Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wil weer mede gaan brouwen, wat algemene vragen  (gelezen 977 keer)

Offline meadmaker

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Wil weer mede gaan brouwen, wat algemene vragen
« Gepost op: 24-01-2021 14:50 u »
Dag mensen, vele jaren heb ik met succes mede gebrouwen naar aanleiding van een site/recept. Na een tijd mislukten mijn brouwsels en ik kon de oorzaak niet achterhalen (supermarkthoning?).
Nu heb ik contact met een imker en wil het weer proberen maar ik ben wat onzeker over de werkwijze, waarmee ik toch ook heel veel goede brouwsels heb gemaakt.
Dat was;

Ca 2,5 kg honing in 10 L. water oplossen en koken, schuim er af scheppen.
Afkoelen en gist er in (supergist of champagnegist gebruikte ik) en gistvoeding en thee voor het looizuur (tegen besmetting?)

Dan; open gisting met doek over de pan.

Vergisten in een mandfles (gereinigd/omgespoeld met chloor. heb ook wel sulfiet gebruikt als troubleshoot)
En als de mede bijna is uitgegist en geklaard is, bottelen zodat het op fles nog langzaam na kan gisten (bubbels).

Ik heb de open gisting ook wel overgeslagen in het kader van troublkeshoot, maar gaf geen resultaat/verschil.

Ik heb gegoogled maar zie door bomen het bos niet meer en dus stel ik hier 'beginnersvragen'.
1 De most koken.. Wel of niet doen?
2 heeft de most gistvoeding nodig? (Zit er in de honing niet genoeg?)
3 De open gisting; er zou zuurstof nodig zijn voor het opstarten, wel of niet doen?

Ik ben dankbaar voor een shop in de goede richting...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline beermenke

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: wil weer mede gaan brouwen, wat algemene vragen
« Reactie #1 Gepost op: 24-01-2021 15:03 u »
Het best is een wijnmakersforum te raadplegen. Daar komt het maken van medewijn vaker voor.
Oh ja. Honing supermarkt kan inderdaad afwijken van honing Nederlandse imker. mijn verwarmen.
Succes

Tags: