Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Prijsvergelijker en inkooptool voor thuisbrouwers (animo-check)  (gelezen 8256 keer)

Offline puntmuts

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Thuisbrouwende WordPress ontwikkelaar
    • Homebrew Prijsvergelijker
Re: Prijsvergelijker en inkooptool voor thuisbrouwers (animo-check)
« Reactie #25 Gepost op: 11-12-2020 16:18 u »
Off-topic: ik ben tot nu toe al erg blij met de reacties. Niet eens alleen per-se de inschrijvers en positieve reacties, want ik ben dus vooral benieuwd naar of dit een 'probleem' is die met mij door nog meer thuisbrouwers wordt ervaren. Voor mijn gevoel is het tot nu toe een fifty-fifty en m.i. is dat precies zoals het hoort. Niet alleen in dit specifieke geval, maar over het algemeen. De één koopt zijn brood bij de lokale bakker en de ander bij de supermarkt. Waar ik graag groter inkoop of gemakkelijker inkoop voor een brewday, wil een ander liever lekker bij de leverancier om de hoek op bezoek. Het is beide niet goed of fout, maar het zijn twee andere behoeftes. Voor de ene groep kan dit een interessante tool worden, voor de andere groep zal het dat nooit zijn.

TL;DR: bedankt voor de feedback tot nu toe. Blijf vooral komen met vragen, suggesties, kritiek. Liefst wel een beetje constructief. :-)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline guidomarree

• Vol lid
  • Land: be
  • Eentje is geentje
« Reactie #26 Gepost op: 11-12-2020 16:36 u »
Ik heb mij ingeschreven. Tijdens het begin van de hobby heb ik zeker en vast vergeleken bij verschillende winkels. Tussen alle aankopen die ik toen al had gedaan was die €40 besparing toch mooi meegenomen. Zo uiteindelijk ook eens in Tsjechië een hele lading gekocht, na veel uitrekenen. Dus deze tool wil ik zeker eens uitproberen.

Ik woon wel in België, maar kan aan een postpunt juist over de grens laten leveren. Mag ik dan meedoen?  ;D

Ps: als er een winkel in de buurt zou zijn dan zou dat mijn eerste stop zijn. Spijtig genoeg is dit niet het geval.

Offline Snelbier

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 11-12-2020 16:42 u »
Ik snap de frustratie van puntmuts. Je wilt voor je hobby graag niet te veel uitgeven - voor sommigen is de hobby een aanslag op het budget, voor sommigen minder- en dus ga je vergelijken waar je je spulletjes het voordeligst kunt halen.
Ook ik bedacht me dat sommige artikelen elders wel goedkoper kunnen zijn dan bij mijn "huisleverancier". Ook had de "huisleverancier" dan net niet alles wat ik nodig had op voorraad. Dus ben ik eens alles wat ik nodig had gaan vergelijken bij de diverse leveranciers. Ik kwam echter tot de conclusie dat het allemaal niet zo eenvoudig is.
- Leverancier A is goedkoper met de pilsmout
- Leverancier B is goedkoper met de hop.
- Leverancier C is ongeveer even duur, maar heeft net die gist niet.
- Leverancier D is wellicht iets goedkoper dan de voorgaande leveranciers, maar levert net andere producten, die mij minder bevallen.
- Als je kijkt wie het hele pakket samen het voordeligst aanbied, zijn zijn verzendkosten net hoger.
- En dan is dit ook nog een momentopname van de prijs in dit jaar: volgend jaar ligt het hele plaatje wellicht anders...
Meestal draait het er op uit dat ik voor een paar dubbeltjes meer betalen toch langs de "huisleverancier" rijdt, of toch dat apparaat door een minder voordelige leverancier laat opsturen, omdat ik tóch wel wil brouwen.
[/size]In die zin zal ik ook niet nog eens een abonnement nemen om voor mij de laagste prijs te zoeken; die paar dubbeltjes extra keek ik toch al niet zo nauw naar..
Goede beschrijving van het probleem, en niet alleen voor bierbrouwers. Kan je als 'vergelijkings-site' alleen oplossen als je in de voorraad van leveranciers kan kijken, zoals bijv Tweakers.net doet.
Ik wil niet zien wie de 'goedkoopste' is, maar wie het goedkoopst kan leveren. Niet geleverd is altijd te duur, kost me een brouwdag..
Support your locals? Absoluut, mits deze op tijd levert en niet al te duur is. Die 10% extra heeft me de nodige maagzweren voorkomen.
Puntmuts krijgt hier véél werk aan voordat hij/zij er iets aan verdient..  Sterkte, Snelbier.

Offline puntmuts

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 11-12-2020 16:55 u »
Goede beschrijving van het probleem, en niet alleen voor bierbrouwers. Kan je als 'vergelijkings-site' alleen oplossen als je in de voorraad van leveranciers kan kijken, zoals bijv Tweakers.net doet.
Ik wil niet zien wie de 'goedkoopste' is, maar wie het goedkoopst kan leveren. Niet geleverd is altijd te duur, kost me een brouwdag..
Support your locals? Absoluut, mits deze op tijd levert en niet al te duur is. Die 10% extra heeft me de nodige maagzweren voorkomen.
Puntmuts krijgt hier véél werk aan voordat hij/zij er iets aan verdient..  Sterkte, Snelbier.

Dat is misschien nog wel beter verwoord: het goedkoopste leveren. Dat omvat inderdaad wat ik ermee wil bereiken. Dank voor je reactie!

Offline hopjesvla

• Vol lid
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
« Reactie #29 Gepost op: 11-12-2020 19:46 u »
Eens met Snelbier. Het gaat inderdaad niet altijd om het goedkoopste, maar vooral wie heeft wat op voorraad. En meestal bestel ik bij de een of de ander, de keuze is dan vaak: wie heeft op dit moment hetgeen op voorraad wat ik nodig heb. En dan zit ik toch vaak bij de ene leverancier en de andere te kijken want op de een of andere manier is er altijd wel wat op mijn lijstje wat de een wel heeft en de ander op dat moment niet.
Beetje zoals, inderdaad, de Pricewatch op Tweakers.

Wat betreft laagste prijs: zijn er dan echt prijsvechters op de markt? De AliExpress voor mout heb ik nog niet gevonden dus ik denk dat dat niet echt een issue gaat zijn. Zoveel aanbieders zijn er toch ook weer niet echt? Het zijn geen wasmachines waar we naar op zoek zijn of zo.

Ik zie het op zich dus ook wel zitten, maar zou er niet voor gaan betalen.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #30 Gepost op: 11-12-2020 20:59 u »
Eens met Snelbier. Het gaat inderdaad niet altijd om het goedkoopste, maar vooral wie heeft wat op voorraad.
Inderdaad, ik wil opzich best € 25 voor een zak mout betalen, doch als men de gepubliceerde gisten niet op voorraad heeft.
Natuurlijk ga niet verschillende leveranciers bij langs en iedere keer € 6,95 verzendkosten aftikken.
Dus afgelopen voorjaar maar naar Bremen gereden, 200 kg mout bij Avangard gekocht a € 17 voor 25 kg, gist haal ik wel bij CML.
Die geur van verse mout...

Online Hopfenfox

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #31 Gepost op: 11-12-2020 21:11 u »
Ik mag hopen dat je dan dichtbij Bremen woont of op water rijdt, anders is zelfs die 17 euro nog veel  ;D

Zonder gekheid, kleine verschillen maken uiteraard niet uit en dan koop ik liefst lokaal. Maar laat een zak basismout van 25 kilo er nou 27 euro kosten ipv 22. Dat vind ik toch echt een flink verschil. Op de kleine hoeveelheden is het in absolute getallen natuurlijk minder, maar procentueel nog veel hoger. Een hobby mag geld kosten, maar je kan overdrijven. En een andere overweging, de 5 kg hoeveelheden worden in plastic zakken verkocht en op sommige plekken in hoekige emmers. Aangezien ik net begin zijn een paar van die emmers erg handig voor de opslag. Ieder zo zijn afwegingen. Maar ik ben het er mee eens dat meestal voorraad boven prijs gaat. Als ik bedenk dat ik volgende week wil gaan brouwen moet ik wel vooruit kunnen.

Offline ray81

• Senior lid
  • Proost!
« Reactie #32 Gepost op: 11-12-2020 21:21 u »
Ik vind het een goed en leuk idee, maar wel erg complex.

Ik zou er niet voor gaan betalen. Dan zoek ik het liever zelf uit. Ik denk dat ik er dan ook meer aan uitgeef dan bespaar.

Wat het ook nog complexer maakt is dat producten bijna hetzelfde kunnen zijn, maar toch niet helemaal.
Neem als voorbeeld pilsmout. De ene leverancier heeft soms 3 merken, de ander weer 2 andere en 1 dezelfde. Welke kies je dan?
Of bijvoorbeeld hop van vorig jaar en van dit jaar.

Ook zul je, zonder medewerking van de leveranciers moeite krijgen met het onderhouden van je site. Tenzij je op de 1 of andere manier een technische koppeling kan maken met elke leverancier, zul je elke keer hun website af moeten struinen naar alle producten, hoe ze verzendkosten berekenen, etc... en dit allemaal lokaal opslaan. Dat wordt een enorme database en gaat daarom ook wel wat kosten qua hosting. En als je de hele site af moet, zul je voor iedere leverancier een aparte koppeling moeten maken en deze onderhouden.

Ik denk dat dit een enorme uitdaging. Maar ik ben erg benieuwd, dus ik heb me ingeschreven.

p.s. ik ben ervaren php developer, dus ik weet wel iets van het bouwen van dit soort dingen.

Offline Heyudude

• Dionysos
  • Senior lid
  • Brood is graan wat geen bier mocht worden!
« Reactie #33 Gepost op: 11-12-2020 22:24 u »
Laten we constructief blijven en de topic starter een kans gunnen om het uit te proberen en beter te maken.
De goedkoopste zoeken doe ik elk jaar met de elektriciteit aanbieders, mijn telefoon abo, mijn internet. Veel werk maar wel een boel geld bespaard die ik ergens anders aan besteed.

Goed, ik ga ook liever naar de lokale brouwwinkel, maar voor de grote bulk mout bv rij ik toch wat om als het moet. Dus ik doe mee met de test fase, daarna zien we wel. Een bedrag per maand of jaar is wel niet wat ik had verwacht, er zijn veel prijsvergelijkers die je zelfs kados geven ipv geld vragen....

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #34 Gepost op: 12-12-2020 11:05 u »
Ik wou me ook inschrijven, want dit soort initiatieven vind ik altijd leuk.
Maar dit zinnetje houd me tegen.

Door je e-mailadres in te vullen, ga je akkoord met het gebruik van je e-mailadres voor marketingdoeleinden van Brewie.

Wie weet wat voor junkmail ik weer krijg.

Offline puntmuts

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 12-12-2020 13:39 u »
Ik wou me ook inschrijven, want dit soort initiatieven vind ik altijd leuk.
Maar dit zinnetje houd me tegen.

Door je e-mailadres in te vullen, ga je akkoord met het gebruik van je e-mailadres voor marketingdoeleinden van Brewie.

Wie weet wat voor junkmail ik weer krijg.
Ik snap je zorg hoor. Don't worry. Ik gebruik het puur om je op de hoogte te houden van ontwikkelingen.

Vanuit mijn perspectief als webbouwer moet ik dat echter op deze manier melden. Dat is wettelijk verplicht. Zonder dat vinkje mag niemand jou vragen om persoonlijke gegevens in te vullen. En het feit dat ik een lijst met emailadressen van geïnteresseerden verzamel, betekent voor de AVG dat het valt onder Marketing.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #36 Gepost op: 12-12-2020 13:49 u »
Complimenten aan Puntmuts hoe hij met kritiek en vragen omgaat. Open en eerlijk, inventariserend en vooruitkijkend. Mooie vorm van surfing the brewers crowd

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 12-12-2020 14:42 u »
Dit forum begint steeds meer op Marktplaats te lijken. Jammer.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #38 Gepost op: 12-12-2020 16:38 u »
Dit forum begint steeds meer op Marktplaats te lijken. Jammer.
Nee hoor, daar zorgen Jacques en de andere moderatoren wel voor. Hier gebeurt heel wat anders.

Je kunt de zaken ook té zwartgallig zien; dat ben ik van jou niet gewend André!  :biersmile:

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #39 Gepost op: 12-12-2020 18:30 u »
 :biersmile:
Ik snap je zorg hoor. Don't worry. Ik gebruik het puur om je op de hoogte te houden van ontwikkelingen.

Vanuit mijn perspectief als webbouwer moet ik dat echter op deze manier melden. Dat is wettelijk verplicht. Zonder dat vinkje mag niemand jou vragen om persoonlijke gegevens in te vullen. En het feit dat ik een lijst met emailadressen van geïnteresseerden verzamel, betekent voor de AVG dat het valt onder Marketing.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Inmiddels aangemeld.  :biersmile:

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #40 Gepost op: 12-12-2020 19:29 u »
Inderdaad, ik wil opzich best €25 voor een zak mout betalen, doch als men de gepubliceerde gisten niet op voorraad heeft.
Natuurlijk ga niet verschillende leveranciers bij langs en iedere keer €6,95 verzendkosten aftikken.
Dus afgelopen voorjaar maar naar Bremen gereden, 200 kg mout bij Avangard gekocht a €17 voor 25 kg, gist haal ik wel bij CML.
Die geur van verse mout................
Dan kun je nu beter naar unibrew rijden, 16,95 voor 25 kg lees ik. Tsja je mist wel de geur maar lijkt me toch ook wel vers. Brouw ze!

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Good beer makes its own friends!
    • Brouwerij d'n Aalscholver
« Reactie #41 Gepost op: 12-12-2020 20:04 u »
Ga me inschrijven en het volgen. Voor mijn eigen forum was er eenzelfde vergelijkingssite opgezet. Werkte prima maar ontzettend veel werk, een paar handelaren voerde zelf hun prijzen in de duurdere natuurlijk niet. Dat tooltje zou zo omgezet kunnen worden naar dit doel denk ik.

Probleem is dat diverse webwinkels mooie prijzen hebben maar geen drol op voorraad hebben en dan sta je mooi te kijken naar de laagste prijs. Of product X is goedkoop maar de rest van je bestelling wijkt weer af en ben het eens met vorige reageerders, ik koop het liefst alles in 1 keer, geluk dat ik op loopafstand van Unibrew woon maar dat terzijde.

Kortom bedenk dat je je héél veel werk op je hals haalt. Je kunt prijzen automatisch ophalen van de webshops maar je zult merken dat dit niet altijd lukt als de betreffende webshop zaken gaat wijzigen of verplaatsen. Een site waar veel foutmeldingen staan of fouten zal snel stilvallen En niet elke webshop is gecharmeerd van het automatisch uitlezen van hun site.

Citaat

En hoe moet ik dit zien?

Gr. Jeroen

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #42 Gepost op: 12-12-2020 23:58 u »
Hey thuisbrouwend Nederland!

Ik heb een ideetje waarvan ik wil toetsen of het toegevoegde waarde heeft voor thuisbrouwers. Het idee is ontstaan toen ik afgelopen zomer zag wat het prijsverschil was tussen groot inkopen en klein inkopen.

Een 25 kilozak mout kost namelijk ongeveer 25 euro en een emmer van 5 kilo heb je voor voor 12 euro. Een flink verschil. Maar ook wanneer je per recept je ingredienten inkoopt, kunnen de prijsverschillen voor een 20 L-batch oplopen tot soms wel 25%. Dat vond ik nogal opmerkelijk.

Wat resulteerde was een idee om een ‘recepten inkoop tool’ te bouwen, waarmee je als thuisbrouwer je recept kunt invoeren en dan in een oogopslag te zien krijgt bij welke partij (voorlopig alleen even in Nederland) je je ingrediënten het goedkoopst kunt inkopen. Zo bespaar je op jaarbasis een aardig zakcentje. Wat je vervolgens weer kunt gebruiken om leuke dingen in je thuisbrouwerij mee te upgraden.

Long story short (TL;DR): dit is een animo-check voor een inkooptool / prijsvergelijker voor thuisbrouwers die brouwen op basis van eigen recepten.

Lijkt je dit een tof idee? Laat het dan even weten in de comments. Ook als je zelf ideeën, suggesties of vragen hebt.

Ik heb alvast een soort mailing-lijst in het leven geroepen om een eerste groep geïnteresseerden mee te kunnen bereiken. Als er genoeg animo is om zo’n tool op te zetten, dan nodig ik de eerste 50 inschrijvers uit om gratis deel te nemen aan de testfase van de tool.

Op de hoogte gehouden worden kan via (de inschrijving op) brewie.nl

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over dit idee. Zou het voor jou wat toevoegen? Voor mij in ieder geval wel!

Cheers,
Haiko.

Het kan aan mij liggen maar ik snap de opzet niet.

Prijsverschillen tussen 25 kg zakken en 5 kg verpakkingen zitten vooral in het werk van het herverpakken en verpakkingsmaterialen. Vorig jaar heb verschillende artikelen voor De Roerstok herverpakt en ervaren dat hier veel tijd in zit en ook dat verpakkingsmateriaal behoorlijk prijzig kan zijn afhankelijk van het product dat herverpakt moet worden.

Verschillen in prijs tussen hopsoorten kan zitten in oogstjaren en plekken waar de hop geteeld is. Worden dit soort verschillen ook verwerkt?

Is het een vergelijkingssite die je wilt bouwen of ga je de goederen ook daadwerkelijk inkopen en verkopen?
Bij het laatste heb je ongekend veel werk en ben je in feite een nieuwe leverancier.

Bij een prijsvergelijker zie je welke leverancier het goedkoopst is maar als je bij 3 leveranciers moet gaan inkopen zal het voordeel snel verdwenen zijn.

Het is voor mij niet duidelijk wat je wilt. Als het je intentie is gezamenlijke inkopen te doen om vervolgens te herpakken dan wijs ik je erop eerst 25 inhoudelijke bijdragen te hebben geleverd aan het forum. Nu kom je uit het niets met een voorstel en dat is niet de bedoeling. De regel van 25 inhoudelijke bijdragen is bedoeld om een beter beeld te krijgen van degene met wie in zee wordt gegaan. Het is ook bedoeld om handelaren buiten de deur te houden...

Offline hopjesvla

• Vol lid
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
« Reactie #43 Gepost op: 13-12-2020 09:51 u »
Zoals ik het zie is het min of meer  een vergelijkingssite, toch? Zo zie ik het in ieder geval, maar dan eentje waar je een batch kan vergelijken ipv. artikel per artikel. Dat daar veel werk bij komt kijken is inderdaad een flinke uitdaging, maar goed dat is inherent aan het plan dan.
Lijkt mij ieg handig. Stel je hebt een recept met 10 artikelen, die voer je in en je ziet meteen waar wat op voorraad is, en wat het kost.

Ik een  wens hem succes, flinke uitdaging. Nieuwe ideeën hoeven niet altijd meteen afgeschoten worden, laat eerst het resultaat maar zien.

Offline Scorpionrose

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 13-12-2020 11:02 u »
Het kan aan mij liggen maar ik snap de opzet niet.

Is het een vergelijkingssite die je wilt bouwen of ga je de goederen ook daadwerkelijk inkopen en verkopen?
Bij het laatste heb je ongekend veel werk en ben je in feite een nieuwe leverancier.

Bij een prijsvergelijker zie je welke leverancier het goedkoopst is maar als je bij 3 leveranciers moet gaan inkopen zal het voordeel snel verdwenen zijn.
.

Wat hij hier bedoeld is dat als jij jouw bestellijst invult op zijn website dat zijn website dan heel snel uitrekend wat de totaalprijs is van jouw bestelling bij de verschillende winkels in Nederland.
De site verteld dus NIET waar iets het goedkoopste is maar bij welke shop jij jouw lijstje voor de laagste prijs kunt bestellen.
En om deze uitkomst te mogen ontvangen van zijn website mag jij eerst een abonnement op zijn website nemen.
En dat abonnement daar gaat het hem net om want hij wil aan jou verdienen.

Oftewel dit is inderdaad commercieel, hij verkoopt jou een adres van een winkel.
Maar de meeste van dit soort vergelijking sites worden allemaal gesponsord door winkeliers.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #45 Gepost op: 13-12-2020 11:16 u »
Ik dacht dat we hier beleid hadden tegen commerciële partijen en zo te zien probeert iemand hier een bedrijfje op te zetten, wat mij betreft zou dit topic op slot moeten.
Dat is wel zo fair naar andere commerciële partijen, beginnend of niet die zich wel aan de regels houden

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 13-12-2020 11:17 u »
Oftewel dit is inderdaad commercieel, hij verkoopt jou een adres van een winkel.
Maar de meeste van dit soort vergelijking sites worden allemaal gesponsord door winkeliers.

Precies Scorpionrose. Ik dacht exact hetzelfde. Verder ga ik er niet meer op in. Misschien omdat jij het nu ook aangeeft, men het verhaal wél snapt.
Ik antwoord vaak nogal lomp, abrupt, ongenuanceerd, maar laadt vaak wel de dekking. Iedereen reageert op zijn manier hè? Ik ben nou eenmaal recht voor z´n raap...   :proost: :proost: :degroeten:

André.

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Good beer makes its own friends!
    • Brouwerij d'n Aalscholver
« Reactie #47 Gepost op: 13-12-2020 12:01 u »
Zie dat mijn vraag over het aanmelden met de toestemmingsverklaring al was beantwoord. Excuses!

Ben wel benieuwd naar de reactie van Puntmuts zelf. Er is veel aangegeven en ben heel benieuwd hoe hij alle gegevens in gaat voeren en gaat bijhouden. Dat men kan gaan zien of een product op voorraad is lijkt mij technisch gezien onhaalbaar van een 'onafhankelijke' vergelijkingssite. Nogmaals ben zeer benieuwd maar heb het idee dat er alleen nog maar een plan in de Puntmuts zit en er feitelijk nog niets concreets is wat ons zou kunnen laten zien wat en hoe het daadwerkelijk gaat worden.

Gr. Jeroen

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #48 Gepost op: 13-12-2020 12:30 u »
Dan kun je nu beter naar unibrew rijden, 16,95 voor 25 kg lees ik.

Ok, maar dat is pilsmout wat ik niet gebruik.
Vooral de Weizen, Wiener en Karamalz waren allemaal tussen € 16 en € 17 voor een zak van 25 kg.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 13-12-2020 12:59 u »
Ok, maar dat is pilsmout wat ik niet gebruik.
Vooral de Weizen, Wiener en Karamalz waren allemaal tussen € 16 en € 17 voor een zak van 25 kg.

Dan loont zich zo´n ritje inderdaad, alhoewel, heb je hier als eens gekeken?

https://www.sbi4homebrew.com/

Tags: