FermZilla

Gestart door Bvk1983, 16-12-2020 12:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bvk1983


Irukandji

Er zijn zelfs al meedere versies van de Fermzilla.
Je moet zelf kijken welke je fijn vind. Grootste verschil is de grote en de gistdump onderin. Kijk ook ff naar de tekst want sommige hebben bij de 27 L de foto van de 53 staan.

Bvk1983

Citaat van: Irukandji op 16-12-2020  13:02 uEr zijn zelfs al meedere versies van de Fermzilla.
Je moet zelf kijken welke je fijn vind. Grootste verschil is de grote en de gistdump onderin. Kijk ook ff naar de tekst want sommige hebben bij de 27 L de foto van de 53 staan.

Ik zie bij deze niet echt een verschil in de gistdump. Grootte is wel een dingetje, want ik kan eigenlijk maar 82 cm incl waterslot (kan ik nog een blowoff van maken) standaard kwijt. Ik kan ook nergens exacte afmetingen vinden. Het model van Brouwstore lijkt mijn voorkeur te hebben omdat die lager lijkt.

daanvandervleuten

Gewicht 5.4 kg
Lengte 48 cm
Hoogte 41 cm
Breedte 41 cm


hopjesvla

Foto bij Unibrew is zo goed als zeker die van de 55 liter (probeer maar eens de foto in een nieuw tabblad te openen: foto heet Fermzilla_55_liter_1.png ), maar als je het zeker wil weten kan je het altijd navragen natuurlijk.

Bvk1983

Citaat van: daanvandervleuten op 16-12-2020  13:23 uGewicht 5.4 kg
Lengte 48 cm
Hoogte 41 cm
Breedte 41 cm

Die vond ik ook maar dat kan onmogelijk inclusief standaard en waterslot zijn.

P@sc@l

Ik heb zelf een tijdje geleden de 53 ltr versie bij Brouwstore besteld, zonder standaard past deze in een grote koelkast met een blow-off.

Heeft er nog iemand tips hoe je deze het bestel kunt gebruiken? Op internet heb ik hier helaas niet veel over kunnen vinden.
Ik heb hem 1 x gebruikt maar ben nog niet overtuigd, dit heeft waarschijnlijk meer met mij te maken, aangezien ik niet exact weet hoe deze te gebruiken.

Vragen welke ik bijvoorbeeld heb:
- heb je de drukset nodig om tussentijd af te tappen en over te hevelen? en hoe werkt dit?
- gistopvang in de "bal" onder aan de Fermzilla, laat je de klep tijdens het vergisten open of open je deze als je gist wil aftappen?

daanvandervleuten

Ik meet

73 zonder waterslot in standaard
83 met

Die gist die je open, maar kun je dicht houden voor bvb een koudhop in te doen.

daanvandervleuten


André de Laat

Citaat van: daanvandervleuten op 16-12-2020  16:23 uDe mijne nu.

Hahahaaaaa. Wat een bende. Waarom geen blowoff?

daanvandervleuten

Beetje off topic.
Maar die stond 2 dagen lekker rustig te gaan op 19 graden, 1 cm aan schuim.. Bij de 3e dag ineens een ontploffing, en de hele binnenkant is 'n plakzooi geworden... 1e keer dat ik burton ale icm lactose vergist. Stond er zelf enorm van te kijken, toen naar 18 graden gegaan. gaat nu 2 dagen al rustiger. Morgen gaat ie toch naar de lagering. Laat hem nu nog staan zo.

ExPeteriment

Citaat van: P@sc@l op 16-12-2020  14:08 uIk heb zelf een tijdje geleden de 53 ltr versie bij Brouwstore besteld, zonder standaard past deze in een grote koelkast met een blow-off.

Heeft er nog iemand tips hoe je deze het bestel kunt gebruiken? Op internet heb ik hier helaas niet veel over kunnen vinden.
Ik heb hem 1 x gebruikt maar ben nog niet overtuigd, dit heeft waarschijnlijk meer met mij te maken, aangezien ik niet exact weet hoe deze te gebruiken.

Vragen welke ik bijvoorbeeld heb:
- heb je de drukset nodig om tussentijd af te tappen en over te hevelen? en hoe werkt dit?
- gistopvang in de "bal" onder aan de Fermzilla, laat je de klep tijdens het vergisten open of open je deze als je gist wil aftappen?
Ik heb een Fermentasaurus en daar veel gebruikerstips over gevonden op dit forum. Die Fermzilla lijkt me niet wezenlijk anders, dus zoek eens op Fermentasaurus. Op Youtube en via leverancier ook genoeg filmpjes.

Bvk1983

Citaat van: daanvandervleuten op 16-12-2020  16:21 uIk meet

73 zonder waterslot in standaard
83 met

Die gist die je open, maar kun je dicht houden voor bvb een koudhop in te doen.

Thnx. Die ene centimeter moet ik nog wel kunnen redden denk ik. En anders de blowoff. Unibrew heeft inmiddels gereageerd, was inderdaad de verkeerde afbeelding. Het korte ronde model is ook bij hun de 27 liter.

Bvk1983

Uiteindelijk wil ik er later ook een keer de drukset bij gaan aanschaffen, heb je daar ook iets aan zonder CO2 fles of is de drukset zonder CO2 fles nutteloos?

daanvandervleuten

Werkt het ook echt in de praktijk?
Ja onder druk vergisten zal wel lukken. Maar om met koolzuur te bottelen lijkt me praktisch onmogelijk zonder extra koolzuur.
Wellicht zijn er andere ervaringen..
Volgens mij staat er op 't forum hier een behoorlijk uitgebreid tread over de conische vergister

ExPeteriment

Citaat van: Bvk1983 op 16-12-2020  21:18 uUiteindelijk wil ik er later ook een keer de drukset bij gaan aanschaffen, heb je daar ook iets aan zonder CO2 fles of is de drukset zonder CO2 fles nutteloos?
Je kunt er dan rechtstreeks uit tappen, al moet je de druk wel meten en je moet wel kunnen koelen uiteraard. Naarmate de Fermzilla leger wordt neemt de druk wel af, maar dan kun je er altijd nog uit bottelen. Er is nog geen zuurstof bij geweest. Toch zal je uiteindelijk wel naar tegendrukvuller of keggen gaan, dus met CO2 fles om je drukset echt ten volle toe te passen.

Bvk1983

Vandaag de Fermzilla gekregen. Even snel in elkaar gezet zonder handleiding (deze ontbrak, is dat normaal?), de O ringen plaatsen is me niet helemaal duidelijk. Mede hierdoor lekt de opvangbak wat bij een watertest. Daarnaast las ik ergens iets over het insmeren van de aansluitingen met een vet middel. Welk middel is hiervoor het best te gebruiken?

ExPeteriment

Citaat van: Bvk1983 op 24-12-2020  19:53 uVandaag de Fermzilla gekregen. Even snel in elkaar gezet zonder handleiding (deze ontbrak, is dat normaal?), de O ringen plaatsen is me niet helemaal duidelijk. Mede hierdoor lekt de opvangbak wat bij een watertest. Daarnaast las ik ergens iets over het insmeren van de aansluitingen met een vet middel. Welk middel is hiervoor het best te gebruiken?
Lijkt me niet normaal dat er geen beschrijving bij zit. Zal wel op internet staan. Ook instructiefilmpjes te vinden. Ringen kun je insmeren met kraantjesvet, bij bouwmarkt af te halen.

André de Laat

Misschien heb je hier wat aan:
https://www.brouwland.com/content/docs/017/017%20Kunststof%20recipienten/01706155_Fermzilla_MAN_EN.pdf

PS: bij Brouwland staan vaak handleidingen van producten.


André

Bvk1983

Vandaag de Fermzilla overgeheveld in een bottelvat. Ik wilde daarna mijn slurry bak losschroeven maar deze kwam met geen mogelijkheid los. Uiteindelijk alles maar uitgespoeld en met hulpstukken aan de gang.

De opvangbak is nu los maar alle overige ringen zijn ook half los gekomen. Ik krijg deze niet meer vast maar ook niet meer  los omdat de afzonderlijke onderdelen met elkaar meedraaien. Echt kracht zetten gaat ook lastig zolang ik de onderdelen niet van de PET krijg. Vooraf alles ruim ingevet en in mijn beleving alleen handvast gedraaid maar blijkbaar toch teveel. Heeft iemand een goede tip?

beermenke

Onder warm/heet water zetten tot de maximale toegestane warmte voor een 5 tal minuten

D.R.K.

Citaat van: Bvk1983 op 17-01-2021  13:11 uVandaag de Fermzilla overgeheveld in een bottelvat. Ik wilde daarna mijn slurry bak losschroeven maar deze kwam met geen mogelijkheid los. Uiteindelijk alles maar uitgespoeld en met hulpstukken aan de gang.

De opvangbak is nu los maar alle overige ringen zijn ook half los gekomen. Ik krijg deze niet meer vast maar ook niet meer  los omdat de afzonderlijke onderdelen met elkaar meedraaien. Echt kracht zetten gaat ook lastig zolang ik de onderdelen niet van de PET krijg. Vooraf alles ruim ingevet en in mijn beleving alleen handvast gedraaid maar blijkbaar toch teveel. Heeft iemand een goede tip?

Heb ik ook een keer gehad, dit komt omdat er links en rechts schroefdraad opzit, waarin de connectie met het vat dus anders is dan je vlinderklep.
Hierdoor kunnen ze meedraaien als ze maar half vast zitten.
Je kan met de rubberen band waarmee je het dump deel los kan maken de eerste ring vast zetten, dan de vlinderklep er vanonder draaien.
Daarna heb je genoeg ruimte en kan alles uit elkaar.

Even goed naar kijken en onthouden welk stuk welke kant op moet draaien :)

succes :proost:

Bvk1983

Citaat van: D.R.K. op 17-01-2021  14:12 uHeb ik ook een keer gehad, dit komt omdat er links en rechts schroefdraad opzit, waarin de connectie met het vat dus anders is dan je vlinderklep.
Hierdoor kunnen ze meedraaien als ze maar half vast zitten.
Je kan met de rubberen band waarmee je het dump deel los kan maken de eerste ring vast zetten, dan de vlinderklep er vanonder draaien.
Daarna heb je genoeg ruimte en kan alles uit elkaar.

Even goed naar kijken en onthouden welk stuk welke kant op moet draaien :)

succes :proost:

Dit was ik inderdaad al aan het proberen, helaas zonder resultaat. Als ik het geribbelde deel vasthoudt met de band en de vlinderklep draai dan beweegt de rubber cone binnen in de PET mee met de vlinderklep. Ik hoor wel een "klik" maar er komt niks losser.

Bvk1983

Citaat van: beermenke op 17-01-2021  13:17 uOnder warm/heet water zetten tot de maximale toegestane warmte voor een 5 tal minuten

Net ook even geprobeerd, helaas zonder resultaat.

D.R.K.

Citaat van: Bvk1983 op 17-01-2021  14:19 uDit was ik inderdaad al aan het proberen, helaas zonder resultaat. Als ik het geribbelde deel vasthoudt met de band en de vlinderklep draai dan beweegt de rubber cone binnen in de PET mee met de vlinderklep. Ik hoor wel een "klik" maar er komt niks losser.

De klik is volgens mij als je het over het draad heen draait, volgens mij draai je dan de verkeerde kant op en komt alles nog vaster te zitten.
Wat ik destijds gedaan heb is de ribbel ring weer tegen het plastic aan zetten, dan zit je seal weer vast. En vervolgens die weer beetpakken met de de band en dan de vlinderklep eraf draaien.

Ben er destijds ook een tijdje mee bezig geweest maar het komt uiteindelijk wel los, door de verschillende type schroefdraad maak je hier snel een "foutje"

Groet

Bvk1983

Het rare is dat ik volgens mij de goede kant in draai. Vlinderklep linksom, ribbelrand tegenstelling richting. Andersom draait vast. Ik snap er echt helemaal niks van. Het draait maar komt niet los.

D.R.K.

Citaat van: Bvk1983 op 17-01-2021  14:57 uHet rare is dat ik volgens mij de goede kant in draai. Vlinderklep linksom, ribbelrand tegenstelling richting. Andersom draait vast. Ik snap er echt helemaal niks van. Het draait maar komt niet los.

Andersom volgensmij, je werkt ondersteboven.

Denk aan hoe je een frisdrank fles open maakt, recht op houden of onderste boven houden (is andere draairichting voor het gevoel) en dan komt die wel los

succes

Bvk1983

Pff het is gelukt om de vlinderklep los te krijgen. Dank voor de hulp.  De ribbel ring en cone zitten weer strak vastgedraaid, dat bleek nodig te zijn om de vlinderklep los te draaien. De ribbel ring krijg ik nu niet meer los en ga nu zo maar reinigen. Is het noodzakelijk om hem volledig uit elkaar te halen om te reinigen?

D.R.K.

Nee hoor, je kan alles in elkaar laten zitten. Haalde zelf alleen de opvang bol er altijd af met schoonmaken.
Gewoon kijken of er veel viezigheid tussen de seal zit maar heb hem zelf 1 keer per 5 brouwsels helemaal uit elkaar gehaald

Heyudude

Ik zag onlangs een tip om er met een dikke opvallende kleur een pijl op te plakken om de draairichting aan te geven voor allebei de delen.

Scheelt een hoop gehannes en ellende.

Bvk1983

Citaat van: Heyudude op 17-01-2021  18:58 uIk zag onlangs een tip om er met een dikke opvallende kleur een pijl op te plakken om de draairichting aan te geven voor allebei de delen.

Scheelt een hoop gehannes en ellende.

Zag ik ook voorbij komen. Toen dacht ik nog, "hoe moeilijk kan dat zijn?". Achteraf toch geen slecht idee.

D.R.K.

Citaat van: Heyudude op 17-01-2021  18:58 uIk zag onlangs een tip om er met een dikke opvallende kleur een pijl op te plakken om de draairichting aan te geven voor allebei de delen.

Scheelt een hoop gehannes en ellende.

Had ik ook gedaan, zat zo te klieren in het begin en 1 ding was zeker, alles zat muurvast :P

Bvk1983

Ik wilde na de hoofdvergisting wat gist aftappen omdat ik bij mijn laatste brouwsel een gistig smaakje waarnam. Dat zou mogelijk zijn gekomen door het te lang op de gist laten zitten.

Het viel me nu alleen op dat er meer gist in het conische deel zit dan in de opvangbak. Hoe doen andere brouwers dit?


biking rebel

Citaat van: Bvk1983 op 09-02-2021  19:53 uIk wilde na de hoofdvergisting wat gist aftappen omdat ik bij mijn laatste brouwsel een gistig smaakje waarnam. Dat zou mogelijk zijn gekomen door het te lang op de gist laten zitten.

Het viel me nu alleen op dat er meer gist in het conische deel zit dan in de opvangbak. Hoe doen andere brouwers dit?


In 2 keer aftappen.

Bvk1983

Citaat van: biking rebel op 09-02-2021  20:40 uIn 2 keer aftappen.

En dan? Er zit amper iets in de opvangbak en vooralsnog zakt de gist niet vanuit het conische gedeelte uit naar de opvangbak. Dan kan ik wel 2x aftappen maar tap ik alleen jongbier af.

biking rebel

Citaat van: Bvk1983 op 09-02-2021  21:28 uEn dan? Er zit amper iets in de opvangbak en vooralsnog zakt de gist niet vanuit het conische gedeelte uit naar de opvangbak. Dan kan ik wel 2x aftappen maar tap ik alleen jongbier af.

Langer wachten, het zakt vanzelf uit. Volgende keer sneller aftappen.

Jacques

Citaat van: biking rebel op 09-02-2021  21:41 uLanger wachten, het zakt vanzelf uit. Volgende keer sneller aftappen.

Inderdaad. Niet te lang wachten met aftappen van gist om overtollige gist kwijt te raken...

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 09-02-2021  23:21 uInderdaad. Niet te lang wachten met aftappen van gist om overtollige gist kwijt te raken...

Misschien leg ik het verkeerd uit of misschien begrijp ik het verkeerd, maar hier valt toch niet zo veel af te tappen? Het conische deel moet eerst uitzakken voor ik kan aftappen. Nu kan ik alleen dit aftappen:


Theo Mol

Je kunt even tikken tegen het conische stuk om een klein beetje beweging te veroorzaken. Voorzichtig natuurlijk, niet met grote hamers aan de gang gaan!
Bij mij hielp dat een (klein) beetje.

Een week nadat er geen beweging meer in het waterslot zat was het veel helderder geworden en er zat alleen nog een heel dun laagje neerslag op het conische deel. Geduld helpt.

biking rebel

Citaat van: Bvk1983 op 10-02-2021  00:24 uMisschien leg ik het verkeerd uit of misschien begrijp ik het verkeerd, maar hier valt toch niet zo veel af te tappen? Het conische deel moet eerst uitzakken voor ik kan aftappen. Nu kan ik alleen dit aftappen:



Heel licht zwenken, zodat de gist wat loskomt van het conische gedeelte, helpt ook. Daarna zal het alsnog in de opvang terecht komen.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 10-02-2021  00:24 uMisschien leg ik het verkeerd uit of misschien begrijp ik het verkeerd, maar hier valt toch niet zo veel af te tappen? Het conische deel moet eerst uitzakken voor ik kan aftappen. Nu kan ik alleen dit aftappen:



Ik gebruik geen opvangbak dan wel -bol. Mijn CCT heeft die niet, net zoals de CCT's die commerciële brouwerijen gebruiken. In het begin komt er weinig gist vrij. Het is dan heel een kwestie van heel snel de kraan weer sluiten. Door vaker gist af te tappen raak je bier kwijt maar dat is het voor mij waard. Als ik goedkoop bier wil drinken kan ik net zo goed in de supermarkt pils dat in de aanbieding is kopen.

Bvk1983

Ik heb vandaag de 2e koudhop toegevoegd van 75 gram. De eerste is uiteraard weer uit. Nu zag ik net dat de opvangbak, anders dan bij de eerste, helemaal met volgezogen hop lijkt te zitten. Ik vraag me nu af of er wel genoeg contact tussen hop en bier is?


Jacques

Diffusie doet zijn werk...

Bvk1983

Citaat van: Bvk1983 op 12-03-2021  21:59 uIk heb vandaag de 2e koudhop toegevoegd van 75 gram. De eerste is uiteraard weer uit. Nu zag ik net dat de opvangbak, anders dan bij de eerste, helemaal met volgezogen hop lijkt te zitten. Ik vraag me nu af of er wel genoeg contact tussen hop en bier is?



Omdat mijn vorige NEIPA mislukt is heb ik eergisteren een nieuwe gebrouwen, nu met Kveik Voss i.p.v. Verdant IPA. Vandaag wil ik de eerste koudhop gaan toevoegen. De vorige keer klonterde de hop helemaal samen waardoor ik me afvraag of er wel zo'n goede smaakafgifte is geweest. Zou het beter zijn de hopgift (75 gram) als een soort papje (met afgekoeld gekookt water) via de opvangbak aan de Fermzilla toe te voegen? Of is 75 gram gewoon teveel voor de opvangbak van de Fermzilla en kan ik beter mijn koudhop over 3 i.p.v. 2 giften verdelen?

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 29-03-2021  10:54 uOmdat mijn vorige NEIPA mislukt is heb ik eergisteren een nieuwe gebrouwen, nu met Kveik Voss i.p.v. Verdant IPA. Vandaag wil ik de eerste koudhop gaan toevoegen. De vorige keer klonterde de hop helemaal samen waardoor ik me afvraag of er wel zo'n goede smaakafgifte is geweest. Zou het beter zijn de hopgift (75 gram) als een soort papje (met afgekoeld gekookt water) via de opvangbak aan de Fermzilla toe te voegen? Of is 75 gram gewoon teveel voor de opvangbak van de Fermzilla en kan ik beter mijn koudhop over 3 i.p.v. 2 giften verdelen?

Proberen is leren...  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.