Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Beginnerset  (gelezen 6261 keer)

Offline Noordzij_1

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Maisch, kook, gist, repeat.
Re: Beginnerset
« Reactie #25 Gepost op: 03-01-2021 18:34 u »
Hoi Hugo, welkom hier!

Je zult waarschijnlijk wel merken dat brouwen voor 5 L een intensieve hobby is dus overweeg opschalen naar 15 tot 25 L dat is praktisch evenveel werk namelijk.
Dus een grotere pan en/of gistemmer.
Advies hierbij; allebei maximaal 2/3 vullen ivm schuimvorming zowel bij koken als gisten; 30L pan/emmer is dus 20 L batches.

1.
Naspoelen doe ik ook altijd, ik vertrouw het niet wat betreft smaak en/of gist doden.
Als andere mensen hier niet naspoelen graag reactie, dan ben ik wel benieuwd naar hun bevindingen.
Ik gebruik zelf uniclean oxiclean (vdKooyJubbega), en dat bevalt erg goed.

2.
Temperatuurschommelingen van 3 graden tijdens maischen zijn geen probleem, en zeker voor een eerste brouwsel heel netjes te noemen.
Je moet immers nog aan je installatie wennen.
De enige temperatuur waar je uit de buurt moet blijven tijdens maischen is 78 graden of hoger; daar gaan alle enzymen die zetmeel in suikers omzetten dood.
Dat geldt ook onderin je pan, dus goed blijven roeren, zeker tijdens opwarmen !
Als dat te vroeg gebeurd, kan je gist niks doen dus eindig je met wort in plaats van bier.

3.
Een brouwzak heb ik geen ervaring mee.
Kletteren van -met name warm- wort altijd vermijden!
Geeft oxidatiesmaakjes en negatief voor de houdbaaarheid van je bier.

4.
Prima gedaan.
Vaak valt de eerste batch flink onder beoogd volume uit;
Mijn eerste 20 L bedoeld, 14,8 L gebotteld.
En toevallig vandaag een ander persoon hier gelezen; 10 L bedoeld 5,5 L gebotteld...

5.
Prima methode en tijdspan.
Volgende stap is een koelspiraal of platenkoeler, dat scheelt je ongerveer 15 minuten per keer (duurt bij mij alsnog iets van 20-25 min).

6.
Dat is prima verlopen.
Wat betreft gisten; BINNEN 2 dagen moet je waterslot borrelen, anders kunnen wilde gisten het gaan winnen (met extreme mazzel krijg je een geuze, maar veel waarschijnlijker rot, ondrinkbaar bier)
Einde hoofdgist is altijd door 2 dingen duidelijk;
-Waterslot borrelt niet meer
-En de schuimlaag (bij bovengist) is verdwenen; er zit nog wel een ring koekachtige substantie aan de zijkant van je gistemmer, dus je moet even het waterslot eruit trekken en door het gaatje kijken.
In dat geval -nu dus voor jou- meet je het eind soortelijk gewicht; FG; final gravity.
Als die in de richting van wat het recept zegt ligt, dan is het tijd om te bottelen !

Mocht de eind SG niet vermeld staan moet je het gisttype even googlen, hier staat dan de apparant attenuation of schijnbare vergistgraad oid;
https://fermentis.com/wp-content/uploads/2019/11/SafAle-US-05.pdf
Hier dus 78 tot 82%; dan ga je van 80% uit.
Is je OG (original gravity) - meet deze NA het koken !- deze was geloof ik 1.061 bij jou; dus doe 61 * 0,8 = 49 en dan haal je 49 (vergist) van 61 af en verwacht je dus 1.012 als eind SG.
Bij twijfel nog een dag wachten en nog eens kijken/meten.

Hier kun je vervolgens bepalen hoeveel % alcohol er dan in je bier zit;
https://www.brewersfriend.com/abv-calculator/
Altijd te vinden met de volgende zoekterm; og fg abv (wat nu inmiddels duidelijk is wat ze betekenen)
Daarbovenop mag je nog 0,3% bijtellen omdat je hergisting op de fles toepast (daar komt ook weer wat alcohol bij vrij)

Het bottelen gaat als volgt;
Je hoeft dus niet per se die 14 dagen te wachten, maar je moet wel alle 3 die tekenen hebben om zeker te weten dat je gist klaar is.
Bottelsuiker maken; dit zorgt voor je koolzuur in je bier dus niet vergeten !
Breng een pannetje met ±250 ml water aan de kook.
Standaard krijg je met 7 gram per liter (soort vuistregel om een of andere reden) pils achtig schuim en koolzuur op je bier.
Ik hanteer liever wat de bedoeling is voor het biertype;
https://www.twents-bierbrouwersgilde.nl/brouwen/koolzuurgehalte/
Ervan uitgaande dat je binnen bottelt en bewaart (20 C°) en een Belgian Ale; 2,25 g/L => 4,95 g/L
Je hebt 5 L bier en ~5 g/L; voeg dus 25 gram bottelsuiker toe aan het kokende water.
Dit zal snel oplossen, en kook het dan nog 10 min steriel.
Doe dit als eerste zodat het afgekoeld is als je het toevoegt, nadat je je flesjes hebt schoongemaakt.

De flesjes ontsmetten in een warm badje (je moet je vingers net niet verbranden) met datzelfde schoonmaak spul, ik gebruik meestal mijn filteremmer daarvoor -wordt die ook weer extra schoon opgeborgen- (ik hoop dat je dat nog bij die spullen hebt, anders zul je het snel moeten bestellen).
Elk flesje zeker van binnen goed schoonmaken met een "flessenrager".
Het welbekende schoonspoelen, en ik zet ze altijd ondersteboven terug in het krat om uit te druppen.
Dan is een bottelpijpje het gemakkelijkst; die klik je op het kraantje van je gistemmer en kun je bodemvullen voor een paar euro -meteen meebestellen als je geen schoonmaakspul meer hebt-.
Alternatief kun je kraantje open, kraantje dicht doen; zeker voor die paar liter nog goed te doen.

Dan komt het allerlastigste wat betreft brouwen; 1 tot 2 weken wachten voor je je allereerste flesje open kunt trekken!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Noordzij_1

• Junior lid
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 03-01-2021 18:47 u »
P.S.

Als je echt op kwaliteit wilt gaan zitten, is een gistkast een grote positieve stap.
Zoiets;
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=search2

Moet ik bij zeggen dat ik dit zelf -nog- niet eens heb.
Wel alle onderdelen los; een koelkast en een inmiddels verouderde STC 1000 (vandaag de dag kun je beter een Inkbird met wifi kopen).
Nu nog een keer streng zijn tegen mezelf en het ding maken, in plaats van brouwen  ::)...

Al is mijn huis met vloerverwarming ook behoorlijk constant, maar niet te regelen.
Nou ja, ik ga niet een week in de kou zitten voor mijn bier...

Offline HugoV

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 31-01-2021 07:34 u »
Ik heb gisteren het eerste biertje geproefd en was best tevreden. De kleur en geur was zoals ik had verwacht, enkele puntje was denk ik dat er te veel koolzuur in het bier zit. Daardoor komt het mondgevoel over alsof je een Asti drinkt en dat maakt het bier veel frisser dan je verwacht en geeft niet zo'n vol mondgevoel.

Wat ik heb gedaan nav de post van Noordzij hierboven is:

- 25 gram suiker oplost in ongeveer 250 ml water en dit gekookt.
- dit door middel van een injectienaald in het bierflesje gespoten (ongeveer 15-20 ml per flesje)
-  daarna via een vulpijpje het bier in het flesje gestopt vanuit het gistvat

Ik heb zelf al vastgesteld dat hier een aantal dingen anders zijn uitgepakt, namelijk dat natuurlijk niet al het bier in het gistvat bruikbaar is. Ik heb dus uiteindelijk 12 flesjes gevuld, dat betekent per flesje dus ongeveer 2 gram suiker. De flesje zaten ook niet helemaal vol, door de hydrostatisch tegendruk ging het vullen maar tot net boven de hals maar er had nog wel 2 cm extra de hals in gemoeten. Ik gok dus 0.3 liter per flesje en 2 gram suiker. Dit komt dus neer op 6.6 gram per liter. Is dat het probleem geweest?

De flesje hebben vervolgens 2 weken in het keukenkastje gestaan en daarna een week in de kelderkast. Toen ik dus gisteren, na 3 weken het eerste flesje opende, hoorde ik al een bovengemiddeld hard gesis van het koolzuur dat ontsnapte. Het viel mij ook op dat er condensdruppeltjes zaten in de vrije ruimte in de hals. Is dat normaal?

Kan ik verwachten dan het bier nog verandert van structuur de komende weken?

Offline Noordzij_1

• Junior lid
  • **
« Reactie #28 Gepost op: 31-01-2021 12:25 u »
De condensdruppeltjes zijn normaal.

De injectienaald methode lijkt nauwkeuriger, maar is het simpelweg in praktijk gewoon niet, naast dat het extra veel werk is.
Juist doordat na het overhevelen de exacte hoeveelheid "bottelbaar bier" bekend is, kun je daar het beste de suikeroplossing in roeren.
Variatie in exacte afvulhoeveelheid (hoe vol zit het flesje) en hoeveel komt er uit de naald (zoals je zelf al beschrijft 15-20ml zit al 25% afwijking in dus) streep je met deze methode allemaal weg.
Daarnaast kun je (zeker met grotere batches) de suikerinjectie in flesje niet vergeten of per ongeluk dubbel doen.
En daar nog bovenop het zou me verbazen als je na bijvoorbeeld 25L bottelen, bij de laatste flesjes niet suikerwater te kort komt of juist over hebt.

Je kunt zeker een verschil verwachten tussen bier dat 3 weken of 3 maanden geleden gebotteld is.
Het is lastig te omschrijven, maar smaken worden vaak "vlakker" minder heftig zeg maar.
Ik proef ook altijd erg vroeg (1 week na bottelen) een biertje, en bewaar er een paar om te kijken hoe ze zich op lange duur ontwikkelen (9 tot 12 maanden).
Met stouts heb je de eerste week bijvoorbeeld ineens een extreme salmiaksmaak, die 2 weken later nog maar net te herkennen is, en na 2 maanden compleet verdwenen is.

Ik zou zeggen wat koolzuur betreft kun je nog proberen het biertje in de koelkast bij 4C° te zetten; hoe kouder hoe minder koolzuur effect.
Maar het zou me niks verbazen als er straks ook biertjes bij blijken te zitten die juist weer wat minder koolzuur blijken te hebben.

Offline HugoV

• *
« Reactie #29 Gepost op: 31-01-2021 15:37 u »
Aha, bedankt voor de tip. Hoe kan ik het suikerwater dan het best aan het gistvat toevoegen?

Offline HugoV

• *
« Reactie #30 Gepost op: 31-01-2021 15:49 u »

1.
Naspoelen doe ik ook altijd, ik vertrouw het niet wat betreft smaak en/of gist doden.
Als andere mensen hier niet naspoelen graag reactie, dan ben ik wel benieuwd naar hun bevindingen.

3.

Kletteren van -met name warm- wort altijd vermijden!
Geeft oxidatiesmaakjes en negatief voor de houdbaaarheid van je bier.

4.
Prima gedaan.
Vaak valt de eerste batch flink onder beoogd volume uit;
Mijn eerste 20 L bedoeld, 14,8 L gebotteld.
En toevallig vandaag een ander persoon hier gelezen; 10 L bedoeld 5,5 L gebotteld...

Hier nog even wat vragen over
1. Ik begrijp dat ik de brouwketel, lepel en brouwzak/hopzak in principe niet hoef te ontsmetten, omdat het wort toch nog gekookt wordt. Wel uiteraard schoonmaken, maar niet met oxiclean behandelen. Klopt dit? Scheel weer wat onnodig werk dan.

3. Hoe voeg ik dan het beste de gespoelde wort aan de rest van het wort toe?

4. Maakt het nog uit of met een deksel op de pan te koken of niet? Met een deksel verdampt er uiteraard minder, ik heb dit nu niet gedaan, maar is dat aan/af te raden?

Offline Noordzij_1

• Junior lid
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 01-02-2021 19:33 u »
Aha, bedankt voor de tip. Hoe kan ik het suikerwater dan het best aan het gistvat toevoegen?

Eerst suikerwater koken, dan je flesjes schoonmaken (dan koelt ondertussen het suikerwater af), en tijdens een ontsmetting sessie van een batch flesjes daar een keer je roerspaan bij doen (goed afspoelen met kraanwater als je geen starsan gebruikt, je wilt niet je gist om zeep helpen).
Is het pannetje afgekoeld, dan letterlijk om kieperen in het jongbier, dan goed roeren met je steriele roerspaan.

Ik weet niet eens zeker of het afkoelen nodig is, want je gooit een paar honderd ml bij zoveel liter bier.
Maar deze wijze past in mijn schema, en ik heb slechte motoriek dus dan is de kans op blaren wat kleiner  ::)

Offline Noordzij_1

• Junior lid
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 01-02-2021 20:09 u »
Hier nog even wat vragen over
1. Ik begrijp dat ik de brouwketel, lepel en brouwzak/hopzak in principe niet hoef te ontsmetten, omdat het wort toch nog gekookt wordt. Wel uiteraard schoonmaken, maar niet met oxiclean behandelen. Klopt dit? Scheel weer wat onnodig werk dan.

In principe volstaat gewoon "keukenschoon" aldus als je salade erin zou doen of ermee zou eten is het voldoende omdat de kookstap nog komt. Maar onthoud; te schoon werken bestaat niet, te vies wel. Sommige brouwers hier zouden het liefste in een cleanroom van een computerchip fabrikant brouwen, ik denk zelf dat "gewoon schoon" voldoende is; Rob de Geus moet er WEL vrolijk van worden zeg maar...

3. Hoe voeg ik dan het beste de gespoelde wort aan de rest van het wort toe?

De eerste paar liter is meestal troebel, en dan vang ik met een maatbeker op (schuinhouden om kletteren te voorkomen) en gooi ik dat bovenaan weer terug in de filteremmer. Zodra het wort helder is, doe ik een doorzichtig slangetje aan het kraantje van de filteremmer en dan houd ik de opvangemmer de eerste minuut schuin om kletteren te voorkomen. En wanneer ik het filterbed droog laat vallen (laatste beetje) houd ik er een maatbeker onder. Er komt namelijk altijd ineens een berg troebel wort op het eind, en zit er teveel in mijn maatbeker gooi ik die weg.

4. Maakt het nog uit of met een deksel op de pan te koken of niet? Met een deksel verdampt er uiteraard minder, ik heb dit nu niet gedaan, maar is dat aan/af te raden?

Jazeker, dat maakt uit ! DEKSEL ER ZOVEEL MOGELIJK AF !
De kookstap heeft meerdere functies; waaronder ongewenste stoffen (nare geurtjes en smaakjes bijvoorbeeld) kwijtraken.
Het komt toevallig mooi uit dat veel van deze stoffen verdampen ver onder de 100c°, maar als ze dan weer condenseren tegen het deksel, zitten ze weer terug in je bier !
Ik doe eigenlijk alleen het deksel er 5 tot 10 minuten op om de koelspiraal ook bovenaan goed warm te laten worden (hij past niet in zijn geheel onder water; aanvoer en retourbuis).
Maar dat is dus uit noodzaak, dat doe ik liever niet.

Offline dutch peter

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 02-02-2021 08:52 u »
1.

@Noordzij: Ik begin met al mijn spullen keukenschoon (zoals weggezet) en ontsmet met een plantenspuit gevuld met Chemipro Oxi. Flessen gaan in een warm bad met ook weer Chemipro Oxi (worden schoongemaakt na gebruik en omgekeerd bewaard). Flessen lekken daarna uit op flessenboom en vaten, kraantjes slangen etc. schud ik even af -  ik spoel niks na met gewoon water.
Heb geen last van nasmaak en geen problemen met vergisting, dus positieve ervaring met 'niet naspoelen'.

Overigens behandel ik mijn ketel en wortkoeler (platen) ook, met diezelfde plantenspuit. Zo heb ik aan een liter oplossing meer dan genoeg.

Ik deed mijn kroonkurken ook, maar dat laat ik voortaan achterwege ;D

Grtz,

Peter

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Good beer makes its own friends!
    • Brouwerij d'n Aalscholver
« Reactie #34 Gepost op: 02-02-2021 10:02 u »
Heb onlangs de proef op de som genomen en een fles in de Oxi gelegd en deze uit laten lekken. Na ongeveer een half uur was hij wel droog en heb ik er heel ordinair over heen gelikt, de likmoesproef ;)

Ik proefde alles behalve een normale smaak, beetje glibberig en zeperig, niet overdreven hoor maar voor mij een reden om toch maar na te spoelen.

Met de fastwasher ook niet zo heel erg, gewoon de speler overzetten in een bak met schoon water.

Gr. Jeroen

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #35 Gepost op: 02-02-2021 11:27 u »
Eerst suikerwater koken, dan je flesjes schoonmaken (dan koelt ondertussen het suikerwater af), en tijdens een ontsmetting sessie van een batch flesjes daar een keer je roerspaan bij doen (goed afspoelen met kraanwater als je geen starsan gebruikt, je wilt niet je gist om zeep helpen).
Is het pannetje afgekoeld, dan letterlijk om kieperen in het jongbier, dan goed roeren met je steriele roerspaan.

Ik weet niet eens zeker of het afkoelen nodig is, want je gooit een paar honderd ml bij zoveel liter bier.
Maar deze wijze past in mijn schema, en ik heb slechte motoriek dus dan is de kans op blaren wat kleiner  ::)
Misschien ten overvloede, het jongbier wel eerst overhevelen naar een ander vat, want anders roer je alle gist weer door het bier wat uiteraard niet de bedoeling is. En zeker niet te wild roeren want je wilt geen zuurstof in het bier.

Offline dutch peter

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 02-02-2021 16:07 u »
Heb onlangs de proef op de som genomen en een fles in de Oxi gelegd en deze uit laten lekken. Na ongeveer een half uur was hij wel droog en heb ik er heel ordinair over heen gelikt, de likmoesproef ;)

Ik proefde alles behalve een normale smaak, beetje glibberig en zeperig, niet overdreven hoor maar voor mij een reden om toch maar na te spoelen.

Met de fastwasher ook niet zo heel erg, gewoon de speler overzetten in een bak met schoon water.

Gr. Jeroen

Een hap met hoppellets smaakt ook niet, maar het wordt wel in bier gebruikt. :proost:

Offline Jeroen76

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 02-02-2021 16:58 u »
Een hap met hoppellets smaakt ook niet, maar het wordt wel in bier gebruikt. :proost:
Tsja als ingrediėnt en niet als schoonmaakmiddel... duh

Gr. Jeroen

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #38 Gepost op: 02-02-2021 18:33 u »

Gr. Jeroen

Je lekker bier overheerst en daarom merk je niks van het schoonmaakmiddel maar het zit er wel in!
Ik spoel alles na en voel  me er prettiger bij

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 02-02-2021 22:19 u »

Gr. Jeroen

Je proeft soda...  ;)
De concentratie is heel laag. De carbonaat wordt geneutraliseerd door de zuren in je bier en de natriumionen kunnen weinig kwaad qua smaak.

Offline Jeroen76

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 03-02-2021 20:58 u »
Dus naspoelen hoeft niet per se. Duidelijk!

Voor mij is het een hele kleine makkelijke handeling dus doe het wel. Maar goed niet per se nodig dus.

Gr. Jeroen

Offline HugoV

• *
« Reactie #41 Gepost op: 06-02-2021 08:55 u »
Bedankt voor alle tips.

Ik heb op dit moment alleen een gistvat, maar begrijp dus dat ik het best ook een tweede vat kan kopen om het jongbier naar over te hevelen alvorens de suiker erdoor te roeren?

Het filteren is me nog niet helemaal duidelijk. Ik heb geen filteremmer. Wat ik nu doe is:
- Ik haal de brouwzak uit het wort
- Ik leg de brouwzak (met de mout) ik een tweede pan (ongeveer 4 liter pan)
- Ik heb 3 liter water van ongeveer 80-90 graden ik schenk dat rustig over de mout
- Na 1.5 liter, haal ik de brouwzak uit de pan en giet ik het spoelwater bij het wort
- Nu spoel ik nog een tweede keer met de resterende 1.5 liter door de mout. Het spoelwater giet ik daarna weer bij het wort.

Offline HugoV

• *
« Reactie #42 Gepost op: 06-02-2021 08:56 u »
En jullie hebben vast wel een tip voor een tweede brouwsel?

Offline biking rebel

• Senior lid
« Reactie #43 Gepost op: 06-02-2021 09:02 u »
Jazeker, gebruik de zoekfunctie  ;D

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #44 Gepost op: 06-02-2021 15:08 u »
Een meibock is een mooi bier met deze koude dagen. (Ondergistend)

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #45 Gepost op: 06-02-2021 21:06 u »
Bedankt voor alle tips.

Ik heb op dit moment alleen een gistvat, maar begrijp dus dat ik het best ook een tweede vat kan kopen om het jongbier naar over te hevelen alvorens de suiker erdoor te roeren?

Het filteren is me nog niet helemaal duidelijk. Ik heb geen filteremmer. Wat ik nu doe is:
- Ik haal de brouwzak uit het wort
- Ik leg de brouwzak (met de mout) ik een tweede pan (ongeveer 4 liter pan)
- Ik heb 3 liter water van ongeveer 80-90 graden ik schenk dat rustig over de mout
- Na 1.5 liter, haal ik de brouwzak uit de pan en giet ik het spoelwater bij het wort
- Nu spoel ik nog een tweede keer met de resterende 1.5 liter door de mout. Het spoelwater giet ik daarna weer bij het wort.

Dit lijkt me een prima methode om de laatste restsuikers uit het mout te halen. Ik dompel de mout meestal in een 2e pan met water,  haal de zak er uit en dat is het dan.  Bij BIAB ga je in principe niet voor maximaal rendement,  maar voor eeen goed bier met een simpele brouwsetup.

Tags: