Algemeen > Boekbesprekingen

Maisch / spoelwater in recepten Verander water in bier

<< < (6/6)

Oscar:

--- Citaat van: hansHalberstadt op 19-12-2020  10:19 u ---1) te ver doorspoelt bv tot SG lager dan 1010 van de laatste afloop van het filter (kans op kafjes smaak) of

--- Einde van citaat ---

Hans, dit krijg je alleen indien de pH van je uitloop ook hoger is van 6.... ;) :brouwen:  Ik spoel regelmatig (commercieel) verder uit dan 1010... :biersmile:

Hay:
Je weet toch niet welke installatie de samensteller van het recept heeft!
Dus waarom zou je dat willen weten. :weetniet:

middelaersch:

--- Citaat van: Hay op 20-12-2020  00:29 u ---Je weet toch niet welke installatie de samensteller van het recept heeft!
Dus waarom zou je dat willen weten. :weetniet:

--- Einde van citaat ---

Precies. Je kunt het beste het recept in een brouwprogramma inkloppen, en dan de hoeveelheden voor jouw specifieke 'installatie' berekenen.
De een gebruikt veel maischwater en weinig spoelwater, de ander andersom. Vele wegen naar Rome.

hansHalberstadt:

--- Citaat van: Oscar op 19-12-2020  23:42 u ---Hans, dit krijg je alleen indien de pH van je uitloop ook hoger is van 6.... ;) :brouwen:  Ik spoel regelmatig (commercieel) verder uit dan 1010... :biersmile:

--- Einde van citaat ---
Dat betekent dat je meer marge krijgt zonder er echt last van te krijgen. Maar je had dan ook een iets dunner beslag kunnen kiezen en iets minder ver doorspoelen. Een dunner beslag heeft dacht ik weer voordelen mbt zetmeel afbraak. Uiteindelijk zit er altijd ergens een optimum. Zelf probeer ik de beslagdikte altijd zo te kiezen dat het filteren klaar is bij ca 1010.

Micha:
Bedankt Pendelaar voor de foto's van het ISBN en kaft.  :)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie