Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Groepsaankoop tetrahop  (gelezen 7643 keer)

Offline Eric v B

• Super lid
  • Land: nl
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
Re: Groepsaankoop tetrahop
« Reactie #75 Gepost op: 09-02-2021 19:26 u »
Vervallen geoxideerde tetrahop aan de man gebracht, mijn gedachte!! En dan nog eens verkeerd verpakt, je moet lucht ten stelligste vermijden daar Tetra vrij snel oxideert.
Men verkoopt tetrahop nog op vele plaatsen maar de vraag is hoe lang staat het daar al op het schap?
Als je pipetje nog maar nat is dan krijg je dadelijk troebel en een beetje later kristallen op de bodem.
Eigenlijk is het niets voor de gemiddelde hobbybrouwer, je moet echt wel alles eerst er over lezen hoe er mee werken en dan dit nog naar hobby brouw normen weten om te zetten.
En je hebt het eigenlijk alleen nodig bij heel esterige bieren waar je schuimstabiliteit te lijden heeft onder al die esters of bijv. bij een weizen als je die brouwt met de Markus Herman maisch methode, daar deze methode eigenlijk al je eiwitten te ver afbreekt.
En de aarde is toevallig plat??????? :weetniet:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #76 Gepost op: 09-02-2021 20:26 u »
En de aarde is toevallig plat??????? :weetniet:

Doe ermee wat je wilt  :degroeten: :degroeten:

Offline Enos

• Vol lid
  • heerlijk eerlijk bier
« Reactie #77 Gepost op: 09-02-2021 20:55 u »
Vervallen geoxideerde tetrahop aan de man gebracht, mijn gedachte!! En dan nog eens verkeerd verpakt, je moet lucht ten stelligste vermijden daar Tetra vrij snel oxideert.
Men verkoopt tetrahop nog op vele plaatsen maar de vraag is hoe lang staat het daar al op het schap?
Als je pipetje nog maar nat is dan krijg je dadelijk troebel en een beetje later kristallen op de bodem.
Eigenlijk is het niets voor de gemiddelde hobbybrouwer, je moet echt wel alles eerst er over lezen hoe er mee werken en dan dit nog naar hobby brouw normen weten om te zetten.
En je hebt het eigenlijk alleen nodig bij heel esterige bieren waar je schuimstabiliteit te lijden heeft onder al die esters of bijv. bij een weizen als je die brouwt met de Markus Herman maisch methode, daar deze methode eigenlijk al je eiwitten te ver afbreekt.
dat je in deze (corona)tijd negatief wilt zijn ok, maar bij een enkeling slaat het wel wat ver door.  :degroeten: :degroeten:

Offline LAM

• Vol lid
  • Beter LAM in de kroeg dan schaap in de wei
« Reactie #78 Gepost op: 09-02-2021 21:05 u »
Tja in ieder geval iemand die wel zonder zeuren anderen aan tetrahop helpt. Ik ben er erg blij mee. We gaan zien wat het resultaat wordt. Als ik de ervaringen van Jacques lees denk ik dat we ons geen zorgen hoeven te maken.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #79 Gepost op: 09-02-2021 21:33 u »
Tja in ieder geval iemand die wel zonder zeuren anderen aan tetrahop helpt. Ik ben er erg blij mee. We gaan zien wat het resultaat wordt. Als ik de ervaringen van Jacques lees denk ik dat we ons geen zorgen hoeven te maken.

Je weet niet wat het resultaat wordt maar ben er wel blij mee... Beetje vreemd. En heeft niks met zeuren van doen. Nogmaals: doe ermee wat je wilt.  :degroeten: :degroeten: :proost: :proost:

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #80 Gepost op: 09-02-2021 21:34 u »
dat je in deze (corona)tijd negatief wilt zijn ok, maar bij een enkeling slaat het wel wat ver door.  :degroeten: :degroeten:

Is niet negatief zijn. Verdiep je eens in tetrahop.

Offline rfrins

• Vol lid
« Reactie #81 Gepost op: 09-02-2021 22:26 u »
Ontopic maar weer dan
Ik heb zondag een neipa gebotteld met een suikeroplossing en genoeg tetrahop om 8 IBU te stijgen.
Ik verwacht komend weekend het eerste resultaat al te kunnen delen... fingers crossed!

Offline LAM

• Vol lid
« Reactie #82 Gepost op: 09-02-2021 23:00 u »
Ontopic maar weer dan
Ik heb zondag een neipa gebotteld met een suikeroplossing en genoeg tetrahop om 8 IBU te stijgen.
Ik verwacht komend weekend het eerste resultaat al te kunnen delen... fingers crossed!
Ben benieuwd! Het recept al eens eerder gebrouwen? Dan kun je een vergelijkend waren onderzoek doen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #83 Gepost op: 09-02-2021 23:17 u »
En je hebt het eigenlijk alleen nodig bij heel esterige bieren waar je schuimstabiliteit te lijden heeft onder al die esters of bijv. bij een weizen als je die brouwt met de Markus Herrmann maisch methode, daar deze methode eigenlijk al je eiwitten te ver afbreekt.

Ondanks een bruin bolletje in een herverpakt flesje werkt de tetrahop sterk schuimpositief...

Ik heb het bij mijn laatste brouwsels weer gebruikt ondanks dat ik het al meer dan een jaar in huis heb en ook bij mij een bruine druppel onder in het flesje zat. Die druppel heeft zo te merken weinig invloed op de bevordering van de schuimhoudbaarheid. En ook niet op de smaak van je bier.

Offline rfrins

• Vol lid
« Reactie #84 Gepost op: 13-02-2021 15:24 u »
Ik moet zeggen dat het een mooi goedje is welke de houdbaarheid en stabiliteit van de schuimkraag echt bevorderd.
Ik heb nooit problemen met het verkrijgen van de schuimkraag, maar de schuimkraag valt bij mij normaal wel vrij snel weg.

Ik heb een NEIPA nu 5 dagen op de fles zitten.

Deze foto is van gisterenavond

De schuimkraag bleef echt vol aanwezig, zoals ik dat van de commerciële bieren gewend ben.

Offline LAM

• Vol lid
« Reactie #85 Gepost op: 13-02-2021 15:31 u »
Deze foto is van gisterenavond

De schuimkraag bleef echt vol aanwezig, zoals ik dat van de commerciële bieren gewend ben.
Wow wat een resultaat! Ik ga het over 3 weekjes gebruiken en ben nu al benieuwd hoe het hier uitpakt! Smaakt hij ook goed?

Offline rfrins

• Vol lid
« Reactie #86 Gepost op: 13-02-2021 17:24 u »
Hij is echt heerlijk
Ik baal nu al als de 60 flesjes op zijn

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #87 Gepost op: 18-02-2021 08:16 u »
Het zal geen hophars zijn. Tetrahop is een hoppreparaat. Het wordt geproduceerd uit een CO2 extractie van hopharsen.

Tetrahop is natriumzout van isoalfazuren.

Offline LAM

• Vol lid
« Reactie #88 Gepost op: 18-02-2021 08:33 u »
Tetra hop is natriumzout van isoalfazuren.
Kijk, als u het op deze manier verbetert moet u wel weten waar u het over heeft. Een natriumzout is dus en combinatie van een natriumatoom en een ander negatief atoom zoals chloride (deze samen zijn het welbekende keukenzout). Een natriumzout kan dus niet van isoalfazuren zijn. Of begrijp  ik uw redenering verkeerd?

Edit: Ik vond de volgende informatie: "Tetra is a clear, aqueous solution of the potassium salts of hop derived tetrahydroiso-alpha-acids, ranging in color from yellow to amber. Tetra is derived
from CO2 hop extract" dit is een vremde omschrijving moet ik toegeven. Het gaat uiteraard dus om kalium zouten maar mij is nog even onduidelijk in hoeverre dat met isoalfazuren te maken heeft.
Er bestaan zuurzouten, waarbij er bij wijze van spreken een kaliumatoom in een zuur gebracht wordt om een ander onderdeel van het molecuul te vervangen, maar dan zou de omschrijving van tetra een beetje vreemd zijn.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #89 Gepost op: 18-02-2021 08:44 u »
Kijk, als u het op deze manier verbetert moet u wel weten waar u het over heeft. Een natriumzout is dus en combinatie van een natriumatoom en een ander negatief atoom zoals chloride (deze samen zijn het welbekende keukenzout). Een natriumzout kan dus niet van isoalfazuren zijn. Of begrijp  ik uw redenering verkeerd?

Edit: Ik vond de volgende informatie: "Tetra is a clear, aqueous solution of the potassium salts of hop derived tetrahydroiso-alpha-acids, ranging in color from yellow to amber. Tetra is derived
from CO2 hop extract" dit is een vremde omschrijcing moet ik toegeven. Het gaat uiteraard dus om kalium zouten maar mij is nog even onduidelijk in hoeverre dat met isoalfazuren te maken heeft.

Het zal geen hophars zijn. Tetrahop is een hoppreparaat. Het wordt geproduceerd uit een CO2 extractie van hopharsen.
Dus dit klopt ook niet...

Verder ben ik geen chemicus, maar pluis wel alles uit. Verder blijf ik erbij dat dit soort toevoegingen voor hobbybrouwers eigenlijk niet gebruikt zou moeten worden. Je doet dan m.i. tóch ergens wat verkeerd. Ik heb nog nooit last gehad van slechte schuimhoudbaarheid.

Offline LAM

• Vol lid
« Reactie #90 Gepost op: 18-02-2021 08:54 u »
Verder blijf ik erbij dat dit soort toevoegingen voor hobbybrouwers eigenlijk niet gebruikt zou moeten worden.
Achja, wij wilden het in ieder geval uitproberen. En het leven is maar saai als je alles volgens de regels doet  :proost:

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #91 Gepost op: 18-02-2021 09:05 u »
Achja, wij wilden het in ieder geval uitproberen. En het leven is maar saai als je alles volgens de regels doet  :proost:

En dat mag... Ieder zijn keuze natuurlijk, alleen niet die van mij. Ik hou het liever traditioneel, of ambachtelijk, hoe je het ook maar noemen wil.

Sukses, en ga eens na waarom je een slechte schuimhoudbaarheid hebt zonder dat goedje te gebruiken :) ;)

André.

Offline elBieros

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #92 Gepost op: 18-02-2021 11:30 u »
Het gaat uiteraard dus om kalium zouten maar mij is nog even onduidelijk in hoeverre dat met isoalfazuren te maken heeft.
Er bestaan zuurzouten, waarbij er bij wijze van spreken een kaliumatoom in een zuur gebracht wordt om een ander onderdeel van het molecuul te vervangen, maar dan zou de omschrijving van tetra een beetje vreemd zijn.
Volgens mij bedoelen ze het kaliumzout van de geconjugeerde base van dat iso-alfazuur...

gr, elB.

Offline LAM

• Vol lid
« Reactie #93 Gepost op: 18-02-2021 11:47 u »
Volgens mij bedoelen ze het kaliumzout van de geconjugeerde base van dat iso-alfazuur...

gr, elB.
Klopt! André heeft me net verdere verklaring gegeven.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #94 Gepost op: 18-02-2021 12:00 u »
Klopt! André heeft me net verdere verklaring gegeven.
Jammer dat hij dat niet in dit draadje gedaan heeft. Ik was er wel benieuwd naar zijn verklaring.

Offline LAM

• Vol lid
« Reactie #95 Gepost op: 18-02-2021 12:36 u »
Jammer dat hij dat niet in dit draadje gedaan heeft. Ik was er wel benieuwd naar zijn verklaring.
Een zuur mengen met een base, in dit geval iso-alfazuren en natriumhydroxide, resulteert in het natriumzout van het zuur.
Het is het zelfde als zoutzuur en natriumhydroxide dat je mengt wat resulteert in natriumchloride.
Natriumchloride is het natriumzout van zoutzuur.

Dat stuurde hij. Ik vraag me bij nader inzien dan wel af waar de kalium vandaan komt. Ik verwacht dat er kaliumhydroxide is gebruikt. Dan heb je het chloride ion van zoutzuur en het kalium ion van de kaliumhydroxide. Dan kom je bij een zoutoplossing van kaliumchloride.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #96 Gepost op: 18-02-2021 21:31 u »
Dus dit klopt ook niet...

De basis van tetrahop is een CO2 extractie van hopharsen.
In nagenoeg alle bronnen over tetrahop wordt dit ook als zodanig vermeld.

Deze CO2 extractie wordt verder verwerkt tot tetrahop.
Omdat het gaat om een extractie is het onwaarschijnlijk dat de bruine druppel in flesjes tetrahop bestaat uit hopharsen. Het gaat immers om een gezuiverd product.

Overigens worden meer hoppreparaten gemaakt met CO2 extractie van hopharsen. Door het toevoegen van kaliumhydroxide krijgt men iso-alfazuren zonder te koken. Deze preparaten kunnen vlak voor het bottelen worden toegevoegd net zoals tetrahop.
Bij tetrahop wordt de verkregen iso-alfazuren verder bewerkt met katalysator die zorgt voor de omzetting naar tetrahop.

Zie ook https://patentimages.storage.googleapis.com/f1/7a/63/f97fe004c90972/WO1996031593A1.pdf

Verder ben ik geen chemicus, maar pluis wel alles uit. Verder blijf ik erbij dat dit soort toevoegingen voor hobbybrouwers eigenlijk niet gebruikt zou moeten worden. Je doet dan m.i. tóch ergens wat verkeerd. Ik heb nog nooit last gehad van slechte schuimhoudbaarheid.

Misschien had je iets verder moeten pluizen.

Anders dan jij heb ik wel ervaring met tetrahop... En ik ben steeds onder de indruk van de werking van dit middel. Dat zo'n kleine toevoeging zo'n effect heeft. Daar kan geen enkel handje tarwe tegen op.  >:D

Wanneer je er teveel van gebruikt dan komt het schuim als onnatuurlijk over, het blijft maar staan. Een adequate dosering is daarom vereist.

Tags: