Waterbadkoeler met glycerol

Gestart door Martijn0172, 17-12-2020 08:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Ik heb een gamko waterbadkoeler, deze is gevuld met water en heeft binnen no-time mijn CCT gekoeld naar 4-5c. Omdat ik eigenlijk onder druk wil gaan afvullen met een beergun wil ik hem nog wat kouder hebben tot 0-1c. Dit lukt niet met water, ook met de ice bank functie van de waterkoeler koelt deze het water niet zo koud, er zit dan wel al veel ijsvorming in de waterbadkoeler, dus capaciteit heeft deze wel, zou het kouder kunnen worden met glycerol?

PP

Ja. Met water alleen kans op bevriezen.

tdp

Zou dan het water ook langer 'goed' blijven? Zit ook naar Glycerol te kijken ipv water.

PP

Citaat van: tdp op 17-12-2020  11:11 uZou dan het water ook langer 'goed' blijven? Zit ook naar Glycerol te kijken ipv water.

Je moet wel nagaan hoe ver je wilt koelen + een veiligheidsmarge (vriespuntsverlaging). Het gaat altijd om een mengsel van glycol en water. PS: glycerol moet je niet gebruiken, is veel te stroperig.

tdp

Citaat van: PP op 17-12-2020  11:49 uJe moet wel nagaan hoe ver je wilt koelen + een veiligheidsmarge (vriespuntsverlaging). Het gaat altijd om een mengsel van glycol en water. PS: glycerol moet je niet gebruiken, is veel te stroperig.

Helder, heb hier nog een potje glycol staan, die ik wel kan aanlengen inderdaad. Maar heel ver terugkoelen hoef ik niet, maar ging me meer om de 'versheid' van het water, nu vervang ik het om de zoveel weken.

Oscar

En als je glycol gebruikt... Zorg dan wel dat je propyleenglycol gebruikt en geen ethyleenglycol... ;) :brouwen:

MaartenM

Waarom Oscar? Het bier komt er niet mee in contact en de Grainfather chiller gebruikt ook propyleen glycol.

Oscar

Citaat van: MaartenM op 17-12-2020  19:48 uWaarom Oscar?

Het is andersom (bericht aangepast).  Ertyleenglycol is toxisch en niet voedselveilig... Propyleenglycol wel. :)

seed7

Citaat van: Martijn0172 op 17-12-2020  08:37 uzou het kouder kunnen worden met glycerol?

Ja. Ik gebruik ~25% Propyleenglycol en haal -1, mits het buiten niet te warm is. Moet je ook je sensor van de thermostaat boven het vloeistofniveau hebben. Ik stop de sensor in de retourleiding van de koelmantel.

Glycol verlaagt echter ook de effectiviteit van de koeling.

Let op op bier-ijsafzetting aan de binnenkant van je vat of op je koelspiraal of wat je ook gebruikt. IJs is een uitstekende isolator.

Ingo

MaartenM

Citaat van: Oscar op 17-12-2020  20:05 uHet is andersom (bericht aangepast)  Ertyleenglycol is toxisch en niet voedselveilig... Propyleenglycol wel. :)

Je hebt helemaal gelijk, heb gewoon slecht gelezen. Mijn excuses!

Oscar

Citaat van: seed7 op 17-12-2020  20:20 uJa. Ik gebruik ~25% Propyleenglycol en haal -1,

30% en kan koelen tot -5.... ;)  Bier koel ik tot -1,5°C  voor afvullen... :brouwen:

seed7

Citaat van: Oscar op 17-12-2020  20:35 u30% en kan koelen tot -5.... ;)  Bier koel ik tot -1,5°C  voor afvullen... :brouwen:

Jij hebt een "iets andere" koeler ;)

Ingo

Andert

Je zou ook ethanol kunnen gebruiken. Met 10 tot 15% haal je -5 tot -8. Voordeel is dat je water vrij blijft van beestjes.

The-Giant-Master

Is er ook iemand die ervaring heeft met de glycol koeler van ss brewtech?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.