wanneer dan toevoegen, ik heb het idee dat het ofwel tijdens vergisten of tijdens bottelen (in de vloeistofstroom tijdens filteren) toegevoegd kan worden.

Bij hobbygebruik met fusten denk ik dus dat ik het puur 1 of 2 ml per fust (sodakeg van 19 liter) tijdens fustelen toe kan voegen en dat het dan bij het vullen en toevoegen van CO2 (via de afnamepijp) gemengd wordt.

Is mijn gedachtengang correct?

db

Jacques

Tetrahop wordt bij het bottelen toegevoegd.

Broeky

Het is een wat late reactie. Ik voeg tetrahop toe aan het suikerwater bij het bottelen met een dosering van 1 ml per 10 liter bier. Ik maak een suiker/water oplossing voor het aantal flessen dat ik wil bottelen (naar boven afgerond). Als ik bijv. 100 flessen van 33 cl per stuk wil bottelen, maak ik voor 120 flessen suiker/water oplossing. 120 flessen x 33 cl = 39,6 liter = 3,96 ml, dus 4 ml, tetrahop in de suiker/water oplossing goed doorgeroerd.

Vervolgens trek ik deze oplossing op met een 60 ml spuit en doseer ik 5 ml per flesje oplossing.

Dit heb ik nu bij drie brouwsels gedaan en het effect van tetrahop is zeker goed aanwezig. Zonder had ik mooi schuim. Met heb ik mooi schuim wat veel compacter is en (veel) langer blijft staan tijdens het drinken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.