Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Prijsvergelijker en inkooptool voor thuisbrouwers (animo-check)  (gelezen 8343 keer)

Offline puntmuts

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Thuisbrouwende WordPress ontwikkelaar
    • Homebrew Prijsvergelijker
Hey thuisbrouwend Nederland!

Ik heb een ideetje waarvan ik wil toetsen of het toegevoegde waarde heeft voor thuisbrouwers. Het idee is ontstaan toen ik afgelopen zomer zag wat het prijsverschil was tussen groot inkopen en klein inkopen.

Een 25 kilozak mout kost namelijk ongeveer 25 euro en een emmer van 5 kilo heb je voor voor 12 euro. Een flink verschil. Maar ook wanneer je per recept je ingredienten inkoopt, kunnen de prijsverschillen voor een 20 L-batch oplopen tot soms wel 25%. Dat vond ik nogal opmerkelijk.

Wat resulteerde was een idee om een ‘recepten inkoop tool’ te bouwen, waarmee je als thuisbrouwer je recept kunt invoeren en dan in een oogopslag te zien krijgt bij welke partij (voorlopig alleen even in Nederland) je je ingrediënten het goedkoopst kunt inkopen. Zo bespaar je op jaarbasis een aardig zakcentje. Wat je vervolgens weer kunt gebruiken om leuke dingen in je thuisbrouwerij mee te upgraden.

Long story short (TL;DR): dit is een animo-check voor een inkooptool / prijsvergelijker voor thuisbrouwers die brouwen op basis van eigen recepten.

Lijkt je dit een tof idee? Laat het dan even weten in de comments. Ook als je zelf ideeën, suggesties of vragen hebt.

Ik heb alvast een soort mailing-lijst in het leven geroepen om een eerste groep geïnteresseerden mee te kunnen bereiken. Als er genoeg animo is om zo’n tool op te zetten, dan nodig ik de eerste 50 inschrijvers uit om gratis deel te nemen aan de testfase van de tool.

Op de hoogte gehouden worden kan via (de inschrijving op) brewie.nl

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over dit idee. Zou het voor jou wat toevoegen? Voor mij in ieder geval wel!

Cheers,
Haiko.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: Prijsvergelijker en inkooptool voor thuisbrouwers (animo-check)
« Reactie #1 Gepost op: 11-12-2020 11:28 u »
Ja het idee is prima ofschoon ik de leveranciers ook best een goede boterham gun.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 11-12-2020 11:35 u »
Ik vind het een geweldig idee en denk graag mee. Ik gun iedereen zijn boterham maar er zijn ook grenzen aan. Kleine verschillen en ik rij in 10 minuten naar de winkel hier. Grote verschillen en dan bestel ik graag elders. Voorraad is ook een belangrijk ding. Met name als het om hop gaat lopen de prijzen er uiteen, maar de voorraad nog meer. Dus ja, interessant.

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #3 Gepost op: 11-12-2020 11:42 u »
Ja het idee is prima ofschoon ik de leveranciers ook best een goede boterham gun.

Hoi,
Hier kan ik mij goed bij aan sluiten.
Ben zeer tevreden met mij huidige leverancier en dat is ook wat waard.
groet, broeder Willem

Offline elBieros

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 11-12-2020 11:47 u »
Klinkt goed!  :duimop:
Wat is je verdienmodel? Of doe je dit geheel belangeloos?

gr, elB.

Offline puntmuts

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 11-12-2020 12:12 u »

Dat ben ik absoluut met je eens. Al is het doel niet om ze een boterham minder te laten eten, maar om ons als thuisbrouwer inzichtelijk te maken waar we het goedkoopst kunnen inkopen. Op grotere schaal gebeurt dat natuurlijk al lang met sites als kieskeurig, tweakers pricewatch etc.

Klinkt goed!  :duimop:
Wat is je verdienmodel? Of doe je dit geheel belangeloos?

gr, elB.

Het verdienmodel gaat zeker uitgewerkt worden en daar zijn ook al ideeën over. Maar de eerste fase is nu om te kijken of er genoeg animo is om een eerste testfase mee te starten.

Offline puntmuts

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 11-12-2020 12:15 u »
hoi,
hier kan ik mij goed bij aan sluiten.
Ben zeer tevreden met mij huidige leverancier en dat is ook wat waard.
groet, broeder Willem

Snap ik volkomen. Voor mijn gevoel heeft dit idee ook toegevoegde waarde als bijvoorbeeld je favoriete leverancier dingen niet voorradig heeft en je toch wilt gaan brouwen. In dat geval kun je heel snel zien waar je wel je ingrediënten kunt scoren.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #7 Gepost op: 11-12-2020 12:49 u »
Ik vind het een best goed idee, maar ik denk zelf niet dat ik er gebruik van zou maken.

Ik brouw een keer of 10 per jaar, ±12,5 liter batches. Ik koop mijn mout geschroot en op de gram afgewogen en dan bestel ik graag mijn hop en gist en wat ik nog meer nodig heb, ook mee om de verzendkosten binnen de perken te houden. Voor mij is dus een ruime voorraad erg belangrijk, plus de mogelijkheid om afgewogen recepten te kopen. Dan zijn er niet zo heel veel mogelijkheden. Eigenlijk ken ik er maar eentje die daar aan voldoet en niet in Nederland..

Goed, ik ben dan ook een a-typische brouwer wat dat aangaat, denk ik.

Ik zou de tool wel zo nu en dan (willen) raadplegen. Echter, de onderstaande quote doet mij vermoeden dat een deel van het verdienmodel wellicht uit een abonnement gaat bestaan. Dat begrijp ik heel goed, maar het zou voor mij een reden zijn om het tool dan geheel links te laten liggen.

Als er genoeg animo is om zo’n tool op te zetten, dan nodig ik de eerste 50 inschrijvers uit om gratis deel te nemen aan de testfase van de tool.

Ik dacht toch maar te antwoorden, ondanks dat ik (naar alle waarschijnlijkheid) geen gebruiker zal worden.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 11-12-2020 12:58 u »
Welkom hier ¨puntmuts¨. Je valt meteen maar met de deur in huis :o Ik koop en bestel liever bij mijn lokale leverancier. Okay, misschien iets duurder uit. Het is dan maar zo. Die mensen moeten ook eten.

Brouw ze,

André.

Offline Pendelaar

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 11-12-2020 13:16 u »
Dit gaat volgens mij complex worden.
Ik brouw 10-15 per jaar en dan 15-20 liter. Ik plan de brouwdagen niet. Ik bestel online. Voorwaarde is dat het voorradig moet zijn.
Stel dat ik op zoek ben naar 3 moutsoorten en iedere soort is bij een andere leverancier goedkoper. Dan "moet" ik bij 3 leveranciers bestellen... maar dat is dan ook 3 maal verzendkosten.
Dus leuk om te weten waar een artikel goedkoper is maar voor mij niet interessant.
Verder:
Ik ben ook redelijk nieuw hier op dit forum met als doel om mijn brouwproces te verbeteren door te leren van anderen.
Jij bent helemaal nieuw en komt met wellicht een geweldig idee, maar om het dan te hebben om een verdienmodel...
Dus zou ik jou moeten betalen voor het overzicht of de leverancier moet wat richting jou schuiven.
Geeft mij eerlijk gezegd het idee dat je hier niet komt om bijvoorbeeld van gedachten te wisselen om zodoende een betere brouwer te worden.
Maar... wellicht vergis ik me.

Pendelaar

Offline puntmuts

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 11-12-2020 13:18 u »
Welkom hier ¨puntmuts¨. Je valt meteen maar met de deur in huis :o Ik koop en bestel liever bij mijn lokale leverancier. Okay, misschien iets duurder uit. Het is dan maar zo. Die mensen moeten ook eten.

Brouw ze,

André.

Hi Andre, ik ben al een tijdje 'lurker' op het forum maar gebruikte het tot nu toe vooral om te lezen. Het 'lokale leverancier' aspect daar kan ik me helemaal in vinden, daar zou ik zelf ook voor gaan als ik er eentje in de stad had zitten. Ik denk niet dat ik er iedere keer voor zou gaan, maar wel voor specifieke doeleinden - een bijzondere batch met lokale mout bijvoorbeeld - en om de lokale ondernemers te steunen. Over het algemeen vergelijk ik zelf het handjevol 'grote' namen in Nederland handmatig, maar dat is een hoop werk. En juist dat deel van het uitzoekwerk is wat ik kan missen als kiespijn tijdens het bedenken van de volgende brew.
Ik vind het een best goed idee, maar ik denk zelf niet dat ik er gebruik van zou maken.

Ik brouw een keer of 10 per jaar, ±12,5 liter batches. Ik koop mijn mout geschroot en op de gram afgewogen en dan bestel ik graag mijn hop en gist en wat ik nog meer nodig heb, ook mee om de verzendkosten binnen de perken te houden. Voor mij is dus een ruime voorraad erg belangrijk, plus de mogelijkheid om afgewogen recepten te kopen. Dan zijn er niet zo heel veel mogelijkheden. Eigenlijk ken ik er maar eentje die daar aan voldoet en niet in Nederland..

Goed, ik ben dan ook een a-typische brouwer wat dat aangaat, denk ik.

Ik zou de tool wel zo nu en dan (willen) raadplegen. Echter, de onderstaande quote doet mij vermoeden dat een deel van het verdienmodel wellicht uit een abonnement gaat bestaan. Dat begrijp ik heel goed, maar het zou voor mij een reden zijn om het tool dan geheel links te laten liggen.

Ik dacht toch maar te antwoorden, ondanks dat ik (naar alle waarschijnlijkheid) geen gebruiker zal worden.

Ik waardeer alle soorten reacties. Dus zeker ook bedankt voor de jouwe. Ik denk inderdaad dat jouw werkwijze niet behoort tot de doelgroep van de tool. Een model met abonnementen behoort zeker tot de opties, maar wat mij betreft blijft de basisfunctionaliteit altijd gratis. Waarom ik voor die woordkeuze ben gegaan ('gratis deelnemen aan de testfase ...') is omdat ik juist wilde aangeven dat dat het geval is en dat de eventuele testgroep zich geen zorgen hoeft te maken over (verborgen) kosten.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 11-12-2020 13:20 u »
Ik vind het zes keer niks.
Ik ga daar waar ik me prettig voel en daar waar ik goed geholpen word en daar waar de eigenaren en medewerkers leuk en vakkundig zijn.
Er is meer dan altijd de laagste prijs willen hebben.
En het is hobbymatig wat kan je daar nou serieus mee verdienen. Echt waar  :weetniet:

Offline puntmuts

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 11-12-2020 13:20 u »
Dit gaat volgens mij complex worden.
Ik brouw 10-15 per jaar en dan 15-20 liter. Ik plan de brouwdagen niet. Ik bestel online. Voorwaarde is dat het voorradig moet zijn.
Stel dat ik op zoek ben naar 3 moutsoorten en iedere soort is bij een andere leverancier goedkoper. Dan "moet" ik bij 3 leveranciers bestellen.....maar dat is dan ook 3 maal verzendkosten.
Dus leuk om te weten waar een artikel goedkoper is maar voor mij niet interessant.

Pendelaar

Helemaal waar. Het gaat zeker complex worden, dat staat vast. Maar als thuisbrouwer hoef je je daar geen zorgen over te maken. De manier waarop het gaat werken, dat is iets waar ik zelf mijn brein over ga breken. In een later stadium, want eerst ben ik vooral benieuwd naar het feit of dit gezien wordt als een idee dat levensvatbaar is. Dank voor je input!

Offline puntmuts

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 11-12-2020 13:25 u »
Ik ga daar waar ik me prettig voel en daar waar ik goed geholpen word en daar waar de eigenaren en medewerkers leuk en vakkundig zijn.
En het is hobbymatig wat kan je daar nou serieus mee verdienen. Echt waar  :weetniet:

Dat is ook absoluut je goed recht. Klinkt inderdaad ook alsof een dergelijke tool niet aansluit bij waar jij je prettig bij voelt. En dat is prima. Maak je wel gebruik van andere tools / software voorafgaand / tijdens je brewday? Ikzelf vind namelijk dat ze enorm veel kunnen toevoegen aan het 'bezig zijn met een brew'. Tools als BeerSmith en BrewFather e.a. zorgen er voor mij voor dat ik het hele proces van recept maken tot inkopen, brouwen en fermenteren veel meer als een geheel ervaar.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 11-12-2020 13:25 u »
@puntmuts jij bent zelf ook hobby/thuisbrouwer?
En doe je dit van daaruit gezien?

Offline Pendelaar

• Junior lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 11-12-2020 13:28 u »
Verder:
Ik ben ook redelijk nieuw hier op dit forum met als doel om mijn brouwproces te verbeteren door te leren van anderen.
Jij bent helemaal nieuw en komt met wellicht een geweldig idee, maar om het dan te hebben om een verdienmodel...
Dus zou ik jou moeten betalen voor het overzicht of de leverancier moet wat richting jou schuiven.
Geeft mij eerlijk gezegd het idee dat je hier niet komt om bijvoorbeeld van gedachten te wisselen om zodoende een betere brouwer te worden.
Maar...wellicht vergis ik me.

Pendelaar

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #16 Gepost op: 11-12-2020 13:31 u »

Dat is ook mijn insteek. Ouwehoeren met de leverancier, rondneuzen, hobby mag wat kosten. Mogelijk dat de grootverbruikers onder de hobbybrouwers hier meer aan hebben.

Offline puntmuts

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 11-12-2020 13:39 u »
Verder:
Maar...wellicht vergis ik me.

Pendelaar

Ik denk dat je je vergist. Ik brouw al een jaar of 5, maar dit was inderdaad de eerste keer dat ik iets op het forum postte. Dat is puur omdat ik een forum als communicatiemiddel niet zo fijn vind. Maar omdat hier veel mede-thuisbrouwers zitten, leek het me tof om mijn idee te delen met iedereen die daar mogelijk ook wat aan heeft. In eerste instantie wilde ik het puur voor mezelf bouwen, als projectje in de 'ontwikkel-/studie-uren' die ik maandelijks vrijmaak in mijn werktijd (ik ben freelance website bouwer van beroep).

Offline puntmuts

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 11-12-2020 13:42 u »
Dat is ook mijn insteek. Ouwehoeren met de leverancier, rondneuzen, hobby mag wat kosten. Mogelijk dat de grootverbruikers onder de hobbybrouwers hier meer aan hebben.

Dat denk ik ook. Dat lijkt mij overduidelijk een andere doelgroep. Ik zie het zo: de mensen waarvoor dit mogelijk interessant kan zijn, zijn thuisbrouwers die benieuwd zijn naar waar ze het goedkoopste en gemakkelijkste op een bepaald moment alles voor hun komende batch (of komende halfjaar aan brews) kunnen inkopen. Prijs en gemak zijn dus twee pijlers daar in. Sociaal aspect, winkel-ervaring en gunfactor voor de leverancier matchen daar inderdaad niet mee.

Offline puntmuts

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 11-12-2020 13:45 u »
@puntmuts jij bent zelf ook hobby/thuisbrouwer?
En doe je dit van daaruit gezien ?

Ja, ik ben ook thuisbrouwer. Ben afgelopen jaar verhuisd naar een huis waarbij ik meteen verliefd werd op de schuur. Die schuur heb ik verbouwd zodat dat mijn 'mancave' is waar ik helemaal los kan gaan met mijn brouw-obsessie. Het idee is ontstaan vanuit het oogpunt van mij als thuisbrouwer, precies zoals ik beschreef in de eerste post.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #20 Gepost op: 11-12-2020 14:13 u »
Ik koop vrijwel alles bij één leverancier. Een enkele keer hebben ze iets niet en dan bestel ik dat ergens anders.
Ja ik weet dat ik dan af en toe een kwartje 'te veel' betaal, maar zolang de prijzen redelijk zijn lig ik daar niet van wakker.
Ruime keuze, voorraad, service, niet te ver weg, dat is belangrijker dan de absolute bodemprijs.

Dus van jouw initiatief zal ik waarschijnlijk geen gebruik gaan maken.

.......dan nodig ik de eerste 50 inschrijvers uit om gratis deel te nemen aan de testfase van de tool.

Verder valt me op dat je met een nieuw account direct begint met het opzetten van een commerciële dienst. Er zijn forumregels die zeggen dat dit niet de bedoeling is. Maar goed, het is aan de forumbeheerders om daar iets van te vinden.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #21 Gepost op: 11-12-2020 15:21 u »
Verder valt me op dat je met een nieuw account direct begint met het opzetten van een commerciële dienst.
Volgens mij is er nog niks opgezet. We moeten nou ook niet meteen alle initiatieven afschieten of werkelijk iedereen met een paar posts achterdochtig gaan benaderen.

TS heeft gezegd dat hij hobbybrouwer is en van daaruit ergens tegenaan gelopen is (handmatig vergelijken van prijzen bij verschillende internet aanbieders). Hij vraagt zich af of anderen daar ook tegenaan lopen en het misschien een idee vinden als hij daar een oplossing voor bedenkt. Dan lijkt me dit forum een geschikte plek voor die vraag. Beter dan op het forum van Ouders van Nu, om er maar eentje te noemen.

Ik lees al dat er veel zijn die het idee niks vinden, maar misschien zegt dat niet zo heel veel. Het is maar een kleine subset van de leden van het forum; wel het vocale gedeelte, dat wel.

Offline Willem Broekema

• Vol lid
  • Bier is water dat af is.
« Reactie #22 Gepost op: 11-12-2020 15:53 u »
Ik snap de frustratie van puntmuts. Je wilt voor je hobby graag niet te veel uitgeven - voor sommigen is de hobby een aanslag op het budget, voor sommigen minder- en dus ga je vergelijken waar je je spulletjes het voordeligst kunt halen.
Ook ik bedacht me dat sommige artikelen elders wel goedkoper kunnen zijn dan bij mijn "huisleverancier". Ook had de "huisleverancier" dan net niet alles wat ik nodig had op voorraad. Dus ben ik eens alles wat ik nodig had gaan vergelijken bij de diverse leveranciers. Ik kwam echter tot de conclusie dat het allemaal niet zo eenvoudig is.
- Leverancier A is goedkoper met de pilsmout
- Leverancier B is goedkoper met de hop.
- Leverancier C is ongeveer even duur, maar heeft net die gist niet.
- Leverancier D is wellicht iets goedkoper dan de voorgaande leveranciers, maar levert net andere producten, die mij minder bevallen.
- Als je kijkt wie het hele pakket samen het voordeligst aanbied, zijn zijn verzendkosten net hoger.
- En dan is dit ook nog een momentopname van de prijs in dit jaar: volgend jaar ligt het hele plaatje wellicht anders...
Meestal draait het er op uit dat ik voor een paar dubbeltjes meer betalen toch langs de "huisleverancier" rijdt, of toch dat apparaat door een minder voordelige leverancier laat opsturen, omdat ik tóch wel wil brouwen.
[/size]In die zin zal ik ook niet nog eens een abonnement nemen om voor mij de laagste prijs te zoeken; die paar dubbeltjes extra keek ik toch al niet zo nauw naar..

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 11-12-2020 16:00 u »
Ik snap de frustratie van puntmuts. Je wilt voor je hobby graag niet te veel uitgeven - voor sommigen is de hobby een aanslag op het budget, voor sommigen minder- en dus ga je vergelijken waar je je spulletjes het voordeligst kunt halen.
Ook ik bedacht me dat sommige artikelen elders wel goedkoper kunnen zijn dan bij mijn "huisleverancier". Ook had de "huisleverancier" dan net niet alles wat ik nodig had op voorraad. Dus ben ik eens alles wat ik nodig had gaan vergelijken bij de diverse leveranciers. Ik kwam echter tot de conclusie dat het allemaal niet zo eenvoudig is.
- Leverancier A is goedkoper met de pilsmout
- Leverancier B is goedkoper met de hop.
- Leverancier C is ongeveer even duur, maar heeft net die gist niet.
- Leverancier D is wellicht iets goedkoper dan de voorgaande leveranciers, maar levert net andere producten, die mij minder bevallen.
- Als je kijkt wie het hele pakket samen het voordeligst aanbied, zijn zijn verzendkosten net hoger.
- En dan is dit ook nog een momentopname van de prijs in dit jaar: volgend jaar ligt het hele plaatje wellicht anders...
Meestal draait het er op uit dat ik voor een paar dubbeltjes meer betalen toch langs de "huisleverancier" rijdt, of toch dat apparaat door een minder voordelige leverancier laat opsturen, omdat ik tóch wel wil brouwen.
[/size]In die zin zal ik ook niet nog eens een abonnement nemen om voor mij de laagste prijs te zoeken; die paar dubbeltjes extra keek ik toch al niet zo nauw naar..

Elke hobby kost nou eenmaal geld...Ik koop alles bij niet de goedkoopste leverancier. Boeit me niks. Heeft ie iets niet op voorraad, bestelt ie het voor me en heb ik het binnen afzienbare tijd in huis. Zo heb ik ook altijd een minimum hoeveelheid mouten, hop en gist op voorraad. Bepaalde zaken verkoopt ie helaas niet en moet ik uitwijken naar een andere leverancier. Het moet dan maar.

Maar goed, iedereen mag het voor zichzelf uitmaken waar ie koopt.

André.

Offline jacob b

• Junior lid
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 11-12-2020 16:07 u »
Ik zou misschien wel eens een kijkje nemen in/op die tool/site maar zou er geen abonnement voor aan willen schaffen. Ik denk dat er best wel mensen gebruik van willen maken maar als je dat doet om te bezuinigen, wil je toch niet betalen voor de dienst? (of heb ik het nou verkeerd?)

Maar ik heb ook de luxe dat de dichtstbijzijnde brouwwinkel hier een kwartiertje rijden verderop is dus daar halen is voor mij veel gemakkelijker.

Tags: