Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gist voor een pils  (gelezen 2872 keer)

Offline beun

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Gist voor een pils
« Reactie #25 Gepost op: 23-12-2020 19:24 u »
De S-189 is de gist van de S-189 Zwitserse Hrlimann brouwerij. Bekend van zeer zware bieren. Samichlaus 14%

Een gist uit die brouwerij is een z.g.n. diastaticus. Of de S-189 dat ook is weet ik niet. Het ding heeft wel een hoge alcohol tolerantie en gist redelijk diep uit.

Ingo

de s189 heeft geen hele hoge vergistinggraad

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 23-12-2020 21:41 u »
Gisteren gemeten. Het SG is 1,010. Zeggen jullie maar of dat te hoog is voor een pils.
Wat was je begin SG?
Citaat
Er moet bij gezegd dat er meer hop in had gekund. Heb 15g verse bitterhop gebruikt uit de natuur, dus geen idee van het alfazuurpercentage

Verse hop geeft sowieso een veel lagere bitterheid aan je bier per gram hop. Het vocht dat in de hopblaadjes zit geeft geen bitterheid... Een regel is dat je 4 tot 5 keer zo veel verse hop hoort te gebruiken dan bij goed gedroogde hop.

Offline Celosia brew brothers

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Nathouden die boel
« Reactie #27 Gepost op: 23-12-2020 21:55 u »

Verder is je vergelijking met plantenzaden wel interessant. Van sommige planten kun je de zaden heel lang bewaren, en van andere maar vrij kort, n of twee jaar. Ik vraag me af of dat bij gist ook verschilt van soort tot soort. Geen idee.

Ter info
Ik weet - beroepsmatig - veel van plantenzaden en de bewaring daarvan. Ik begrijp de gedachte wel, maar plantenzaden die je heel lang kan bewaren - boven nul dan - zijn oliehoudend en ook hoe gladder het zaadje hoe beter bestand tegen uitdroging trouwens. Niet - of weinig - oliehoudende zaden worden ingevroren en zijn dan langer houdbaar. Ook oliehoudend zaad kun je invriezen als je hele grote voorraad hebt. Voor dit werk zijn er speciale zaad technologen btw.

En hier gaat de vergelijking technisch een beetje mank. Ik neem aan dat gisten geen olie of vetten bevatten.
Maar dat er verschillen zullen zijn... Natuurlijk, het zijn natuurproducten.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #28 Gepost op: 24-12-2020 00:37 u »
Verse hop geeft sowieso een veel lagere bitterheid aan je bier per gram hop. Het vocht dat in de hopblaadjes zit geeft geen bitterheid... Een regel is dat je 4 tot 5 keer zo veel verse hop hoort te gebruiken dan bij goed gedroogde hop.

Shit, totaal geen rekening mee gehouden  :verbergen:

Volgende keer beter  ;D

Begin SG zal ik opzoeken als ik weer achter mijn pc zit, meen ergens in de 1,050

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 24-12-2020 16:38 u »
Shit, totaal geen rekening mee gehouden  :verbergen:

Een lage bitterheid maakt dat je bier zoeter overkomt...

Offline beun

• Senior lid
« Reactie #30 Gepost op: 24-12-2020 20:45 u »
Even in dit topic een vergelijking. Mijn vaste pils recept 2 maanden geleden gebrouwen en dit keer verdeeld over twee batches. 1 vergist met de 34/70 en de ander met de s189. Beide bieren zitten nu bijna 4 weken op fles en fust. De S189 is al goed op smaak en ruikt prima! De W 34/70 smaakt erg goed  maar daar blijft toch een zwavelluchtje aanwezig. Dit heb ik met dit recept met geen enkele andere gist zo gehad. Is dit een eigenschap van deze gist? Het zal ongetwijfeld wel minder worden maar zo mooi als de smaak is, zo storend vind ik de lichte zwavel lucht.
Is dit een eigenschap/nadeel van deze verder hele gebruiksvriendelijke gist?

groet stefan

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 25-12-2020 11:22 u »
Even in dit topic een vergelijking. Mijn vaste pils recept 2 maanden geleden gebrouwen en dit keer verdeeld over twee batches. 1 vergist met de 34/70 en de ander met de s189. Beide bieren zitten nu bijna 4 weken op fles en fust. De S189 is al goed op smaak en ruikt prima! De W 34/70 smaakt erg goed  maar daar blijft toch een zwavelluchtje aanwezig. Dit heb ik met dit recept met geen enkele andere gist zo gehad. Is dit een eigenschap van deze gist? Het zal ongetwijfeld wel minder worden maar zo mooi als de smaak is, zo storend vind ik de lichte zwavel lucht.
Is dit een eigenschap/nadeel van deze verder hele gebruiksvriendelijke gist?

groet stefan

Een zwavelachtig aroma is heel gebruikelijk bij de W 34/70 (in heel veel pilsbrouwerijen kun je deze geur waarnemen in lagerruimtes). Het beste is het bier wat warmer te zetten na einde vergisting om deze vrij vluchtige stof kwijt te raken.
Als je eenmaal gebotteld hebt wordt het aroma meestal langzaam minder.

Zie ook
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18930001/
https://beerandbrewing.com/dictionary/1gutkReoew/

Offline beun

• Senior lid
« Reactie #32 Gepost op: 26-12-2020 00:18 u »
Een zwavelachtig aroma is heel gebruikelijk bij de W 34/70 (in heel veel pilsbrouwerijen kun je deze geur waarnemen in lagerruimtes). Het beste is het bier wat warmer te zetten na einde vergisting om deze vrij vluchtige stof kwijt te raken.

Zie ook
Dank voor de feedback, ik had al het idee dat het een eigenschap van de gist is en dat het langzaam  minder zal worden.
Wat ik nog wel uit de publicatie haal is dat het enten van tekort (vitale) gist bijdraagt aan de productie van deze stof.
Dit bier heb ik op een iets hogere temperatuur vergist. Zo rond de 15 C met toevoeging van 5 zakjes gist op 58 liter. Zoals blijkt uit diverse onderzoeken geeft deze gist bij verschillende vergistingstemperaturen een constant resultaat. In eerdere reacties gaf je aan dat dit een voordeel is en dat je hierdoor minder gist kunt enten bij hogere temperatuur.
Nu vraag ik mij af het toevoegen van minder gist bij hogere temperatuur dan dus toch een nadeel heeft of dat de stof bij een correcte lange lagering toch altijd verdwijnt?

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #33 Gepost op: 26-12-2020 12:52 u »
Een lage bitterheid maakt dat je bier zoeter overkomt...

Ja ik weet het. Hoewel ik "zoet" hier niet het juiste woord vind. Het is eerder een volle, moutige smaak. Beetje lentebok achtig.

Ik heb het begin SG even opgezocht en die was 1,042. Met bottelsuiker zit de pils nu op 4,5% alcohol.

Maar ik heb me vergist in de gist (haha). Het was toch W34/70. Ik heb S-23 voor mijn herfstbok gebruikt

Excuses voor de verwarring. Volgende keer meer hop. Eens kijken hoe die dan smaakt  :biersmile:

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 26-12-2020 21:59 u »
Dank voor de feedback, ik had al het idee dat het een eigenschap van de gist is en dat het langzaam  minder zal worden.
Wat ik nog wel uit de publicatie haal is dat het enten van tekort (vitale) gist bijdraagt aan de productie van deze stof.
Dit bier heb ik op een iets hogere temperatuur vergist. Zo rond de 15 C met toevoeging van 5 zakjes gist op 58 liter. Zoals blijkt uit diverse onderzoeken geeft deze gist bij verschillende vergistingstemperaturen een constant resultaat. In eerdere reacties gaf je aan dat dit een voordeel is en dat je hierdoor minder gist kunt enten bij hogere temperatuur.
Nu vraag ik mij af het toevoegen van minder gist bij hogere temperatuur dan dus toch een nadeel heeft of dat de stof bij een correcte lange lagering toch altijd verdwijnt?

Zowel weinig gist als een overmaat aan gist kunnen de oorzaak zijn een zwavelachtig aroma.
Je hebt niet vermeld wat het begin SG van het bier. Er vanuit gaande dat deze tussen de 1050 en 1060 was heb je een overmaat aan gist gegeven bij een vergisting rond de 15 C. 3 zakjes had volstaan.
Mijn inschatting is dat wanneer je minder gist ent je niet meer H2S krijgt maar juist wat minder. Zeker als je na de vergisting de temperatuur kort op 17 C zet.

Offline beun

• Senior lid
« Reactie #35 Gepost op: 26-12-2020 22:41 u »
Zowel weinig gist als een overmaat aan gist kunnen de oorzaak zijn een zwavelachtig aroma.
Je hebt niet vermeld wat het begin SG van het bier. Er vanuit gaande dat deze tussen de 1050 en 1060 was heb je een overmaat aan gist gegeven bij een vergisting rond de 15 C. 3 zakjes had volstaan.
Mijn inschatting is dat wanneer je minder gist ent je niet meer H2S krijgt maar juist wat minder. Zeker als je na de vergisting de temperatuur kort op 17 C zet.

Begin SG was 1047. Origineel idee was om zoals gewoonlijk op 12 C te vergisten. Na de seminar van fermentis dat een lage vergistingstemperatuur  niet noodzakelijk is voor vergelijkbare resultaten heb ik besloten om op 15 C te vergisten. Wel gewoon de 5 zakjes erbij gedaan.
Dat is waarschijnlijk dus teveel geweest.

Offline beun

• Senior lid
« Reactie #36 Gepost op: 05-01-2021 21:14 u »

Zie ook

Zwavel lucht is inmiddels compleet verdwenen. Ook deze gist heeft dus nog wel enige tijd nodig om te rijpen.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 05-01-2021 22:03 u »
Zwavel lucht is inmiddels compleet verdwenen. Ook deze gist heeft dus nog wel enige tijd nodig om te rijpen.

Dat rijpen gaat een stuk sneller bij een hogere temperatuur...  :D

Tags: