Jongbier smaakt alsof het drie dagen op de bar heeft gestaan

Gestart door okkert, 14-12-2020 13:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

okkert

Hi All,

Ik ben bezig met mijn eerste brouwsel uit de weckketel die is omgetoverd tot brouwketel. Nu had ik het idee dat alles goed is gegaan en dat ik heel schoon heb gewerkt. Nu is de SG voor de tweede dag op rij stabiel. Ik overweeg dus om te bottelen. Ik kon het niet laten en heb het brouwsel geproefd. Het is vrij bitter, maar dat komt denk ik ook omdat het een IPA is, maar het smaakt alsof het al drie dagen op de bar heeft gestaan. Een beetje _muffig_ en hoge alcoholsmaak. Komt dit nog goed? Moet ik het gewoon bottelen en daarna proeven?

Micha

Beste okkert,

Het heet niet voor niets jongbier. In de fles zullen er ook nog wat smaken veranderen tijdens het rijpen. Je kunt er voor kiezen om het te bottelen of anders een paar weken in een secundair vat te doen en dan te bottelen. Laat het nog een paar weken liggen en proef nog eens voorzichtig. Hopelijk smaakt ie dan zoals je gehoopt had. Tip: bewaar een paar flessen om over een tijd nog eens te proeven. Ik vond het een openbaring om te zien hoe je bier over tijd nog veranderd.

LeonRodenburg

Hi okkert, welkom op het forum!

Ik zou nog even een dag of wat wachten met bottelen, tot het SG meerdere dagen stabiel is. Beter iets langer laten staan dan te vroeg bottelen. Of zoals Micha zegt het nog even laten lageren, dat is ook een optie. Wanneer heb je gebrouwen?

Qua smaak is wat je bij het bottelen proeft vaak een goede indicatie, maar vergeet ook niet wat temperatuur en koolzuur met het uiteindelijke resultaat gaan doen. Dat het bier proeft alsof het lang op de bar heeft gestaan is niet gek, de overgebleven halve glazen pils in de kroeg zijn vaak ook op kamertemperatuur en de koolzuur is weg. Precies zoals het bier in je gistvat nu is dus. Maar dat zegt natuurlijk nog niet hoe het gaat smaken als het straks koud uit de koelkast komt met een mooie schuimkraag erop.

Oftewel: als de vergisting helemaal klaar is altijd bottelen! Je zou niet de eerste zijn die een goede batch bier weggooit omdat je te vroeg te kritisch bent op het resultaat.

brouwerwaldonk

Waarom direct na de hoofdgisting bottelen, nog nooit van lageren gehoord. Ook dat is een onderdeel van het brouwproces.   

Micha

Citaat van: brouwerwaldonk op 14-12-2020  13:58 uWaarom direct na de hoofdgisting bottelen, nog nooit van lageren gehoord. Ook dat is een onderdeel van het brouwproces.   

Zoals bij zoveel vragen is het antwoord niet zo zwart/wit te geven. Het hangt er vanaf wat voor soort bier je maakt (bij lage gisting jazeker, bij hoge gisting .. niet altijd). Op dit forum zijn genoeg discussies te vinden over wel of niet overhevelen, maar ik heb er voor gekozen om het bij mijn bieren niet meer te doen vanwege oxidatie- en/of infectiegevaar. Ik ga na zo'n 10 a 14 dagen meten hoe het met het SG gesteld is en proef dan of er geen diacetyl in overvloed is. Uiteraard laat ik de flessen wel voor langere tijd staan alvorens er een te testen.

Indien je nog bijkomende argumenten hebt laat ik me graag overtuigen. :)

Mijn punt voor de originele vrager blijft echter: je smaak zal nog veranderen. Geduld is een groot goed bij brouwen.

Hay

Nou tussen lageren en hoofdgisting zit nog een stap en dat is nog een paar dagen warm laten staan om allerlei smaakjes weg te werken.
Maar ts geeft niet aan hoe lang het geleden is dat hij gebrouwen heeft dus hier kan je niks zinnigs over zeggen.
Net zo min als over de hogere alcoholsmaak dat kan ook van een te hoge vergistingstemperatuur komen maar dat staat er ook niet bij.
Verder ben ik het wel met brouwerwaldonk eens, ik lager ook voor ik bottel.
En dat kan ook heel goed zonder oxidatie of infectie.

Lekkerpilzen

Laatst een lager gemaakt met W34/70 ... niet te hachelen 1 week na vergisting. Een vieze vlezige muffige smaak, ik denk met name door al het gist en/of zwavel achtige smaakt wat nog moet weg trekken. Ik heb wel vaker samples geproefd met veel gist erin en dat smaakt gewoon ranzig.

1 weken later --> Hmmm is al stuk beter, bier smaakt nog steeds "groen" / jong
2 weken later --> Best goed 
+3 weken later -->  :proost:

Mijn probleem is altijd dat het bier waarschijnlijk het beste is na 8 weken lageren maar dan is het fust alweer leeg dus ja.  :nut:

Micha

Citaat van: Hay op 14-12-2020  15:51 uNou tussen lageren en hoofdgisting zit nog een stap en dat is nog een paar dagen warm laten staan om allerlei smaakjes weg te werken.
Maar ts geeft niet aan hoe lang het geleden is dat hij gebrouwen heeft dus hier kan je niks zinnigs over zeggen.
Net zo min als over de hogere alcoholsmaak dat kan ook van een te hoge vergistingstemperatuur komen maar dat staat er ook niet bij.
Verder ben ik het wel met brouwerwaldonk eens, ik lager ook voor ik bottel.
En dat kan ook heel goed zonder oxidatie of infectie.

Ik heb mijn vorige antwoord aangepast omdat ik zie dat ik inderdaad niet geheel duidelijk was. Ik bottel niet direct na de hoofdvergisting, maar laat eea nog een dag of wat (10 a 14 dagen na start) staan alvorens te gaan meten/proeven/bottelen. Dan zit er dus toch een stuk nagisting in, maar geen overhevelen.
Ik heb een gistvat met platte bodem en zoals ik het uit het boek 'yeast' begreep is het geen probleem om 14 dagen op de gist te blijven zonder gevaar voor autolyse. Sterker nog: het contact met uitgevlokte maar nog levende gist helpt ook om stoffen op te ruimen. Dat gezegd hebbende: ik heb geen wetenschappelijke achtergrond in brouwen, dus ik kan het ook allemaal mis hebben. :)

Arjen1969

Ik proef mijn bier ook altijd als het klaar is met de navergisting, dat is altijd als ik wil gaan bottelen. Het is nooit heel lekker maar geeft me wel informatie over een infectie of niet. Na bottelen verandert er altijd nog veel aan de smaak, wacht rustig af en trek elke week na bottelen een flesje open. Dan weet je of je hergisting op fles op gang is gekomen en zul je proeven dat het uiteindelijk best een mooi biertje wordt. Bierbrouwen is een hobby van geduld, niets gaat snel of kan snel.

El Pastor Belga (MaJa)

Lageren kan toch ook zonder overhevelen... dat is toch de tijd dat het jongbier, nadat de hoofdvergisting gedaan is, nog langer in het gistvat blijft zitten??? Of zie ik da niet goed.

Micha

Het kan zijn dat er wat termen in spraakverwarring zijn bij me, maar wat je nu beschrijft heet nagisting in mijn beeld. Lagering is vooral bij ondergisters noodzakelijk om zwavelachtige componenten uit je bier te krijgen (voor zover ik begreep vaak op lagere temperatuur).

Wat verstaan jullie dan onder lagering?

https://wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=vergisting:nagisting_-_lageren

okkert

Bedankt voor alle reacties. Ik heb vorige week zondag gebrouwen, dus nu 10 dagen onderweg. Ik heb besloten om toch te gaan lageren. Raden jullie dan nog een specifieke temperatuur aan? Ik kom op het forum vaak tegen in de buurt van 15graden?

Om even alles op een rijtje te zetten? Overhevelen in schoon vat of schone gistfles. Kouder wegzetten met waterslot. En dan 10-14 wachten?


brouwerwaldonk

Citaat van: Micha op 14-12-2020  15:39 uZoals bij zoveel vragen is het antwoord niet zo zwart/wit te geven. Het hangt er vanaf wat voor soort bier je maakt (bij lage gisting jazeker, bij hoge gisting .. niet altijd). Op dit forum zijn genoeg discussies te vinden over wel of niet overhevelen, maar ik heb er voor gekozen om het bij mijn bieren niet meer te doen van wege oxidatie- en/of infectiegevaar. Ik ga na zo'n 10 a 14 dagen meten hoe het met het SG gesteld is en proef dan of er geen diacetyl in overvloed is. Uiteraard laat ik de flessen wel voor langere tijd staan alvorens er een te testen.

Indien je nog bijkomende argumenten hebt laat ik me graag overtuigen. :)
Als je lagert en daarna nog eens overhevelt kan je roeren om suiker en bottelgist te mengen.
Met goed ontsmet materiaal werken dan moet je niet bang zijn voor besmettingen. Hevelen naar de bodem levert geen oxidatie op.

Micha

Citaat van: brouwerwaldonk op 15-12-2020  11:48 uAls je lagert en daarna nog eens overhevelt kan je roeren om suiker en bottelgist te mengen.
Met goed ontsmet materiaal werken dan moet je niet bang zijn voor besmettingen. Hevelen naar de bodem levert geen oxidatie op.

Dat ben ik direct met je eens en met je tweede punt ook. Ik heb met de paar keer dat ik overgeheveld heb dan ook geen infecties/besmettingen opgelopen (en mijn bier ook niet). Ik brouw echter ales en geen lagers. En in die context begrijp ik het nut van een cold crash wel (koud maar kort om het helder te krijgen), maar om te lageren zoals bij een pilsner (weken op lagere temp) weer niet. Ik begrijp van andere topics en fora ook dat lageren met ales minder vaak gedaan wordt (corrigeer me als ik verkeerd heb). De vraagsteller had het over een gebrouwen IPA, dus vandaar dat ik hier ook niet over lageren begon (ik deed de aanname van ale/bovengister)

Over overhevelen kunnen we het dan natuurlijk ook nog wel hebben ivm het verwijderen van trub. Dit kun je deels ook bereiken door naar een bottelemmer te hevelen en daar je gistsuikeroplossing toe te voegen. Zonder het topic teveel te willen kapen: bij een ale met hoge SG zou ik het wel overwegen om in een mandfles zetten om wat langer door te gaan alvorens te bottelen. Dat heeft meer te maken met gistafbraak e.d.

Maar goed: de vraagsteller kiest voor lageren, dus laten we daar maar op focussen dan.

jazon1963

Citaat van: okkert op 14-12-2020  13:31 uHi All,

Ik ben bezig met mijn eerste brouwsel uit de weckketel die is omgetoverd tot brouwketel. Nu had ik het idee dat alles goed is gegaan en dat ik heel schoon heb gewerkt. Nu is de SG voor de tweede dag op rij stabiel. Ik overweeg dus om te bottelen. Ik kon het niet laten en heb het brouwsel geproefd. Het is vrij bitter, maar dat komt denk ik ook omdat het een IPA is, maar het smaakt alsof het al drie dagen op de bar heeft gestaan. Een beetje _muffig_ en hoge alcoholsmaak. Komt dit nog goed? Moet ik het gewoon bottelen en daarna proeven?


Ik ben nog geen echt ervaren brouwer, maar elke keer als ik mijn jongbier proefde kwamen de twijfels over besmetting oxcidatie e.d, maar gelukkig na een week of 2 op fles begon de smaak pas op gang te komen...Mijn jongbier vond ik niet lekker na vergisting..

Johan_vL

In deze adviseer ik naar brouwerWaldonk te luisteren, hij geeft zeer adequate adviezen en heeft zoals ik het beoordeel ruimschoots ervaring. Succes met het eindresultaat elk brouwsel is spanned en een avontuur (tot het op is).

LeonRodenburg

Citaat van: Johan_vL op 15-12-2020  19:31 uIn deze adviseer ik naar brouwerWaldonk te luisteren, hij geeft zeer adequate adviezen en heeft zoals ik het beoordeel ruimschoots ervaring. [...]

Zeker!

Citaat van: brouwerwaldonk op 14-12-2020  13:58 uWaarom direct na de hoofdgisting bottelen, nog nooit van lageren gehoord. Ook dat is een onderdeel van het brouwproces.   

Maar in dit geval gaat het om een IPA en lijkt het me zonde van de hop als je die langer dan een paar dagen lagert. Dan ben je de aroma's weer kwijt. En ja, bij heftiger gehopte IPAs (mocht dat het geval zijn bij okkert) maakt blootstelling aan zuurstof wel degelijk een verschil, dus wil je open handelingen aan het gistvat zoveel mogelijk vermijden. Vandaar mijn suggestie om te bottelen als je zeker weet dat de boel helemaal is uitgegist.

Eric v B

Citaat van: Johan_vL op 15-12-2020  19:31 uIn deze adviseer ik naar brouwerWaldonk te luisteren, hij geeft zeer adequate adviezen en heeft zoals ik het beoordeel ruimschoots ervaring.
Klopt, het Belgische vlaggetje bij zijn avatar is niet wat het lijkt.  ;D

brouwerwaldonk

Citaat van: LeonRodenburg op 16-12-2020  08:52 uZeker!

Maar in dit geval gaat het om een IPA en lijkt het me zonde van de hop als je die langer dan een paar dagen lagert. Dan ben je de aroma's weer kwijt. En ja, bij heftiger gehopte IPAs (mocht dat het geval zijn bij okkert) maakt blootstelling aan zuurstof wel degelijk een verschil, dus wil je open handelingen aan het gistvat zoveel mogelijk vermijden. Vandaar mijn suggestie om te bottelen als je zeker weet dat de boel helemaal is uitgegist.
Bij voldoende hop toevoeging tijdens het lageren en 4 dagen erbij laten heb je na vele weken nog altijd het aroma in de smaak en geur. Dat het na enkele dagen weg is, wie heeft u dat wijsgemaakt.

Ben de laatste flesjes aan het drinken met nog veel aroma in de smaak, gebrouwen in april van 2020. Ik heb er op 43 L bijna 400 g hop aan toegevoegd en daar kan je niet naast proeven.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 14-12-2020  13:58 uWaarom direct na de hoofdgisting bottelen, nog nooit van lageren gehoord. Ook dat is een onderdeel van het brouwproces.   

Direct na de hoofdgisting hoor je nooit te bottelen. De hoofdgisting gaat geleidelijk over in de nagisting. Tijdens de nagisting verloopt de vergisting steeds langzamer totdat deze stil komt te vallen. Je kunt dan nog een dag of 4 tot 7 het bier op een hogere temperatuur zetten om te zorgen dat de laatste suikers vergist worden. Het zorgt ook voor een sneller rijping van je bier en verdamping van vluchtige zwavelachtige stoffen. Vervolgens kun je het bier bottelen op voorwaarde dat de SG-waarde tijdens de warme periode niet meetbaar is gedaald. In de periode van 4 tot 7 dagen zakken veel gistcellen uit waardoor je bier helder wordt. Lange tijd koud lageren is niet nodig. Na het bottelen gaat de rijping van het bier verder in de fles. Als je niet te lang wacht met bottelen is bottelgist niet nodig. Laat je het bier lang staan dan is het wel verstandig bottelgist te gebruiken. Overigens heeft het gebruik van een andere bottelgist dan de gist voor de hoofdgisting invloed op de smaak van je bier. Bottelgisten zijn geselecteerd op een neutrale smaak. Soms wil je dat en soms niet...

Jacques

Citaat van: MaJa op 14-12-2020  22:34 uLageren kan toch ook zonder overhevelen... dat is toch de tijd dat het jongbier, nadat de hoofdvergisting gedaan is, nog langer in het gistvat blijft zitten??? Of zie ik da niet goed.

Klopt. Het is niet de brouwer die bepaalt wanneer de nagisting of lagering begint maar de gist...
Zoals ik hiervoor schreef gaat de hoofdgisting naadloos geleidelijk over in de nagistng. Als er geen nagisting meer is ben je aan het lageren.

Jacques

Citaat van: okkert op 14-12-2020  13:31 uHi All,

Ik ben bezig met mijn eerste brouwsel uit de weckketel die is omgetoverd tot brouwketel. Nu had ik het idee dat alles goed is gegaan en dat ik heel schoon heb gewerkt. Nu is de SG voor de tweede dag op rij stabiel. Ik overweeg dus om te bottelen. Ik kon het niet laten en heb het brouwsel geproefd. Het is vrij bitter, maar dat komt denk ik ook omdat het een IPA is, maar het smaakt alsof het al drie dagen op de bar heeft gestaan. Een beetje _muffig_ en hoge alcoholsmaak. Komt dit nog goed? Moet ik het gewoon bottelen en daarna proeven?

Zoals meerdere forumleden ook schrijven kent je bier een grote smaakontwikkeling. De smaak van je jongbier is anders dan van je bier na 2 tot 3 maanden. Het is heel interessant om de smaakontwikkeling van je bieren te volgen door zo om de 2 à 3 weken de inhoud een flesje te proeven.

Kramer

Citaat van: Jacques op 18-12-2020  22:16 uZoals meerdere forumleden ook schrijven kent je bier een grote smaakontwikkeling. De smaak van je jongbier is anders dan van je bier na 2 tot 3 maanden. Het is heel interessant om de smaakontwikkeling van je bieren te volgen door zo om de 2 à 3 weken de inhoud een flesje te proeven.

Hier heb je het antwoord. Als beginnend brouwer is het heel moeilijk inschatten hoe een bier gaat veranderen over tijd. Maar dat leer je heel snel. Na een paar brouwsels merk je al een patroon en voor je het weet kan je direct na de vergisting redelijk inschatten welke kant het bier op gaat.

LeonRodenburg

Citaat van: brouwerwaldonk op 17-12-2020  17:35 uBij voldoende hop toevoeging tijdens het lageren en 4 dagen erbij laten heb je na vele weken nog altijd het aroma in de smaak en geur. Dat het na enkele dagen weg is, wie heeft u dat wijsgemaakt.

Ben de laatste flesjes aan het drinken met nog veel aroma in de smaak, gebrouwen in april van 2020. Ik heb er op 43 L bijna 400 g hop aan toegevoegd en daar kan je niet naast proeven.

Als je niet oppast voor oxidatie bij het brouwen / hevelen / bottelen ben je de meest fruitige hopgeuren toch al gauw kwijt, dat kan na 2-3 weken op de fles al (ik heb het dus niet over de smaak, al verandert die ook snel als je niet voorzichtig bent). Brouw je een zeer hoppige (NE)IPA dan ontkom je er misschien niet eens aan om op fust af te vullen, zoals er op het forum ook al in behoorlijk wat topics besproken is, om te voorkomen dat het bier naast verlies van aroma ook nog bruin verkleurt. Ik hanteer in ieder geval altijd 'hoe verser hoe beter' bij IPAs, ook de commerciële versies.

Citaat van: brouwerwaldonk op 14-12-2020  13:58 uWaarom direct na de hoofdgisting bottelen, nog nooit van lageren gehoord. Ook dat is een onderdeel van het brouwproces.   

Citaat van: Jacques op 18-12-2020  22:09 uDirect na de hoofdgisting hoor je nooit te bottelen. ...

Ik denk dat dit een misverstand was: niemand heeft beweerd om meteen na de hoofdgisting te bottelen. Ik heb wel eerder bedoeld dat als het bier helemaal uitgegist is, je kunt gaan nadenken over bottelen. Helemaal uitgegist betekent hier voor mij dan dat hoofdgisting & nagisting allebei helemaal voltooid zijn. Daarna (zeer) kort of lang lageren hangt van je eigen voorkeur af lijkt me. Ik bottel liever na een paar dagen warme lagering en een cold crash, zodat mijn vat vrij is voor een nieuw brouwsel. Dan rijpt het verder in de fles. Maar je kunt ook veel langer lageren uiteraard.

Jacques

Citaat van: LeonRodenburg op 21-12-2020  17:42 uIk denk dat dit een misverstand was: niemand heeft beweerd om meteen na de hoofdgisting te bottelen. Ik heb wel eerder bedoeld dat als het bier helemaal uitgegist is, je kunt gaan nadenken over bottelen. Helemaal uitgegist betekent hier voor mij dan dat hoofdgisting & nagisting allebei helemaal voltooid zijn. Daarna (zeer) kort of lang lageren hangt van je eigen voorkeur af lijkt me. Ik bottel liever na een paar dagen warme lagering en een cold crash, zodat mijn vat vrij is voor een nieuw brouwsel. Dan rijpt het verder in de fles. Maar je kunt ook veel langer lageren uiteraard.

In de praktijk denk ik dat niemand direct na de hoofdgisting bottelt. Zoals ik schreef gaat de hoofdgisting naadloos over in de nagisting. Veel hobbybrouwers scheren maken geen onderscheid in hoofd- en nagisting. Zolang er koolzuur gevormd wordt denken zij dat er sprake is van hoofdgisting. Echter de hoofdgisting is slecht het gedeelte waarop de vergisting op zijn heftigst is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.