Groepsaankoop tetrahop

Gestart door Enos, 12-12-2020 20:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LAM

Goedemiddag allemaal.
Toen ik de koelkast net opende viel mij iets op aan het flesje tetrahop. Er zaten allemaal kleine donkerbruine stipjes op de bodem (zie foto's). Ik heb het flesje een aantal keer omgedraaid en het lijkt er niet op dat het oplost. Heeft iemand een idee wat het is, zou het kwaad kunnen en hebben anderen dit ook?

Groetjes LAM



Pim

Citaat van: LAM op 01-02-2021  13:33 uGoedemiddag allemaal.
Toen ik de koelkast net opende viel mij iets op aan het flesje tetrahop. Er zaten allemaal kleine donkerbruine stipjes op de bodem (zie foto's). Ik heb het flesje een aantal keer omgedraaid en het lijkt er niet op dat het oplost. Heeft iemand een idee wat het is, zou het kwaad kunnen en hebben anderen dit ook?

Groetjes LAM
Ik zie hetzelfde ringetje van bruine stippen. Geen idee wat het zou kunnen zijn.

Groet...  Pim

LAM

Citaat van: Pim op 01-02-2021  13:49 uIk zie hetzelfde ringetje van bruine stippen. Geen idee wat het zou kunnen zijn.

Groet...  Pim
Ik herken dit van het vak Microbiologie. Het lijkt op een soort bacteriekolonie maar dat zou erg vreemd zijn omdat het zo koud is.
Maarja het zij zo. Hopelijk is het geen bacterie/schimmel die het bier kan verpesten als het de fles in gaat.

Enos

Vreemd

Ik heb nog 4 flesjes staan hier in de koelkast, en heb die bolletjes in geen van de 4 flesjes.
Zou zo niet weten wat het kan zijn.

In de literfles waar ik het heb in ontvangen zaten wel bruine strepen op de bodem, maar geen bolletjes
Maar dit loste ook niet op door te schudden

Zou niet weten wat het is .


Jacques

Citaat van: LAM op 01-02-2021  13:57 uIk herken dit van het vak Microbiologie. Het lijkt op een soort bacteriekolonie maar dat zou erg vreemd zijn omdat het zo koud is.
Maar ja het zij zo. Hopelijk is het geen bacterie/schimmel die het bier kan verpesten als het de fles in gaat.

Het is geen bacterie/schimmel. Je bier krijgt er geen smaakafwijking van. Het doet ook niets af aan de schuimverbetering door het toevoegen van tetrahop.
Wat het wel is weet ik niet. Het valt mij wel op dat het bier troebel wordt na toevoeging. Na verloop van tijd trekt dat weg.

Dirtbag

Bij mij ook de donkere bolletjes. Misschien iets vettige kleurstof wat neerslaat zodra het kouder wordt gezet?

db

LAM

Citaat van: Dirtbag op 03-02-2021  11:23 uBij mij ook de donkere bolletjes. Misschien iets vettige kleurstof wat neerslaat zodra het kouder wordt gezet?

db
Lijkt mij een goede verklaring. Een vettige stof die uithardt bij lage temperatuur. Wel vreemd dat het naar de bodem zakt en daar vastplakt.

LAM

Zou het hophars kunnen zijn? Ik heb het flesje op zn zij gehad een nachtje en het lijkt alsof het langzaam uitvloeit. Typisch harsige substantie. Hop bevat volgens mij wat hars dus het zou mij een logische verklaring lijken.

Groetjes LAM

Ps. Dit is de foto van de substantie een nachtje later:

Dirtbag


Brouwerij KOR

Ik wil de tetrahop vandaag gebruiken in een sterk blond. Ik heb 40 liter gebrouwen en wil 5 IBU tetrahop toevoegen. Dit komt neer op 2 ml. Kan ik deze onverdund met een pipet toevoegen? In de papieren staat dat je pH 10-11 moet gebruiken maar hier heb ik de middelen niet voor in huis.

Hoor het graag.

Gr Ruud

Enos

Ik voeg het toe vlak voor het bottelen. Eerst het suikerwater er door en dan druppel ik de tertrahop er in en dan nog even licht doorroeren.
Weet niet of dat de juiste manier is, dat is voor mij ook nog afwachten.

Ik denk waar ze over spreken met het verdunnen. Is als je het verdund dan met gedemineraliseerd water van 10-11 pH moet doen.

Als je het verdund hebt kan je kleine hoeveelheden makkelijker afmeten. Maar weet het niet zeker.

Denk dat Jacques daar meer over weet.

LAM

Citaat van: Enos op 07-02-2021  10:43 uIk voeg het toe vlak voor het bottelen. Eerst het suikerwater er door en dan druppel ik de tertrahop er in, en dan nog even licht doorroeren.
Weet niet of dat de juiste manier is , dat is voor mij ook nog afwachten.

Ik denk waar ze over spreken met het verdunnen. Is als je het verdund dan met gedemineraliseerd water van 10-11 pH moet doen.

Als je het verdund hebt kan je kleine hoeveelheden makkelijker afmeten. Maar weet het niet zeker.

Denk dat Jacques daar meer over weet.
Gedemineraliseerd heeft over het algemeen niet zo'n hoge pH. Denk dan aan een pH van 7. Om zo'n hoge pH de bereiken moet je iets sterk basisch aan toevoegen, zoals natriumhydroxide. Maar ik denk niet dat je het bier dan nog op moet drinken😅

Jacques

Citaat van: Enos op 07-02-2021  10:43 uDenk dat Jacques daar meer over weet.

Ik gebruik het onverdund. Het volume meet ik af met een kleine nauwkeurige pipet van 5 ml.
De tetrahop gaat in mijn bottelemmer voordat ik het bier hierin laat stromen. Op die manier krijg je goede vermenging.

Ik heb het ook later toegevoegd. Je ziet dan dat er troebelheid ontstaat. Na verloop van tijd trekt de troebelheid weg.

André de Laat

Ik heb me eens verdiept in tetrahop.

Tetra hop is 100% helder en heeft totaal geen bezinksel. Je krijgt neerslag als je het verpakt in foutief materiaal, (of in contact geweest is met niet complementair materiaal om het te herverpakken). Laten we gokken: het schroefdopje is van aluminium met een kartonnen inlage of dergelijke. Sommige vergeten blijkbaar eerst even de gebruikshandleiding te lezen. daar in staat duidelijk enkel Glas RVS316 of HDPE.
Ook mag je met geen verontreinigd (bijvoorbeeld een pipetje ontsmet met Star San en nagespoeld met gewoon tapwater) in je flesje zitten.
Tetra hop is trouwens ook maar het natriumzout van isoalfazuren.

Emile

Ik heb mijn flesje eens bekeken, maar dat is nog mooi helder. Daar zijn geen harsdruppels in te vinden. Ik heb het flesje ook nog niet open gehad. Mijn plan is om 2 mL toe te voegen aan 25 L bier, ongeveer een week voordat ik ga bottelen. Ik heb van die steriel verpakte 2 mL spuitjes, dus dat zou goed moeten gaan. Dit geeft een bitterheid verhoging van 8.7 IBU. Wil je de schuimhoudbaarheid bevorderen, dan moet er minimaal voor 6 IBU aan toegevoegd worden (bron: https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/11654-tetrahop-hoe-gebruik-je-het/).

Voor mij is dit ook nieuw, dus als iemand nog suggesties heeft, dan hoor ik ze graag.

Enos

Citaat van: André de Laat op 07-02-2021  22:13 uTetra hop is 100% helder en heeft totaal geen bezinksel.

Hoe is het dan mogelijk dat er in de originele fles van aankoop ( zie foto ) ook neerslag zat in de fles, ga er van uit dat die weet wat ze doen.


LAM

Citaat van: Enos op 07-02-2021  23:32 uHoe is het dan mogelijk dat er in de originele fles van aankoop ( zie foto ) ook neerslag zat in de fles, ga er van uit dat die weet wat ze doen.
Ik denk eigenlijk dat het gewoon hophars is. Ik kan geen andere verklaring vinden. Het is overigens een soort concentraat en hier zal de hars dan vast wel gewoon bij zitten. Vraag me wel af hoe grotere producenten dit toevoegen. Er zal dan vast wat hars in het bier komen toch?

André de Laat

Citaat van: Enos op 07-02-2021  23:32 uHoe is het dan mogelijk dat er in de originele fles van aankoop ( zie foto ) ook neerslag zat in de fles, ga er van uit dat die weet wat ze doen.

Daar ga je van uit ja... Ook zij maken fouten?

LAM

Citaat van: André de Laat op 08-02-2021  05:17 uDaar ga je van uit ja... Ook zij maken fouten?
Ik denk dat wanneer iemand tetrahop produceert, diegene er wel degelijk onderzoek naar gedaan heeft.

Andert

Citaat van: LAM op 08-02-2021  09:51 uIk denk dat wanneer iemand tetrahop produceert, diegene er wel degelijk onderzoek naar gedaan heeft.
Dat is een wel erg naïeve gedachte.

Waarschijnlijk gaat het hier zelfs om een tussenhandelaar die geen idee heeft wat hij verhandeld.

Wellicht kan de groepsinkoper contact opnemen met de leverancier over het verschijnsel?

André de Laat

Citaat van: Andert op 08-02-2021  16:52 uDat is een wel erg naïeve gedachte.

Waarschijnlijk gaat het hier zelfs om een tussenhandelaar die geen idee heeft wat hij verhandeld.

Wellicht kan de groepsinkoper contact opnemen met de leverancier over het verschijnsel?

Of was het spul misschien over de datum?

Jacques

Citaat van: LAM op 07-02-2021  23:48 uIk denk eigenlijk dat het gewoon hophars is. Ik kan geen andere verklaring vinden. Het is overigens een soort concentraat en hier zal de hars dan vast wel gewoon bij zitten. Vraag me wel af hoe grotere producenten dit toevoegen. Er zal dan vast wat hars in het bier komen toch?

Het zal geen hophars zijn. Tetrahop is een hoppreparaat. Het wordt geproduceerd uit een CO2 extractie van hopharsen.

Jacques

Citaat van: Emile op 07-02-2021  22:42 uIk heb mijn flesje eens bekeken, maar dat is nog mooi helder. Daar zijn geen harsdruppels in te vinden. Ik heb het flesje ook nog niet open gehad. Mijn plan is om 2 mL toe te voegen aan 25 L bier, ongeveer een week voordat ik ga bottelen. Ik heb van die steriel verpakte 2 mL spuitjes, dus dat zou goed moeten gaan. Dit geeft een bitterheid verhoging van 8.7 IBU. Wil je de schuimhoudbaarheid bevorderen, dan moet er minimaal voor 6 IBU aan toegevoegd worden (bron: https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/11654-tetrahop-hoe-gebruik-je-het/).

Voor mij is dit ook nieuw, dus als iemand nog suggesties heeft, dan hoor ik ze graag.

Mijn ervaring is dat je ook een verbetering van de schuimhoudbaarheid hebt als je slechts 5 IBU aan tetrahop toevoegt. Ga je over de 10 IBU dan kan het schuim erg onnatuurlijk overkomen en kun je ook problemen krijgen bij het uitschenken van je bier in een glas door de overvloedige schuimvorming.

Jacques

Citaat van: André de Laat op 08-02-2021  16:57 uOf was het spul misschien over de datum?

Volgens de producent is de houdbaarheid beperkt na herverpakken.

Ik heb het bij mijn laatste brouwsels weer gebruikt ondanks dat ik het al meer dan een jaar in huis heb en ook bij mij een bruine druppel onder in het flesje zat. Die druppel heeft zo te merken weinig invloed op de bevordering van de schuimhoudbaarheid. En ook niet op de smaak van je bier.

André de Laat

Vervallen geoxideerde tetrahop aan de man gebracht, mijn gedachte!! En dan nog eens verkeerd verpakt, je moet lucht ten stelligste vermijden daar Tetra vrij snel oxideert.
Men verkoopt tetrahop nog op vele plaatsen maar de vraag is hoe lang staat het daar al op het schap?
Als je pipetje nog maar nat is dan krijg je dadelijk troebel en een beetje later kristallen op de bodem.
Eigenlijk is het niets voor de gemiddelde hobbybrouwer, je moet echt wel alles eerst er over lezen hoe er mee werken en dan dit nog naar hobby brouw normen weten om te zetten.
En je hebt het eigenlijk alleen nodig bij heel esterige bieren waar je schuimstabiliteit te lijden heeft onder al die esters of bijv. bij een weizen als je die brouwt met de Markus Herrmann maisch methode, daar deze methode eigenlijk al je eiwitten te ver afbreekt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.