Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Recept irish Red  (gelezen 712 keer)

Offline rutger1973

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Recept irish Red
« Gepost op: 12-02-2021 15:57 u »
Hallo brouwsers,

Volgens mij is een Irish Red niet een van de meest favoriete biersoorten. Ik vind zelf bijv een Murphies red van de tap een heerlijke doordrinker... beetje karamel, licht geroosterde smaak, mooie kleur. Ik heb onderstaand recept in elkaar gezet, erg benieuwd naar jullie reacties.

Vergistbare ingrediënten (3.15 kg)
2 kg - Pale Malt, Maris Otter 5.9 EBC (63.5%)
700 g - Swaen Munich Light 13 EBC (22.2%)
150 g - Cara 120 MD 120 EBC (4.8%)
150 g - Crystal malt 160 EBC (4.8%)
150 g - GoldSwaen Red 50 EBC (4.8%)

Hop (34 g)
45 min - 20 g - Fuggle, U.S. - 4.75% (19 IBU)
15 min - 14 g - Goldings, East Kent - 5% (7 IBU)

Gist
1 pkg - Fermentis SafAle English Ale S-04

Eenstapsmaisch
65 °C - 60 min - Temperatuur
78 °C - 5 min - mash out

Start SG 1.054
Eind SG 1.014

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline PaultjePils

• Vol lid
Re: Recept irish Red
« Reactie #1 Gepost op: 12-02-2021 20:40 u »
Hoi Rutger,

Het recept ziet er al goed uit. Binnenkort wil ik ook een keer met s-04 een irish red brouwen. Vroeger deed ik dat altijd met irish ale 1084. Persoonlijk zou ik het totaal aantal caramouten naar 10 procent gooien ipv 15. Je zou één van de donkere caramouten weg kunnen laten. Eventueel (tot 1%) aanvullen met roasted barley om de kleur te compenseren. Dan heb je ook meer het geroosterde wat jij zegt lekker te vinden van Murphy's Red. David Heath heeft laatst dit gedeeld:

2.457 kg / 5.4 lbs - Pale Ale 8 EBC (63%)
975 g / 2.14 lbs - Munich 14 EBC (25%)
234 g / 8.25 oz - Carapils 3 EBC (6%)
195 g / 6.87oz  - Crystal 50 EBC (5%)
39 g / 1.37 oz Roasted Barley 1200 EBC (1%)

Hier zou ik echter carapils van weglaten en volledig 10 procent cara red doen. Uiteraard kan je jouw recept brouwen zoals die nu al is  :proost:

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #2 Gepost op: 13-02-2021 09:49 u »
Ik heb afgelopen week een Cwtch – Welsh Red Ale van Tiny Rebel gedronken. Die was erg lekker (Champion Beer of Brittain 2015) en een wat "modernere kijk" op Red Ales. Dat betekent – natuurlijk zou ik bijna zeggen – dat er wordt gekoudhopt met Citra en Columbus. Niet helemaal stijlvast, maar wellicht dat vanaf nu de Welsh Red Ale een eigen stijl wordt. Ik heb er van genoten en gahe'm zeker zelfs eens brouwen! Kloonrecepten zijn overal te vinden, bijvoorbeeld hier.

Ik heb overigens ook gezien dat Muntons er een blik-kit van heeft gebrouwen, maar die is in Nederland niet te krijgen momenteel. De online verkopers op het vasteland van Europa hebben hem niet en de Britse verkopers verschepen momenteel niet naar de rest van Europa; ze hebben hun Brexit spulletjes nog lang niet op orde...

Wellicht handig voor extra inspiratie, de Cwtch recepten. Het is toch nèt even wat anders, maar wel totaal anders dan Murphy's Red, dat wel.

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 13-02-2021 10:33 u »
Ik ben ook toevallig met een recept bezig geweest afgelopen week. Inderdaad S-04 en East Kent Goldings (het origineel gebruikte Target).

Mout: Pale Ale (87%), Munich (6%), Cara Gold (4%) en Special B (3%). Ik weet niet meer waar ik het originele recept vandaan had, maar het werd goed gewaardeerd. Dus maar eens proberen. 😉

Edit - gevonden: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30038.msg458892.html#msg458892

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 13-02-2021 10:37 u »
Ik heb afgelopen week een Cwtch – Welsh Red Ale van Tiny Rebel gedronken. Die was erg lekker (Champion Beer of Brittain 2015) en een wat "modernere kijk" op Red Ales. Dat betekent – natuurlijk zou ik bijna zeggen – dat er wordt gekoudhopt met Citra en Columbus. Niet helemaal stijlvast, maar wellicht dat vanaf nu de Welsh Red Ale een eigen stijl wordt. Ik heb er van genoten en ga 'm zeker zelfs eens maken! Kloon recepten zijn overal te vinden, bijvoorbeeld hier.

Cheers!

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 13-02-2021 10:50 u »
David Heath heeft laatst dit gedeeld:

2.457 kg / 5.4 lbs - Pale Ale 8 EBC (63%)
975 g / 2.14 lbs - Munich 14 EBC (25%)
234 g / 8.25 oz - Carapils 3 EBC (6%)
195 g / 6.87oz  - Crystal 50 EBC (5%)
39 g / 1.37 oz Roasted Barley 1200 EBC (1%)

Hier zou ik echter carapils van weglaten en volledig 10 procent cara red doen. Uiteraard kan je jouw recept brouwen zoals die nu al is  :proost:

Had ik ook gezien:

Hij gebruikt overigens Nottingham.

Offline rutger1973

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 13-02-2021 14:18 u »
Dat filmpje had ik net ook gezien. Recept wat aangepast en ik ga die Nottingham van Lallemand eens proberen.

Offline D.R.K.

• Senior lid
  • Als de kat van huis is brouwen we bier
« Reactie #7 Gepost op: 14-02-2021 11:11 u »
Dat filmpje had ik net ook gezien. Recept wat aangepast en ik ga die Nottingham van Lallemand eens proberen.

Net ook een Red Ale gebrouwen met deze gist, ging wel mooi verder door dan verwacht.
Begin SG was 1060 en berekende eind zou 1014 moeten zijn, maar ging door tot 1006 met Nottingham als gist.
Jongbier was wel al erg lekker, dus ben benieuwd, het is nog even wachten want hij staat nog niet lang op fles.

Andere Red die ik met US05 gebrouwen heb was eerst wat waterig van smaak, maar nu die bijna op is is die ineens erg lekker aan het worden en veel voller, mid september 2020 is die op fles gegaan.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #8 Gepost op: 14-02-2021 16:40 u »
Irish red, goed idee

Offline PaultjePils

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 14-02-2021 16:54 u »
Net ook een Red Ale gebrouwen met deze gist, ging wel mooi verder door dan verwacht.
Begin SG was 1060 en berekende eind zou 1014 moeten zijn, maar ging door tot 1006 met Notty als gist.

Ik vind 1006 wel heel erg ver doorgegist vanaf 1060. In mijn ervaring gaat Nottingham inderdaad iets verder dan verwacht en zeker wel iets over de 80% SVG. Daarom kies ik voor mijn volgende Irish Red voor de S-04.

Tags: