Grondstoffen voor een Amerikaanse Indian Pale Ale.

Gestart door JW_den_Hartog, 11-01-2003 08:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JW_den_Hartog

Beste brouwers,

Wie o wie kan mij helpen met het volgende probleem. :shelp:
Ik ben van plan een Amerikaanse Indian Pale Ale maaken.
Hier voor heb mijn zinnen gezet op een W-yeast#1272 American Ale II gist waar ik tot op heden niet makkelijk denk aan te komen.De web side van Brouwland heb ik al bezocht en wordt niet aangeboden of is zo dat ze alle gisten van W-Yeast kunnen leveren?Of misschien nog wel beter een leverancier in Nederland zelf die in principe alle gisten van W-Yeast kan leveren.Ik heb er meerderen bezocht maar nog niets gevonden.
Het tweede probleem is dat ik voor dit recept wil dry hoppen met Cascade hop en als het even kan pelletes.
Ook hier zoek ik al geruime tijd naar maar heb nog geen leverancier in Nederland en België gevonden die mij deze hop kan leveren.
Heeft iemand een iedee hoe ik aan deze grondstoffen kom,laat het even weten.

Alvast bedankt en  :degroeten:
Jan-Willem d H.

Jacques

Hoi Jan Willem d H,

Brouwland is naast een winkel voor hobbybrouwers ook een grote groothandel/importeur. Bijna alle andere winkels in België en Nederland betrekken hun spullen van Brouwland. Als Brouwland een bepaalde gist niet in hun assortiment heeft is de kans dat je die gist bij een andere leverancier aantreft zeer klein, maar natuurlijk niet onmogelijk.
Veel handiger dan alle leverancier af te bellen is de desbetreffende gist zelf te importeren door een bestelling te plaatsen in de USA. Duurt wel even en kost ook wat, maar dan heb je wel de gist...
Als je aangesloten bent bij een hobbybrouwclub of anderzins andere hobbybrouwers kent (bijvoorbeeld via dit forum!) kun je misschien een grotere bestelling plaatsen om de verzendkosten te drukken.

 :degroeten: Jacques

JW_den_Hartog

Beste Jacques,

Bedant voor je reactie,
Ik zal inderdaad Brouwland nog en keer benaderen of zij dit kunne regelen.
Verder wacht ik nog een paar reacties af.Misschien zitteen er nog een paar handige tips tussen ;).

 :degroeten: Jan-Willem d H.

Gerb

He JW

Ik heb even bij Brouwland op de site gekeken maar ze hebben wel degelijk de Cascade hop erop staan, ook in hopkorrels.
Voor wat betreft die gist: is het niet mogelijk dat je bv de American Ale Wyeast #1056 gist neemt? Die vergist volgens mij ook vrij clean en die is wel verkrijgbaar bij Brouwland. Maar het is natuurlijk maar een suggestie.

Gerb

JW_den_Hartog

Beste Gerb,

Bedankt voor de tip.
Ik ben er waarschijnlijk overheen gelezen :weetniet: want ik heb vorige week nog gekeken en niet gevonden.
Goed dat ik het weet,wat de gist aangaande wil ik nog wel even wat moeite doen om daar aan te komen omdat volgens de W-yeast informatie het een fruitig en citrus karakter zou op moeten opleveren.Maar het is zeker een alternatief.Zelf heb ik ook nog een Ierse Ale gist maar deze gebruik ik liever niet voor dit type bier wat ik wil brouwen.

Bedankt en de  :degroeten:

JW d H.

JWVG

Ha die JWdH,

die Wyeast is zelfs in Amerika veel moeilijker te verkrijgen, of in ieder geval veel minder populair dan 1056. Ik zou ook de 1056 aanraden, dit geeft zeker een typisch amerikaanse smaak. Als alternatief zou ik eerder de Wyeast german ale aanraden dan de irish ale, ik ken een aantal mensen in Amerika die die ook gebruiken, en mijn eigen IPA is er ook mee gebrouwen.

Cascade hebben ze inderdaad bij Brouwland, al zijn ze soms even 'out of stock'. Maar voor een Amerikaanse hop is geen alternatief, denk ik.

Jw.

JW_den_Hartog

Beste JWVG,

Bedankt voor de reactie :duimop:
Met deze info kan ik in ieder geval een goed en overwogen alternatief zoeken.
Ik heb Brouwland en mailtje gestuurd met de vraag of ze de W-yeast#1272 zouden kunnen leveren zo niet kan ik dus de #1056 nemen.

 :degroeten:JW d H.

JWVG

Ha JWdH,

laat ons weten wat ze zeggen - ik heb ook wel interesse om die gist eens te gebruiken. Hij is minder populair, maar ik vraag me af waarom. Als ik de karakteristieken lees (fruitiger o.a.) lijkt het me wat meer op een Engelse gist, misschien. 1056 is clean, op het saaie af (maar dat compenseren ze gelukkig weer door overvloedig gebruik van hop  :vorksmile: )

Trouwens, als je voor een IPA gaat, en toch bij Brouwland gaat shoppen, kun je overwegen om als basis mout pale mout te gebruiken. Ik gebruik nu een mengsel van pils en vienna, omdat ik dat in voorraad heb, maar ik wil binnenkort voor dat soort bieren toch overschakelen op pale. Het is maar een suggestie.

Groetjes, JWvG.

JW_den_Hartog

Ha die JWVG,

Nou ik heb ze gevraagt naar de mogelijkheid de Wyeast#1272
te bestellen en dat zou 4 weken duuren en kost 9,05 Euro!.Dit is overgens een XL verpakking.
Het lijkt me wel leuk de 1272 een keer te proberen alhoewel ik de 1056 nog nooit heb gebruikt.(blijft een alternatief)
Wat de pale mout aangaande weet ik niet beter dan dat dat ook een ligt mout is en misschien 3-4 ebc donkerder dan een doorsnee pils mout(3-4 ebc).Ik weet trouwens niet of deze mout anders wort gemodificeerd.Ik bedoel dat als men de eiwit modificatie tijdens het kiemen verder doorzet ontstaan er meer aminozuren en dit zijn de voorlopers van streckeraldehyde die weer voor een blangrijk deel verantwoordelijk zijn voor kleur vorming en verouderings componenten.Tevens onstaan er bij het eesten melanoidinen die ook een kleuring tot gevolg hebben.
Dit alles is niet zo erg maar ik heb geen ervaring met pale mout.Overgens heb ik nog genoeg mouten om een mooi kleurtje te krijgen.Ik zelf denk aan een kleur in het bier van tussen de 20 en 30 EBC voor een IPA.

Ik hoop hier mee je de gewenste info te hebben verschaft.

 :degroeten:JW d H.

JWVG

Ha JWdH,

bedankt voor het verschaffen van de informatie, gewenst of niet  ;)

Leuk dat je die gist hebt kunnen regelen!

Pale mout geeft wel degelijk een iets ander effect dan pilsmout, en eigenlijk noem je zelf al alle factoren op die daarbij een rol kunnen spelen. Het is weliswaar maar een paar EBC's donkerder, maar komt daarmee al aardig in de buurt van een lichte vienna mout, en niemand zal beweren dat je pils en vienna mout zonder meer door elkaar kunt gebruiken. Melanoiden geven tenslotte niet alleen kleur, maar ook smaak. Daarnaast is Pale mout van oudsher beter gemodificeerd dan pilsmout, alhoewel moderne pilsmouten een aardig eind in de richting komen. Pale mout is mede daardoor (ook door lagere N gehaltes) beter geschikt voor 1 temperatuurs infusiemaischen, en dat is precies het soort maisch dat traditioneel is voor IPA's en veel andere angelsaksische stijlen. Gedurende mijn brouwperiode in de VS heb ik dan ook heel veel met pale mout gewerkt.

Zelf gebruik ik dus voorlopig een mengeling van pils en vienna mouten, maar ik wil binnenkort een flinke zak pale mout aanschaffen. Ik zeg niet dat je met pils zo'n bier niet goed kunt benaderen, maar pale mout is zeker het overwegen waard.

 :degroeten: JWvG

JW_den_Hartog

Beste JWVG,

Allereerst is het geen probleem om informatie te geven daar is dit forum tenslotten voor. :bijdrage_forum:

Wat de pale mout aangaande ben ik het inderdaad helemaal met je eens,je zal met een pale mout wel degelijk een ander efect krijgen en ik ben de laatste die dat zal ontkennen.
Inderdaad zijn deze mouten zeer geschikt om infusie schema's
mee te brouwen.
Het is naar mijn mening doodeenvoudig het verschil van brouwerij filosofie,tussen de angelsaksise en de eerder Duitse benaderings wijze.Toch is het volgens mij niet zo dat er bij de pale mout per definitie minder N in zit.Het ligt naar mijn mening aan de proteolytische modifikatie.
Dit druk zich uit in de verhouding:oplosbaar eiwit/totaal eiwit en dit word ook wel de Kolbach index genoemd.
(het oplosbaar eiwit ligt tussen de 620-680 mg/100 gr drogestof van de mout)
Deze Kolbach index is dan ook een mate voor de proteolytische modificatie in de mout.En zou tussen de 38-43% moeten liggen(pils mout)dit betekent dan ook dat 38-43% van het totaal N oplosbaar is.Ik vermoed dat dat voor een pale ale wel wat hoger zal liggen,misschien wel 48-50%.
Dit betekent dat er veel minder hoogmoleculair eiwit over blijft en dit heeft invloed op de schuim stuktuur. :lessmile:
Dit is tevens de verklaring waarom de ale's vaak geen schuim hebben en de Duitsers het bierschuim wel als kwalitietsparameter zien.
Een ander gevolg is ook van een hooge proteolytische modifikatie dat het FAN in het wort toeneemt(Free Amino Acids).Aangezien deze als belangrijke gist voeding funggeeren,moeten er die er in zitten maar ook niet teveel (180 mg/l 12°P) want als er teveel inzit geevt dat weer metabolisme storingen bij de gist.

Ik vraag me allen af wat het wel niet kost om 5 kg pale ale mout op te laten sturen :-/.
Ik denk dat ik inderdaad maar een pale ale mout ga bestellen want als je een bier type wil brouwen doe je er volgens mij goed aan om de best geschikte grondstoffen daar voor te gebruiken.De Cascade bestel ik zo wie zo.

Tevens ben ik wel benieuwd naar jou VS brouw periode.
 :degroeten:
JW d H.

JWVG

We zijn het er in ieder geval over eens dat er een verschil is tussen pils en pale mout. Eerlijk gezegd heb ik besloten om de wetenschap in mijn werk te houden, en het brouwen iets ambachtelijker te benaderen, dus het verhaal over proteolytische modificatie neem ik graag voor kennisgeving aan. Ik heb echter wel in boeken gelezen dat van oudsher de gronden in Engeland (kalkgronden) beter geschikt waren om gerst met lagere N gehaltes (in wat voor vorm dan ook) dan die in Europa. Als bodemkundige komt me dat in ieder geval waarschijnlijk over. Wat vervolgens de precieze vorm van die N is, en hoe dat zich uitwerkt in enzymatische activiteit etc., daar weet ik niet veel van.

Ja, ik zou geen 5 kg pale mout op laten sturen van Brouwland. Doe ik zelf ook niet, maar als ik er nog eens langs kom, neem ik zeker een 25 kg zak mee. Met Cascade hop en de juiste gist zul je in ieder geval een eind in de richting komen.

Wat mijn periode in de VS betreft; ik heb 2.5 jaar als assistant professor in Californie gewerkt, toevallig op een universiteit (Davis) die bekend staat als goede brouwschool en hele goede wijnmakers school  :elifant: . Ik postte toen ook al op het forum, dus als je in de geschiedenis teruggrijpt (b.v. 1 van mijn eerste recepten, de american pale ale) kun je er heel veel over vinden  :) . Overigens ga ik nog regelmatig terug naar CA, dus ik neem nog wel eens wat brouwspullen mee.

 :degroeten: JW.

JW_den_Hartog

Ha die JW,

Nou dat met de kalk in de grond kan ik me voorstellen en dat dat invloed heeft op het N gehalt kan ik me ook goed voorstellen.
Dat ze op het Britse eiland kalk arme gronden hebben wist ik niet,maar dit verklaart in ieder geval jou opvating over het N gehalte in pale ale mouten maar dat met de modificatie is wel degelijk van invloed op het brouwproces. :weetbeter:
Goed voornemen de brouwwetenschap te blijven hanteren en het gevoel(ambacht) een plaats daar in te geven want dat levert het meeste plezier op,teminste voor mij gaat dat op.
Ik heb trouwens brouwerijtechnologie in Weihenstephan (Freising BRD) gestudeerd.
In iedergaval heb ik het idee dat we beiden een hang naar de wetenschap hebben.De dingen willen doorgrondenen en willen verklaren.
Verder heb ik door deze discusie en dus door jou,wel mooi besloten het bier met Pale Ale mout te gaan brouwen.
 :degroeten:
JW d H.

JWVG

Nog even voor de zeker/duidelijkheid - ik heb in Davis dus nix te maken gehad met die bier- en wijnvakgroepen. Het was alleen wel erg fijn om vlakbij een plek te werken waar zoveel alcohol werd geproduceerd  :elifant: .

Jw.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.