Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Prijsvergelijker en inkooptool voor thuisbrouwers (animo-check)  (gelezen 7908 keer)

Offline puntmuts

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Thuisbrouwende WordPress ontwikkelaar
    • Homebrew Prijsvergelijker
Re: Prijsvergelijker en inkooptool voor thuisbrouwers (animo-check)
« Reactie #50 Gepost op: 13-12-2020 15:00 u »
Hey mensen!

Ik zie in de laatste reacties 3 onderwerpen terugkomen en dat reageer ik even op.

1. Het commerciŽle aspect
2. De forumregels
3. De werking van de tool

1. CommerciŽle aspect
De basisgedachte van mij is en blijft: het wordt een gratis tooltje voor thuisbrouwers om mee te kunnen zien waar je jouw complete volgende batch (op basis van recept) het goedkoopst kan leveren. Ik denk echter wel dat het de moeite waard is om te onderzoeken of ook een betaalde, uitgebreidere versie toegevoegde waarde heeft voor mensen. Dat is echter in deze discussie niet zo relevant, bottom line: je zult altijd gratis kunnen checken waar je je volgende batch het goedkoopst door kunt laten leveren.

2. De forumregels
Er is wat kritiek op het feit dat er mogelijk een commercieel aspect aan zou kunnen zitten. Die kritiek is logisch. Dat commerciŽle aspect is voor mij alleen (zeker nu) niet het belangrijkst. Dit topic ben ik gestart omdat ik als thuisbrouwer benieuwd ben of ik hiermee ook andere brouwers kan helpen. Daarom deel ik dit idee graag met jullie. Blijkt nou dat dat indruist tegen de regels van of voor de moderators van het forum, dan respecteer ik het natuurlijk als het topic gesloten wordt. Het is niet mijn bedoeling om hier iets te verkopen en zeker niet om tegen de regels bezig te zijn. Dus mocht dat zo zijn: mijn excuses daarvoor. Nogmaals: ik ben puur met een animocheck bezig. Ik ben ervan overtuigd dat dit idee voor een deel van thuisbrouwend Nederland echt meerwaarde kan hebben.

Zoals gezegd, de bottom-line is: je kunt ermee inzien waar jij je complete volgende recept aan ingrediŽnten het goedkoopst door kunt laten leveren. Hoe ik dat wil gaan uitvoeren, daar heb ik in hoofdlijnen al een plan voor, maar in detail nog niet. Want voordat ik dat helemaal ga uitwerken, wil ik dus graag weten of ik dat alleen voor mezelf doe of voor een groep(je) thuisbrouwers die allemaal mogelijk best interessante ideeŽn hebben over hoe het zou kunnen gaan werken.

Aanvullend: wat ik hierna zou willen doen, is de geÔnteresseerden vragen om kritisch te zijn op het idee, een aantal gerichte vragen te beantwoorden en zo de inventariseren hoe een potentiŽle eerste testversie eruit zou kunnen komen te zien. Dat is het moment waarop de email-lijst van waarde is, die zou ik precies daarvoor willen inzetten. Ik ben gewoon erg benieuwd naar hoe dit idee anderen zou kunnen helpen.

Tot slot: Blijf gerust komen met vragen, suggesties, (opbouwende, maar mag ook best directe) kritiek .. ik sta overal open voor discussie en beantwoord alles met plezier.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Scorpionrose

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 13-12-2020 15:39 u »
Hey mensen!

Ik zie in de laatste reacties 3 onderwerpen terugkomen en dat reageer ik even op.

1. Het commerciŽle aspect
2. De forumregels

1. CommerciŽle aspect
De basisgedachte van mij is en blijft: het wordt een gratis tooltje voor thuisbrouwers om mee te kunnen zien waar je jouw complete volgende batch (op basis van recept) het goedkoopst kan leveren. Ik denk echter wel dat het de moeite waard is om te onderzoeken of ook een betaalde, uitgebreidere versie toegevoegde waarde heeft voor mensen. Dat is echter in deze discussie niet zo relevant, bottom line: je zult altijd gratis kunnen checken waar je je volgende batch het goedkoopst door kunt laten leveren.

2. De forumregels
Er is wat kritiek op het feit dat er mogelijk een commercieel aspect aan zou kunnen zitten. Die kritiek is logisch. Dat commerciŽle aspect is voor mij alleen (zeker nu) niet het belangrijkst. Dit topic ben ik gestart omdat ik als thuisbrouwer benieuwd ben of ik hiermee ook andere brouwers kan helpen. Daarom deel ik dit idee graag met jullie. Blijkt nou dat dat indruist tegen de regels van of voor de moderators van het forum, dan respecteer ik het natuurlijk als het topic gesloten wordt. Het is niet mijn bedoeling om hier iets te verkopen en zeker niet om tegen de regels bezig te zijn. Dus mocht dat zo zijn: mijn excuses daarvoor. Nogmaals: ik ben puur met een animocheck bezig. Ik ben ervan overtuigd dat dit idee voor een deel van thuisbrouwend Nederland echt meerwaarde kan hebben.

Zoals gezegd, de bottom-line is: je kunt ermee inzien waar jij je complete volgende recept aan ingrediŽnten het goedkoopst door kunt laten leveren. Hoe ik dat wil gaan uitvoeren, daar heb ik in hoofdlijnen al een plan voor, maar in detail nog niet. Want voordat ik dat helemaal ga uitwerken, wil ik dus graag weten of ik dat alleen voor mezelf doe of voor een groep(je) thuisbrouwers die allemaal mogelijk best interessante ideeŽn hebben over hoe het zou kunnen gaan werken.

Aanvullend: wat ik hierna zou willen doen, is de geÔnteresseerden vragen om kritisch te zijn op het idee, een aantal gerichte vragen te beantwoorden en zo de inventariseren hoe een potentiŽle eerste testversie eruit zou kunnen komen te zien. Dat is het moment waarop de email-lijst van waarde is, die zou ik precies daarvoor willen inzetten. Ik ben gewoon erg benieuwd naar hoe dit idee anderen zou kunnen helpen.

Tot slot: Blijf gerust komen met vragen, suggesties, (opbouwende, maar mag ook best directe) kritiek .. ik sta overal open voor discussie en beantwoord alles met plezier.

Je spreekt jezelf hier aardig tegen.
In je eerste post geef je duidelijk aan dat het voor de eerste 50 gratis is.
Nu zeg je nee is voor iedereen gratis MAAR misschien bouw ik ook wel een betaalde versie

Dus ga je van commercieel naar gratis naar commercieel. :police:

Je had beter eerst een werkende tool kunnen bouwen en dan kunnen vragen of er brouwers zijn die het willen testen.
Aan de hand van de feedback had je dan aanpassingen kunnen doen en uitbreidingen.
Dan had je dit hele gedoe hier nu niet gehad.
Nu heb je een plan maar in detail weet je het nog niet. Tja ik was 30 jaar terug ook van plan miljonair te worden (wie niet) maar helaas is het in detail nog niet gelukt.

Als je verstandig bent dan laat je eerst wat zien. Kan je wel vertellen dat als je op dit moment slechts een plan hebt dan gaat het nog wel even duren voordat we de details (een werkende tool) zien.

Edit.

En je keert ook nog eens de rollen om.
Jij wilt dat wij aangeven hoe de tool eruit moet zien.
Nee dat is jouw werk. Wij geven dan wel aan wat we anders willen zien. Zoals je het nu brengt laat je het werk aan anderen over en wil je zelf de eer van alles maar zo werkt het niet in het leven.
Maar je idee is leuk bedacht (maar al heel oud). Uitvoerbaar? NEE
Waarom niet? Op het moment dat jouw tool een site controleert kan het op voorraad zijn. Maar de voorraden bij de winkeliers kan per seconde veranderen en daar houd de tool geen rekening mee.

Offline puntmuts

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 13-12-2020 16:16 u »
Je spreekt jezelf hier aardig tegen.
In je eerste post geef je duidelijk aan dat het voor de eerste 50 gratis is.
Nu zeg je nee is voor iedereen gratis MAAR misschien bouw ik ook wel een betaalde versie

Dus ga je van commercieel naar gratis naar commercieel. :police:

Ik denk dat je twee dingen verwart: de testfase (50 man) en de uiteindelijke tool. Beide zijn gratis. Een 'premium' versie (so to speak) is het onderzoeken waard.

Je had beter eerst een werkende tool kunnen bouwen en dan kunnen vragen of er brouwers zijn die het willen testen.
Aan de hand van de feedback had je dan aanpassingen kunnen doen en uitbreidingen.
Dan had je dit hele gedoe hier nu niet gehad.
Nu heb je een plan maar in detail weet je het nog niet. Tja ik was 30 jaar terug ook van plan miljonair te worden(wie niet) maar helaas is het in detail nog niet gelukt.

Als je verstandig bent dan laat je eerst wat zien. Kan je wel vertellen dat als je op dit moment slechts een plan hebt dan gaat het nog wel even duren voordat we de details(een werkende tool) zien.

Ik zie dit niet als gedoe, ik sta er positiever in. Ik ben van mening dat juist zo'n discussie erg zinvol is, helemaal doordat ie voorafgaand aan het bouwen plaatsvindt.

Edit.
En je keert ook nog eens de rollen om.
Jij wilt dat wij aangeven hoe de tool eruit moet zien.
Nee dat is jouw werk. Wij geven dan wel aan wat we anders willen zien. Zoals je het nu brengt laat je het werk aan anderen over en wil je zelf de eer van alles maar zo werkt het nietin het leven.

Ik heb al wel een idee wat ik met de tool wil, maar het wordt m.i. veel interessanter als er niet puur vanuit mijn paar ogen gekeken wordt. Vanuit mijn ervaring als webdeveloper weet ik dat het niet verstandig is om 'zomaar te gaan bouwen' en later met je doelgroep te gaan praten wat nou eigenlijk de wensen zijn. Daarom betrek ik jullie er graag al vanaf het begin bij. Ik weet wel zeker dat het daardoor een kwalitatief veel betere tool wordt.

Maar je idee is leuk bedacht(maar al heel oud). Uitvoerbaar? NEE
Waarom niet? Op het moment dat jouw tool een site controleert kan het op voorraad zijn. Maar de voorraden bij de winkeliers kan per seconde veranderen en daar houd de tool geen rekening mee.

Dat is inderdaad een van de uitdagingen van de tool. Goed gezien. Maar daar hoef je je niet druk over te maken. En dat doe ik op dit moment ook nog niet. Er zijn meerdere wegen naar Rome.

Super bedankt voor je reactie en fijn dat je je kritische blik op het idee hebt geworpen.

Offline Scorpionrose

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 13-12-2020 17:23 u »
Je hebt enkel een idee en nu wil je dat wij het verder voor je uitwerken.
Wat wij willen is bierbrouwen.

Werk eerst je idee verder uit en maak een opzetje.
Laat wat zien en vraag dan om feedback(kan je verzekeren dat je die krijgt)

En als je webdeveloper bent dan weet je hoeveel werk er in gaat zitten om zo'n tool te bouwen. Die uren die daarin gaan zitten ga je vast niet voor niets doen.
Daar wil je op den duur wel een paar stuivers voor terug zien.
Je kunt met een "gratis" site beginnen maar dat zal snel commercieel worden. Ook reclame op de site aanbieden is commercie.

Voorbeeld zien we dichtbij. Dit forum is ook gratis voor alle leden. Maar zonder de inkomsten uit reclame blijft hij echt niet in de lucht.

Maar ga verder niet met je in discussie want dan wordt dit het langste topic op dit forum ooit.

Offline ExPeteriment

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #54 Gepost op: 13-12-2020 17:35 u »
Grondstofprijzen vind ik voor deze hobby overal redelijk.

Offline puntmuts

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #55 Gepost op: 13-12-2020 17:38 u »
Je hebt enkel een idee en nu wil je dat wij het verder voor je uitwerken.
Wat wij willen is bierbrouwen.

Werk eerst je idee verder uit en maak een opzetje.
Laat wat zien en vraag dan om feedback(kan je verzekeren dat je die krijgt)

En als je webdeveloper bent dan weet je hoeveel werk er in gaat zitten om zo'n tool te bouwen. Die uren die daarin gaan zitten ga je vast niet voor niets doen.
Daar wil je op den duur wel een paar stuivers voor terug zien.
Je kunt met een "gratis" site beginnen maar dat zal snel commercieel worden. Ook reclame op de site aanbieden is commercie.

Voorbeeld zien we dichtbij. Dit forum is ook gratis voor alle leden. Maar zonder de inkomsten uit reclame blijft hij echt niet in de lucht.

Maar ga verder niet met je in discussie want dan wordt dit het langste topic op dit forum ooit.
Ik zie veel herhaling in deze reactie. Punten die je al wilde maken in je vorige bericht. Je standpunt is duidelijk. Dank daarvoor.

Het enige nieuwe wat ik zie, is je vergelijking met dit forum. Maar ik snap niet waar je daarmee heen wilt. Kun je dat toelichten?

Offline puntmuts

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 13-12-2020 17:43 u »
Grondstofprijzen vind ik voor deze hobby overal redelijk.
Dat ben ik met je eens. Ik heb nergens in Nederland onredelijke prijzen gezien. Maar dat is de focus ook niet. De focus ligt op inkopen op basis van complete recepten en wanneer je dat doet, kunnen kleine verschillen snel oplopen tot een aanzienlijk prijsverschil.

Offline Pendelaar

• Junior lid
  • **
« Reactie #57 Gepost op: 13-12-2020 18:03 u »
Ik moet eerlijk toegeven dat Puntmuts zeer rustig blijft en netjes reageert en positief blijft. Ik kan zijn manier van positief blijven en de manier hoe hij reageert wel waarderen. Ik geloof ook 1,2,3 niet zo in het slagen van zijn project en ben dus kritisch. Een site bouwen is 1 maar onderhouden is een ander verhaal. Zoals hij zegt heeft hij daar nog niet precies over nagedacht en daar zit voor mij een beetje het negatieve aan zijn idee. Van mij mag je zoveel geld vragen als je wilt, jouw werk mag ook worden betaald maar de vraag blijft of een grote groep zit te wachten op een dergelijke vergelijkingssite. Als ik het zo lees is het voor onze brouwers niet zo interessant. Wij willen in eerste instantie een leuke dag hebben aan het brouwen. En dat mag gewoon wat kosten.
Al zou ik op jaarbasis 100 euro meer kwijt zijn dan lig ik daar niet wakker van.
Om kort te gaan: ik zou al die moeite niet doen voor die thuisbrouwers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Dat zijn er echt niet veel zodat je uit komt met je verdienmodel.
Als je het mij vraagt: ga je energie ergens anders insteken.
Nogmaals complimenten hoe je e.e.a. oppakt ondanks alle "negatieve" berichten.

Offline ExPeteriment

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #58 Gepost op: 13-12-2020 18:15 u »
Dat ben ik met je eens. Ik heb nergens in Nederland onredelijke prijzen gezien. Maar dat is de focus ook niet. De focus ligt op inkopen op basis van complete recepten en wanneer je dat doet, kunnen kleine verschillen snel oplopen tot een aanzienlijk prijsverschil.
Prima, ik focus op wat ik wil maken, prijs heeft me daar nooit van doen afwijken, voorraad soms wel. Als het tool daarbij kan helpen zou mooi zijn.

Offline puntmuts

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #59 Gepost op: 13-12-2020 19:20 u »
Prima, ik focus op wat ik wil maken, prijs heeft me daar nooit van doen afwijken, voorraad soms wel. Als het tool daarbij kan helpen zou mooi zijn.
Dat staat erg hoog op de lijst. Want zonder voorraad is het een prijslijst. En natuurlijk voegt het alleen wat toe als je op moment van inkopen het ook daadwerkelijk kan inkopen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Offline puntmuts

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #60 Gepost op: 13-12-2020 19:28 u »
Ik moet eerlijk toegeven dat Puntmuts zeer rustig blijft en netjes reageert en positief blijft. Ik kan zijn manier van positief blijven en de manier hoe hij reageert wel waarderen. Ik geloof ook 1,2,3 niet zo in het slagen van zijn project en ben dus kritisch. Een site bouwen is 1 maar onderhouden is een ander verhaal. Zoals hij zegt heeft hij daar nog niet precies over nagedacht en daar zit voor mij een beetje het negatieve aan zijn idee. Van mij mag je zoveel geld vragen als je wilt, jouw werk mag ook worden betaald maar de vraag blijft of een grote groep zit te wachten op een dergelijke vergelijkingssite. Als ik het zo lees is het voor onze brouwers niet zo interessant. Wij willen in eerste instantie een leuke dag hebben aan het brouwen. En dat mag gewoon wat kosten.
Al zou ik op jaarbasis 100 euro meer kwijt zijn dan lig ik daar niet wakker van.
Om kort te gaan: ik zou al die moeite niet doen voor die thuisbrouwers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Dat zijn er echt niet veel zodat je uit komt met je verdienmodel.
Als je het mij vraagt: ga je energie ergens anders insteken.
Nogmaals complimenten hoe je e.e.a. oppakt ondanks alle "negatieve" berichten.
Thanks!

Negatieve reacties zijn lastig, maar ook interessant. Er zit altijd een zorg, onduidelijkheid of bijvoorbeeld een mismatch met een behoefte of andere persoonlijke reden achter. En daar ben ik vooral benieuwd naar. En uiteraard houd ik het liever positief, want ik wil een stap vooruit maken en niet achteruit.

Het kan heel goed zijn dat uit deze inventarisatie blijkt dat ik dit idee beter kleinschalig als eigen projectje kan ontwikkelen. En dat is ook prima. Mocht juist blijken dat er voldoende animo is, dan kan daar mogelijk iets uit rollen wat niet alleen voor mij meerwaarde heeft. Dat zou ik zelf heel vet vinden. Maar stel dat het niet leidt tot een openbare tool, dan nog is het een geslaagd project want het is nu al super leerzaam. Zelfs voor degenen die hier negatief tegenover staan, want zij hebben nu alleen maar helderder wat hun eigen behoefte is.

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Good beer makes its own friends!
    • Brouwerij d'n Aalscholver
« Reactie #61 Gepost op: 13-12-2020 22:17 u »

Daar ben ik het niet mee eens. Dit forum draait op gratis forumsoftware, hosting zal om en nabij de 100 euro per jaar zijn. Ik draai zelf een forum zonder reclame en betaal graag die Ä 100,- per jaar. Donaties zijn welkom, reclame irriteert alleen maar. Maar dat terzijde want ik ga offtopic... ;)

Ben het verder wel eens dat het een leuk idee is maar ben wel bang dat je je een hele hoop werk op je hals gaat halen waar achteraf weinig mensen maar gebruik van gaan maken en daardoor zal de site dood gaan bloeden, als dat zo is heb je al helemaal geen zin meer om voor de zoveelste keer uren te gaan zitten om URL's en/of prijzen te gaan invoeren.

Bovenal waardeer en bewonder ik je enthousiasme en weet uit ervaring dat dit ook van belang is om dingen tot stand te brengen.  Ik meld me aan en ga het volgen.

Succes!

Gr. Jeroen

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #62 Gepost op: 13-12-2020 23:18 u »
Dat staat erg hoog op de lijst. Want zonder voorraad is het een prijslijst. En natuurlijk voegt het alleen wat toe als je op moment van inkopen het ook daadwerkelijk kan inkopen.

Voor mij is dat een reden om regelmatig inkopen te doen bij Brouwstore. Je ziet op de website van dit leverancier heel adequaat wat op voorraad is.

De laagste prijs is voor mij niet een reden om bij een leverancier te kopen. Ook de kwaliteit van wat geboden wordt is voor mij een reden om te kiezen voor een leverancier.

Verder is een punt om rekening mee te houden dat je soms heel complexe recepten hebt waarbij je de grondstoffen niet bij alle leveranciers kunt verkrijgen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #63 Gepost op: 13-12-2020 23:40 u »
Daar ben ik het niet mee eens. Dit forum draait op gratis forumsoftware, hosting zal om en nabij de 100 euro per jaar zijn. Ik draai zelf een forum zonder reclame en betaal graag die Ä 100,- per jaar. Donaties zijn welkom, reclame irriteert alleen maar. Maar dat terzijde want ik ga offtopic... ;)

Het in de lucht houden van deze site kost een veelvoud van Ä 100 per jaar. Vergeet niet dat naast het forum er ook foto's gehost worden, er een wiki is en er wordt andere software gebruikt waarvoor betaald moet worden. Daarnaast worden ook de medebeheerders beloond voor hun inspanningen. Zo nu en dan betaalt het forum een loterij. Dit kan allemaal dankzij reclame-inkomen.

Steeds schooien om donaties irriteert denk ik meer dan het tonen van reclames. In ieder geval vind ik het niet fijn om steeds met de pet rond te moeten gaan.

Wat ik bedoel is dat er vaak meer kosten zijn dan je op het eerste oog verwacht. Dat geldt ook voor onze leveranciers. Ze hebben een redelijke marge nodig om uit de kosten te komen. Ik gun ze dat. We hebben uiteindelijk voordeel bij leveranciers die het aandurven om producten in hun assortiment op te nemen die minder hard lopen. Dergelijke producten zijn duurder omdat ze langer in voorraad zijn.
Vergelijk het met de AH en de Lidl. Bij de Lidl zijn ze vaak goedkoper dan bij de AH. Maar bij de AH hebben ze een groter assortiment en voor luxere artikelen moet je daar zijn. Veel huishoudens doen hun inkopen bij beide, maar er zijn er ook die vanwege het gemak alles bij AH kopen. Ligt ook aan wat er paar maand te besteden is...

Offline puntmuts

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #64 Gepost op: 14-12-2020 00:05 u »
Voor mij is dat een reden om regelmatig inkopen te doen bij Brouwstore. Je ziet op de website van dit leverancier heel adequaat wat op voorraad is.

De laagste prijs is voor mij niet een reden om bij een leverancier te kopen. Ook de kwaliteit van wat geboden wordt is voor mij een reden om te kiezen voor een leverancier.

Verder is een punt om rekening mee te houden dat je soms heel complexe recepten hebt waarbij je de grondstoffen niet bij alle leveranciers kunt verkrijgen.
Er worden en paar hele goeie punten gemaakt o.a. door Jacques m.b.t. voorraad en kwaliteit. Tot nu toe komt het op mij over alsof voorradigheid voor velen zwaarder weegt dan prijs. En dat klinkt ook heel logisch nu ik er zo over nadenk.

Bovendien, zoals ik al noemde: prijs betekent niets  zonder voorraad. Ik heb zelf al tijden het plan om 2 mini brew buckets aan te schaffen voor split batches, die staan bij partij A al eeuwen voor 25 euro goedkoper in het assortiment dan bij de andere partijen. Alleen heeft partij A het (so lang ik me kan herinneren) nooit op voorraad gehad.

Wederom dank voor het meedenken. Dat is enorm waardevol.

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Good beer makes its own friends!
    • Brouwerij d'n Aalscholver
« Reactie #65 Gepost op: 14-12-2020 00:25 u »
Tsja en dat is denk ik dan ook meteen de grootste valkuil, de voorraad zullen de leveranciers door diverse redenen, op zeker, niet delen aan een vergelijkingssite, om het up to date te houden zou er dan ook een open verbinding met het verkoopsysteem van de leverancier moeten zijn bijvoorbeeld als er wat bij komt of wordt verkocht. No way dat dat gaat gebeuren. ;)

Bedenk dat het te doen is, door heel veel informatie in te voeren, om je site vol te krijgen en er leuk vergeleken kan worden.  Maar wat als de prijzen veranderen, de shop een leuke aanbieding heeft, producten verdwijnen of juist worden toegevoegd? Ben juist daarom ook wel benieuwd hoe dit zou moeten gaan werken.

Zoals Jacques het ook al aangaf kun ie niet alles met elkaar vergelijken gezien oogstjaar/houdbaarheid/etc.

Gr. Jeroen

Offline kubock

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #66 Gepost op: 14-12-2020 07:33 u »
Bedenk dat het te doen is, door heel veel informatie in te voeren, om je site vol te krijgen en er leuk vergeleken kan worden.  Maar wat als de prijzen veranderen, de shop een leuke aanbieding heeft, producten verdwijnen of juist worden toegevoegd? Ben juist daarom ook wel benieuwd hoe dit zou moeten gaan werken.

Het is niet aan mij om namens hem of haar te praten, maar ik vermoed dat Puntmuts een idee heeft voor een zogenoemde crawler. Dat is een script dat alle pagina's van een webshop af gaat en daar productgegevens uit ophaalt. Ik geloof niet dat je dat als webshophouder wilt. Dan krijg je in korte tijd een geweldige hoeveelheid requests te verwerken, zodat de potentiŽle klant daar hinder van ondervindt. Ik bestel regelmatig bij een webwinkel die van zichzelf zo traag is dat je de snelheid van navigeren alleen met een kalender kan meten. Die kan die extra traffic niet aan.

Citaat
Zoals Jacques het ook al aangaf kun ie niet alles met elkaar vergelijken gezien oogstjaar/houdbaarheid/etc.

Als je online bestelt, is dat sowieso de vraag. Ik heb wel eens een zakje mout ontvangen dat binnen 3 maanden over de datum zou gaan. Voor mij niet zo problematisch, maar als je dat wil controleren, kan dat volgens mij alleen door fysiek in de winkel de etiketten te controloren.

Offline ray71

• Vol lid
  • bier, bier bier, weij wille Bier!
    • Microbrouwerij 't Gruuske
« Reactie #67 Gepost op: 14-12-2020 09:23 u »
Hoi Puntmuts,

Ik lees deze discussie met belangstelling.  Bewonderenswaardig vind ik je geduldige  manier waar je mee te werk gaat. Daarbij geduldig je antwoorden duidelijk formuleert.  Daaruit concludeer ik dat je bedoelingen oprecht zijn. Daarom schrijf ik me in. In de hoop dat de basis van zo een site goed gezet wordt. En je met commentaar achteraf niet in een houtje touwtje systeem verzeilt raakt.  Ook vind ik je eerlijkheid over eventuele commerciŽle uitbreiding (zover is het nog lang niet) sympathiek.  Vraag is of het Łberhaupt zover zal komen. Ben benieuwd naar de voortgang.

Leuk recept? Gewoon brouwen.

Offline Bvk1983

• Senior lid
« Reactie #68 Gepost op: 14-12-2020 09:49 u »
Ook voor mij zou de tool geen meerwaarde hebben. Ik heb 2 leveranciers in de buurt (SBI4Homebrew en Unibrew) waar ik alles kan halen wat ik nodig heb.

Verder gaat voorraad je grootste probleem zijn in het project. Om te garanderen dat je steeds appels met appels vergelijkt moeten grondstoffen met exact identieke samenstelling (soort, jaar, fabrikant, enz.) een zelfde tag/artikelnummer vanuit een leverancier krijgen. Dat gaat nooit werken want iedere leverancier A heeft voor product 1 artikelnummer X terwijl leverancier voor dat zelfde product misschien artikelnummer Y heeft. Bij vergelijkingssites als Tweakers wordt dat soort uniformiteit in tags/artikelnummers verzorgd door een externe partij en/of de fabrikant.

Offline puntmuts

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #69 Gepost op: 15-12-2020 10:20 u »
Iedereen enorm bedankt voor alle eerlijke en kritische feedback. Ook alle inschrijvers en geÔnteresseerden bedankt. Ik ga alles meenemen als input voor de volgende fase, in januari. Hoogstwaarschijnlijk omvat die fase een korte vragenlijst, om zo helder te krijgen op welke manier dit idee de meeste toegevoegde waarde zou hebben voor thuisbrouwend Nederland.

De inschrijving blijft gewoon open. Uiteraard zijn ook vragen, opmerkingen etc in dit forum gewoon welkom.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #70 Gepost op: 15-12-2020 21:07 u »
En een andere overweging, de 5 kg hoeveelheden worden in plastic zakken verkocht en op sommige plekken in hoekige emmers. Aangezien ik net begin zijn een paar van die emmers erg handig voor de opslag.

Inderdaad een goed punt. Ik heb zat lege emmers, maar als de 5 kg mout voor een redelijke prijs, gelijk in een emmer wordt geleverd is dit toch een stuk makkelijker.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 15-12-2020 21:30 u »
Voor ingrediŽnten zou voor mij zo'n tool niet zoveel meerwaarde hebben. Ik vind de prijs verschillen tussen Braumarkt, V/d Kooy en Brouwstore over het algemeen wel meevallen. Alleen Brouwland vind ik over het algemeen een stuk duurder dan de andere aanbieders. Wel vergelijk ik heel grondig, als ik brouw apparatuur ga bestellen. Maar dan zoek ik het heel breed en grondig uit en dan kijk ik ook bij veel verschillende buitenlandse sites.

Vooraad en levertijd is voor mij ook niet zo van belang. Ik houd over het algemeen een redelijke vooraad aan, dus ik kan altijd wel wat brouwen.

Verder vind ik ook andere factoren van belang. Bijvoorbeeld V/d Kooy heeft de service om gist per envelop te leveren. Dit vind ik bijzonder handig, maar ik geloof niet dat ze daar veel op zullen verdienen in verhouding tot hoeveel moeite en handling dat kost. Ik vind het dan wel zo fair om daar ook mijn grotere bestellingen te doen.

Offline Andrť de Laat

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 15-12-2020 21:53 u »
Voor ingrediŽnten zou voor mij zo'n tool niet zoveel meerwaarde hebben. Ik vind de prijs verschillen tussen Braumarkt, V/d Kooy en Brouwstore over het algemeen wel meevallen. Alleen Brouwland vind ik over het algemeen een stuk duurder dan de andere aanbieders. Wel vergelijk ik heel grondig, als ik brouw apparatuur ga bestellen. Maar dan zoek ik het heel breed en grondig uit en dan kijk ik ook bij veel verschillende buitenlandse sites.

Vooraad en levertijd is voor mij ook niet zo van belang. Ik houd over het algemeen een redelijke vooraad aan, dus ik kan altijd wel wat brouwen.

Verder vind ik ook andere factoren van belang. Bijvoorbeeld V/d Kooy heeft de service om gist per envelop te leveren. Dit vind ik bijzonder handig, maar ik geloof niet dat ze daar veel op zullen verdienen in verhouding tot hoeveel moeite en handling dat kost. Ik vind het dan wel zo fair om daar ook mijn grotere bestellingen te doen.

Waarom had je de onderstreepte regel zo klein gemaakt?

Offline Andrť de Laat

• Super lid
« Reactie #73 Gepost op: 15-12-2020 21:56 u »

Korrelgist is prima in een envelop. Vloeibare gist liever gekoeld, vooral in de zomermaanden. Volgens mij is de Brouwstore de enige die vloeibare gist gekoeld verstuurd.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 16-12-2020 15:22 u »
Waarom had je de onderstreepte regel zo klein gemaakt?
Dat was niet bewust. Waarschijnlijk is er iets fout gegaan met het aanpassen van mijn post. In Tapatalk zie ik die tekst overigens niet kleiner. Ik zal de post even aanpassen voor de leesbaarheid.

Tags: