Algemeen > Boekbesprekingen

Maisch / spoelwater in recepten Verander water in bier

<< < (3/6) > >>

Roelof:
Gewoon wat extra spoelwater warm maken en net zolang spoelen tot je je eind Sg hebt bereikt. Dat zegt Oscar ook.   ;) ;)

Tonnie:
Bedankt voor de reacties. Ik heb de tweede druk van het boek en daar staan de hoeveelheden er niet in. Ik heb net het recept van Pendelaar vergeleken met dat uit mijn boek en ook de hoeveelheden bij de ingrediŽnten en het maischschema zijn anders  ???

Ik ga aan de slag met de tips.

hansHalberstadt:

--- Citaat van: Roelof op 18-12-2020  21:59 u ---Gewoon wat extra spoelwater warm maken en net zolang spoelen tot je je eind Sg hebt bereikt. Dat zegt Oscar ook.   ;) ;)

--- Einde van citaat ---
Zo kom je inderdaad altijd goed uit met je volume, echter het kan dan wel zijn dat je
1) te ver doorspoelt bv tot SG lager dan 1010 van de laatste afloop van het filter (kans op kafjes smaak) of
2) te vroeg stopt met spoelen bv tot SG hoger dan 1015 van de laatste afloop van het filter (lager rendement)

Er is voor elke combinatie van installatie en bier wat je gaat maken een optimum beslagdikte waarbij je dan precies goed uitkomt zowel qua volume als SG van je laatste afloop. grofweg betekent dat voor een zwaar bier een beslagdikte van ca 2.5-3 liter per kg mout en voor een licht bier ca 4 a 5 liter per kg mout. en alles wat daar tussenin zit.

Voor brouwautomaten is het een verhaal apart als je de standaard manier gebruikt waarbij je in een keer je hele maisch optilt. Dat spoelt zowizo niet goed uit. Met een takel kom je dan weer meer richting het de traditionele methode met filterbodem of hevelfilter.

Rely:

--- Citaat van: Tonnie op 18-12-2020  17:33 u ---Sinds kort ben ik de trotse bezitter van het boek Verander water in bier van Adrie Otte. Ik wil graag eens een recept uit het boek proberen maar mis de verhoudingen voor maisch / spoelwater in de recepten. Wellicht heb ik er overheen gekeken. Heeft iemand een idee welke verhoudingen moeten worden aangehouden? Ik richt me momenteel op de recepten voor Tripel en Sterke Blonde.

--- Einde van citaat ---

Je hebt er overheen gekeken. Sterke blonde 11 ltr maischwater en 4,15 ltr spoelwater ( op 10 ltr bier )
                                                     Trippel  11,5 ltr maischwater en 5,32 ltr spoelwater ( op 10 ltr bier)

Succes :brouwen:

Pendelaar:
Dan heb je bovenstaand zelf ook niet goed gelezen!!!

Pendelaar

--- Citaat van: Rely op 19-12-2020  13:17 u ---

Je hebt er overheen gekeken. Sterke blonde 11 ltr maischwater en 4,15 ltr spoelwater ( op 10 ltr bier )
                                                     Trippel  11,5 ltr maischwater en 5,32 ltr spoelwater ( op 10 ltr bier)

Succes :brouwen:

--- Einde van citaat ---

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie