Bottelafslagventiel

Gestart door hansHalberstadt, 13-12-2020 12:58 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Met bottelen wil ik graag zoveel mogelijk tegelijk doen dus tijdens vullen volgende flesje al de kroonkurk op het vorige flesje aanbrengen. Qua timing gaat dat soms mis en loopt het flesje dan over met een hoop geklieder.
Daarom nu bezig met een bottelafslagventiel.

Het idee is om een klepje op te nemen wat de slang dichtknijpt op het moment dat het flesje vol is. Daarvoor gebruik in wat oude spullen die ik nog had liggen zoals een elektromagneet gemaakt van een oude wasmachinepomp. Die trekt op 12 VDC ca 0.5 A  stroom en vormt dan een krachtige elektromagneet samen met wat hoekjes van ijzer (Action kwaliteit).
Daarmee constructie gemaakt die het slangetje dichtknijpt als het bier tegen een speld aankomt in de flessenhals. Het RVS riet je staat op de bodem van het flesje tijdens het vullen en de spelt komt in de flessenhals.
Bier geleid de elektriciteit (vormt een weerstand van een paar kOhm tussen de spelt en de RVS buis met bier daarin) als er geen bier tegen de spelt aankomt dan de de weerstand veel hoger en detecteert de ingangstransistor niets. In principe krijg je elektrolyse van het water aan de speld, maar omdat de stroom heel klein is en de spanning op de sensor gelijk verdwijnt zodra het relais afvalt merk je daar in de praktijk niets van.

Elektronica ben ik nu aan het maken om de info van de sensor (de spelt dus) te gebruiken om het klepje af te sluiten.

Overzichtsfoto

Sensor

Sensor op bottelslangetje (RVS rietje in siliconenslang 5mminw, 8mm uitw)

Elektrisch schema: relais met transistor voor relais aanhouden en relais onderbreken mbv de sensor, elektromagneet komt op de aansluitingen rechts.

En een filmpje van de testopstelling met handbekrachtiging van de magneet

kubock

Ik zag de titel en dacht 'Mooi scrabblewoord'! Daarmee doe ik jouw project tekort. Wat een prachtig stuk huisvlijt! Hulde!  :groots:

Albertus

Ik ben wat aan het experimenteren met een automatische afslag bij het vullen (ik wil een automatische tegendrukvuller maken).
Ik heb een IR sensor geprobeerd, werkt niet. Een capacitieve voeler werkt wel maar is gevoelig voor de glasdikte en die varieert nogal dicht bij de vulopening van de fles.
Momenteel test ik het vullen middels een flowmeter (zit b.v. in een koffiemachine) maar ik heb mijn twijfels over de nauwkeurigheid bij verschillende soorten bier en schoonmaken blijft een moeilijk punt.
Jouw methode had ik op mijn lijstje staan. Waar ik vooral benieuwd naar ben is of bij deze toepassing voldoende verschil gemaakt wordt tussen bier en schuim. Heb je daar al ervaring mee?

Bert

Chipmunk03

Echt een leuk idee. Maar als je het omdraait, dus de veer aan de andere, lange kant, trekt de slang dicht. Met de elektromagneet, trek je de hefboom open. Je hebt dan een 'normally closed' klep of val.
Ik kwam deze tegen:
€ 1,27 | G1/4 "Plastic Magneetventiel Normaal Gesloten 2-Way 0-120PSI voor Pure Water Drinken Pneumatische AC220V DC12V DC24V 6.35mm (1/4") Quick
https://a.aliexpress.com/_B1NbEB
Maar is niet zo leuk als jouw constructie.

hansHalberstadt

Citaat van: Chipmunk03 op 13-12-2020  16:37 uEcht een leuk idee. Maar als je het omdraait, dus de veer aan de andere, lange kant, trekt de slang dicht. Met de elektromagneet, trek je de hefboom open. Je hebt dan een 'normally closed' klep of val.
Ik kwam deze tegen:
€ 1,27 | G1/4 "Plastic Magneetventiel Normaal Gesloten 2-Way 0-120PSI voor Pure Water Drinken Pneumatische AC220V DC12V DC24V 6.35mm (1/4") Quick
https://a.aliexpress.com/_B1NbEB
Maar is niet zo leuk als jouw constructie.
De elektromagneet kan heel vel kracht leveren als hij plakt, maar aantrekken en afstand overbruggen lukt niet. Dus klep open en via een sensor dicht laten gaan is veel makkelijker dan andersom. Verder wilde ik geen besmettelijke onderdelen in het systeem zoals kleptjes met dode hoeken die niet steriliseerbaar zijn. Vanmiddag de elektronica in elkaar gezet en uitgetest. Alles werkt nu. Eens kijken of ik vanavond aan bottelen toekom, dan zal ik nog een filmpje maken.

hansHalberstadt

Citaat van: Albertus op 13-12-2020  13:50 uIk ben wat aan het experimenteren met een automatische afslag bij het vullen (ik wil een automatische tegendrukvuller maken).
Ik heb een IR sensor geprobeerd, werkt niet. Een capacitieve voeler werkt wel maar is gevoelig voor de glasdikte en die varieert nogal dicht bij de vulopening van de fles.
Momenteel test ik het vullen middels een flowmeter (zit b.v. in een koffiemachine) maar ik heb mijn twijfels over de nauwkeurigheid bij verschillende soorten bier en schoonmaken blijft een moeilijk punt.
Jouw methode had ik op mijn lijstje staan. Waar ik vooral benieuwd naar ben is of bij deze toepassing voldoende verschil gemaakt wordt tussen bier en schuim. Heb je daar al ervaring mee?

Bert
Schuim heeft ook een realtief lage elektrische weerstand, dus het systeem kan het verschil niet zien denk ik. Maar ook met schuim wil je niet dat dat er overheen gaat dus liever wel dat ook sensen en binnen het flesje houden. Door het pijpje op de bodem van de flesje te zetten heb je trouwens nauwelijks last van schuim (of zuurstofinslag) omdat het heel rustig loopt.

William

Citaat van: Albertus op 13-12-2020  13:50 uJouw methode had ik op mijn lijstje staan. Waar ik vooral benieuwd naar ben is of bij deze toepassing voldoende verschil gemaakt wordt tussen bier en schuim. Heb je daar al ervaring mee?

Bert
.

Vroeger werd in het wetenschappelijk wereldje vaak gebruikt gemaakt voor een geleidsbaarheidcel om vloeistofdrainage in schuimen te meten. Zo'n cel meet de geleiding tussen tegen twee tegenover elkaar gelegen punten. Lucht is geen geleiding, schuim is 1 tot 10% geleiding, vloeistof is 100% geleiding. Met een offset van zeg 20% kun je vloeistof van schuim onderscheiden

Je hebt natuurlijk wel wat geleiding in het bier nodig.

hansHalberstadt

Citaat van: William op 13-12-2020  19:35 uschuim is 1 tot 10% geleiding, vloeistof is 100% geleiding. Met een offset van zeg 20% kun je vloeistof van schuim onderscheiden

Je hebt natuurlijk wel wat geleiding in het bier nodig.
Ik  heb het net geprobeerd met leidingwater, bier en bierschuim. In alle gevallen slaat de klep gelijk af zodra de elektrode het oppervlak raakt. De gevoeligheid (de 10 kOhm weerstand aan de ingang is instelbar tussen 10kohm en ca 30kohm in dit geval en staat nu op ongeveer 20 kOhm) Ik zou de gevoeligheid naar beneden kunnen draaien, maar op dit moment ga ik eerst een kijken hoe het nu werkt. 

Brouwerij De Stichting

Weer een leuk project om te lezen!

lier

Kan je geen klein vlottertje (gemonteerd in een klein buisje dat omhoog/ drijft komt en een contact maakt) gebruiken om je afslag te activeren dan overkom je je schuim probleem.

hansHalberstadt

Citaat van: lier op 13-12-2020  22:15 uKan je geen klein vlottertje (gemonteerd in een klein buisje dat omhoog/ drijft komt en een contact maakt) gebruiken om je afslag te activeren dan overkom je je schuim probleem.
Dat zou kunnen. Vraag is echter wat je wilt als er schuim is. Wil je dan het schuim over het flesje laten lopen of wil je het schuim op dezelfde hoogte stoppen als de normale vulhoogte. Ik stop nu een paar mm onder de rand en als ik dan het buisje eruit trek zit ik  ca 2 cm onder de dop.

hansHalberstadt

Hier de sitiatie met bottelen van water als eerste test.
het afslagmechanisme in werking met de sensor gemonteerd:

vullen van een sier flesjes

end het resultaat:

hansHalberstadt

Na de test met water het echte bier gebotteld:

en na het bottelen de vulhoogte bekeken van 8 flesjes gemeten tot x cm onder de dop:
2.4 2.4 2.5 2.5 2.4 2.4 2.5 2.6 cm onder de dop
Er was geen schuim bij het bottelen dus ook geen last van.

Hier een inpressie:

En hoe het met echt bier eruit ziet

hansHalberstadt

Bottelen gaat nu ineens wel heel simpel en geen geklieder meer. Dit had ik eerder moeten doen.

Albertus

lier

Mooi man, zoiets wordt mijn volgende project.

lier

Je zou op deze manier ook meerdere flesjes tegelijkertijd kunnen vullen

hansHalberstadt

Citaat van: lier op 15-12-2020  00:58 uJe zou op deze manier ook meerdere flesjes tegelijkertijd kunnen vullen
Als je dat met 1 klep wilt doen dan zul je rekening moeten houden met verschillen in stroomsnelheid  dus dan laat het meest volle flesje de klep afslaan. (als je elk flesje  detecteert) 2  flesjes zou dan nog wel werken als je symmetrische opstelling maakt voor bv 2 vulpijpjes. Meerdere klepjes parallel en per vulpijpje aangestuurd kan natuurlijk altijd. Voor mij zie ik echter niet zo het nut want nu kan ik mooi de tussentijd gebruiken om het dopje erop te persen. Met 1 flesje gaat dat prima, met 2 misschien net wel of net niet voordat het ventiel afslaat, dus dan wordt de doorlooptijd bepaald door hoe snel je de dopjes erop kunt krijgen. Een iets dikkere bottelslang gaat het vullen ook veel sneller, nu 30 sec maar sneller vullen levert wel weer meer kans op schuim. Ik gebruik nu 5 mm inwendig. Je zou nog naar 6 of 7 kunnen. Ik zal eens uitproberen hoe lang het vullen dan duurt. De diameter van het bottelpijpje zit nu op 5 mm (RVS rietje). Dat heeft als voordeel dat het bier niet uit het slangetje loopt als je het optilt. 

hansHalberstadt

Gisteren 40 lier RIS gebotteld met dit systeem. Wat een verademing. slangetje in flesje zetten, klepje op scherp zetten en ondertussen dat het flesje vult het vorige flesje rustig de dop erop doen en dicht maken. 25 seconden per flesje alles bij elkaar en allemaal gelijke vulhoogte en nooit meer geklieder van overstromend bier. kan evt nog sneller. ik kan de pomp bij het bottelen sneller laten lopen zodat het dopje erop leggen, dicht maken en terugzetten in de krat dan de bottleneck ( :)) wordt qua door loopttijd. 

ik zit te overwegen om dit systeem nog uit te breiden met het flesje voorvullen met CO2. Dat kan natuurlijk heel makkelijk omdat je het vulpijpje op de bodem van het flesje zet. alleen nog een t stukje ertussen na de klep en dan kun je ia het t stukje CO2 inblazen wat van vanaf de bodem de lucht omhoog drukt (CO2 is zwaarder dan lucht) en nog een terugslagklepje ertussen zodat bij het vullen met een pomp het bier nier in de CO2 leiding stroomt. Een simpel fietsventieltje in de CO2 leiding doet dat al.

thepsych

Een prachtig project. Ik zie dat het al wat ouder is maar lijkt goed te voldoen. Je bent wel een grote uitvinder(en meter). Ben benieuwd wat je volgende project zal zijn. Heb al wel iets gelezen over hergistingsproces meten

hansHalberstadt

Citaat van: thepsych op 16-02-2022  22:28 uEen prachtig project. Ik zie dat het al wat ouder is maar lijkt goed te voldoen. Je bent wel een grote uitvinder(en meter). Ben benieuwd wat je volgende project zal zijn. Heb al wel iets gelezen over hergistingsproces meten
Ja klopt. De druk opbouw meten in de flesjes. Het idee heb ik ooit afgekeken van Derek Walsh. Hij had een manometer waarmee je door het dopje heen de druk in het flesje kon meten. Dat vond ik wel een revolutionair idee, dus  nagebouwd.   

thepsych

Citaat van: hansHalberstadt op 13-12-2020  12:58 uHet idee is om een klepje op te nemen wat de slang dichtknijpt op het moment dat het flesje vol is. Daarvoor gebruik in wat oude spullen die ik nog had liggen zoals een elektromagneet gemaakt van een oude wasmachinepomp. Die trekt op 12 VDC ca 0.5 A  stroom en vormt dan een krachtige elektromagneet samen met wat hoekjes van ijzer (Action kwaliteit).

Ik vind het wel het proberen waard maar waar vinden we zo'n magneet. Iemand een idee?
Hier , https://nl.aliexpress.com/item/32917349764.html?gatewayAdapt=glo2nld&spm=a2g0o.detail.1000014.27.306213efZ1RFGj&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.40050.266918.0&scm_id=1007.40050.266918.0&scm-url=1007.40050.266918.0&pvid=cdba3f7c-2891-4033-816b-b327bcf76543&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.40050.266918.0,pvid:cdba3f7c-2891-4033-816b-b327bcf76543,tpp_buckets:668%232846%238109%231935&pdp_ext_f=%257B%2522sku_id%2522%253A%252266079940144%2522%252C%2522sceneId%2522%253A%252230050%2522%257D&pdp_pi=-1%253B11.95%253B-1%253B-1%2540salePrice%253BEUR%253Brecommend-recommend heb ik ook weer zo'n ventiel met als nadeel dat het gereinigd moet worden. Een slangetje dichtknijpen is beter. Ik zal eens verder zoeken bij ali

dit item zou het proberen waard zijn als de reiniging niet te lastig is
https://nl.aliexpress.com/item/4000185704146.html?gatewayAdapt=glo2nld&spm=a2g0o.cart.0.0.48403c00c2Nwzb&mp

betaalbare magneet met naar ik denk voldoende kracht. Er zijn ook magneten die als ze stroom krijgen juist net magnetisch zijn.
Veel sterkere magneten zijn maar bedoeld voor korte bekrachtiging en dus niet geschikt.
https://nl.aliexpress.com/item/32817994498.html?gatewayAdapt=glo2nld&spm=a2g0o.cart.0.0.1a583c00a02zAA&mp=1

hansHalberstadt

Citaat van: thepsych op 24-02-2022  19:12 umet als nadeel dat het gereinigd moet worden. Een slangetje dichtknijpen is beter.
Dat was ook precies de reden waarom ik het zo gedaan heb. je zou ook iets kunnen bedenken met een servo om het slangetje dicht te drukken. een servo is weer heel makkelijk aan te sturen met bv een Arduino bordje. Maar het voordeel van die magneet vind ik dat het super simpel is en snel.

henkie

Citaat van: hansHalberstadt op 13-02-2022  17:55 uik kan de pomp bij het bottelen sneller laten lopen zodat het dopje erop leggen, dicht maken en terugzetten in de krat dan de bottleneck ( :)) wordt qua door loopttijd. 

Wat voor pompje gebruik je hiervoor?

hansHalberstadt

Citaat van: henkie op 28-02-2022  18:36 uWat voor pompje gebruik je hiervoor?
Deze:
https://www.brouwmaatje.nl/voedselveilige-pompen-120-graden/173-chugger-rvs-inlinepomp-tot-120c.html
met een kogelkraan in serie en een parallel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.