Algemeen > Boekbesprekingen

Maisch / spoelwater in recepten Verander water in bier

(1/6) > >>

Tonnie:
Sinds kort ben ik de trotse bezitter van het boek Verander water in bier van Adrie Otte. Ik wil graag eens een recept uit het boek proberen maar mis de verhoudingen voor maisch / spoelwater in de recepten. Wellicht heb ik er overheen gekeken. Heeft iemand een idee welke verhoudingen moeten worden aangehouden? Ik richt me momenteel op de recepten voor Tripel en Sterke Blonde.

Pendelaar:
Zoals je zegt....je hebt er overheen gelezen. Staat er gewoon bij.
Advies: nogmaals lezen.

Pendelaar

Arjen1969:
Is volgens mij vooral afhankelijk van je brouwinstallatie. Toen ik met pannen en filteremmers brouwde was bij mij de verhouding maischwater altijd 15 liter maisch/10 liter spoelwater. Sinds ik ben overgegaan naar een brewmonk is het 20 liter maisch/5 liter spoel. Ik denk ook niet dat een boek daar uitsluitsel over geeft. Is allemaal afhankelijk van je rendementen.

SVB:

--- Citaat van: Pendelaar op 18-12-2020  17:54 u ---Zoals je zegt....je hebt er overheen gelezen. Staat er gewoon bij.
Advies: nogmaals lezen.

Pendelaar

--- Einde van citaat ---

Nou ik zal er ook overheen lezen dan... opbrengst is 10 liter na het koelen, wat 9-9.5 liter in het gistvat geeft staat er, maar spoelwater: ik zie het niet hoor.

Op pagina 36 en 37 gaat ie wel in op de verhouding, neem aan dat dit recept ook 10 liter is... dan is het 8 maisch en 6 spoel. Bij de recepten zelf zie ik niets in elk geval.

Pendelaar:
Kan aan mij liggen maar op bladzijde 142 bij de sterke blonde staat staat echt:
Maischwater 11 liter
Spoelwater 4.15 liter.
Zal straks ook even een foto posten.

Pendelaar

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie