Het zal geen hophars zijn. Tetrahop is een hoppreparaat. Het wordt geproduceerd uit een CO2 extractie van hopharsen.
Dus dit klopt ook niet...
De basis van tetrahop is een CO2 extractie van hopharsen.
In nagenoeg alle bronnen over tetrahop wordt dit ook als zodanig vermeld.
Deze CO2 extractie wordt verder verwerkt tot tetrahop.
Omdat het gaat om een extractie is het onwaarschijnlijk dat de bruine druppel in flesjes tetrahop bestaat uit hopharsen. Het gaat immers om een gezuiverd product.
Overigens worden meer hoppreparaten gemaakt met CO2 extractie van hopharsen. Door het toevoegen van kaliumhydroxide krijgt men iso-alfazuren zonder te koken. Deze preparaten kunnen vlak voor het bottelen worden toegevoegd net zoals tetrahop.
Bij tetrahop wordt de verkregen iso-alfazuren verder bewerkt met katalysator die zorgt voor de omzetting naar tetrahop.
Zie ook
https://patentimages.storage.googleapis.com/f1/7a/63/f97fe004c90972/WO1996031593A1.pdf Verder ben ik geen chemicus, maar pluis wel alles uit. Verder blijf ik erbij dat dit soort toevoegingen voor hobbybrouwers eigenlijk niet gebruikt zou moeten worden. Je doet dan m.i. tóch ergens wat verkeerd. Ik heb nog nooit last gehad van slechte schuimhoudbaarheid.
Misschien had je iets verder moeten pluizen.
Anders dan jij heb ik wel ervaring met tetrahop... En ik ben steeds onder de indruk van de werking van dit middel. Dat zo'n kleine toevoeging zo'n effect heeft. Daar kan geen enkel handje tarwe tegen op.

Wanneer je er teveel van gebruikt dan komt het schuim als onnatuurlijk over, het blijft maar staan. Een adequate dosering is daarom vereist.