Gist voor een pils

Gestart door Larsje40, 16-12-2020 09:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Larsje40

Ik had een vraag over de gist voor een pils.

Kun je ook bv de Fermentis saflager S-189 kunnen gebruiken? Want dat zie ik eigenlijk nergens terug in recepten voor pils terwijl in de omschrijving wel staat dat deze ook geschikt is voor pils. zie eigenlijk het meest de Fermentis W34/70 terug.

Iemand toevallig ook ervaring met de Saflager S-189? Of andere gisten die aan te bevelen zijn voor een pils?

THNX.

Takkie83

Hé Lars! Ik ben hem gelijk gaan opzoeken want deze kende ik nog niet. Komt denk ik omdat mijn leverancier hem niet in zijn assortiment heeft. Weet niet of dat betekent dat hij niet meer in productie is, nieuw is of geen van beide. Maar naast W34/70 kun je ook prima S-23 van Fermentis gebruiken. Maar ook Lallemand en Mangrove Jack hebben gedroogde lagergisten. En dan heb ik het nog niet eens over vloeibare gisten. Heel eerlijk gezegd denk ik dat je het met iedere lagergist kunt proberen, maar kijk even naar de eigenschappen of dat overeenkomt met je beoogde resultaat. Staat erop dat 'ie geschikt is voor pils? Dan zou ik het vooral doen.

Eerlijk gezegd als ik jou was zou ik hem gewoon lekker proberen! Wil je dan hier je bevindingen posten?  :biersmile:

beun

Ik heb net een batch van mijn vaste pils recept met deze s-189 gist vergist. Zit nu 3 weken op fles maar smaak is al goed. Heeft nog wel een paar weken nodig om iets te rijpen.

Ik heb mijn vast recept al eens vergist met S23, M84 bohemian lager en de W 34/70. laatste 2 genoemde gaven een erg mooie pils. Ben nu dus benieuwd wat de S189 er uiteindelijk van maakt maar ziet er al goed uit.

groet Stefan

tdp

Mooie gist voor een pils, niets mis mee.

Simonsj

Op dit moment heb ik ook een batch pils staan, wat nu aan het vergisten is met S189. Ik vind het leuk om batches, of te splitsen en twee types gist te gebruiken, of nogmaals te brouwen met een ander soort gist. Leuke verschillen gehad, maar nog nooit een goed en een "slecht" bier van een en dezelfde batch gehad.

Larsje40

Thnx alvast voor de reacties.

Ik vraag het ook omdat ze nu bij Unibrew (nee geen connecties mee) 5 zakjes van deze gist (S-189) aanbieden voor 5 euro, dus 1 euro voor een zakje, das niet veel vond ik en als die goed werkt kun je nog eens inslaan hahaha.

gr.

Takkie83

Als ze in de aanbieding zijn zou ik wel even naar de houdbaarheidsdatum kijken en bedenken of het je gaat lukken om alle vijf de zakjes op tijd op te maken. Niet dat je straks de gist (of erger nog; je bier) weg kan gooien omdat 'ie er geen zin meer in heeft  :)

tdp

Met korrelgisten grijp je niet snel mis, die kun je rustig een paar jaar in de koelkast bewaren. Goede deal dus!

Takkie83

Citaat van: tdp op 16-12-2020  19:55 uMet korrelgisten grijp je niet snel mis, die kun je rustig een paar jaar in de koelkast bewaren. Goede deal dus!

Ook ná de THT datum? Als dat echt zo is heb ik niks gezegd  :)

Maar bezuinig vooral niet op gist aangezien die het belangrijkste werk voor ons moet doen  ;) Korrelgisten kosten bovendien vaak niet meer dan een paar euro - Fermentis heeft er zelfs een paar onder de twee euro (S-33 en T-58 bijvoorbeeld). Ik geef dan liever twee euro uit aan een nieuw zakje dan dat ik risico loop dat ik de hele dag voor Jan met de korte achternaam in de keuken heb gestaan.

Maar jouw bericht is geruststellend Teun  :biersmile:

Celosia brew brothers

We wilden met blanke pilsmout een pils vergelijkbaar bier maken en hebben Fermentis K97 German Ale gebruikt.
Volgens de beschrijving was dat een goed bruikbare hybridegist met een breed temperatuurbereik om te gisten.
Maar deze gist gaan wij niet meer inzetten.
De SG waarden van het wort na het koken en na de gisting in het vat - en vervolgens mandfles - waren prima.
Maar de smaak vóór het bottelen was matig.
En de afrijping op fles is zóóó traag, het staat er al ruim 4 weken en dit weekend maar weer 's proeven.
FYI 1 : Gisting op 18 C in vat en bij 20 C in de mandfles. want toen hadden we al vermoedens van traagheid.
Ook op fles maar 20 C aangehouden om gist actief ( ? ) te houden.
FYI 2 : Geen ouwe meuk gebruikt, alles vers ingekocht.

beun

Citaat van: Celosia brew brothers op 16-12-2020  21:49 uWe wilden met blanke pilsmout een pils vergelijkbaar bier maken en hebben Fermentis K97 German Ale gebruikt.
Volgens de beschrijving was dat een goed bruikbare hybridegist met een breed temperatuurbereik om te gisten.
Maar deze gist gaan wij niet meer inzetten.
De SG waarden van het wort na het koken en na de gisting in het vat - en vervolgens mandfles - waren prima.
Maar de smaak vóór het bottelen was matig.
En de afrijping op fles is zóóó traag, het staat er al ruim 4 weken en dit weekend maar weer 's proeven.
FYI 1 : Gisting op 18 C in vat en bij 20 C in de mandfles. want toen hadden we al vermoedens van traagheid.
Ook op fles maar 20 C aangehouden om gist actief ( ? ) te houden.
FYI 2 : Geen ouwe meuk gebruikt, alles vers ingekocht.

Bij ondergistende bieren kan een langere rijping/lagering nodig zijn(net als bij bovengisters trouwens) mijn pils met m84 bohemian lager had ruim 8 weken op fles nodig voordat hij optimaal was. dan is geduld belangrijk!
Zonde als het meeste al opgedronken is voor die tijd.
Dus vooral vaak en veel (en goed) brouwen is een goed advies om je brouwsels de tijd te geven.

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 16-12-2020  20:13 uOok ná de THT datum? Als dat echt zo is heb ik niks gezegd  :)

De houdbaarheid van gedroogde gist is langer dan de THT datum. Door een onderzoek van Fermentis is dat bevestigd. Zelf heb ik ook die ervaring met oude zakjes gist.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 17-12-2020  22:47 uDe houdbaarheid van gedroogde gist is langer dan de THT datum. Door een onderzoek van Fermentis is dat bevestigd. Zelf heb ik ook die ervaring met oude zakjes gist.

Waarom dan niet die THT datum veranderen  ???

Maar hoeveel langer moet ik dan aan denken? De S-04 die ik heb liggen is tot augustus 2022 houdbaar. Tot wanneer zou jij hem gebruiken? En geldt dit ook voor Lallemand en Mangrove Jack's gisten? En in hoeverre is de bewaartemperatuur hier nog op van invloed?

@Lars: heb je al een recept in gedachten?  :)

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 17-12-2020  22:55 uWaarom dan niet die THT datum veranderen  ???
Zal wel te maken hebben met garantie en het generen van meer omzet... Hoe langer je de gist bewaard des te meer dode cellen je in de verpakking hebt. Maar ook met bijvoorbeeld 20 tot 30% actieve gistcellen komt de vergisting snel op gang als je zorgt dat de gist voldoende voeding heeft.

CiteerMaar hoeveel langer moet ik dan aan denken? De S-04 die ik heb liggen is tot augustus 2022 houdbaar. Tot wanneer zou jij hem gebruiken? En geldt dit ook voor Lallemand en Mangrove Jack's gisten? En in hoeverre is de bewaartemperatuur hier nog op van invloed?

De bewaaromstandigheden zijn zeker belangrijk. Als de gist in de koelkast ligt kun je de gist zeker een jaar tot anderhalf jaar na de THT datum gebruiken.
Dit geldt voor alle korrelgisten heb ik gemerkt.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 17-12-2020  23:08 uZal wel te maken hebben met garantie en het generen van meer omzet... Hoe langer je de gist bewaard des te meer dode cellen je in de verpakking hebt. Maar ook met bijvoorbeeld 20 tot 30% actieve gistcellen komt de vergisting snel op gang als je zorgt dat de gist voldoende voeding heeft.

De bewaaromstandigheden zijn zeker belangrijk. Als de gist in de koelkast ligt kun je de gist zeker een jaar tot anderhalf jaar na de THT datum gebruiken.
Dit geldt voor alle korrelgisten heb ik gemerkt.

Goed om te weten! :biersmile:

beun

Citaat van: Larsje40 op 16-12-2020  09:23 uIk had een vraag over de gist voor een pils.

Kun je ook bv de Fermentis saflager S-189 kunnen gebruiken? Want dat zie ik eigenlijk nergens terug in recepten voor pils terwijl in de omschrijving wel staat dat deze ook geschikt is voor pils. zie eigenlijk het meest de Fermentis W34/70 terug.

Iemand toevallig ook ervaring met de Saflager S-189? Of andere gisten die aan te bevelen zijn voor een pils?

THNX.

Ik heb mijn vaste pils recept ermee vergist op 14 ºC deze is nu na 8 weken op dronk en dit is echt een lekkere geworden! Gewoon brouwen en vergisten met deze gist.
stefan

Takkie83

Ik riep trouwens wel dat S-23 ook prima te gebruiken is, maar ik vind het pilsje dat ik ermee gebrouwen heb volgens het vergistingsschema uit Jacques z'n boek te vol en te zoet, ten koste van de doordrinkbaarheid. Iedereen die ik hem laat proeven vindt hem lekker vol, maar dat wil ik juist niet. Ik wil een droge bittere jetser.

Zal binnenkort het SG eens meten van een flesje

beun

Citaat van: Takkie83 op 21-12-2020  19:28 uIk riep trouwens wel dat S-23 ook prima te gebruiken is, maar ik vind het pilsje dat ik ermee gebrouwen heb volgens het vergistingsschema uit Jacques z'n boek te vol en te zoet, ten koste van de doordrinkbaarheid. Iedereen die ik hem laat proeven vindt hem lekker vol, maar dat wil ik juist niet. Ik wil een droge bittere jetser.

Zal binnenkort het SG eens meten van een flesje

Die ervaring heb ik ook. Van de diverse pils gisten die ik al in mijn pils geprobeerd heb is deze nu het minst favoriet. Gaf het minste een echt pilskarakter, wel een klein zoetje en fruitiger. Verder wel een lekker bier.

hansHalberstadt

Bij gedroogde gist is het denk ik net als met zaad van planten. De biologische processen zijn tot stilstand gekomen. Pas als er opnieuw vocht bij komt gaat de cel weer werken. Dat is een groot verschil met slurry of gist op schuine buis. Ik heb wel eens een zakje korrelgist van meer dan 10 jaar oud zonder problemen opgestart. 

Jan de Graaff

Citaat van: hansHalberstadt op 21-12-2020  20:31 uIk heb wel eens een zakje korrelgist van meer dan 10 jaar oud zonder problemen opgestart.
Volgens Lars Garshol kun je zelf-geoogste en daarna gedroogde kveik meer dan 20 jaar goed houden op een stok. Dus zonder koeling zelfs, als het maar droog is.
Dan neem ik aan dat je de THT datum op industrieel verpakte gedroogde gist ook met een korreltje zout mag nemen. Of zelfs een kilo zout.. THT is ook tenminste houdbaar tot, dat is heel wat anders dan de uiterste gebruiksdatum of 'niet gebruiken na'.

Ik heb laatst een blikje tonijn gebruikt met een THT van ergens in 2011. Was helemaal niks mis mee. Ogen, tong en neus gebruiken (tenzij corona geur en smaak tijdelijk hebben aangetast; wel eerst testen dus!) en dan gaat het prima.

seed7

De S-189 is de gist van de S-189 Zwitserse Hürlimann brouwerij. Bekend van zeer zware bieren. Samichlaus 14%

Een gist uit die brouwerij is een z.g.n. diastaticus. Of de S-189 dat ook is weet ik niet. Het ding heeft wel een hoge alcohol tolerantie en gist redelijk diep uit.

Ingo

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 21-12-2020  20:31 uBij gedroogde gist is het denk ik net als met zaad van planten. De biologische processen zijn tot stilstand gekomen. Pas als er opnieuw vocht bij komt gaat de cel weer werken. Dat is een groot verschil met slurry of gist op schuine buis. Ik heb wel eens een zakje korrelgist van meer dan 10 jaar oud zonder problemen opgestart.

De vraag is natuurlijk wel hoeveel procent van de gistcellen dan nog leeft.

Stel dat de helft nog leeft, dan heb je effectief dus half zo veel gist geënt als je bedoeling was. Tot een bepaald percentage zal dat in de praktijk geen probleem zijn, daarboven wel.
Dus op een gegeven moment wordt het denk ik toch tricky om gist ver over de datum nog te gebruiken. Gezien de prijs van korrelgist afgezet tegen de kosten en tijd en energie die een brouwsel kost zou ik daar niet te veel risico mee nemen.

Verder is je vergelijking met plantenzaden wel interessant. Van sommige planten kun je de zaden heel lang bewaren, en van andere maar vrij kort, één of twee jaar. Ik vraag me af of dat bij gist ook verschilt van soort tot soort. Geen idee.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 21-12-2020  22:19 uDe vraag is natuurlijk wel hoeveel procent van de gistcellen dan nog leeft.

Leven betekent eigenlijk dat de processen doorlopen die er voor zorgen dan voedsel opraakt evenals essentiele stoffen. Daarom heeft vloeibare gist een beperkte houdbaarheid en is na bv een bepaalde tijd de helft van de cellen dood. Maar omdat in droge toestand de processen niet meer doorlopen kun je denk ik ook niet spreken van een 'halfwaardetijd' Er wordt immers in de cel niets verbruikt. 

hansHalberstadt

Citaat van: JanDeGraaff op 21-12-2020  20:46 uDan neem ik aan dat je de THT datum op industrieel verpakte gedroogde gist ook met een korreltje zout mag nemen.
Met die datum garandeer je wel een constante kwaliteit. Anders zou een leverancier ook gist van 10 of 20 jaar oud mogen verkopen. Een THT datum die gebaseerd is op een normale cyclus van productie tot verbruik van zeg 1 a 2 jaar lijkt me daarom toch wel gewenst. Het is niet alleen de inhoud, maar ook de verpakking die de inhoud moet beschermen. ook die gaat niet oneindig lang mee. Bijvoorbeeld bewaard onder niet ideale omstandigheden etc. Voor vloeibare gisten is het een heel ander verhaal. Die zijn na de houdbaarheidsdatum echt minder levensvatbaar.

Takkie83

Citaat van: Takkie83 op 21-12-2020  19:28 uIk riep trouwens wel dat S-23 ook prima te gebruiken is, maar ik vind het pilsje dat ik ermee gebrouwen heb volgens het vergistingsschema uit Jacques z'n boek te vol en te zoet, ten koste van de doordrinkbaarheid. Iedereen die ik hem laat proeven vindt hem lekker vol, maar dat wil ik juist niet. Ik wil een droge bittere jetser.

Zal binnenkort het SG eens meten van een flesje

Gisteren gemeten. Het SG is 1,010. Zeggen jullie maar of dat te hoog is voor een pils.

Er moet bij gezegd dat er meer hop in had gekund. Heb 15g verse bitterhop gebruikt uit de natuur, dus geen idee van het alfazuurpercentage

beun

Citaat van: seed7 op 21-12-2020  21:11 uDe S-189 is de gist van de S-189 Zwitserse Hürlimann brouwerij. Bekend van zeer zware bieren. Samichlaus 14%

Een gist uit die brouwerij is een z.g.n. diastaticus. Of de S-189 dat ook is weet ik niet. Het ding heeft wel een hoge alcohol tolerantie en gist redelijk diep uit.

Ingo

de s189 heeft geen hele hoge vergistinggraad

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 23-12-2020  19:03 uGisteren gemeten. Het SG is 1,010. Zeggen jullie maar of dat te hoog is voor een pils.
Wat was je begin SG?
CiteerEr moet bij gezegd dat er meer hop in had gekund. Heb 15g verse bitterhop gebruikt uit de natuur, dus geen idee van het alfazuurpercentage

Verse hop geeft sowieso een veel lagere bitterheid aan je bier per gram hop. Het vocht dat in de hopblaadjes zit geeft geen bitterheid... Een regel is dat je 4 tot 5 keer zo veel verse hop hoort te gebruiken dan bij goed gedroogde hop.

Celosia brew brothers

Citaat van: middelaersch op 21-12-2020  22:19 uVerder is je vergelijking met plantenzaden wel interessant. Van sommige planten kun je de zaden heel lang bewaren, en van andere maar vrij kort, één of twee jaar. Ik vraag me af of dat bij gist ook verschilt van soort tot soort. Geen idee.

Ter info
Ik weet - beroepsmatig - veel van plantenzaden en de bewaring daarvan. Ik begrijp de gedachte wel, maar plantenzaden die je heel lang kan bewaren - boven nul dan - zijn oliehoudend en ook hoe gladder het zaadje hoe beter bestand tegen uitdroging trouwens. Niet - of weinig - oliehoudende zaden worden ingevroren en zijn dan langer houdbaar. Ook oliehoudend zaad kun je invriezen als je hele grote voorraad hebt. Voor dit werk zijn er speciale zaad technologen btw.

En hier gaat de vergelijking technisch een beetje mank. Ik neem aan dat gisten geen olie of vetten bevatten.
Maar dat er verschillen zullen zijn... Natuurlijk, het zijn natuurproducten.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 23-12-2020  21:41 uVerse hop geeft sowieso een veel lagere bitterheid aan je bier per gram hop. Het vocht dat in de hopblaadjes zit geeft geen bitterheid... Een regel is dat je 4 tot 5 keer zo veel verse hop hoort te gebruiken dan bij goed gedroogde hop.

Shit, totaal geen rekening mee gehouden  :verbergen:

Volgende keer beter  ;D

Begin SG zal ik opzoeken als ik weer achter mijn pc zit, meen ergens in de 1,050

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 24-12-2020  00:37 uShit, totaal geen rekening mee gehouden  :verbergen:

Een lage bitterheid maakt dat je bier zoeter overkomt...

beun

Even in dit topic een vergelijking. Mijn vaste pils recept 2 maanden geleden gebrouwen en dit keer verdeeld over twee batches. 1 vergist met de 34/70 en de ander met de s189. Beide bieren zitten nu bijna 4 weken op fles en fust. De S189 is al goed op smaak en ruikt prima! De W 34/70 smaakt erg goed  maar daar blijft toch een zwavelluchtje aanwezig. Dit heb ik met dit recept met geen enkele andere gist zo gehad. Is dit een eigenschap van deze gist? Het zal ongetwijfeld wel minder worden maar zo mooi als de smaak is, zo storend vind ik de lichte zwavel lucht.
Is dit een eigenschap/nadeel van deze verder hele gebruiksvriendelijke gist?

groet stefan

Jacques

Citaat van: beun op 24-12-2020  20:45 uEven in dit topic een vergelijking. Mijn vaste pils recept 2 maanden geleden gebrouwen en dit keer verdeeld over twee batches. 1 vergist met de 34/70 en de ander met de s189. Beide bieren zitten nu bijna 4 weken op fles en fust. De S189 is al goed op smaak en ruikt prima! De W 34/70 smaakt erg goed  maar daar blijft toch een zwavelluchtje aanwezig. Dit heb ik met dit recept met geen enkele andere gist zo gehad. Is dit een eigenschap van deze gist? Het zal ongetwijfeld wel minder worden maar zo mooi als de smaak is, zo storend vind ik de lichte zwavel lucht.
Is dit een eigenschap/nadeel van deze verder hele gebruiksvriendelijke gist?

groet stefan

Een zwavelachtig aroma is heel gebruikelijk bij de W 34/70 (in heel veel pilsbrouwerijen kun je deze geur waarnemen in lagerruimtes). Het beste is het bier wat warmer te zetten na einde vergisting om deze vrij vluchtige stof kwijt te raken.
Als je eenmaal gebotteld hebt wordt het aroma meestal langzaam minder.

Zie ook
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18930001/
https://beerandbrewing.com/dictionary/1gutkReoew/

beun

Citaat van: Jacques op 25-12-2020  11:22 uEen zwavelachtig aroma is heel gebruikelijk bij de W 34/70 (in heel veel pilsbrouwerijen kun je deze geur waarnemen in lagerruimtes). Het beste is het bier wat warmer te zetten na einde vergisting om deze vrij vluchtige stof kwijt te raken.
Als je eenmaal gebotteld hebt wordt het aroma meestal langzaam minder.

Zie ook
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18930001/
https://beerandbrewing.com/dictionary/1gutkReoew/
Dank voor de feedback, ik had al het idee dat het een eigenschap van de gist is en dat het langzaam  minder zal worden.
Wat ik nog wel uit de publicatie haal is dat het enten van tekort (vitale) gist bijdraagt aan de productie van deze stof.
Dit bier heb ik op een iets hogere temperatuur vergist. Zo rond de 15 ºC met toevoeging van 5 zakjes gist op 58 liter. Zoals blijkt uit diverse onderzoeken geeft deze gist bij verschillende vergistingstemperaturen een constant resultaat. In eerdere reacties gaf je aan dat dit een voordeel is en dat je hierdoor minder gist kunt enten bij hogere temperatuur.
Nu vraag ik mij af het toevoegen van minder gist bij hogere temperatuur dan dus toch een nadeel heeft of dat de stof bij een correcte lange lagering toch altijd verdwijnt?

Takkie83

Citaat van: Jacques op 24-12-2020  16:38 uEen lage bitterheid maakt dat je bier zoeter overkomt...

Ja ik weet het. Hoewel ik "zoet" hier niet het juiste woord vind. Het is eerder een volle, moutige smaak. Beetje lentebok achtig.

Ik heb het begin SG even opgezocht en die was 1,042. Met bottelsuiker zit de pils nu op 4,5% alcohol.

Maar ik heb me vergist in de gist (haha). Het was toch W34/70. Ik heb S-23 voor mijn herfstbok gebruikt

Excuses voor de verwarring. Volgende keer meer hop. Eens kijken hoe die dan smaakt  :biersmile:


Jacques

Citaat van: beun op 26-12-2020  00:18 uDank voor de feedback, ik had al het idee dat het een eigenschap van de gist is en dat het langzaam  minder zal worden.
Wat ik nog wel uit de publicatie haal is dat het enten van tekort (vitale) gist bijdraagt aan de productie van deze stof.
Dit bier heb ik op een iets hogere temperatuur vergist. Zo rond de 15 ºC met toevoeging van 5 zakjes gist op 58 liter. Zoals blijkt uit diverse onderzoeken geeft deze gist bij verschillende vergistingstemperaturen een constant resultaat. In eerdere reacties gaf je aan dat dit een voordeel is en dat je hierdoor minder gist kunt enten bij hogere temperatuur.
Nu vraag ik mij af het toevoegen van minder gist bij hogere temperatuur dan dus toch een nadeel heeft of dat de stof bij een correcte lange lagering toch altijd verdwijnt?

Zowel weinig gist als een overmaat aan gist kunnen de oorzaak zijn een zwavelachtig aroma.
Je hebt niet vermeld wat het begin SG van het bier. Er vanuit gaande dat deze tussen de 1050 en 1060 was heb je een overmaat aan gist gegeven bij een vergisting rond de 15 ºC. 3 zakjes had volstaan.
Mijn inschatting is dat wanneer je minder gist ent je niet meer H2S krijgt maar juist wat minder. Zeker als je na de vergisting de temperatuur kort op 17 ºC zet.
 

beun

Citaat van: Jacques op 26-12-2020  21:59 uZowel weinig gist als een overmaat aan gist kunnen de oorzaak zijn een zwavelachtig aroma.
Je hebt niet vermeld wat het begin SG van het bier. Er vanuit gaande dat deze tussen de 1050 en 1060 was heb je een overmaat aan gist gegeven bij een vergisting rond de 15 ºC. 3 zakjes had volstaan.
Mijn inschatting is dat wanneer je minder gist ent je niet meer H2S krijgt maar juist wat minder. Zeker als je na de vergisting de temperatuur kort op 17 ºC zet.
 

Begin SG was 1047. Origineel idee was om zoals gewoonlijk op 12 ºC te vergisten. Na de seminar van fermentis dat een lage vergistingstemperatuur  niet noodzakelijk is voor vergelijkbare resultaten heb ik besloten om op 15 ºC te vergisten. Wel gewoon de 5 zakjes erbij gedaan.
Dat is waarschijnlijk dus teveel geweest.

beun

Citaat van: Jacques op 25-12-2020  11:22 uEen zwavelachtig aroma is heel gebruikelijk bij de W 34/70 (in heel veel pilsbrouwerijen kun je deze geur waarnemen in lagerruimtes). Het beste is het bier wat warmer te zetten na einde vergisting om deze vrij vluchtige stof kwijt te raken.
Als je eenmaal gebotteld hebt wordt het aroma meestal langzaam minder.

Zie ook
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18930001/
https://beerandbrewing.com/dictionary/1gutkReoew/

Zwavel lucht is inmiddels compleet verdwenen. Ook deze gist heeft dus nog wel enige tijd nodig om te rijpen.

Jacques

Citaat van: beun op 05-01-2021  21:14 uZwavel lucht is inmiddels compleet verdwenen. Ook deze gist heeft dus nog wel enige tijd nodig om te rijpen.

Dat rijpen gaat een stuk sneller bij een hogere temperatuur...  :D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.