Brexit Bitter

Gestart door Takkie83, 16-12-2020 21:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Takkie83

Stond al een tijdje op de to-brew list, dit weekend moet het er maar eens van komen. Het is een combinatie van diverse recepten, een beetje eigen input en ook afhankelijk van wat ik in huis heb.

Ik twijfel nog of ik cara-red zal gebruiken in plaats van special B. Ik hou wel van die rode kleur. Maar ik wil ook zeker genoeg moutsmaak. In ieder geval hier mijn eerste opzet. Meedenken wordt gewaardeerd  :biersmile:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptBrexit Bitter
Brouwdatum19-12-2020
BierstijlBitter
Volume20,0 l
Begin SG1,038 SG
Berekende kleur (Morey)21 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)27 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
19,80 lWater uit Katwijk
2,26 mlFosforzuur
7,03 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l57 mg/l170 mg/l53 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC90,9 %
0,20 kgCara 120Dingemans120 EBC6,1 %
0,10 kgSpecial BDingemans350 EBC3,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eenstapsch67,0 °C1 min.60 min.6,0 l/kg
Uitmaisch78,0 °C10 min.5 min.6,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gE.K. Goldingbellen5,1%75 min.21,3 IBU
10,0 gE.K. Goldingbellen5,1%30 min.5,2 IBU
10,0 gE.K. Goldingbellen5,1%1 min.0,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist


ExPeteriment

Is de naam een hint naar dat ze het daar niet kunnen krijgen, of juist mogen houden?

Takkie83

Citaat van: ExPeteriment op 16-12-2020  22:23 uIs de naam een hint naar dat ze het daar niet kunnen krijgen, of juist mogen houden?

Haha nee hoor gewoon een knipoog naar het hele drama   :biersmile:

Wat vind je van het recept?

ExPeteriment

Citaat van: Takkie83 op 16-12-2020  22:43 uHaha nee hoor gewoon een knipoog naar het hele drama   :biersmile:

Wat vind je van het recept?
Ik reageerde voor het gemak op de naam, omdat me bij het lezen van een recept, nog niet de nuances eigen heb gemaakt. Veel kan ik er dus niet over zeggen, anders dan dat ik het weleens wil proberen. Bitter hou ik wel van, wordt nu als aandenken aan buiten EU.

Takkie83

Citaat van: ExPeteriment op 16-12-2020  22:51 uIk reageerde voor het gemak op de naam, omdat me bij het lezen van een recept, nog niet de nuances eigen heb gemaakt. Veel kan ik er dus niet over zeggen, anders dan dat ik het weleens wil proberen. Bitter hou ik wel van, wordt nu als aandenken aan buiten EU.

Ja het aanbod aan Engelse bitters is nu al vrij schraal in Nederland en het zal er straks niet beter op worden. Des te meer reden om het zelf te brouwen  :brouwen:

Nu maar hopen dat de prijzen van de Engelse mouten een beetje redelijk blijven..

tdp

Zelf zou ik de Special B eruit halen, en de bitterheid wat opschroeven naar 30/35 IBU. Bij voorkeur gebruik je ook Engelse Cara- en Crystalmouten, weet niet of je die op voorraad hebt?

Takkie83

Citaat van: tdp op 17-12-2020  08:03 uZelf zou ik de Special B eruit halen, en de bitterheid wat opschroeven naar 30/35 IBU. Bij voorkeur gebruik je ook Engelse Cara- en Crystalmouten, weet niet of je die op voorraad hebt?

Nee helaas. Ik heb Special B erin gedaan omdat in Brewing Classic Styles een klein deel "special roast" wordt toegevoegd. Geen idee of het een goede vervanger is, maar ik hou wel van het getoaste smaakje van Special B. Wel had ik bedacht om de hoeveelheid te halveren want ik wil niet dat 'ie gaat overheersen. Waarom zou jij hem eruit halen? En vind je Cara-Red dan een beter idee?

IBU's twijfelde ik al over, maar ik wil hem ook weer niet té bitter hebben. Alcohol komt met bottelsuiker nu op ongeveer 4%. Maar ik denk dat ik hem inderdaad nog wat opschroef. Bedankt voor je feedback!  :biersmile:

tdp

Deels persoonlijke voorkeur natuurlijk, maar ik vind dat Special B niet in een Engels bier hoort ;). Eigenlijk in geen enkel bier, wanneer je seed7 zou vragen. Vind het snel te overheersen.

Ik zou dan inderdaad eerder voor Cara-red gaan.

Qua bitterheid: heb een Bitter van 3,8% met een IBU van +/- 35. Ik vind dit echt niet te bitter, je hebt best wat restsuikers die het bittere balanceren. 

Takkie83

Top. Ik heb nog overwogen om hem alleen met pale en cara-120 te brouwen, of om biscuitmout te gebruiken, maar ik heb net een paar handjes mout naast elkaar geproefd en vind CaraRed er denk ik toch het lekkerst voor. Dit moet hem dan gaan worden:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptBrexit Bitter
Brouwdatum19-12-2020
BierstijlBitter
Volume20,0 l
Begin SG1,037 SG
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)32 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
19,80 lWater uit Katwijk
2,26 mlFosforzuur
7,03 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l57 mg/l170 mg/l53 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC90,9 %
0,20 kgCara 120Dingemans120 EBC6,1 %
0,10 kgCara-redWeyermann40 EBC3,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eenstapsch67,0 °C1 min.60 min.6,0 l/kg
Uitmaisch78,0 °C10 min.5 min.6,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gE.K. Goldingbellen5,1%75 min.21,2 IBU
20,0 gE.K. Goldingbellen5,1%30 min.10,4 IBU
10,0 gE.K. Goldingbellen5,1%1 min.0,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Zal morgen weer heerlijk ruiken in de keuken  :brouwen:

Takkie83

Vandaag gebrouwen volgens laatste recept. Begin SG is iets hoger uitgevallen (1,044) en ik heb minder volume in m'n gistvat (ik kook gewoon normaal maar verdamp kennelijk als een malle  :-\), maar het zal alsnog vast een lekkere bitter worden  :proost:

Takkie83

Update: na 9 dagen gisten maar eens wat gist gedumpt. Hoewel 'dumpen' in dit geval nogal een fanatieke woordkeuze is. Ik had het eigenlijk moeten filmen. Ik draai die dikke kraan open, maar niets hoor. Verbaasd dat er mogelijk een enorme hopbel de boel blokkeert waarvan ik me afvraag hoe die in vredesnaam in m'n gistvat terecht is gekomen begin ik te zoeken naar iets om mee in de aflaatpijp te peuren als dat ding ineens begint te poepen. Alsof er een pot pindakaas door de conus wordt geperst! Maar uiteindelijk was z'n opluchting blijkbaar groot toen eindelijk het bier aan de beurt was. Aftapkraantje ook maar gelijk gedaan en ja hoor zelfde verhaal. Al was dat maar een klein drolletje. Leuke gist die S-04  :duimop:

Biertje1985

Citaat van: Takkie83 op 28-12-2020  21:57 uUpdate: na 9 dagen gisten maar eens wat gist gedumpt. Hoewel 'dumpen' in dit geval nogal een fanatieke woordkeuze is. Ik had het eigenlijk moeten filmen. Ik draai die dikke kraan open, maar niets hoor. Verbaast dat er mogelijk een enorme hopbel de boel blokkeert waarvan ik me afvraag hoe die in vredesnaam m'n gistvat terecht is gekomen begin ik te zoeken naar iets om mee in de aflaatpijp te peuren als dat ding ineens begint te poepen. Alsof er een pot pindakaas door de conus wordt geperst! Maar uiteindelijk was z'n opluchting blijkbaar groot toen eindelijk het bier aan de beurt was. Aftapkraantje ook maar gelijk gedaan en ja hoor zelfde verhaal. Al was dat maar een klein drolletje. Leuke gist die S-04  :duimop:
Haha, herkenbaar bij die Engelse gisten als de S-04 en de ESB van Wyeast. :proost:
Lucht op heh als het eruit is. :brouwen:

Takkie83

Citaat van: Biertje1985 op 28-12-2020  23:31 uLucht op heh als het eruit is. :brouwen:

Zeker  ;D

Arthur B

Al een update Takkie?

Takkie83

Zeker! Drie weken geleden gebotteld, twee weken na brouwen. Staat te hergisten in een relatief koude ruimte rond de 18 graden en vorige week nog volle bak diacetyl. Van het weekend al beter maar hij is er nog niet. Hij is ook nog erg troebel. Komend weekend weer een testflesje  :biersmile:

Arthur B

Geduld is een langdurige zaak. 😉

Takkie83

Jep, helaas  :)

Maar zodra er iets zinnigs over te zeggen is dan zal ik dat hier zeker vermelden  :biersmile:

Takkie83

Vandaag maar weer eens een flesje opengetrokken bijna zes weken na bottelen en de bijsmaakjes zijn inmiddels gelukkig verdwenen  :) Wat over is gebleven is een wat caramelzoetig licht bitter en toegankelijk bier, niet verkeerd! Ik vind hem wel iets teveel body hebben (restsuikers)

Daarna een Fuller's London Pride opengetrokken en die is beduidend droger, doch absoluut niet saai met ook maar 4,7% alcohol. Hij smaakt ook heerlijk clean, als een lager, met een hint van caramel.

Volgende keer misschien maar een andere gist gebruiken. En minder caramouten. Ik heb nog een Lallemand London liggen dus die heeft bij deze een bestemming  :biersmile:

Toch verwacht ik dat mijn bier met de tijd nog wel wat schoner, droger en gebalanceerder gaat smaken

Takkie83

Naar aanleiding van dit topic over de nukken van de S-04 gist hier ook maar gelijk even een update met foto.

Lang verhaal kort: met 5 g/l bottelsuiker is hij behoorlijk koolzuurrijk geworden wat de doordrinkbaarheid niet ten goede komt en hem waterig maakt. Even een tijdje goed walsen in het glas en de hoeveelheid koolzuur in het bier neemt af, maar ook dan is de smaak vrij dun. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het door de gist of mijn recept komt, maar hij valt tegen dus. Niet smerig, ook niet echt om enthousiast van te worden. De zoetigheid die hij in het begin had is er ook af. Tips zijn welkom!



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.